Gå til innhold

Er det ikke urettferdig ovenfor de unge at vi har en hel generasjon med 50+ åringer som har levd i sus og dus de siste tiårene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Generasjonen over hadde det mye lettere i boligmarkedet, men tenk hvor mye kulere vi har/får det i livstiden vår med teknologiutviklingen som foregår nå. 

Vi har ingenting å klage på ;)

Anonymkode: 56e5b...2a4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at noen har levd i sus og dus. Jeg ha IKKE gjort det! Jeg har kjempet i ufattelige mange år for å få et sted som er mitt. Jeg har vært uten bil i 10 år+. Jeg har sovet på sofaen for at unger skulle ha hvert sitt soverom. Ikke mye sus og dus her.  

 

Anonymkode: 70721...7e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 16.01):

Ja syns det. Jeg er 47 og syns livet gar vært bare stress, stress og mer stress. De i generasjonen over bare koser seg og har kost seg i årevis 😞

Anonymkode: 1cc2e...930

Enig. De heldigste er de født på 40- tallet

Anonymkode: 33313...926

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 11.57):

Synes det er så morsomt med alle kommentarene om at unge bare må jobbe. I dag får man ikke engang jobb som tilkallingsvikar på Kiwi uten studiekompetanse.

Anonymkode: 23862...5ef

Ikke sant. Min datter har tre deltidsjobber hun fikk mens hun hadde friår for å ta opp igjen et fag for å få studiekompetanse. 

Vanskeligere å få jobb som 16- åring nå, men som 18 åring er det ikke spesielt vanskelig. 

Hun har jobb på to ulike butikker og er ekstrahjelp på hotell. (Må melde seg opp til vakter der.)

Anonymkode: 3aea9...80b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 13.59):

Kanskje Ola og Kari på 23 burde hatt bedre økonomisk forståelse,  og ikke låne seg til over pipa...

Hvilket annet valg har de? De fleste jobbene er i storbyene, og der er selv bitte små leiligheter svindyre. Skal de flytte langt utpå landet og bruke flere timer hver dag på å pendle inn til jobb mener du?

Anonymkode: b07ca...ad4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat som alle fra andre land tror at alle nordmenn er styrtrike... Det er pokker meg ikke så mye sus og dus hos alle 50+ 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 13.54):

Om 30-35 år, eller før, vil generasjonen som er barn i dag, klage på akkurat det samme. 

Anonymkode: 9b4f7...ca9

Nei det vil de ikke. Gullpensjonene som de som pensjonerer seg i dag vil bli borte innen få år da dette pyramidespillet ikke går lenger. Og de som kjøper bolig i dag har måtte betale mye mer relativt til inntekt enn dessert generasjonen gjorde og har dermed et mye dårligere utgangspunkt selv om vi skulle gått ut fra at boligprisveksten skulle være like eventyrlig framover som det dessert generasjonen opplevde (noe som er veldig lite sannsynlig)

Anonymkode: b07ca...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

makkapakka skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat som alle fra andre land tror at alle nordmenn er styrtrike... Det er pokker meg ikke så mye sus og dus hos alle 50+ 

Jo stort sett alle som har hatt en normal jobb og som kjøpte seg et hus ganske tidlig i et relativt sentralt sted og som nå nærmer seg 60 eller mer har det veldig bra økonomisk.

Har man valgt å leie bolig, eller kjøpt "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" så er saken ganske annerledes, men det er jo veldig selvforskyldt.

Dagens unge vil antakelig ikke en gang ha muligheten til å bli ferdig med boliglånet før de pensjonerer seg.

Anonymkode: b07ca...ad4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 7:06 PM, AnonymBruker said:

Signerer denne. Funnet av oljen i 1969 endret alt for Norge. Og det euforiske 90-tallet med Berlinmurens fall og Glasnost med slutten på den kalde krigen, Maos død og troen på verdensomspennende demokrati. Fra 2010 har alt gått nedover, mest pga internett sitt inntog. Skjermer har tatt fullstendig over for både gamle og unge, klimaendringene blir stadig større, man får knapt nok jobb som bussjåfør uten en bachelorgrad og utryggheten i verden vokser mer og mer. Corona ødela 2-3 år i livet for alle mellom 15-25 som ble isolert hjemme. Nå får man knapt nok kjøpt en utslitt leilighet for mindre enn 3 millioner, med mindre man bosetter seg i ei knøttlita bygd med 400 folk hvor det ikke finnes arbeidsplasser. Det er jo de som fikk lov til å jobbe seg oppover med bare 7 års skolegang, det er de som kjøpte enebolig for 200 000 for 40 år siden; det er de som blir gullpensjonister som drar stigen opp etter seg. 

Anonymkode: 9e254...a80

Det er nettopp på slike knottsmå bygder det gjerne finnes masse ubesatte arbeidsplasser. Enkelte fylker skriker etter arbeidskraft, og jobbene er ofte utenfor byene.

