Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Danmark har strammet kraftig inn siden 2014. Nå må man nesten være død for å få trygd.

Her er en kvinne med med Parkinson og flere alvorlige diagnoser som har blitt nektet trygd. Vil dere virkelig at det skal være så strengt også i Norge? Jeg syntes dette er et helt umenneskelig system.

 

Anonymkode: 76def...6f8

  • Liker 8
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år 

Anonymkode: f04b7...98a

  • Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten tvil

Anonymkode: 12c13...405

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år 

Anonymkode: f04b7...98a

For alle? 

Anonymkode: e29f9...11d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Spesielt når det gjelder psykisk sykdom. Jeg tror veldig mange får det ekstra vanskelig og mørkt når "samfunnet" forøvrig ikke tror på at det vil være mulig for dem å noen gang bli "bra nok" for arbeidslivet!

  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For alle? 

Anonymkode: e29f9...11d

Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe

Har du downs feks

Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år

Anonymkode: f04b7...98a

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke det generelt er for lett å få uføretrygd i Norge. Men det er bekymringsfullt at så mange unge havner på uføretrygd pga psykiske diagnoser. Jeg tenker at med bedre tilrettelegging for mange av disse så kunne varig uføretrygd vært unngått.

Så er det heller ikke slik at vi har dobbelt så mange uføretrygde som noen her antyder. Det er bare at stønadene gjerne kalles noe annet, eller at det er familiene som må ta seg av sine syke. En slik ordning ønsker jeg ikke, når vi faktisk har en velferdsstat som kan ta vare på våre syke.

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år 

Anonymkode: f04b7...98a

Hva skal de under 40 år gjøre da? Etter utprøving, diagnose, behandling osv.. skal de bare sitte der å vente på å få et stabilt liv?

Anonymkode: dfca2...b3b

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe

Har du downs feks

Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år

Anonymkode: f04b7...98a

Og hvordan tenker du at denne testingen skal foregå? Syns du ikke at helsekøene er lange nok som de er allerede?

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe?

Endret av Mayer
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en helt klar fysisk diagnose, vært syk siden jeg var 5-6. Masse legebesøk hvert år, masse utredninger, masse behandlinger, masse medisinutprøvinger. Jeg måtte likevel stå i et laaaangt løp før jeg fikk ung ufør. Selv med en soleklar sak. Så vet ikke hvor lett det egentlig er å få uføretrygd.

Anonymkode: a977c...f99

  • Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at vi har dobbelt så mange utføre som våre nabo land og dobbelt så lite inbyggertall sier sitt om at det blir nok slengt ut utføre trygd litt for lett i Norge.

over 1 av 10 mellom 18-66år får utføretrygd i dag.

Dette er utrolig skumle tall, så syke er vi faktisk ikke i Norge(vet at dette er kontroversielt å si)

Noe burde ha blitt gjort for lenge siden før det sklir helt ut.

Anonymkode: c5f89...c13

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge har aldri vært igjennom prosessen selv, eller sett på venner / bekjente som har vært igjennom en slik prosess. 

Rett og slett. Det er brødhoder som har et oppkonstruert bilde av hvordan ting fungerer. 

Anonymkode: 4e826...05e

  • Liker 11
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mayer skrev (3 minutter siden):

De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres noe. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe?

De høyeste satsene er ikke for høye bare fordi at akkurat du har valgt å jobbe i et lavtlønnsyrke.

De som får den høyeste satsen er ikke så mange av totalt antall uføre, og jeg unner dem virkelig denne satsen når de har hatt så høy inntekt i utgangspunktet at de gjerne får langt under de 66 % av tidligere inntekt som flesteparten av de uføretrygdede får.

Tenk deg da, en som har hatt 2 millioner i lønn som plutselig går med til en inntekt på 470 000...

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år 

Anonymkode: f04b7...98a

Hva hvis man er født med en diagnose som ikke er forenelig med arbeidslivet noensinne da??

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe

Har du downs feks

Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år

Anonymkode: f04b7...98a

Downs var et dårlig eksempel, mange av de kan jo jobbe.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noe burde ha blitt gjort for lenge siden før det sklir helt ut.

Ja "noen" burde tatt et matematikk og statistikk - kurs og  ptøvd å forstå forklaringsmodellene på det de presenterer som fakta men som ikke er det... 🫣

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...