AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #81 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Sånne ting bruker man kluter til. Anonymkode: 42ba5...0ce Du vasker ut sand i håret med en klut 😧 Anonymkode: 8e50e...d29 3
tussi84 Skrevet 19. april 2024 #82 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvis dere vasker med klut i rompa, hvor mane kluter går det med? En til å fukte, en til å vaske, en til å skylle? Og etterpå er de fulle av bakterier som godgjør seg i skittentøykurven? Jeg bare lurer jeg, forstår ikke poenget med å velge å vaske med klut fremfor en rask tur innom dusjen. Anonymkode: 64c1d...dad 1 klut som man tar intomsåpe og vann, eller bare vann på. Så vasker man seg bakover. Tørke med et rent håndkle. ER jo ikke sånn at jeg vasker vekk bæsj heller. Og hva sa om det havner opp i skittentøy. Er jo klær fulle av bakterier der fra før. Møkkete Truser, sokker, gensere,.håndklær og alt mulig annet. Det er jo ikke sånn at jeg slenger et og et plagg i vaskemaskin. Jeg samler jo opp en del før jeg vasker. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #83 Skrevet 19. april 2024 tussi84 skrev (1 minutt siden): 1 klut som man tar intomsåpe og vann, eller bare vann på. Så vasker man seg bakover. Tørke med et rent håndkle. ER jo ikke sånn at jeg vasker vekk bæsj heller. Og hva sa om det havner opp i skittentøy. Er jo klær fulle av bakterier der fra før. Møkkete Truser, sokker, gensere,.håndklær og alt mulig annet. Det er jo ikke sånn at jeg slenger et og et plagg i vaskemaskin. Jeg samler jo opp en del før jeg vasker. Da blir det jo sittende igjen såpe på huden? Og det blir ikke like rent som ved dusj? Og du får mer klesvask? Og må ha flere ting/utstyr på badet? Det må da være mye bedre å bare spyle raskt. Jeg forstår virkelig ikke denne klutvasken i disse dager, når alle har dusj, og ikke må spare på vann og strøm. Jeg trodde det var en utdødd greie helt frem til jeg leste denne tråden. Anonymkode: 8e50e...d29
tussi84 Skrevet 19. april 2024 #84 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det tar da virkelig mindre tid å bruke 3-4 minutter i dusjen. Og da får man spylt skikkelig, og det er mer skånsomt for huden enn en ru klut. Hvorfor gidder du å styre med dette? Anonymkode: 8e50e...d29 Tar lenger tid i dusjen her. Klutvask 30 sek - 1 min. Syns forresten klutene ikke ganske behagelige. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #85 Skrevet 19. april 2024 tussi84 skrev (1 minutt siden): Tar lenger tid i dusjen her. Klutvask 30 sek - 1 min. Syns forresten klutene ikke ganske behagelige. Ansikt, under armer, føtter, underliv... på 30 sekunder. Da er ikke det barnet særlig rent når du er ferdig. Anonymkode: 8e50e...d29
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #86 Skrevet 19. april 2024 Vannforbruket i Norge er en enorm miljøbelastning. Vi bruker dobbelt så mye vann som danskene bl.a. Jeg syns alle skal få seg en vask når det trengs, men syns det er synd at så mange her er så lite bevisst på vannforbruket sitt. Å forsvare en dusj foran klutvask på barn, med at det tar like lang tid er lite reflektert. At man har penger til strømforbruket det kreves ved å dusje barna hver dag er jo bra, men et dårlig forsvar. Det er ikke husholdningen som bruker mest strøm på vannet som går med ved en dusj. Det er kommunen. Og det er IKKE lite strøm det er snakk om. Går fint an å ha rene barn som ikke lukter, uten å dusje hver dag. Anonymkode: 37716...e06 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #87 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vaskeklut. Anonymkode: 88355...e25 Ekkelt. Anonymkode: 7f9f9...c85
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #88 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men i alle dager - har du aldri vært på tur, aldri brukt en vaskeklut hjemme? Det er jo ikke snakk om å vaske av bæsj. Vaskekluten gjøres god og våt under rennende vann, vasker ansikt og hals og hender. Vrir opp kluten og tørker av underveis om nødvendig.Vasker videre under armene, og så underlivet, og der starter man fra front og vasker bakover. Anonymkode: 88355...e25 Du vasker ansikt og under armene uten såpe? Æsj. Anonymkode: 7f9f9...c85
