Gå til innhold

Til dere som mener det er for lett å få uføretrygd i Norge, mener dere vi skal stramme inn som Danmark har gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ikke finne på noe selv?

Anonymkode: cbc75...451

Er dette noe vi skal leve av, eller er det en hobby du tenker på?
Vet du i det hele tatt hvor vanskelig det er å starte opp med noe man skal klare å kunne leve av?

Når selv friske mennesker sliter med å kunne være sin egen sjef...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor ikke finne på noe selv?

Hvorfor ikke komme med forslag?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at samfunnet må bli flinkere til å bruke ressursene til folk. Mange inkl. meg selv, har litt arbeidsevne. Men : dette blir avvist fordi samfunnet /arbeidsgiver ikke vil legge til rette

Jeg kan jobbe noen timer, bare det blir på kroppen min sine premisser. Spiller vel ingen rolle om det er midt på natten, tidlig morgen eller når.

Poenget er at de fleste kan bidra litt. Bare det blir tilrettelagt. Da har vi NAV som sier nei. Vi MÅ jobbe fra 08. til 12

Flexible løsninger burde prioriteres. Flere da som kan jobbe litt og føle at en bidrar, har det sosiale med arb. kolleger og ikke minst psykisk bedre.

Anonymkode: 13903...820

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Andelen uføre i en befolkning sier jo lite, siden andre land har andre stønader og trygdeordninger. Det man må se på er hvor stor del av  befolkningen som er i arbeid. I Norge er ca 80% av dem mellom 20 og 64 i jobb. Dette er omtrent det samme som i resten av de nordiske landene, og høyere enn i de fleste andre europeiske land. 

Anonymkode: 9430d...c2a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Andelen uføre i en befolkning sier jo lite, siden andre land har andre stønader og trygdeordninger. Det man må se på er hvor stor del av  befolkningen som er i arbeid. I Norge er ca 80% av dem mellom 20 og 64 i jobb. Dette er omtrent det samme som i resten av de nordiske landene, og høyere enn i de fleste andre europeiske land. 

Og enda er vi dobbelt så syke som resten av Norden

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Loff77 skrev (1 minutt siden):

Og enda er vi dobbelt så syke som resten av Norden

Sykelønnsordningen er noe helt annet en uføretrygden, så den kan du jo starte en ny debatt om, om du vil diskutere den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykelønnsordningen er noe helt annet en uføretrygden, så den kan du jo starte en ny debatt om, om du vil diskutere den.

Dobbelt så uføre også, slutt med det tullet om at det er så mange andre ordninger i nordiske land, kom med statestikk og vis disse ordningene da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.09):

Danmark har strammet kraftig inn siden 2014. Nå må man nesten være død for å få trygd.

Her er en kvinne med med Parkinson og flere alvorlige diagnoser som har blitt nektet trygd. Vil dere virkelig at det skal være så strengt også i Norge? Jeg syntes dette er et helt umenneskelig system.

Anonymkode: 76def...6f8

Det må gjøres noe, vi er verdens sykeste folk samtidig som vi har verdens beste syketrygdsordninger......de som ikke ser at dette blir utnyttet er i beste fall bare blind!

Anonymkode: d128d...118

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må gjøre noe med ÅRSAKEN til at folk søker uføretrygd. Dvs 1) bedre helsevesen, og 2) bedre tilrettelagt arbeidsliv.

Dersom alle som er syke får den beste behandlingen som finnes, og også får mulighet til å jobbe inmenfor sin kapasitet, vil vi automatisk få færre som søker 100% uføretrygd.

Desverre svikter helsevesenet dem som har litt komplekse plager, og de faller ofte i mellom alle stoler og blir svingdør-pasienter i årevis. Og arbeidsgivere har ingen fordeler av å ansette folk som har ustabil og uforutsigbar kapasitet, så da lar de være. Selvsagt vil de helst ha de ansatte som bidrar mest til verdiskaping.

