Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi oi oi, her var det mye stygt. For å svare på innlegget til ts; ja, det bør strammes inn. Det er faktisk skremmende hvor lett enkelte behandlere tar på det.

Jeg fikk nylig en Asperger diagnose etter å ha gått på en kjempesmell i en alder av 38. I tillegg har jeg angst, ocd og episoder av depresjon ispedd en kranglete og langvarig prolaps i ryggen. Jeg har vært mye sykemeldt de siste 10 årene. 

Med Asperger diagnosen kom oppfordringen fra dps; vi synes du bør være ufør. Fastlegen var enig med dps.

Ja vel? Skal det være så enkelt? Var den diagnosen dråpen som fikk diagnoseglasset til å tippe over? Jeg er ikke klar for å bli stående utenfor arbeidslivet. Jeg har kjempet i åresvis, men har fremdeles mer kamp i meg.

Nå er jeg snart på AAP, men gir ikke opp håpet om å komme 100% tilbake i jobb. Skulle bare ønske behandlerene mine var klare til å kjempe med meg, men jeg ble utskrevet fra dps da jeg fikk diagnosen. De mente de ikke kunne hjelpe og at eneste riktige var ufør.

Anonymkode: 49897...c1b

Du fikk nok det rådet fordi asperger/autisme er en diagnose som statistisk sett fører med seg at man står utenfor arbeidslivet. Eller så har de erfart at mange brukere av NAV med samme diagnose til slutt blir uføretrygdet? Det er fint at du har muligheten da, sikkert mange som skulle ønske det var så lett. Håper du finner drømmejobben og at du får mer funksjon i hverdagen. Alle vil jo ha en jobb de trives med og kan stå i. 

Derimot litt rart at du har blitt utskrevet fra dps. Også har du OCD i tillegg...? I og med at diagnosen er nylig så burde du jo få hjelp til å få mer innsikt i diagnosen og hvilke verktøy du kan ha bruk for i hverdagen. Høres merkelig ut. Har du mulighet for å klage eller be om ny henvisning?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge har aldri vært igjennom prosessen selv, eller sett på venner / bekjente som har vært igjennom en slik prosess. 

Rett og slett. Det er brødhoder som har et oppkonstruert bilde av hvordan ting fungerer. 

Anonymkode: 4e826...05e

Joda jeg har sett det i nær familie. 

Anonymkode: 2bed8...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (1 minutt siden):

Du fikk nok det rådet fordi asperger/autisme er en diagnose som statistisk sett fører med seg at man står utenfor arbeidslivet. Eller så har de erfart at mange brukere av NAV med samme diagnose til slutt blir uføretrygdet? Det er fint at du har muligheten da, sikkert mange som skulle ønske det var så lett. Håper du finner drømmejobben og at du får mer funksjon i hverdagen. Alle vil jo ha en jobb de trives med og kan stå i. 

Derimot litt rart at du har blitt utskrevet fra dps. Også har du OCD i tillegg...? I og med at diagnosen er nylig så burde du jo få hjelp til å få mer innsikt i diagnosen og hvilke verktøy du kan ha bruk for i hverdagen. Høres merkelig ut. Har du mulighet for å klage eller be om ny henvisning?

Antakelig. Men synes det er synd det er så lett. Føler at dersom jeg hadde ønsket kunne jeg bare seilt inn i AAP med lege og dps i ryggen som pusher mot ufør. Hadde jeg vært lat ville det vært en veldig enkel vei. Mener jeg har hørt nav også har en mindre kronglete vei for de med autisme fordi diagnosen er definert som et handikap.

Synes også det er rart. Føler systemet bare har gitt meg opp. De mener jeg har for lav funksjon og da er det enklere å bare kaste meg ut i ufør enn å prøve å hjelpe dessverre :( 

Tusen takk for gode ord ❤️ er i dialog med arbeidsgiver og har tro på å få det til! 

Anonymkode: 49897...c1b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis så mange av dere ser at folk utnytter systemet så mye, hvorfor varsler dere ikke NAV om det da? Istedenfor å sitte på KG å skrive om det?

Anonymkode: a977c...f99

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
malifika skrev (26 minutter siden):

Hvilken kompetanse man har kan ikke sammenlignes med sykdom, så nei jeg mener ikke at alle skal tjene det samme. Men, når det kommer til offentlig ytelser så bør ikke noen få mer utbetalt enn andre basert på hva man har bidratt med i skatt i arbeidslivet. Veldig mange er helt sykelig opptatt av dette med skattepenger. Folk tror oppriktig talt at når de blir syke, skal ut i permisjon, blir pensjonister etc og får stønader for dette, at disse pengene egentlig er deres egne penger som de har betalt inn i skatt. Det de ikke tar med i beregningen er jo at hvis de får en komplisert sykdom som krever masse ressurser så er de pengene de selv har betalt i skatt borte på kort tid, det koster å være syk. Sannheten er at vi mennesker i dette samfunnet koster staten mye mer enn vi betaler inn selv, og da syntes jeg ikke at det skal være forskjell i offentlige ytelser.

