Gå til innhold

Er det ikke urettferdig ovenfor de unge at vi har en hel generasjon med 50+ åringer som har levd i sus og dus de siste tiårene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

BlackSunshine skrev (8 minutter siden):

Solidaritet på systemnivå: om vi vet i dag at nåværende pensjonsordning ikke er bærekraftig - la oss starte reduksjonen nå og fordele ressursene optimalt allerede fra og med i dag. Og ikke om x antall år. 

Forstår ikke poenget ditt med mobil etc. Du peker på forbruk? Det er jeg enig i. Men du sier at dette er grunnen til at unge ikke sparer? Litt epler og pærer, eller? Med mindre man snakker om hundretusenvis av kroner i slikt forbruk pr år.

Jeg selv er snart 50 år, og mener fremdeles at det er for lite solidaritet (på systemnivå) mellom generasjonene. 

 

Jeg støtter en solidaritet på systemnivå, men synes ts kommer med mye usaklig oppgulp.

Vi har fått til en svært god fødselspermisjonsordning og gode og rimelige barnehager. Personlig synes jeg alt for mye av overføringen er rettet mot foreldre/barn, og for lite mot unge som helhet.

Jeg vil ha bedre studiefinansiering. Mer penger, slik at det faktisk er mulig å leve av studiestøtte. Bygg flere studentboliger, også i pressområder. 

Anonymkode: 952e5...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja syns det. Jeg er 47 og syns livet gar vært bare stress, stress og mer stress. De i generasjonen over bare koser seg og har kost seg i årevis 😞

Anonymkode: 1cc2e...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (14 minutter siden):

Om du har spart 50% av inntekten din i 28 år og har fortsatt ikke 200-300.000 i egenkapital til å kjøpe en bolig til 2,5/3 millioner. Da er det ikke samfunnet som det er noe galt med. 
 

Jeg har over 300.000 i egenkapital, men får likevel ikke lån av bankene :) Fordi jeg får for lite inntekt i mnd, til å kunne betale både fellesutgifter og lån i mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (5 minutter siden):

Jeg har over 300.000 i egenkapital, men får likevel ikke lån av bankene :) Fordi jeg får for lite inntekt i mnd, til å kunne betale både fellesutgifter og lån i mnd. 

Da er det inntekten din det er noe med og ikke samfunnet, inntekten kan du gjøre noe med. 
Klart man får ikke lån med lav inntekt, det fikk man heller ikke for 20 , 30 eller 40 år siden. 
Man må alltid ha en inntekt som kan betjene lån til. Og er du student så er det helt normalt å ikke fått kjøpt seg noe enda, det fikk man heller ikke før. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

50+? Vi som er 50 nå hadde det absolutt ikke lett når vi gikk inn i eiendomsmarkedet. Sydenturer og flotte biler var kun de færreste som hadde. Eneste fordelen som vi har er vel at vi er oppvokst med sparing, så vi fråtser ikke.

Anonymkode: 32893...cf1

20 åringer forventer samme levestandard første året de jobber som 50 åringer har brukt 30 år på å spare seg opp til.  Tror trådstarter bør snakke med foreldrene sine og spørre om de faktisk startet med nedbetalt bolig da de var 20 år gamle eller om dette er noe de har jobbet seg til over 30 år. 

Anonymkode: 44afe...2c5

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke urettferdig ovenfor de unge at vi har en hel generasjon med 50+ åringer som har levd i sus og dus de siste tiårene?

JO.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

50+? Vi som er 50 nå hadde det absolutt ikke lett når vi gikk inn i eiendomsmarkedet. Sydenturer og flotte biler var kun de færreste som hadde. Eneste fordelen som vi har er vel at vi er oppvokst med sparing, så vi fråtser ikke.

Anonymkode: 32893...cf1

Riktig !      Og de økonomiske konjukturene på verdensmarkedet kan ingen gjøre noe med, gammel eller ung.