Anonymkode: cb4c2...a1a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Loff77 skrev (1 time siden):

Dobbelt så uføre også, slutt med det tullet om at det er så mange andre ordninger i nordiske land, kom med statestikk og vis disse ordningene da

Hvis like stor andel mellom 20 og 64 er sysselsatt med arbeid i de nordiske landene, nemlig ca. 80 prosent, så vil jo det si at det også er ca samme prosentandel i disse landene som står utenfor arbeidslivet. Og ingen av disse landene har en stor andel innbyggere som lever på gata, en stor andel hemmafruer som forsørges av mannen eller en stor andel godt voksne studenter som lever på oppsparte midler. Så da forsørges de av de av skattepenger og annen statlig inntekt, enten den kalles uføretrygd, sosialstønad, arbeidsledighetstrygd, eller hva som helst. 

Det forstår du sikkert når du tenker deg om.  For øvrig heter det statistikk, og du gidder jo selv ikke produsere det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at samfunnet må bli flinkere til å bruke ressursene til folk. Mange inkl. meg selv, har litt arbeidsevne. Men : dette blir avvist fordi samfunnet /arbeidsgiver ikke vil legge til rette

Jeg kan jobbe noen timer, bare det blir på kroppen min sine premisser. Spiller vel ingen rolle om det er midt på natten, tidlig morgen eller når.

Poenget er at de fleste kan bidra litt. Bare det blir tilrettelagt. Da har vi NAV som sier nei. Vi MÅ jobbe fra 08. til 12

Flexible løsninger burde prioriteres. Flere da som kan jobbe litt og føle at en bidrar, har det sosiale med arb. kolleger og ikke minst psykisk bedre.

Anonymkode: 13903...820

Dette blir jo for dumt. Du skjønner vel at man på mange arbeidsplasser ikke kan tilrettelegge for at arbeidstakere  kommer og går som det passer dem? Eller tenker du at tilretteleggingen skal romme at andre kolleger skal dekke dine arbeidsoppgaver og? Eventuelt at pasientene må vente med å få mat til du finner formen? Frokost blir til middag, og middag blir til nattmat, alt etter når du kommer på jobb?

Blir helt matt av dette maset om tilrettelegging. Samfunnet skal tilrettelegge, samfunnet skal utnytte ressursene, samfunnet må ditt og datt. Hva med å selv finne ut av hva dere kan bidra med tilbake til samfunnet? 

Anonymkode: b85a8...d85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 15.33):

Fjern ung ufør/uføretrygd for de under 30. Lag en ordning for de unge som har handicap eller annet, de skal selvfølgelig få penger. For de andre bør det gjøres en mye større innsats for å få dem ut i jobb. Er skummelt mange unge som aldri har prøvd seg i jobb. Med alle motediagnosene som dukker opp nå, så må noe gjøres.

Anonymkode: 086a6...149

Motediagnoser? Sånne som deg som ødelegger så mye for de som strever. Hva bryr deg deg der du går med nesa i sky? Hvordan mener du ungdom som går på tilrettelagt skole feks skal komme seg ut i jobb? De får ikke karakter heller. Først nå takk til foreldrene til Ask kommer det mer enn bare "ikke vurdert" på vitnemålet!!!!!

Anonymkode: e29f9...11d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk er ikke brødhoder fordi de skjønner at Norge ikke har råd til å betale ut uføretrygd som vi gjør, det har ikke noe med hvor lett eller vanskelig selve prosessen for å få innvilget uføretrygd er. Vi har ikke råd til at så mange mennesker blir forsørget av staten - enkelt og greit.

Anonymkode: 467cb...058

Men Norge har råd til så mye annet vas? Likevel så har de ikke råd til uføretrygdede? Har du overhodet satt deg inn i statsbudsjettet og sett både hva vi får av inntekter og utgifter? Folk som tror at deres skattepenger går til uføretrygdede får seg muligens en AHA - opplevelse hvis de ser gjennom statsbudsjettet.  Ja, hvis de forstår hvordan de skal lese et ststsbudsjett da...