tussi84 Skrevet 19. april 2024 #89 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ansikt, under armer, føtter, underliv... på 30 sekunder. Da er ikke det barnet særlig rent når du er ferdig. Anonymkode: 8e50e...d29 Vasker fjeset på morgen med lunket vann i springen. Trenger ikke under armene eller beina hver dag. Det gjøres når barnet dusjer/bader. Barn lukter ikke svette slik som oss voksne. Det skal ikke lukte såpe til enhver tid. Hverken av barn eller voksne 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #90 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vannforbruket i Norge er en enorm miljøbelastning. Vi bruker dobbelt så mye vann som danskene bl.a. Jeg syns alle skal få seg en vask når det trengs, men syns det er synd at så mange her er så lite bevisst på vannforbruket sitt. Å forsvare en dusj foran klutvask på barn, med at det tar like lang tid er lite reflektert. At man har penger til strømforbruket det kreves ved å dusje barna hver dag er jo bra, men et dårlig forsvar. Det er ikke husholdningen som bruker mest strøm på vannet som går med ved en dusj. Det er kommunen. Og det er IKKE lite strøm det er snakk om. Går fint an å ha rene barn som ikke lukter, uten å dusje hver dag. Anonymkode: 37716...e06 Jeg forsvarer det med at huden blir irritert av å bli gnukket på med en ru klut, og at man får såperester på kroppen. Ikke bra for barnets hud, vet du. Anonymkode: 7f9f9...c85
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #91 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forsvarer det med at huden blir irritert av å bli gnukket på med en ru klut, og at man får såperester på kroppen. Ikke bra for barnets hud, vet du. Anonymkode: 7f9f9...c85 Ja, såklart. Hvis du har prøvd det, og barnet får sår hud, så må du jo bare dusje. Men det gjelder nok ikke flertallet. Og så er det jo helt unødvendig å kjøpe kluter som rasper av huden 😅 Anonymkode: 37716...e06 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #92 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vannforbruket i Norge er en enorm miljøbelastning. Vi bruker dobbelt så mye vann som danskene bl.a. Jeg syns alle skal få seg en vask når det trengs, men syns det er synd at så mange her er så lite bevisst på vannforbruket sitt. Å forsvare en dusj foran klutvask på barn, med at det tar like lang tid er lite reflektert. At man har penger til strømforbruket det kreves ved å dusje barna hver dag er jo bra, men et dårlig forsvar. Det er ikke husholdningen som bruker mest strøm på vannet som går med ved en dusj. Det er kommunen. Og det er IKKE lite strøm det er snakk om. Går fint an å ha rene barn som ikke lukter, uten å dusje hver dag. Anonymkode: 37716...e06 Å spyle en unge i dusjen i 1-2 minutt tar ikke knekken på miljøet altså. Mange har nok også sparedusj. Andre gjør som de vil, men både store og små liker en daglig dusj her i hus. Hadde myndighetene sett behov for å redusere vannforbruket, hadde dette blir spart inn på andre områder, ikke folks personlige forbruk. Og det merkes når folk ikke er for ofte innom dusjen. Dere lukter, selv om dere ikke tror det selv. Anonymkode: 1274d...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #93 Skrevet 19. april 2024 tussi84 skrev (1 time siden): Vasker fjeset på morgen med lunket vann i springen. Trenger ikke under armene eller beina hver dag. Det gjøres når barnet dusjer/bader. Barn lukter ikke svette slik som oss voksne. Det skal ikke lukte såpe til enhver tid. Hverken av barn eller voksne Helsestasjonen veileder deg til å ta alle hudfolder og underliv hver dag. Om du velger å bryte dette er det ditt valg, som går ut over ditt barn. Barn er generelt mye mer uhygienskie en voksne. De krabber i sandkasser, de søler når de spiser, de slurver ved dobesøk. Så behovet for vask er der. Anonymkode: 8e50e...d29
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #94 Skrevet 19. april 2024 tussi84 skrev (1 time siden): Vasker fjeset på morgen med lunket vann i springen. Trenger ikke under armene eller beina hver dag. Det gjøres når barnet dusjer/bader. Barn lukter ikke svette slik som oss voksne. Det skal ikke lukte såpe til enhver tid. Hverken av barn eller voksne Jo, barn lukter. Ikke voksensvette, men de lukter. Er forskjell på å lukte rent og lukte såpe. Selv om du ikke vasker beina hver dag, så må en jo vaske under armene, skrittet og føttene i tillegg til ansikt og hendene. Anonymkode: 5c19a...cec