Anonymkode: 311d8...3bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg er klar over at det var "tungt" å komme inn i boligmarkedet for 30-35 år siden, med 10++% rente og alt, men fradragene kan ikke sammenlignes. 

 

Anonymkode: 8ec6f...148

Hva med de som mistet boligen sin under boligkrakket tidlig på 90-tallet? Boligprisene var billige av en grunn og det var fordi svært mange ble tvunget til å selge boligen sin med tap og satt igjen med gjeld.  

Virker som du tror at alle vinner i et boligkrakk. Men for alle som gjør et kupp på boligmarkedet så er det en annen som er i økonomisk ruin. 

Anonymkode: 44afe...2c5

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette.. 
Jeg er en av de som er over 50 og har hverken formue å skyte av eller noe luksusliv å snakke om :P Når jeg kjøpte min første bolig i 1994 gikk renten opp med 15% "omtrent over natten" og vi måtte begge jobbe ræva av oss for å beholde hus og hjem samt fø våre barn den gang også.. :P Tror kanskje de som er "ung og lovende" i dag er de som har levd "uten snøring" de siste ti årene.. 

Anonymkode: 5187c...ede

Huffda!

15% rente på en bolig som ville kostet 5x i reallønn i dag...

Man trenger ikke å være mattegeni for å forstå dette, om det er 15% av 500k eller 15% av 4 millioner er faktisk relevant.

Jeg husker boligprisene på tidlig 90-tall, og om jeg fikk velge ville jeg heller betalt 500k for en toroms i Oslo og betalt 15% rente, enn 5 millioner i dag med 4%.

2019-09-08-Historiske-boligpriser-og-for

 

Jeg eier egen bolig, men det er ikke tvil om hvem som har hatt mest hell i boligmarkedet, og det er nettopp de som kjøpte omtrent i 1994 for en slikk og ingenting. De tok ikke mange år før prisen hadde doblet seg.

Anonymkode: e38d6...e2e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 år + og leier fortsatt. Hvorfor er det så mye lettere for oss?

Anonymkode: 63e68...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 50 år + og leier fortsatt. Hvorfor er det så mye lettere for oss?

Anonymkode: 63e68...e7d

Har aldri vært på ferie til syden heller. Ikke bil. Ingenting.

Anonymkode: 63e68...e7d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Da er det inntekten din det er noe med og ikke samfunnet, inntekten kan du gjøre noe med. 
Klart man får ikke lån med lav inntekt, det fikk man heller ikke for 20 , 30 eller 40 år siden. 
Man må alltid ha en inntekt som kan betjene lån til. Og er du student så er det helt normalt å ikke fått kjøpt seg noe enda, det fikk man heller ikke før. 

Jeg har heller ikke sagt noe annet. Mitt poeng er vel heller at det ikke er noe bedre eller verre enn før. Og poenget var også at ikke alle unge trengs å dras under en kam, ved at man hele tiden skal ha det nyeste osv. 

Men siden vi er inne på det, så er det heller ikke lett å øke min inntekt nå som jeg er kronisk syk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (1 time siden):

Jeg har over 300.000 i egenkapital, men får likevel ikke lån av bankene :) Fordi jeg får for lite inntekt i mnd, til å kunne betale både fellesutgifter og lån i mnd. 

Det er frivillig å studere i årevis.

Du kunne tatt maskinførerbevis og jobbet og tjent penger og hatt råd til hus.

Anonymkode: 75804...322

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er frivillig å studere i årevis.

Du kunne tatt maskinførerbevis og jobbet og tjent penger og hatt råd til hus.

Anonymkode: 75804...322

Jeg er barn og ungdomsarbeider, men jeg trives med å være student akkurat nå. Det får meg til å føle jeg mestrer hverdagen. Og det er det jeg får til akkurat nå pga. sykdom. Også får jeg håpe at jeg blir frisk nok til å jobbe 100% igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner noen av de unge som syter (sier ikke at dette gjelder alle).

De jobber ikke mesteparten av skoleferien. Noen av dem har ikke vært i jobb før de fyller 20.

