Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke flere som er i jobb i Sverige. Så da må de gå på andre offentlige stønader, jobbe svart, bli forsørget av familie, leve av kriminalitet, eller være tiggere.

Anonymkode: 76def...6f8

Jeg bodde i Sverige i flere år, og akkurat dette beskriver tilstandene der veldig godt. De som ikke var heldige og fikk hjelp fra familie måtte ofte være svært kreative for å få det til å gå rundt. Ikke «starte eget firma»-kreative, det var som regel kriminell virksomhet av et eller annet slag.

Anonymkode: 5611b...4c2

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, AnonymBruker said:

Men Norge har råd til så mye annet vas? Likevel så har de ikke råd til uføretrygdede? Har du overhodet satt deg inn i statsbudsjettet og sett både hva vi får av inntekter og utgifter? Folk som tror at deres skattepenger går til uføretrygdede får seg muligens en AHA - opplevelse hvis de ser gjennom statsbudsjettet.  Ja, hvis de forstår hvordan de skal lese et ststsbudsjett da...

Er ellers enig i at alle som kan jobbe,  bør få jobbe. Men vi har arbeidsledighet i Norge, selv om den er lav. Det er altså ikke alle friske heller som kommer seg ut i jobb. Hvorfor i all verden skal bedrifter satse på syke folk som er mer en last for bedriften enn en nytte?

Anonymkode: ccf40...445

Snakk om å vise at man ikke har peiling.

1. Jo, skattepengene går til uføretrygdede (og dagpenger, sykepenger, pensjon). Som dagens næringsliv skriver: i år går 88% av skatten fra personlige skatteytere til å  finansiere dem som ikke er i jobb. https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913
 

Videre: "Det er ikke lenge til skatteinntektene fra personlige skattytere ikke er høye nok til å dekke Navs utbetalinger." Det er også 51% sjanse for at oljefondet er tomt når dagens babyer er gamle (ref forskning.no).

Da er spørsmålet mitt: Dere som ikke vil ta innover dere at Norge går tom for penger om vi skal fortsette med utbetalinger i det tempoet vi gjør - hva mener dere løsningen er?
Det vil ikke lenger være penger til pensjon (så de som ikke har spart selv i løpet av arbeidslivet vil møte alderdommen tomhent), vi ser allerede konsekvensen ved at pensjonen blir gradvis dårligere, så dette er allerede igang.

Anonymkode: 32ef4...b9c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da må man først ha opparbeidet seg en kundemasse før man ble uføretrygdet, og ja, ha utdanningen som kreves for å være regnskapsfører...

Anonymkode: ccf40...445

Men det er altså et forslag. For dem det måtte gjelde. Poenget her er at om jeg kommer med 100 forslag er det alltid en drøss disse ikke passer for.

Anonymkode: cbc75...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke finne på noe selv?

Anonymkode: cbc75...451

Hvorfor starter ikke du en bedrift som ansetter uføretrygdede om du tror det er så lett? 

Anonymkode: 9ca0c...eef

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakk om å vise at man ikke har peiling.

1. Jo, skattepengene går til uføretrygdede (og dagpenger, sykepenger, pensjon). Som dagens næringsliv skriver: i år går 88% av skatten fra personlige skatteytere til å  finansiere dem som ikke er i jobb. https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913
 

Videre: "Det er ikke lenge til skatteinntektene fra personlige skattytere ikke er høye nok til å dekke Navs utbetalinger." Det er også 51% sjanse for at oljefondet er tomt når dagens babyer er gamle (ref forskning.no).

Da er spørsmålet mitt: Dere som ikke vil ta innover dere at Norge går tom for penger om vi skal fortsette med utbetalinger i det tempoet vi gjør - hva mener dere løsningen er?
Det vil ikke lenger være penger til pensjon (så de som ikke har spart selv i løpet av arbeidslivet vil møte alderdommen tomhent), vi ser allerede konsekvensen ved at pensjonen blir gradvis dårligere, så dette er allerede igang.

Anonymkode: 32ef4...b9c

Hva mener du løsningen er da?