On 4/21/2024 at 11:57 AM, AnonymBruker said:

Synes det er så morsomt med alle kommentarene om at unge bare må jobbe. I dag får man ikke engang jobb som tilkallingsvikar på Kiwi uten studiekompetanse.

Anonymkode: 23862...5ef

Det kommer jo helt an på hvor man bor. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilket annet valg har de? De fleste jobbene er i storbyene, og der er selv bitte små leiligheter svindyre. Skal de flytte langt utpå landet og bruke flere timer hver dag på å pendle inn til jobb mener du?

Anonymkode: b07ca...ad4

Det finnes faktisk masse arbeidsplasser utenfor storbyene også, til og med langt ut på landet.

Anonymkode: 9961b...e76

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker det er å være på gullstolen å få pensjonen barbert. For egen del får jeg pensjonen redusert fra 67% av lønnen til litt over 40% av lønnen. De som er født før 1963 har fått kompensasjon. De unge har fått tilsvarende reduksjon men har i alle fall tid til å sette av penger til pensjonsalderen. Bolig verdien vi har blir pensjonen vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av befolkningen som er 50+ har kun én ting til felles: vi er 50+.  Her finner man like store forskjeller som ellers i befolkningen.  Jeg leste nylig at det var større økning i inkassosaker hos folk over 60 enn for de under 30.

Felles for alle generasjoner er klager på alt med forrige generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som GenX mor til Zoomer-barn er det ikke vanskelig å se at det er mye tøffere for unge i dag.

For oss var det lettere å få jobb, man kunne komme inn i en jobb med omtrent null erfaring og jobbe seg oppover. Vi hadde tilgang til forskjellige sesongjobber og deltidsjobber før vi fylte 18 (selv har jeg jobbet siden jeg var 14). Jeg skal ikke påstå at jeg følte vi jobbet spesielt hardt.

Vi kunne finne relativt rimelige boliger som passet våre slanke lommebøker (vi var begge i lavtlønnede jobber på den tiden). Vår første felles bolig trengte mye TLC, og lå en halvtimes kjøring fra Tønsberg. Gammelt og slitt hus, men det gikk jo helt fint både å få lån og betjene dette. Tilsvarende hus i dag går som gress, og selger ofte langt over prisantydning. Vi var ikke fylt 25 engang da vi ble huseiere.

Ingenting av dette er like lett for de yngre.

 

 

Anonymkode: 8b41c...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (På 19.4.2024 den 16.09):

Jeg har over 300.000 i egenkapital, men får likevel ikke lån av bankene :) Fordi jeg får for lite inntekt i mnd, til å kunne betale både fellesutgifter og lån i mnd. 

Det høres ut som om du da kanskje har valgt en utdanning som gir lite jobbmuligheter, eller som gir deg tilgang til jobber med lav lønn? Dette er i så fall også et valg man må ta konsekvensene av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen i emnet her som sier det er svært vanskelig for ungdom med jobber.

Da må jeg fortelle en sann historie fra 2020:

Mannen min er grønnsaksbonde og har vært avhengig av utenlandske arbeidere, men disse kom ikke inn under korona. 
Det ble avertert ut til ungdom og andre i aviser/nett om noen ønsket sommerjobb (ikke god lønn, men tariff ufaglært) i åkeren med å ta opp grønnsaker/annet sesongarbeid i åkeren. IKKE ÉN norskregistrert ungdom søkte. 

Anonymkode: 569a1...9f8

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (På 19.4.2024 den 17.30):

Jeg er barn og ungdomsarbeider, men jeg trives med å være student akkurat nå. Det får meg til å føle jeg mestrer hverdagen. Og det er det jeg får til akkurat nå pga. sykdom. Også får jeg håpe at jeg blir frisk nok til å jobbe 100% igjen :)

Du er 28 år, fremdeles student, etter eget utsagn kronisk syk, og ser ut til å muligens finne det naturlig å få boliglån? For meg virker det fullstendig livsfjernt, beklager. Ingen jeg kjenner (vi er vesentlig eldre enn deg) kjøpte bolig før lenge etter avsluttede studier, og noen ventet både ti og tyve år etter avsluttede studier før de fikk det til. Inntil da bodde vi i dårlige leieboliger med flere tiårs gammel og dårlig standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 15.21):

Selv er jeg 28 år og har ikke sjans til å kunne kjøpe noe alene. Men har det ikke alltid vært litt sånn at man burde være to for å kjøpe? Og dette med utdanning og utbrenthet, kommer jo fra forventninger. Så her burde de eldre, ha litt mindre forventninger til oss unge.