Enig med betraktningen din om at de fleste ikke betaler inn mer enn de får tilbake i løpet av et liv. Men poenget er ikke at man skal få tilbake for den skatt man selv har betalt inn. Poenget er at uføretrygd er en framtidig utbetaling av tapt arbeidsinntekt pga sykdom, skade eller lyte. Hvis man har hatt lite eller ingen inntekt å erstatte så skal man da heller ikke ha like mye penger som en som har hatt mye penger å erstatte. 

Anonymkode: ccf40...445

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis så mange av dere ser at folk utnytter systemet så mye, hvorfor varsler dere ikke NAV om det da? Istedenfor å sitte på KG å skrive om det?

Antar at NAV har mer enn nok å gjøre om de ikke i tillegg skal sjekke sutrete, anonyme sladremeldinger som renner inn.

Anonymkode: 8c4ec...c62

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antar at NAV har mer enn nok å gjøre om de ikke i tillegg skal sjekke sutrete, anonyme sladremeldinger som renner inn.

Anonymkode: 8c4ec...c62

Ja, særlig meldinger uten belegg. Som jeg mistenker de at fleste av de som klager her ville vært. Jeg tror nemlig ikke at man bare får uføretrygd "fordi", det gjorde hvertfall ikke jeg. Men det er jo ikke alt den uføretrygdede ønsker å si til alle om situasjonen sin, spesielt til folk som har så mye imot uføretrygdede som disse som klager her, har.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og det er holdninger som inne i denne tråden som gjør at man skammer seg. Men det har du virkelig ikke grunn til. Du har ikke bedt om å være syk ❤️ Men skjønner deg, da. Man blir jo nesten spyttet i trynet, og kalt lat fordi man har uføretrygd, i alle fall i disse trådene. Stygt.

Det er vel strengt tatt de som kommer med de usmakelige, uvitne kommentarene som burde skamme seg. Men det ligger sikkert ikke i deres natur å gjøre...

Anonymkode: ccf40...445

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Deg om det. Jeg har jobbet med denne gruppen i et dusin år og det er bare unntaksvis enkelte personer som gjør en innsats med å følge opp behandlinger, selv ta tak i problemene, ikke sabotere m.m. 

Anonymkode: 75a80...bf5

Dette!!!! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mayer skrev (5 timer siden):

De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres noe. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe?

Det er jo fordi vedkommende i såfall har vært i jobb og tjent rimelig greit tidligere. Personen har derfor alerede mistet en god del av inntekt ved å bli syk og gå over på uføretrygd. Personen får heller ikke mulighet til lønnsøkning eller lignende noensinne,  kun justeringen av grunnbeløpet i trygden som skjer årlig og er peanuts. Minstetrygd er det ikke.  Den er mye mindre. Jeg har utbetalt 18000 med yrkesskadefordel. Før skatt er trygden min på ca 23700.

Med husleie, strøm, diverse vanlige utgifter, barn osv så er det ikke noe å bli feit på altså.  

Anonymkode: 040ff...ab7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er for lett, men sikkert ikke for alle. En ting går igjen i min jobbhverdag: Ønske om stabil inntekt, selv om den er lav. Tryggheten og det å slippe «krav» hører jeg igjen og igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan kutte i lønna til alle de middelmådige arbeiderne, som halfasser seg gjennom arbeidslivet, som tross alt er 100% friske og ikke har noen unnskyldning for hvorfor de er en byrde for samfunnet, så har vi mer penger til de faktisk syke. 

Anonymkode: 476d7...ae5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som er mest skjemmende? Hvor mange folk på kg som kjenner noen som er uføretrygd... og vet at de egentlig kunne klarte å jobbe...for de har barn...de maler huset og går på cafe..og utrolig hvor mange på kg som vet om mennesker som fikk uføretrygd bare for at de hadde vondt i vilja si.

Utrolig hva disse menneskene vet om andre sine venner,naboer etc....de må jo være tankeleseren alle sammen.

Og det er skikkelig irriterende at slike folk som har HØRT at noen folk utnytter systemet skal da dra alle med uføretrygd over en kam.

Og at folk tror det er så lett...slike folk på kg som komme med at naboen er deprimerte og fikk da uføretrygd...når diagnosen ikke har noe med å få uføretrygd å gjøre.