De bruker penger på neglesalonger og vippe-/brynsalonger.

5000 på et frisørbesøk, null problem.

Kafeer, restauranter og mat levert på døra mange ganger i mnd.

Alltid en iskaffe/brus/energidrikk i nærheten.

Utenlandstur minst en gang i året.

Har de en hobby/trener, så skal utstyr være siste nytt og grisedyrt.

Trening må skje på treningssenter. Jogging er ikke bra nok.

Skapene er fulle av klær og sko.

Jenter har så mye hudpleie, sminke og hårprodukter at de helst vil ha eget rom til det.

Siste modell av mobil.

Det var bare det jeg kom på i farta. Matte er ikke min sterkeste side, men dette kan fort utgjøre ca 3000 i mnd. på forbruk. Pluss på det de kunne ha tjent på iherdig sommerjobbing.  Her ligger det masse potensiell boligsparing! Om en 30-åring som har holdt på sånn regner over summene, så brister hun nok ut i krampegråt over å ha vært så dum.

Anonymkode: 130bb...b83

Nei, det kan det umulig være når du ikke ser at det ikke henger sammen at de har råd til alt du ramser opp uten å jobbe...?

Eller snakker du om en bitteliten gruppe som får alt av mor og far? Det du skriver henger ikke sammen. Du beskriver noen med et vanvittig forbruk (5000 på frisør?) og uten inntekt.

Men, la oss se på 3000 per måned i sparing... 4% rente, og man har ca. 200k oppspart etter 5 år.

De siste årene har boligprisene ikke økt så mye som tidligere på grunn av covid og annet, men de har likevel økt 23%.

Den bittelille boligen som kostet 3 millioner da koster nå 3.7 millioner. 200k i EK er ingenting i den målestokken, og boligprisene løper fra sparing.

Jeg eier bolig og er en generasjon eldre, men at de som er unge nå faktisk har det verst når det gjelder boligmarkedet er det ikke tvil om. Det har aldri (i nyere tid) vært verre enn nå, men noen har foreldre som har spart til dem eller stiller opp på annet vis. De som er litt eldre enn meg hadde det lettest, til tross for høy rente noen år. En kneik man måtte komme seg over, men det kan ikke sammenlignes med i dag og de ville boligprisene.

Anonymkode: e38d6...e2e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det koster helt vilt mye å kjøpe bolig, og folk går inn i boligmarkedet med de høyeste rentene på en på 15 år. Ikke helt usannsynlig vil rentehevninger føre til høyeste rente siden begynnelsen av 2000-tallet.  

Unge går inn i arbeidslivet med krav om bachelor- eller mastergrad, bare for de mest elementære jobbene - samtidig som sjefene deres har klatret karrierestigen med examen artium / generell studiekompetanse pluss noe enkeltfag her og der. Aldri før har studenter jobbet og studert mer, de unge er utbrente lenge før de er klare for karrierelivet. 

Kronen er ikke verdt en dritt.

Gamlingene går ut med gullpensjon i relativt ung alder, og blir sannsynlig å være pensjonister i 40-50 år - mens de sitter på nedbetalt eiendom som har økt 10 ganger siden de kom inn på boligmarkedet. 

Ja, jeg er fullstendig klar over at ikke alle har fått nyte den eventyrlige veksten vi har opplevd de siste 30-40 åra. 

Ja, jeg er klar over at det var "tungt" å komme inn i boligmarkedet for 30-35 år siden, med 10++% rente og alt, men fradragene kan ikke sammenlignes. 

Men jeg blir så vilt provosert over det faktum at vi har en stor del av befolkningen som syter og klager over høye formueskatter og annet tull, mens de sitter i en nedbetalt bolig som er verdt 15 millioner, med to relativt nye biler parkert i garasjen, hytte på fjellet, 2-3 sydenturer i året, og hever millionlønn for å drikke kaffe og prate fjas over teams møter - mens Ola og Kari på 23 må velge mellom varme eller mat for hver rentehevning.  