Anonymkode: 08d98...8f2

Tvert imot boligpolitikken var at en arbeiderlønn skulle holde til en bolig. 
det er egentlig det at kvinner kom i arbeid som fucka opp prisene, samt at vi ikke skulle ha boligpolitikk fordi det blir for « kommunistisk «. 
ja, forventningene til utdannelse er noe helt annet nå, og skjønner godt at dagens unge blir overveldet av alle kravene . Samtidig får de høre at « vi var jo ferdig «utdannet « og hadde hus og 3 unger når vi var 28» 

Anonymkode: 0dce9...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 13.50):

Det koster helt vilt mye å kjøpe bolig, og folk går inn i boligmarkedet med de høyeste rentene på en på 15 år. Ikke helt usannsynlig vil rentehevninger føre til høyeste rente siden begynnelsen av 2000-tallet.  

Unge går inn i arbeidslivet med krav om bachelor- eller mastergrad, bare for de mest elementære jobbene - samtidig som sjefene deres har klatret karrierestigen med examen artium / generell studiekompetanse pluss noe enkeltfag her og der. Aldri før har studenter jobbet og studert mer, de unge er utbrente lenge før de er klare for karrierelivet. 

Kronen er ikke verdt en dritt.

Gamlingene går ut med gullpensjon i relativt ung alder, og blir sannsynlig å være pensjonister i 40-50 år - mens de sitter på nedbetalt eiendom som har økt 10 ganger siden de kom inn på boligmarkedet. 

Ja, jeg er fullstendig klar over at ikke alle har fått nyte den eventyrlige veksten vi har opplevd de siste 30-40 åra. 

Ja, jeg er klar over at det var "tungt" å komme inn i boligmarkedet for 30-35 år siden, med 10++% rente og alt, men fradragene kan ikke sammenlignes. 

Men jeg blir så vilt provosert over det faktum at vi har en stor del av befolkningen som syter og klager over høye formueskatter og annet tull, mens de sitter i en nedbetalt bolig som er verdt 15 millioner, med to relativt nye biler parkert i garasjen, hytte på fjellet, 2-3 sydenturer i året, og hever millionlønn for å drikke kaffe og prate fjas over teams møter - mens Ola og Kari på 23 må velge mellom varme eller mat for hver rentehevning.  

 

Anonymkode: 8ec6f...148

Nope, sånt gidder jeg ikke å bruke energi på. Får ikke gjort noe med fortiden.

Tips: Se fremover også velger du hva du vil prioritere å bruke energien din på(sunne ting forhåpentligvis). 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 1.5.2024 den 15.55):

Eeeehhh jo.  De som var tjue, eller der omkring i 1968 er vaskeekte baby boomers.  Eller mener du at millenials er født tidlig på åttitallet?

Nei. 68erne er ikke en av kohortene som f.eks. kalles baby boomers, generasjon x, millennials osv. Begrepet "68-ere" refererer til en annen type kategori, og viser helt spesifikt til de som var unge voksne rundt studentopprørene i 1968. Begrepet brukes gjerne i politisk/ideologiske - ikke demografiske - sammenhenger. 

Og millennials er forøvrig født fra tidlig 80-tall til midten av 90-tallet. :)

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tvert imot boligpolitikken var at en arbeiderlønn skulle holde til en bolig. 
det er egentlig det at kvinner kom i arbeid som fucka opp prisene, samt at vi ikke skulle ha boligpolitikk fordi det blir for « kommunistisk «. 
ja, forventningene til utdannelse er noe helt annet nå, og skjønner godt at dagens unge blir overveldet av alle kravene . Samtidig får de høre at « vi var jo ferdig «utdannet « og hadde hus og 3 unger når vi var 28» 

Anonymkode: 0dce9...01a

Det rakk nok i 60-årene, men ikke i 1980 og senere.  Det var selvfølgelig noen unntak da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen i emnet her som sier det er svært vanskelig for ungdom med jobber.

Da må jeg fortelle en sann historie fra 2020:

Mannen min er grønnsaksbonde og har vært avhengig av utenlandske arbeidere, men disse kom ikke inn under korona. 
Det ble avertert ut til ungdom og andre i aviser/nett om noen ønsket sommerjobb (ikke god lønn, men tariff ufaglært) i åkeren med å ta opp grønnsaker/annet sesongarbeid i åkeren. IKKE ÉN norskregistrert ungdom søkte. 

Anonymkode: 569a1...9f8

Sto jo masse om dette avisen. Tilbød mannen din samme lønn som i disse sakene? 
akkurat dette er litt dumt, jeg pleide og tjene lommepenger på og plukke jordbær når jeg var ungdom, men muligheten forsvant jo fordi de kunne få erfarne voksne til samme pris. Kostnadene ble holdt nede og prisene holdt nede. Så har vi nordmenn hyling på priser. En jordbærkurv kostet jo mer av en gjennomsnittlig timeslønn på 80- tallet. Jeg tror folk så litt mer verdien av andre folks arbeid . 
nå vet jeg ikke hva som skjedde hos din mann, men det var mye i mediene om nordmenn som møtte opp, men dro igjen. Var tråder om det her på kg også. Var en tidligere kjent bruker som var for, han mente at og plukke bønner var som feriekoloni . 

Anonymkode: 0dce9...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...