Skal trygden kuttes helt ned til, la oss si 150 000 i året, uansett hva du tjente som frisk? Om folk ender opp husløse, uten mat og uten andre nødvendige ting, så er det ikke så farlig.
Hva skal vi gjøre med alle de som blir født med fødselsskader/sykdommer som gjør at de aldri kan klare en normal jobb? Legge dem til side og la dem dø?

Den tankegangen mange har, når det kommer til mennesker som ikke kan yte 100%, eller mindre for den saks skyld, den minner meg veldig om den løsningen nazistene hadde...



 

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakk om å vise at man ikke har peiling.

1. Jo, skattepengene går til uføretrygdede (og dagpenger, sykepenger, pensjon). Som dagens næringsliv skriver: i år går 88% av skatten fra personlige skatteytere til å  finansiere dem som ikke er i jobb. https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913
 

Videre: "Det er ikke lenge til skatteinntektene fra personlige skattytere ikke er høye nok til å dekke Navs utbetalinger." Det er også 51% sjanse for at oljefondet er tomt når dagens babyer er gamle (ref forskning.no).

Da er spørsmålet mitt: Dere som ikke vil ta innover dere at Norge går tom for penger om vi skal fortsette med utbetalinger i det tempoet vi gjør - hva mener dere løsningen er?
Det vil ikke lenger være penger til pensjon (så de som ikke har spart selv i løpet av arbeidslivet vil møte alderdommen tomhent), vi ser allerede konsekvensen ved at pensjonen blir gradvis dårligere, så dette er allerede igang.

Anonymkode: 32ef4...b9c

Skattepengene er ikke nok til å dekke folketrygden, så det er vanskelig at inntektsskatten fra personlige skatteytere skal kunne dekke dette. Men det hadde du sikkert visst hvis du hadde hatt peiling nok til å sette deg inn i saken, i stedet for å være ekkoet til den artikkelen du viser til.

Jeg glemte kanskje å nevne at jeg er økonom, så jo jeg har peiling.

Anonymkode: ccf40...445

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huldra-78 skrev (8 minutter siden):

Hva mener du løsningen er da?

Skal trygden kuttes helt ned til, la oss si 150 000 i året, uansett hva du tjente som frisk? Om folk ender opp husløse, uten mat og uten andre nødvendige ting, så er det ikke så farlig.
Hva skal vi gjøre med alle de som blir født med fødselsskader/sykdommer som gjør at de aldri kan klare en normal jobb? Legge dem til side og la dem dø?

Den tankegangen mange har, når det kommer til mennesker som ikke kan yte 100%, eller mindre for den saks skyld, den minner meg veldig om den løsningen nazistene hadde...



 

Man må jo også tenke på, som noen har vært innom tidligere, at hvis beløpene blir lave nok så vil det føre til en økning i kriminalitet, som hvertfall er kostbart for samfunnet...

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakk om å vise at man ikke har peiling.

1. Jo, skattepengene går til uføretrygdede (og dagpenger, sykepenger, pensjon). Som dagens næringsliv skriver: i år går 88% av skatten fra personlige skatteytere til å  finansiere dem som ikke er i jobb. https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913
 

Videre: "Det er ikke lenge til skatteinntektene fra personlige skattytere ikke er høye nok til å dekke Navs utbetalinger." Det er også 51% sjanse for at oljefondet er tomt når dagens babyer er gamle (ref forskning.no).

Da er spørsmålet mitt: Dere som ikke vil ta innover dere at Norge går tom for penger om vi skal fortsette med utbetalinger i det tempoet vi gjør - hva mener dere løsningen er?
Det vil ikke lenger være penger til pensjon (så de som ikke har spart selv i løpet av arbeidslivet vil møte alderdommen tomhent), vi ser allerede konsekvensen ved at pensjonen blir gradvis dårligere, så dette er allerede igang.

Anonymkode: 32ef4...b9c

Det burde dessuten ikke være så vanskelig å forstå at statens inntekter fra private på inntekt og formue som er på 418,3 - ikke er i nærheten av å dekke utgiftene til folketrygden som ligger på rett over 650, sånn hvis man har litt grunnleggende økonomisk forståelse.  Så kanskje eget bidrag til å dekke trygder og pensjoner ikke er så stort som man selv gjerne liker å utbasunere i stormannsgalskapens ånd...

Staten har andre både inntekter og utgifter...

Det er helt klart at man gjerne ikke bør sløse penger, men det er ganske mange områder man kunne strammet inn på. Norge har ikke dårlig råd, men når oljen avsluttes så kan vi heller snakkes igjen, for det er oljevirksomheten som fører til at vi har et statsbudsjett som går i pluss. Uten oljevirksomheten så går vi i minus.

Anonymkode: ccf40...445

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så hadde det vært mer produktivt å fått de 35 % kvinner og 17 % menn som jobber deltid til å få heltidsstillinger,( selvsagt hvis det ikke er sykdom som gjør at de jobber redusert. ) hvis man ønsker at det skal komme mer penger inn til fellesskapet 😘

Sysselsettingen i Norge er som nevnt tidligere fra andre brukere høy, høyere enn Sverige hvis man regner gruppen 15 - 74 år. Så at nordmenn liksom er dobbelt så ofte syke og uføre enn svenskene, det blir helt feil å si...

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb

Anonymkode: ccf40...445

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor starter ikke du en bedrift som ansetter uføretrygdede om du tror det er så lett? 

Anonymkode: 9ca0c...eef

Fordi jeg vil ikke? Og hva har det med at uføre finner på noe selv å gjøre?

Anonymkode: cbc75...451

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Regnskapsfører fra hjemmekontor med bare noen få klienter.

Anonymkode: cbc75...451

De fleste som har muligheten til dette gjør det allerede. Det er en del av det som avklares i et AAP løp, hvor det kartlegges arbeidsevne, inntektsevne og kompetanse. Nettopp derfor veldig mange er gradert uføre.

Hadde forventet større kreativitet i forslag og som ikke allerede er satt i system.

 

Endret av Nekinn@
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (17 minutter siden):

De fleste som har muligheten til dette gjør det allerede. Det er en del av det som avklares i et AAP løp, hvor det kartlegges arbeidsevne, inntektsevne og kompetanse. Nettopp derfor veldig mange er gradert uføre.

Hadde forventet større kreativitet i forslag og som ikke allerede er satt i system.

 

Ringevikar i helsevesenet er et ok forslag.

Anonymkode: cbc75...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle uføre skal bli regnskapsførere? Hahaha... 

Anonymkode: dc4ee...e17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ringevikar i helsevesenet er et ok forslag.

Anonymkode: cbc75...451

Ja, det er et ok forslag for de som ikke har en sykdom eller fungering som gjør at de ikke bør omgås andre folk. Men samtidig så er det ganske mange uføre som ikke greier en hel arbeidsdag, kanskje de greier 1 - 2 timer på en dag. Så var visst ikke ringevikar heller så lurt for disse...

Jeg mener ikke å vanskeliggjøre forslagene altså, bare at man tenker seg litt om og forstår at tankegangen til en som er frisk og en som er syk ofte er vidt forskjellig. Den syke prøver bare å komme seg gjennom hver eneste dag på best mulig måte uten å forverre sykdommen sin.

Litt arbeid kan funke veldig bra for noen. Men kanskje frivillig arbeid (hvor det er lettere å bidra etter dagsformen) kan funke bedre for mange. Så er det atter andre som har det best av å holdes unna arbeid og folk. Disse skal og bør ikke presses ut i aktiviteter som gjør dem sykere.

Anonymkode: ccf40...445

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må strammes inn her og, fordi sånn som vi har det nå er ikke bærekraftig.

Anonymkode: 199f8...c3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.38):

at vi har dobbelt så mange utføre som våre nabo land og dobbelt så lite inbyggertall sier sitt om at det blir nok slengt ut utføre trygd litt for lett i Norge.

over 1 av 10 mellom 18-66år får utføretrygd i dag.

Dette er utrolig skumle tall, så syke er vi faktisk ikke i Norge(vet at dette er kontroversielt å si)

Noe burde ha blitt gjort for lenge siden før det sklir helt ut.

Anonymkode: c5f89...c13

Vi har ikke dobbelt så mange som resten av Norden, hvor har du det fra? 
 

Det som ER interessant er faktisk at det er mer uføre øst i Europa enn i sør. Man kan jo kanskje spørre seg om det har noe med klima å gjøre? Jeg vet en del som har kroniske sykdommer som blir bedre i varmere klima.
Men så er det også sånn at i veldig mange land så kan man ha en husholdning der bare en jobber, flere land bor med de eldre generasjonene og tar vare på en onkel/tante/nevø som ikke kunne jobbe. Disse er jo ikke registrerte noe sted som «ufør».
 

Man kan ikke bare peke på tallene og si at det er flere her og mene at vi er mer syke enn «alle» andre. Men her får alle syke penger fra staten og det er ikke sånn i veldig mange andre land.

Anonymkode: 7ae02...82c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.26):

Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe

Har du downs feks

Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år

Anonymkode: f04b7...98a

Pappas søskenbarn har downs og har jobbet hele livet. Selvsagt ikke avansert arbeid, men likevel. Fysiske ting som å slå plenen rundt omkring, stable kasser og annet. De fleste kan gjøre noe nytte for seg.

Anonymkode: dd4e9...9a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2024 at 3:06 PM, AnonymBruker said:

Jeg var en som stod i fare for å bli uføretrygda. Jeg hadde enormt lyst til å jobbe. Det var arbeidsgiverne som ikke ville ansette meg i en tilrettelagt stilling som passet min sykdom.  Ble også brukt mye som gratis arbeidskraft med løfter om jobb som aldri kom. 

Nå ordnet det seg heldigvis for meg til slutt. Men alle som klager over hvor lett det er å bli uføretrygdet bør ansette dem de mener ikke bør ha uføretrygd.  Om man ikke ønsker å ansette dem fordi de er for syke til å jobbe så bør man også anerkjenne at de fortjener uføretrygd.  

Anonymkode: 9ca0c...eef

I en del tilfeller så var jeg ikke bare gratis arbeidskraft. Arbeidsgiveren  tjente penger på å ha meg der fordi de fikk opplæringstilskudd. Dette selv om de ikke ga meg noe mer opplæring enn de fast ansatte fikk.  Men hadde jeg rapportert det til  NAV så hadde jeg i hvert fall ikke fått jobb der. De som er på praksisplass/arbeidstrening er svært sårbare for utnytting for man er ekstremt avhengig av å gjøre arbeidsgiveren forøyd. 

Sier ikke at det ikke finnes snille arbeidsgivere. Men det er nok av arbeidsgivere som grovt utnytter de som sliter med å få fast jobb og NAV sine støtteordninger.  

Anonymkode: 9ca0c...eef

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle uføre skal bli regnskapsførere? Hahaha... 

Anonymkode: dc4ee...e17

Hvem har påstått noe så idiotisk?

Anonymkode: cbc75...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er et ok forslag for de som ikke har en sykdom eller fungering som gjør at de ikke bør omgås andre folk. Men samtidig så er det ganske mange uføre som ikke greier en hel arbeidsdag, kanskje de greier 1 - 2 timer på en dag. Så var visst ikke ringevikar heller så lurt for disse...

Jeg mener ikke å vanskeliggjøre forslagene altså, bare at man tenker seg litt om og forstår at tankegangen til en som er frisk og en som er syk ofte er vidt forskjellig. Den syke prøver bare å komme seg gjennom hver eneste dag på best mulig måte uten å forverre sykdommen sin.

Litt arbeid kan funke veldig bra for noen. Men kanskje frivillig arbeid (hvor det er lettere å bidra etter dagsformen) kan funke bedre for mange. Så er det atter andre som har det best av å holdes unna arbeid og folk. Disse skal og bør ikke presses ut i aktiviteter som gjør dem sykere.

Anonymkode: ccf40...445

Jeg skjønner. Så uansett hvilke forslag det legges på bordet, vil det (selvsagt) være en drøss det ikke passer for. Noe en vet fra før. 

Med andre ord er det best for den uføre å ikke prøve på noe selv men fortsette å stange hodet i veggen og syte videre om at ingen vil ansette en og alt er så fryktelig fælt.

Og slik fortsetter det.

Anonymkode: cbc75...451

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...