Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da er det jo ikke deg vi snakker om da.

Det er nok av folk der ute som vil ha uføre, og som fint kunne jobbet enten heltid eller deltid uten tilrettelegging, sjokkerende at folk virkelig tror at det ikke finnes noen der ute som går inn for å få uføre uten egentlig en gyldig grunn.

Dere som er uføre og kommentere her kommer kanskje inn under denne gruppen, men det virke jo på dere at alle som er uføre har det helt forferdelig.

Hadde en beskjent på facebook når jeg hadde facebook før i tiden, han var mer på tur enn hjemme, reiste verden rundt og tråkket opppi fjellen, altid vært arbeidsky. ingenting i verden skal få meg til å tro at han ikke kunne stå i en 100% stilling.

og slike eksempler finnes det desverre mye av.

Anonymkode: c5f89...c13


Buhu cry me a river.

Anonymkode: 7fb78...128

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det jo ikke deg vi snakker om da.

Det er nok av folk der ute som vil ha uføre, og som fint kunne jobbet enten heltid eller deltid uten tilrettelegging, sjokkerende at folk virkelig tror at det ikke finnes noen der ute som går inn for å få uføre uten egentlig en gyldig grunn.

Dere som er uføre og kommentere her kommer kanskje inn under denne gruppen, men det virke jo på dere at alle som er uføre har det helt forferdelig.

Hadde en beskjent på facebook når jeg hadde facebook før i tiden, han var mer på tur enn hjemme, reiste verden rundt og tråkket opppi fjellen, altid vært arbeidsky. ingenting i verden skal få meg til å tro at han ikke kunne stå i en 100% stilling.

og slike eksempler finnes det desverre mye av.

Anonymkode: c5f89...c13

Det er slike som deg som gjør at mennesker som er uføretrygdet ikke sier at de er det...

Gammel er du? Tror du at alt du ser på nett er sant?  Kunne du se hva denne person som gikk tur i fjellet hadde det dager etterpå.? En bekjent....du burde ikke tro og tenke....du er bare en av disse som tror at du vet alt og tror at siden mennesker kan leve normalt liv kan de også jobbe. Får håpe du aldri blir uføretrygdet.. for da er det best du holder sengen 24 timer og ikke gå i butikken etc..naboene kan jo tro du ikke er så syk

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man skal være ringevakt så ringer de helst til folk som sier ja. Sier man nei mange nok ganger så blir man ikke prioritert. Det er også greit at man faktisk har litt utdanning innen yrket (syns jeg hvertfall). Og veldig mange uføre greier ikke en hel arbeidsdag.

Men ja,  ringevakt kan funke for noen, men ikke for så mange at man kan anse det som et godt, generelt råd til uføretrygdede å følge.

Anonymkode: ccf40...445

I store selskaper blant annet, så kan du være én av mange som får en sms. Er jo faktisk ikke garantert at du får vakten om du takker ja heller, siden du er én av flere.

Anonymkode: cf5ab...054

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da er det jo ikke deg vi snakker om da.

Det er nok av folk der ute som vil ha uføre, og som fint kunne jobbet enten heltid eller deltid uten tilrettelegging, sjokkerende at folk virkelig tror at det ikke finnes noen der ute som går inn for å få uføre uten egentlig en gyldig grunn.

Dere som er uføre og kommentere her kommer kanskje inn under denne gruppen, men det virke jo på dere at alle som er uføre har det helt forferdelig.

Hadde en beskjent på facebook når jeg hadde facebook før i tiden, han var mer på tur enn hjemme, reiste verden rundt og tråkket opppi fjellen, altid vært arbeidsky. ingenting i verden skal få meg til å tro at han ikke kunne stå i en 100% stilling.

og slike eksempler finnes det desverre mye av.

Anonymkode: c5f89...c13

Jo, på en måte så er det jo faktisk det. For det er umulig å vite årsaken til at folk ikke kan jobbe.

Det er tankegangen om "jeg mener jo selvsagt ikke de som virkelig er uføre" som jeg reagerer på. Men hvem skal ta den vurderingen da om hvem som virkelig er uføre og "fortjener " trygden sin? Jo, det er det NAV som gjør. Og NAV er strenge. Jeg kjenner folk som har vært 12 - 13 år i systemet uten innvilgelse av uføretrygd, selv om de åpenbart ikke fungerer i en jobb. Selv så tok det meg ca 1,5 år fra jeg begynte på AAP til saksbehandler ba meg om å søke, for min sak var så åpenbar, også yrkesskadeerstatning gikk rett gjennom.

Men jeg syns man skal være litt forsiktig med antydninger. Man regner med at ca 4 % urettmessig har uføretrygd,  et prosenttall som er på nivå med andre former for svindel og misbruk av stønader. Et lite tall i prosent  som ligger langt unna den fremstillingen man her antyder om.

Jeg er forøvrig enig i at noen unge kanskje får uføretrygd for tidlig pga psykiske lidelser, men hovedvekten av uføre er 50 + og slitne etter et langt og hardt arbeidsliv.

 

 

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Igjen så er det noen som tenker at, så lenge det gjelder meg så gjelder det andre også. Flere uføretrygdede som fint kan være ringevakt innimellom. Det fine med det er nettopp at man kan si nei. Og tviler på at absolutt alle uføretrygdede måtte sagt nei hver gang selv om du måtte det.

Det er individuelt, og en fin mulighet for mange uføre som ønsker å jobbe litt nå og da når det passer.

Anonymkode: cf5ab...054

Igjen... Kan man jobbe 20-40% - flott! Men da burde man jo i de aller fleste kronikeres liv, ha en fast stilling med faste dager. Sier man nei til ringevakter noen ganger fordi man tilfeldigvis var syk de gangene man ble ringt, slutter de å ringe. Og da sitter man der med for lite penger. Har man en fast stilling, har man hvertfall en slags trygghet. Denne uforutsigbarheten funker jækla dårlig for de fleste av oss. Så det er en dritdårlig råd. Fint om det funker for noen, men for de fleste av oss trenger vi noe mer stabilt. Vi kan faktisk ikke bare stille på jobb på timen en helt random dag.

Anonymkode: a977c...f99

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittstiden på og få godkjent en uføregrad er 7!!! ÅR parallelt som du må igjennom flere tiltak og oppfølging, både fra NAV og lege. Det er ingen lett prosess med mindre man virkelig ønsker å leve på 66% lønn (svært dårlige kår) over laaang tid. 
 

Det er for dumt å si at det er «lett» selv om det sikkert finnes tilfeller hvor noen kommer lettere igjennom prosessen enn andre. 

Anonymkode: 71d06...59a

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håp og be om at dere beholder helsen deres. Har man helsen har man alt og det  kan ikke måles i penger. Det er uvurdelig. Dere sliter med empatien for dere klarer ikke å forestille dere hvordan det er å være alvorlig syk. Dere har ikke det erfaringsgrunnlaget for å forstå kreft, MS og for eksempel schizofreni. Det er et helvete på jord. 
 

Jeg likte godt å arbeide da jeg enda var i stand til det og jeg ville gjøre karriere. Jeg hadde sannsynligvis vært i en lederstilling nå i dag om jeg hadde fått beholde helsa. 

Anonymkode: d0d11...357

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sofakona said:

Det er slike som deg som gjør at mennesker som er uføretrygdet ikke sier at de er det...

Gammel er du? Tror du at alt du ser på nett er sant?  Kunne du se hva denne person som gikk tur i fjellet hadde det dager etterpå.? En bekjent....du burde ikke tro og tenke....du er bare en av disse som tror at du vet alt og tror at siden mennesker kan leve normalt liv kan de også jobbe. Får håpe du aldri blir uføretrygdet.. for da er det best du holder sengen 24 timer og ikke gå i butikken etc..naboene kan jo tro du ikke er så syk

samme logikk kan brukes omvendt, hviilke grunnlag har du å si at ingen uføretrygdede kunne jobbet normalt?

Jeg sier ikke at alle skal holde sengen 24 timer, men det virke jo som mange her inne tror det, argumentet som er mest brukt her er at ALLE uføretrygdede må ligge strekk ut i flere dager etter litt aktivitet.

Fjellmannen lå ikke mye stilt nei, turene hans varte i flere dager, hadde en 3 uker marsj nedi sør amerika husker jeg. Dette var ikke fabrikkerte turer om det er det du sikte til.