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #95 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vannforbruket i Norge er en enorm miljøbelastning. Vi bruker dobbelt så mye vann som danskene bl.a. Jeg syns alle skal få seg en vask når det trengs, men syns det er synd at så mange her er så lite bevisst på vannforbruket sitt. Å forsvare en dusj foran klutvask på barn, med at det tar like lang tid er lite reflektert. At man har penger til strømforbruket det kreves ved å dusje barna hver dag er jo bra, men et dårlig forsvar. Det er ikke husholdningen som bruker mest strøm på vannet som går med ved en dusj. Det er kommunen. Og det er IKKE lite strøm det er snakk om. Går fint an å ha rene barn som ikke lukter, uten å dusje hver dag. Anonymkode: 37716...e06 Om det er din unnskyldning er det ditt valg. Bare synd det går utover barnet som etterhvert blir "han som lukter vondt" på barneskolen. Anonymkode: 8e50e...d29
Dansemamma Skrevet 19. april 2024 #96 Skrevet 19. april 2024 (endret) Kommer an på alder og årstid. Når det er sommer har de gjerne sand i håret og grønske på knærne, skitt under neglene og mellom tærne. De har svettet på ryggen vært innsmurt med solkrem som tetter porer. Og når de er små så søler de når de spiser og snørret renner. Huden blir veldig sår av matrester, sikkel og snørr, og man må da vaske og smøre. Det er mye basilusker i barnehagen så vasker og kler på rent tøy for natten ja! Varmt bad kan løsne opp i tette neser og bihuler i forkjølelsesessong. Huden blir mykere og får fukt etter å ha badet i olje. Bleiebarn bør få stumpen i oljevann. For å få skylt ordentlig i alle sprekker og kroker! Det holder å få i seg mikrober fra naturen i løpet av dagen. Man kan fint vaske det av seg på kvelden. Og bakterier og virus som smitter kan man gjerne begrense hos små barn, de blir utsatt i større skala enn de bør når de er mange tett sammen i bhg. Endret 19. april 2024 av Dansemamma 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #97 Skrevet 19. april 2024 Jeg har aldri dusjet hver dag, hverken som barn eller voksen. Jeg dusjer og vasker håret hver tredje dag - av og til kan det gå en dag mer eller mindre i mellom. Vasker ansiktet og armhulene med klut hver dag. Underlivet skylles med vann når jeg dusjer. Anonymkode: 40eea...29a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #98 Skrevet 19. april 2024 Jøss, noen av dere er jammen meg fanatiske på den dusjen...spesielt når dere antyder at barn som blir vasket med klut, blir mobbeoffer!😂 Jeg har brukt en god blanding av dusj, bad og klutvask på alle ungene - her får ingen dusje hver dag, hverken små eller store. Man hjelper til med å spare det man kan av ressurser jorden har. Vel, jeg har aldri hatt et mobbeoffer som har vært "han som lukter" blant ungene. Faktisk har to av barna vært ekstremt "populære". Godt ingen visste de vasket seg med klut!🙄 Dere er gærne. Anonymkode: 67e90...758 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #99 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri dusjet hver dag, hverken som barn eller voksen. Jeg dusjer og vasker håret hver tredje dag - av og til kan det gå en dag mer eller mindre i mellom. Vasker ansiktet og armhulene med klut hver dag. Underlivet skylles med vann når jeg dusjer. Anonymkode: 40eea...29a Underlivet er ikke selvrensende. Da går du jo rundt med rester etter alt mulig der nede 🤢 Anonymkode: 8e50e...d29
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #100 Skrevet 19. april 2024 Om du tar tiden neste gang så tar det nok mer en 1-2 min. Men si de bruker 2 min da. Og du har 3 barn som alle dusjer 2 min hver dag. Pluss at du og mannen din også skal dusje, mest sannsynlig litt lengre en 2 min, kanskje 5 på en god dag. Så er det totale vannforbruket bare på dusjing ca 260 liter vann.. Om ungene bader i badekar så blir det selvsagt mye mer. Jeg har selv mye å gå på når det gjelder å spare vann. Det som overrasker meg er bare hvor lite bevisste mange er på dette. Og hvor lite kritisk mange er til sitt eget forbruk. Og forsvarer det tilsynelatende uten å reflektere. Anonymkode: 37716...e06 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå