Gå til innhold

Er det ikke urettferdig ovenfor de unge at vi har en hel generasjon med 50+ åringer som har levd i sus og dus de siste tiårene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Whistler skrev (5 timer siden):

Snakker du nå om Ola og Kari som brukte 200 000 på russebuss og -feiring, og som deretter måtte ha et sabbatsår med globetrotting?

Hvordan vil du foreslå å jevne ut denne urettferdigheten?

De aller fleste ungdommer som er russ har ikke russebusser til flere hundre tusen. Der jeg vokste opp var det ingen som hadde noe slikt når jeg var russ for 5 år siden. Det var to russegrupper som hadde brukt 50-80 k på en gammel van som de kjørte rundt i. Resten hadde verken van eller buss og var vandreruss eller bare kjørte rundt i sine vanlige slitte gamle biler som de hadde kjøpt billig etter oppkjøringa....

Anonymkode: d2b0b...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner noen av de unge som syter (sier ikke at dette gjelder alle).

De jobber ikke mesteparten av skoleferien. Noen av dem har ikke vært i jobb før de fyller 20.

De bruker penger på neglesalonger og vippe-/brynsalonger.

5000 på et frisørbesøk, null problem.

Kafeer, restauranter og mat levert på døra mange ganger i mnd.

Alltid en iskaffe/brus/energidrikk i nærheten.

Utenlandstur minst en gang i året.

Har de en hobby/trener, så skal utstyr være siste nytt og grisedyrt.

Trening må skje på treningssenter. Jogging er ikke bra nok.

Skapene er fulle av klær og sko.

Jenter har så mye hudpleie, sminke og hårprodukter at de helst vil ha eget rom til det.

Siste modell av mobil.

Det var bare det jeg kom på i farta. Matte er ikke min sterkeste side, men dette kan fort utgjøre ca 3000 i mnd. på forbruk. Pluss på det de kunne ha tjent på iherdig sommerjobbing.  Her ligger det masse potensiell boligsparing! Om en 30-åring som har holdt på sånn regner over summene, så brister hun nok ut i krampegråt over å ha vært så dum.

Anonymkode: 130bb...b83

Enig, eg er arbeidsgiver, så og sei umulig å ferievikarer som er villig til å jobbe mesteparten av sommeren, dei fleste skal ha fleire veker fri... Då eg var ung ville eg og dei fleste eg kjenner jobbe når det var skulefri🤷

Anonymkode: 1224d...9d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (1 minutt siden):

Ja men dette er kun byene, ikke omegn :)

Spiller jo ingen rolle hvor mange som bor her og der. 

Hi er jo på totalt feilslått utgangspunkt. De som kjøpte bolig på 80-90 tallet er jo ikke 50 år nå, og er pensjonister i 30 år til. De som kjøpte kåk da er jo 60-70-80 nå, og er dau som en sild om 30 år, nesten hele gjengen. Mange av oss som er rundt 50 nå, har jo fremdeles unger hjemme som vi gir både mat og klær. At boligen vår er mer verdt enn rett før ungene våre var født, er jo ikke en verdi vi kan nyte pengene av. Det er jo reine papirverdier som ungene våre ser når vi er dau. Jeg har sikkert 20 år igjen av arbeidslivet. Om jeg har god råd som pensjonist er jo enda uklart. Poff et det krig og faen her og. Eller en dtittunge i en Tesla kjører på meg og jeg blir sittende i rullestol. 

Lev med den inntekten du har, og nyt ungene dine og tiden med de. Enten det er grandis eller biff til middag i morgen kveld. 

Anonymkode: 97592...984

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Rønne for 4 mill ja, du er jo virkelighetsfjern og kanskje faktisk viser problemet med "de unge" som mener at man bare får kjøpt en rønne til 4 mill 1 time fra oslo. Oslofolk har faktisk hytter i denne kommunen, så trist sted er det. 
Men ingen vits å diskutere med noen som mener boliger til under 10 mill er en rønne. 

Jeg bor 1 time utenfor Oslo , og ja det er en del hytter her. Regner med du bor en time andre veien , jeg er ved oslofjorden. Neida, boliger til under 10 mill er ikke rønner, men boliger til 4 mill kan umulig være fin bolig i et populært strøk. Etterspørsel og pris gjelder boliger og. Hadde det vært så attraktivt hadde prisene økt der og. Du  drar fram en bolig med pris under normalen for og vise at prisene ikke har økt med 10x. Ja, de finnes. I Oslo har de økt langt over 10x. Tror den du opprinnelig siterte er inne på snittet. Her jeg bor nå stemmer nok 10x ganske bra. 

Anonymkode: 0dce9...01a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (13 minutter siden):

Ja men dette er kun byene, ikke omegn :)

Hva mener du med kun byene? Stavangers innbyggertall innbefatter også Sandnes, Sola og Randaberg.
Hvor langt ut i omegn kan man være før man ikke lenger bor i/ved en stor by, mener du?

Anonymkode: e6924...2fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Papirformue. For man må jo bo et sted.

Og jeg kan love at vi som etablerte oss på 80-tallet brukte hver krone ut over det absolutt nødvendige på å bo. Det er ikke noe nytt at etableringsfasen er tøff. Det nye er at man forventer topp standard og fine ferier i tillegg til sin første bolig.

Anonymkode: 18a5b...007

Nja det kan du si.. papirformue men de har i tillegg jobbet inntil nylig (med de lønningene vi alle har nå) så de skal nok ha til salt i grøten og vel så det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spiller jo ingen rolle hvor mange som bor her og der. 

Hi er jo på totalt feilslått utgangspunkt. De som kjøpte bolig på 80-90 tallet er jo ikke 50 år nå, og er pensjonister i 30 år til. De som kjøpte kåk da er jo 60-70-80 nå, og er dau som en sild om 30 år, nesten hele gjengen. Mange av oss som er rundt 50 nå, har jo fremdeles unger hjemme som vi gir både mat og klær. At boligen vår er mer verdt enn rett før ungene våre var født, er jo ikke en verdi vi kan nyte pengene av. Det er jo reine papirverdier som ungene våre ser når vi er dau. Jeg har sikkert 20 år igjen av arbeidslivet. Om jeg har god råd som pensjonist er jo enda uklart. Poff et det krig og faen her og. Eller en dtittunge i en Tesla kjører på meg og jeg blir sittende i rullestol. 

Lev med den inntekten du har, og nyt ungene dine og tiden med de. Enten det er grandis eller biff til middag i morgen kveld. 

Anonymkode: 97592...984

Kan du ikke nyte godt av verdien pg verdistigning på boligen din..? Da har du ikke skjønt økonomiens abc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (2 minutter siden):

Nja det kan du si.. papirformue men de har i tillegg jobbet inntil nylig (med de lønningene vi alle har nå) så de skal nok ha til salt i grøten og vel så det

Selvfølgelig, og dårlig samvittighet for at de har god råd etter 50 år i jobb skal de ihvertfall ikke ha.

Anonymkode: 97592...984

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke nyte godt av verdien pg verdistigning på boligen din..? Da har du ikke skjønt økonomiens abc

Kun om jeg selger eller låner på den. Om jeg bor her er det same same. Mindre i avdrag siden jeg har betalt ned på lånet i 18-20 år. God råd handler om å ha lave utgifter i måneden. Om jeg kjøper to biler og hytte på fjellet vil jeg ha mindre å rutte med til fri bruk og banken får sitt og vel så det.

Anonymkode: 97592...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med kun byene? Stavangers innbyggertall innbefatter også Sandnes, Sola og Randaberg.
Hvor langt ut i omegn kan man være før man ikke lenger bor i/ved en stor by, mener du?

