AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #61 Skrevet 18. april 2024 Burde gjøres fordi stort sett alle barn stinker etter en dag i bhg/skole. Anonymkode: a20dc...13a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #62 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 12.06): Man kjenner jo ikke så mye lukt av seg selv, be partneren din kjenne så får du et ærligere svar tror jeg Anonymkode: 7ba9c...fe1 Jeg har spurt både partner,bestevenninne og barn. Lukter godt sier de. Jeg har også høy sensitiv luktesans. Er noe legen min sier enkelte har. Jeg lukter det meste. Alltid gjort. Tro meg, jeg klarer fint lukte meg. Det eneste jeg synes lukter vanlig innestengt/klamt er der nede om jeg ikke vasker meg der på 3 dager ca. Men har heller ikke utflod ,kun rett før mens så det er liten lukt lukt for å si det slik. Svettelukt bein eksisterer ikke hos meg. Og fotsvette lukter jeg lang vei da jeg har et barn som svetter fort i beina. Anonymkode: bf06c...314 3 1
123fir Skrevet 18. april 2024 #63 Skrevet 18. april 2024 Tror vi i vesten blir litt indoktrinert til å tenke at daglig dusj er nødvendig, men faktum er jo at det ikke er bra for huden å dusje for ofte. Man blir lett tørr og får plager. 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #64 Skrevet 18. april 2024 Er mange bønder her i landet. Hart arbeid,gris og ku setter sine spor... Men så er det tvangslidelser ute å går hos mange.... Anonymkode: 4af44...4f8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #65 Skrevet 18. april 2024 123fir skrev (33 minutter siden): Tror vi i vesten blir litt indoktrinert til å tenke at daglig dusj er nødvendig, men faktum er jo at det ikke er bra for huden å dusje for ofte. Man blir lett tørr og får plager. Ikke tørr og ingen plager på noen her Anonymkode: 78250...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #66 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 11.54): Dusjer en gang eller to i uka etter behov, tar under armer, skrittet, rumpa osv hver dag. Jeg er aldri syk, lukter ikke vondt og huden trives mye bedre enn daglig dusj. Dusje 1+ ganger hver dag er på kanten til helseskadelig. Anonymkode: d1645...847 Du kan umulig si selv at du ikke lukter vondt, de færreste merker egen kroppslukt. Tipper en ukjent person som skulle sagt helt ærlig hva det luktet av deg ville sagt at det ikke var så digg. Anonymkode: bb021...bf6 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #67 Skrevet 18. april 2024 Jeg er mellomtrinnslærer, dvs, elever i tidlig pubertet. Mange har hårlukt, er helt gule i øregangene, lukter svette og begynner naturlig nok å få kviser. Klutvask er ikke nok.mine tre tar en dusj daglig etter trening, vi alle har det som vane, rene truser og sokker. Jeg og døtrene med langt hår vasker det bare hver 3. Dag for at det ikke skal bli slitt. Såpe på kropp er ikke nødvendig når man dusjer, men bommullspinner til ørevoks i ytre øre, og hudpleie når talgen tyter, er til hjelp.og antiperspirant under armene. Hormonell ungdom har sterk kroppslukt, gode vaner hjelper på det,og en slipper at andre reagerer på lukt. Anonymkode: 5e0bb...6f7 2
Annig Skrevet 18. april 2024 #68 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 11.09): Barn lukter jo selv om de ikke lukter voksensvette. Og det tar ikke lengre tid med dusjen enn klutvask. Anonymkode: 5c19a...cec Enten er du vanvittig treg med klut eller så har du et barn som er vanvittig medgjørlig...kunne vaska ungene minst 40 ganger med klut og såpe i ansikt, hender, rumpe på tiden vi bruker i dusj og tørking. Og det uten å vaske håret i dusjen... Jeg følger ts her. Huden og håret har ikke godt av å vaskes hver dag og vi trenger bakteriene. Vi holder oss til klutvask de viktigste stedene til daglig og bad/dusj 1-2 dager i uka. Og nei, selvom mange over, som dusjer barna hver dag og muligens seg selv, mener det, det er ikke uhygienisk, heller det motsatte, selvom det er diskutert hva som er best https://www.forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #69 Skrevet 18. april 2024 Lurer på hva dere sim insisterer på klutvask gjør med klutene etterpå? Henger dere de til tørk? Eller legger dere de våte/skitne klutene rett i kleskurven? Syns det hele virker ekkelt, uhygienisk og upraktisk. Anonymkode: 64c1d...dad 1 1
tussi84 Skrevet 19. april 2024 #70 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Lurer på hva dere sim insisterer på klutvask gjør med klutene etterpå? Henger dere de til tørk? Eller legger dere de våte/skitne klutene rett i kleskurven? Syns det hele virker ekkelt, uhygienisk og upraktisk. Anonymkode: 64c1d...dad Hvis vasker underlivet så går de i skittentøyskurven. Hvis vasket andre ting på kroppen så skyller jeg kluten og henger opp. Den kan brukes igjen. Jeg har nok av kluter, sånn rundt 15 -20 stk. Jeg bytter heller ikke håndkle etter hver dusj. Det kan gå en 3 dusj mellom hver gang jeg bytter det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #71 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 11.07): Helsestasjonen vår anbefalte også at barn skal vaskes i ansikt, hender, underliv og alle hudfolder daglig, så dette er vel grunnleggende hygiene Anonymkode: 7ba9c...fe1 Hender, ansikt og skritt er vel en klassisk ‘pusevask’ som riktignok er grunnleggende hygiene ja. Her er