Jeg går selv på aap med en kronisk sykdom bare 1000 stk i Norge har...jeg jobbet helt frem til jeg fikk sykdommen, men når jeg fikk den var jeg mer sykemeldt en i jobb til slutt 

Tror du jeg vil gå hjemme mer liten "lønn" nei...jeg vil ha en frisk kropp,en fast jobb, kolleger og energi til alt 

Men hvem vil ansette meg np...idag kunne jeg jobbet litt..men ikke på mandag og tirsdag...jeg kan jobbe noen timer..men da har jeg ikke energi til mine to barn og finne noe resten av dagen/ kvelden. 

Ingen vil være uføretrygd. Ingen vil være syke 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor vil ingen ansette deg?

Anonymkode: ab6b2...6e7

Fordi jeg aldri vet hvor mye jeg klarer å jobbe fra dag til dag, eller time til time. Jeg jobber for tregt, jeg er ikke selvstendig nok, og det er mange ting jeg ikke forstår. Jeg ønsker ikke å legge ut om alt, men dette er bare en liten del av det som gjør at jeg er uføretrygdet. Ingen smerter eller synlige skavanker.

Anonymkode: 14e14...732

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

F… heller. I 2025 kommer jeg til å droppe å stemme Høyre primært på grunn av hetsen mot uføre. Nå er jeg lei. 

Støre er egentlig ganske flink synes jeg nå når han har fått litt fartstid på seg. Det blir SV eller AP. Jeg vil ikke ha et samfunn der FrP nok en gang legitimerer mobbing av syke slik som sist. 

Anonymkode: d0d11...357

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (15 minutter siden):

Ingen vil være uføretrygd. Ingen vil være syke 

Nå er du naiv! Nok av dem som setter pris på fast inntekt, selv om det ikke er mye. Jeg kjenner til flere som er glade for å være ute av rotte-racet og at de kan legge opp hverdagen sin som de vil. En blir ikke rik, men det er sikkerhet i å ha uføretrygd.

Alle uføre er da ikke fattige. Har du en partner i jobb og selv er trygdes så klarer de fleste seg helt fint. Kjenner også noen tilfeller der de har arvet en god del penger, så de sitter godt i det, og uføretrygden på toppen gjør at de lever det gode liv. Reiser rundt på billigturer på den tiden av året der andre må jobbe. 

Anonymkode: 09bc8...2f0

Og så finnes dem som er aleneforsørgere som har jobbet seg halvt ihjel, fått skade eller sykdom og blitt knekt av arbeidslivet. Ingen familie, ingen nettverk, ingen arv men en må få hverdagen til å gå opp likevel.  Det er ikke svart-hvit dette.

Den harde sannheten er at det finnes folk som VIL være ufør, men dem som bærer byrden av stemplet er ofte dem som ikke hadde valget. De som skjems er dem som VIL jobbe, men ettersom det ikke er dem som roper høyest er det heller ikke dem som blir lagt merke til. 

Anonymkode: 83461...c4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er du naiv! Nok av dem som setter pris på fast inntekt, selv om det ikke er mye. Jeg kjenner til flere som er glade for å være ute av rotte-racet og at de kan legge opp hverdagen sin som de vil. En blir ikke rik, men det er sikkerhet i å ha uføretrygd.

Og du vet 100 prosent at disse som er glade å være ute av rotte racet har fått uføretrygd are for ar de har vondt i vilja? 

Eller er de glade for at de nå kan tenke på sin egen helse og ta dagen som det passer dem?

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev om venninnen min som er "generasjons-nav'er" som ønsket å bli ufør allerede som 12 åring. Ble ung ufør straks fagbrevet var i boks på tidlig 2000-tallet.

Jeg har en venn som er kronisk syk, har slitasjeskader fra industrien og som valgte "uføre-fella" der han ble 85% uføretrygdet istedenfor det tilbudet 100% fordi han ville jobbe! Nå søker han om de siste prosentene da kroppen er helt ødelagt og han lever i et smertehelvete.

Ei venninne har ptsd etter et voldelig forhold, pågrepet seg psykiske lidelser og ble innviglet uføre etter 3 uker.

Ei venninne har anoreksia og NAV/leger har villet hun skulle søke uføre de siste 15 årene, men hun nekter. Lever heller på sosialen enn å søke ufør.

Ei annen har ruset seg og blitt ødelagt av rus/alkohol. Har vært ufør i 20 år pga det.

En kamerat sitter i rullestol etter en ulykke og er ufør.

Vi er ikke like alle sammen, alle har sin grunn til at ting ble som de ble. Det har i perioder vært for enkelt, så for vanskelig (?), og slik svinger pendelen med hver regjeringsskifte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Og du vet 100 prosent at disse som er glade å være ute av rotte racet har fått uføretrygd are for ar de har vondt i vilja? 

Eller er de glade for at de nå kan tenke på sin egen helse og ta dagen som det passer dem?

Jeg kan bare snakke for dem jeg kjenner ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for dem jeg kjenner ;)

Og det jeg mener..du kjenner de så godt at de har jugd seg til uføretrygd?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...