Anonymkode: e6924...2fe

Stor-Oslo 1 713 715 innbyggere (2023)
for eksempel…

Det er ikke med i statistikken over.

blir jo litt spørsmål om definisjoner, men at den store majoriteten bor i byer i Norge er vel ganske greit etablert. Og den trenden er økende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor 1 time utenfor Oslo , og ja det er en del hytter her. Regner med du bor en time andre veien , jeg er ved oslofjorden. Neida, boliger til under 10 mill er ikke rønner, men boliger til 4 mill kan umulig være fin bolig i et populært strøk. Etterspørsel og pris gjelder boliger og. Hadde det vært så attraktivt hadde prisene økt der og. Du  drar fram en bolig med pris under normalen for og vise at prisene ikke har økt med 10x. Ja, de finnes. I Oslo har de økt langt over 10x. Tror den du opprinnelig siterte er inne på snittet. Her jeg bor nå stemmer nok 10x ganske bra. 

Anonymkode: 0dce9...01a

Oslofjorden er lang, bor ved den jeg også. 
og nei det er ikke rønner til 4 mill her, men jeg skjønner at standaren for folk er høy når boliger er rønner for at de ikke koster 10 mill. Og det er ikke dårlig beliggenhet i den kommunen og det er lett solgt og mange boliger til den prisen. 
10x på boliger er ikke vanlig i norge. Ja oslo omeng, noen steder i vestfold osv , spesielt når jernbanen ble utbedret lenger ned i vestfold slik at det ble kortere tid til oslo og lettere å pendle. Prisene generelt i norge har ikke steget med 10x noen 4x, noen 6 x osv. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (23 minutter siden):

Omegn Trondheim? Bergen? Stavanger? Hva regnes om omegn, hvor langt strekker omegn seg? 
Hva er landet når omegn strekker seg langt utenfor byer? Er sarpsborg/fredrikstad med 100.000 innbyggere landet, eller er det omegn oslo? Hva med drammen? Tønsberg? 
Hva er landet og hva er omegn storbyer?

 

Og her har du en bolig som ligger i Bergen omegn.

 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=347878189

Dale er et høl.. sikkert ganske likt Oslo 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Oslofjorden er lang, bor ved den jeg også. 
og nei det er ikke rønner til 4 mill her, men jeg skjønner at standaren for folk er høy når boliger er rønner for at de ikke koster 10 mill. Og det er ikke dårlig beliggenhet i den kommunen og det er lett solgt og mange boliger til den prisen. 
10x på boliger er ikke vanlig i norge. Ja oslo omeng, noen steder i vestfold osv , spesielt når jernbanen ble utbedret lenger ned i vestfold slik at det ble kortere tid til oslo og lettere å pendle. Prisene generelt i norge har ikke steget med 10x noen 4x, noen 6 x osv. 

 

Tror ikke det heter oslofjorden lenger.. det heter den døde fjord..

er det noe liv igjen? Eller kun kloakk? 
😂

Anonymkode: bd744...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BBB12345 skrev (3 minutter siden):

Dale er et høl.. sikkert ganske likt Oslo 

Det er Bergen og omegn, om det er et høl eller ikke spiller ingen rolle når man mener det bor 500.000 i Bergen og omegn så må hølet bli med også ;) og at det betydde at boligene hadde økt med 10x for folk bodde ikke på landet. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det heter oslofjorden lenger.. det heter den døde fjord..

er det noe liv igjen? Eller kun kloakk? 
😂

Anonymkode: bd744...012

Kun kloakk tror jeg😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Det er Bergen og omegn, om det er et høl eller ikke spiller ingen rolle når man mener det bor 500.000 i Bergen og omegn så må hølet bli med også ;) og at det betydde at boligene hadde økt med 10x 

Orker ikke tråle Finn dessverre.. men at storbyene (hvis man har noen i det hele tatt i Norge) har hatt verdistigning på 10 er nok ikke feil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BBB12345 skrev (3 minutter siden):

Dale er et høl.. sikkert ganske likt Oslo 

Som ligger 1 time kjøring unna Bergen, uten trafikk. Med et kollektivtilbud mot Bergen som er ca det samme som på 50 tallet. 