Som sagt så er det mange som trenger den uføretrygden, men å tro så godt om folk at ingen lure seg unna har jeg lært for lengst å ikke gjør, var en grunn til at noen butikker må fjerne selv betjening kassen, folk stjeler og folk lure seg til trygd.

Anonymkode: c5f89...c13

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du tok deg tid til å lese hva jeg faktisk siterte, så gjaldt det uføretrygdede som kan jobbe 20-40%, men at ingen vil ansette i så liten stilling. Da er ringevikar et bra alternativ.

Anonymkode: cf5ab...054

Det er helt vanlig i helsevesenet med så små stillinger,  gjerne er stillingene under 20 % også... Bedre (for den uføre) å ha en fast stilling og heller være en del sykemeldt. Men kanskje litt mer kjipt for arbeidsgiver da.

Anonymkode: ccf40...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Igjen... Kan man jobbe 20-40% - flott! Men da burde man jo i de aller fleste kronikeres liv, ha en fast stilling med faste dager. Sier man nei til ringevakter noen ganger fordi man tilfeldigvis var syk de gangene man ble ringt, slutter de å ringe. Og da sitter man der med for lite penger. Har man en fast stilling, har man hvertfall en slags trygghet. Denne uforutsigbarheten funker jækla dårlig for de fleste av oss. Så det er en dritdårlig råd. Fint om det funker for noen, men for de fleste av oss trenger vi noe mer stabilt. Vi kan faktisk ikke bare stille på jobb på timen en helt random dag.

Anonymkode: a977c...f99

Men nå var jo problemstillingen her, de som muligens kan jobbe 20-40%, men ikke kan ha faste dager fordi formen er varierende, og at de fleste arbeidsgivere ikke ville tatt sjansen på å ansette fast i slike tilfeller.

Anonymkode: cf5ab...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er helt vanlig i helsevesenet med så små stillinger,  gjerne er stillingene under 20 % også... Bedre (for den uføre) å ha en fast stilling og heller være en del sykemeldt. Men kanskje litt mer kjipt for arbeidsgiver da.

Anonymkode: ccf40...445

Nå er det heller ikke bare hvem som helst som kan søke fast jobb i helsevesenet. Om det så er en liten fast stilling, så har man enten hatt et bein innafor en stund, eller har erfaring fra før

Anonymkode: cf5ab...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men nå var jo problemstillingen her, de som muligens kan jobbe 20-40%, men ikke kan ha faste dager fordi formen er varierende, og at de fleste arbeidsgivere ikke ville tatt sjansen på å ansette fast i slike tilfeller.

Anonymkode: cf5ab...054

Jeg tenker at hvis man kan jobbe et sted mellom 20 - 40 % så er kanskje ikke 100 % uføretrygd den riktige stønaden. Jeg står fast på at ved en 20 - 40 % arbeidskapasitet så er det bedre for den trygdede å ha en fast stilling og heller benytte seg av egen / sykemelding i dårlige perioder  / dager. Men som sagt så er ikke dette en bra ordning for bedriften sin del.

Man kan heller ikke dytte hvem som helst inn i et yrke hvor ringevikar er vanlig, som f.eks yrker som handler om omsorg for andre.

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Imponerende å bli uføretrygdet etter tre uker, når ventelisten er flere måneder. Det er bare ett kontor i hele Norge som tar seg av uføresøknadene, og at de skulle hatt SÅ korte lister at det tok 3 uker å få innvilget, tror jeg ikke på. Noen må ha skrønet til deg. Jeg ble ufør for mange år siden, og listene var kortere da enn de er nå. Selv da tok det over et halvt år.

Anonymkode: a977c...f99

Hun gikk i behandling på dps, var sykemeldt og søkte om uføre. Jeg vet når søknaden ble sendt og når den ble innviglet. Jeg ble paff selv og, men om du ser på NAV grupper/diskusjoner er Hun langt i fra den eneste som har blitt "sluset igjennom"

Anonymkode: 83461...c4e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man kan jobbe et sted mellom 20 - 40 % så er kanskje ikke 100 % uføretrygd den riktige stønaden. 

Akkurat det tar ikke jeg stilling til. Svarte bare på eksempelet på en problemstilling som vedkommende jeg siterte la fram.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan heller ikke dytte hvem som helst inn i et yrke hvor ringevikar er vanlig, som f.eks yrker som handler om omsorg for andre

Det er sant. Men det er så mye mer enn det, og det finnes muligheter hvis man absolutt vil jobbe. Det var egentlig bare det jeg skulle frem til.

Anonymkode: cf5ab...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det finnes muligheter hvis man absolutt vil jobbe. Det var egentlig bare det jeg skulle frem til.

De "mulighetene " er vidt forskjellige alt etter funksjonsevnen til vedkommende. Endel sliter nok bare med å ha boevne, da er det ikke rom for å ha jobb utenfor hjemmet i tillegg.

Anonymkode: ccf40...445

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De "mulighetene " er vidt forskjellige alt etter funksjonsevnen til vedkommende. Endel sliter nok bare med å ha boevne, da er det ikke rom for å ha jobb utenfor hjemmet i tillegg.

Anonymkode: ccf40...445

Ja men nå snakket vi igjen om de som har den muligheten, men det som stopper er kan være vanskelig å ha faste dager selv i en liten stilling, da formen er varierende.

De som ikke har den muligheten er ikke relevant i denne sammenhengen.

Anonymkode: cf5ab...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat det tar ikke jeg stilling til. Svarte bare på eksempelet på en problemstilling som vedkommende jeg siterte la fram.

Det er sant. Men det er så mye mer enn det, og det finnes muligheter hvis man absolutt vil jobbe. Det var egentlig bare det jeg skulle frem til.

Anonymkode: cf5ab...054

Skulle ønske flere arbeidsplasser hadde bedre tilrettelegging da, slik at man kunne fått delta i en jobb man evt har utdanning for, og som man brenner for. Er yderst få som ønsker å ansette noen med variabel helse dessverre. 

Anonymkode: a977c...f99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle ønske flere arbeidsplasser hadde bedre tilrettelegging da, slik at man kunne fått delta i en jobb man evt har utdanning for, og som man brenner for. Er yderst få som ønsker å ansette noen med variabel helse dessverre. 

Anonymkode: a977c...f99

Kan være risikabelt da det fort blir fort dyrt for arbeidsgiver. Det er jo bare å se hva som ble brukt som argument mot det å være ringevikar her, at de måtte si nei til absolutt alle spørsmålene de fikk om vakter som ringevikar. I så stor grad at de ikke ble oppringt mer. Da var det nok best fra arbeidsgivers side, at det ikke var en fast stilling.

Anonymkode: cf5ab...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (4 timer siden):

Har du kjennskap og erfaring med å starte og drive bedrift? Tenker du at om man bare er interessert i noe nok så er det bare å kjøre på? 

Er du klar over at selv de mest engasjere og pågangsvillige, med de beste ideene,  går på smell etter smell når de starter egen bedrift?

Er du klar over at det kun er ca 30% av nyetablerte bedrifter som overlever de første 5 årene? 

Er du klar over at en bør ha stor arbeidskapasitet og legge ned utallige timer med ulønnet egeninnsats for å lykkes?

Kan du se for deg at de som har uføretrygd har helseutfordringer, uavhengig av hvor "lett" de har fått trygden? Og kan du se at dette kan være vanskelig å balansere med innsatsen og kapasiteten som kreves for å drive for seg selv?

Men var det ikke her snakk om å tilpasse det man driver med etter form og evne? Når ble det snakk om å starte et storstilt foretak?

Dette var ment som noe de som ikke får jobb (har arbeidsevne, men får ikke jobb) kunne gjøre i stedet.

Det er liksom uføre vi snakker om, ikke friske folk med stor kapasitet, sant?

Anonymkode: cbc75...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan være risikabelt da det fort blir fort dyrt for arbeidsgiver. Det er jo bare å se hva som ble brukt som argument mot det å være ringevikar her, at de måtte si nei til absolutt alle spørsmålene de fikk om vakter som ringevikar. I så stor grad at de ikke ble oppringt mer. Da var det nok best fra arbeidsgivers side, at det ikke var en fast stilling.

Anonymkode: cf5ab...054

Så med andre ord kan ikke vi som er uføretrygdet, vinne? Mange kan ikke ta ringevakter, arbeidsgivere vil ikke gi oss små stillinger, folk som ikke er uføretrygdet sier "men du kan jo bare..." eller "du har vondt i vilja di". Suger å være oss.

Anonymkode: a977c...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...