Er ellers enig i at alle som kan jobbe,  bør få jobbe. Men vi har arbeidsledighet i Norge, selv om den er lav. Det er altså ikke alle friske heller som kommer seg ut i jobb. Hvorfor i all verden skal bedrifter satse på syke folk som er mer en last for bedriften enn en nytte?

Anonymkode: ccf40...445

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er helt klart at for enkelt å bli uføretrygdet, finn en diagnose som ikke kan påvises, les deg godt opp på symptomer fortell om disse til legen, bli sykemeldt, gå over på aap, orker man stå i det over en tid så kommer man dit til slutt. Ja, jeg vet det høres kjempe kynisk ut, men så kyniske er enkelte, og om man er så godtroende at man tror at flertallet av de med uføretrygd aldri kan jobbe igjen så ja, da er man godtroende. Har selv personer i nær krets som holder på med dette, jeg ser at det er kjempe praktisk å ha en voksen hjemme når man har små barn, skulle gjerne vært hjemme selv nå når ungene er små. 

Mye av problemet er at kanskje særlig unge i dag, har en urealistisk tanke om alt man skal få til i løpet av en dag og en uke når man står i jobb. Mange av unnskyldningene jeg hører når jeg snakker med de kommende uføre og uføre i min krets så er det at «jeg har ikke energi til å få vasket og ryddet huset etter jobb» «jeg orker ikke dusje etter jobb» når jeg prøver å fortelle at dette er nokså normalt så er det jeg som er dum. De samme personene maler gjerne inne flere ganger i året «relativt energikrevende spør du meg», huset er alltid strøkent, selv med flere barn. De kan jobbe timesvis i hagen, og får alt gjort. Det er ting jeg bare kan drømme om. Så jeg skjønner flere reagerer, jeg reagerer selv, og syntes det i mange tilfeller er et urettferdig system.

Anonymkode: fc118...d9e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det norske samfunn vil ikke tilrettelaget arbeidslivet for syke folk. Det er enklere å bare sende oss til NAV og gi oss uføretrygd.

Anonymkode: dc4ee...e17

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Huldra-78 skrev (4 timer siden):

Er dette noe vi skal leve av, eller er det en hobby du tenker på?
Vet du i det hele tatt hvor vanskelig det er å starte opp med noe man skal klare å kunne leve av?

Når selv friske mennesker sliter med å kunne være sin egen sjef...

Tror vi holder oss til det faktumet at det er en ufør med variabel arbeidsevne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Nekinn@ skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke komme med forslag?

Regnskapsfører fra hjemmekontor med bare noen få klienter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette. Jeg skulle gjerne ha bidratt litt, hvis noen var villige til å ansette meg. Og da i en jobb jeg faktisk har helse til å utføre.

Anonymkode: a977c...f99

Jeg har tenkt å bruke overskuddet mitt til frivillighetsarbeid. Bli lesevenn på skolen, stå i bua og låne ut utstyr, jobbe dugnad i bruktbutikker eller annet frivillighet. Akkurat nå klarer jeg det ikke pga familielivet krever alt, men barna blir eldre og da vil jeg få mer tid/overskudd.

Jeg kan ikke strikke eller bruke hendene, men jeg er flink med folk og kan gjerne se føre meg å bli besøksvenn eller annet sosialt arbeid for å gi noe tilbake til samfunnet.

Anonymkode: 83461...c4e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Loff77 said:

Det er ikke flere som er i jobb i Sverige. Så da må de gå på andre offentlige stønader, jobbe svart, bli forsørget av familie, leve av kriminalitet, eller være tiggere.

Anonymkode: 76def...6f8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regnskapsfører fra hjemmekontor med bare noen få klienter.

Da må man først ha opparbeidet seg en kundemasse før man ble uføretrygdet, og ja, ha utdanningen som kreves for å være regnskapsfører...

Anonymkode: ccf40...445

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...