Anonymkode: 97592...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig, og dårlig samvittighet for at de har god råd etter 50 år i jobb skal de ihvertfall ikke ha.

Anonymkode: 97592...984

Hvem har sagt at de skal ha dårlig samvittighet? Alle hadde jo grepet muligheten om en kunne. Jeg har ikke dårlig samvittighet for og vært med på prisstigningen og ha god råd, men kan allikevel erkjenne at det er mye tøffere og etablere seg i dag, og ha forståelse for at det føles urettferdig . 
livet er jo ikke rettferdig da. Stakkars de som levde for 400 år siden om de hadde sett oss, det hadde sett urettferdig ut. Men.. det gjør de jo ikke, så er dagens og neste generasjon som må sammenligne seg med foreldre og besteforeldre som fikk oppleve gullalderen. 

Anonymkode: 0dce9...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det koster helt vilt mye å kjøpe bolig, og folk går inn i boligmarkedet med de høyeste rentene på en på 15 år. Ikke helt usannsynlig vil rentehevninger føre til høyeste rente siden begynnelsen av 2000-tallet.  

Nei, styringsrenta er fortsatt lav og godt innenfor det som har vært normalen de siste tretti årene. På tidlig nittitallet og åttitallet var tosiffret styringsrente normalen, folk som klager over dagens rentenivå er historieløse. Problemet deres er manglende prioriteringsevne, ikke at renta er høy,

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gamlingene går ut med gullpensjon i relativt ung alder, og blir sannsynlig å være pensjonister i 40-50 år - mens de sitter på nedbetalt eiendom som har økt 10 ganger siden de kom inn på boligmarkedet. 

Ja, jeg er fullstendig klar over at ikke alle har fått nyte den eventyrlige veksten vi har opplevd de siste 30-40 åra. 

Ja, jeg er klar over at det var "tungt" å komme inn i boligmarkedet for 30-35 år siden, med 10++% rente og alt, men fradragene kan ikke sammenlignes. 

Men jeg blir så vilt provosert over det faktum at vi har en stor del av befolkningen som syter og klager over høye formueskatter og annet tull, mens de sitter i en nedbetalt bolig som er verdt 15 millioner, med to relativt nye biler parkert i garasjen, hytte på fjellet, 2-3 sydenturer i året, og hever millionlønn for å drikke kaffe og prate fjas over teams møter - mens Ola og Kari på 23 må velge mellom varme eller mat for hver rentehevning.  

Den tidligste alderen for å gå av med pensjon er 62, da kan man håpe på 20-30 år som pensjonist. Av dem som vokste opp før i tiden er det mange som dør tidlig etter et liv med langt mer fysisk krevende jobber eller som har vært utsatt for kjemikalier eller liknende som gjør at flere får kreft og dør tidlig.

Verden er urettferdig, og de hadde nok flaks med å leve opp i en tid med sterk økonomisk vekst og lave boligpriser, men mange vokste også opp i langt trangere økonomiske kår; små leiligheter, ingen utenlandsferier, ikke noe take-away og klær arvet man ofte av eldre søsken og ble sydd på, dette var fortsatt normalt da jeg vokste opp på nittitallet. Det har gjort at denne generasjonen er vant med å klare seg med lite og lever sparsommelig. Så det er ikke bare flaks som har gjort at det. 

Dagens generasjon kunne lært noe av de tidligere generasjonene om å leve sparsomlig og spare, istedenfor å sitte å syte på nettforumer om hvor fælt de har det, i et av verdens rikeste land med en levestandard og velferd folk før bare kunne drømme om. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...