 

Anonymkode: 8ec6f...148

Åpenbart at den reisen de har hatt vil man aldri se igjen..

siden vi fant olje så har man levd i sus og dus i Norge, spesielt den generasjonen som nå er pensjonister.. 

den kommende generasjonen er den første som ikke får det bedre enn den forrige.. mark my words..


helt enig med deg i det meste, bortsett fra at Ola og Kari 23 har det ikke så verst de heller. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja... Jeg er 50'ca. Mine foreldre hadde 18% rente på leiligheten vår. Brukte 30% av inntektene sine på mat. Kun min far jobbet, mens min mor strikket gensere til folk. 

Jeg kjøpte en leilighet i 2001. Til 7,99% rente. Som steg til over 9 på et tidspunkt. Når det droppet til 2-3 betalte jeg ned på lånet fremfor å dra til syden eller kjøpe ny bil. Nå har jeg hus ,god råd, friske unger og pen kone. 

Ikke faen om jeg gidder å ha dårlig samvittighet for at mine unger ikke har råd til leiligheten de ønsker seg allerede nå. De får gjøre som alle andre før dem. Leie, kjøpe noe smått og jobbe seg oppover. Så skal jeg heller droppe noen handleposer på døren, gi de gode klemmer og hjelpe de med å pusse opp det de har råd til. 

Men jeg gjør ikke det for naboen sine unger. 

Alle generasjoner har slitt seg igjennom harde tider. Slutt å sutre. 

Anonymkode: 97592...984

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Huffda!

15% rente på en bolig som ville kostet 5x i reallønn i dag...

Man trenger ikke å være mattegeni for å forstå dette, om det er 15% av 500k eller 15% av 4 millioner er faktisk relevant.

Jeg husker boligprisene på tidlig 90-tall, og om jeg fikk velge ville jeg heller betalt 500k for en toroms i Oslo og betalt 15% rente, enn 5 millioner i dag med 4%.

2019-09-08-Historiske-boligpriser-og-for

 

Jeg eier egen bolig, men det er ikke tvil om hvem som har hatt mest hell i boligmarkedet, og det er nettopp de som kjøpte omtrent i 1994 for en slikk og ingenting. De tok ikke mange år før prisen hadde doblet seg.

Anonymkode: e38d6...e2e

Helt riktig. 
brukte man rundt 1 mill på hus tidlig 90-tallet er den verdt 10-gangen idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (15 minutter siden):

Jeg har heller ikke sagt noe annet. Mitt poeng er vel heller at det ikke er noe bedre eller verre enn før. Og poenget var også at ikke alle unge trengs å dras under en kam, ved at man hele tiden skal ha det nyeste osv. 

Men siden vi er inne på det, så er det heller ikke lett å øke min inntekt nå som jeg er kronisk syk :) 

Nei, alle er ikke utdelt med gode kort. Men vi er heldig å ha velferdstaten vår. 
De stønadene har bare blitt bedre og bedre, selv om de burde bli enda bedre. 
De fleste unge skal ha det nyeste og er ganske bortskjemte når det gjelder materielle ting

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om ikke urettferdig, så tror jeg etterkrigsgenerasjonene (de født etter 2.verdenskrig og endel år framover) vil være av de absolutt heldigste som har levd, også hvi vi ser på dette om hundre år. Greit at de som unge ikke hadde den materielle overfloden som dagens unge har, men de har levd med stadig økonomisk og velferdsmessig framgang, kom inn på boligmarkedet på riktig tid, har ikke kjent de store miljøødeleggelsene på kroppen, det har ikke vært for mange eldre i samfunnet og de har levd i fred. Dagens barn derimot… de tror jeg vil oppleve store miljøødeleggelser, velferdsnedgang og krig. Bla. Og de er ikke forbedret på det overhodet. 

Anonymkode: 313d8...255

Helt riktig. 
de generasjonene du nevner er vil bli snakket om til evig tid. 
helt ufattelig å se på velstandsøkningen man har sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...