det snakk om dusjing/bading HVER dag, ikke daglig pusevask. Anonymkode: 0031d...ffb 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #72 Skrevet 19. april 2024 123fir skrev (8 timer siden): Tror vi i vesten blir litt indoktrinert til å tenke at daglig dusj er nødvendig, men faktum er jo at det ikke er bra for huden å dusje for ofte. Man blir lett tørr og får plager. Ingen tørrhet eller plager her, verken på store eller små. Jeg forstår ikke at dette skal være et repterende poeng i tråden... Hadde vi/de hatt plager så ville vi selvfølgelig endret rutiner. Anonymkode: 8e50e...d29 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #73 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hender, ansikt og skritt er vel en klassisk ‘pusevask’ som riktignok er grunnleggende hygiene ja. Her er det snakk om dusjing/bading HVER dag, ikke daglig pusevask. Anonymkode: 0031d...ffb Jeg synes 3-4 minutter i dusjen er en slik "pusevask", og kun såpe der det er behov for det. Gjør samme for egen del, dusjer to ganger dagen, men varierer hvor og hvor mye jeg såper inn. Ofte er det kun under armer, underliv, og føtter. Går raskere og fungerer bedre enn å styre med klut. Anonymkode: 8e50e...d29 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #74 Skrevet 19. april 2024 tussi84 skrev (5 timer siden): Hvis vasker underlivet så går de i skittentøyskurven. Hvis vasket andre ting på kroppen så skyller jeg kluten og henger opp. Den kan brukes igjen. Jeg har nok av kluter, sånn rundt 15 -20 stk. Jeg bytter heller ikke håndkle etter hver dusj. Det kan gå en 3 dusj mellom hver gang jeg bytter det. Men hvis dere vasker med klut i rompa, hvor mane kluter går det med? En til å fukte, en til å vaske, en til å skylle? Og etterpå er de fulle av bakterier som godgjør seg i skittentøykurven? Jeg bare lurer jeg, forstår ikke poenget med å velge å vaske med klut fremfor en rask tur innom dusjen. Anonymkode: 64c1d...dad 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #75 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 11.07): Helsestasjonen vår anbefalte også at barn skal vaskes i ansikt, hender, underliv og alle hudfolder daglig, så dette er vel grunnleggende hygiene Anonymkode: 7ba9c...fe1 Vaskeklut. Anonymkode: 88355...e25 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #76 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men hvis dere vasker med klut i rompa, hvor mane kluter går det med? En til å fukte, en til å vaske, en til å skylle? Og etterpå er de fulle av bakterier som godgjør seg i skittentøykurven? Jeg bare lurer jeg, forstår ikke poenget med å velge å vaske med klut fremfor en rask tur innom dusjen. Anonymkode: 64c1d...dad Men i alle dager - har du aldri vært på tur, aldri brukt en vaskeklut hjemme? Det er jo ikke snakk om å vaske av bæsj. Vaskekluten gjøres god og våt under rennende vann, vasker ansikt og hals og hender. Vrir opp kluten og tørker av underveis om nødvendig.Vasker videre under armene, og så underlivet, og der starter man fra front og vasker bakover. Anonymkode: 88355...e25 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #77 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har spurt både partner,bestevenninne og barn. Lukter godt sier de. Jeg har også høy sensitiv luktesans. Er noe legen min sier enkelte har. Jeg lukter det meste. Alltid gjort. Tro meg, jeg klarer fint lukte meg. Det eneste jeg synes lukter vanlig innestengt/klamt er der nede om jeg ikke vasker meg der på 3 dager ca. Men har heller ikke utflod ,kun rett før mens så det er liten lukt lukt for å si det slik. Svettelukt bein eksisterer ikke hos meg. Og fotsvette lukter jeg lang vei da jeg har et barn som svetter fort i beina. Anonymkode: bf06c...314 Samme her, jeg fatter ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte å tro på at noen av oss svetter minimalt. Tro meg, hverken bestevenninne eller barn hadde latt meg dø i synden om jeg luktet, og mannen min pleier å påstå jeg umulig kan ha svettekjertler (f.eks. når vi går fjelltur i 25 grader og jeg knapt blir fuktig på overleppa). Nå dusjer jeg stort sett hver dag fordi jeg rett og slett liker det, og håret mitt ser koko ut om det ikke vaskes daglig, men det er virkelig null problem mht. lukt å skippe dusjen en dag eller to. Anonymkode: 1c157...76e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #78 Skrevet 19. april 2024 ~white lady~ skrev (På 17.4.2024 den 10.50): Underliv og føtter lukter etter en lang dag i barnehagen. Hendene er møkkete, det er sand i håret og saus på haka. Vi bruker hudvennlig dusjsåpe eller skipper det og spyler over med lunkent vann. Rent undertøy på etterpå, og rett i seng. Vi har råd til å betale strømregningen, den er ikke så høy. Og her vi bor regner det oftere enn det er sol. Sånne ting bruker man kluter til. Anonymkode: 42ba5...0ce 1
Baktus2024 Skrevet 19. april 2024 #79 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 10.46): Leser tråden her der moren lurer på ansiktsvask til ungen, og så enormt mange av dere dusjer ungene deres hver bidige dag? Hvorfor? Kroppens immunforsvar trenger bakterier, kloden trenger vann, strømregningene er høye etc. Hva er det som er så viktig å spyle av ungene at de må dusje hver eneste kveld? Anonymkode: 42ba5...0ce hysteriaen er blitt slik at det er over 10 år siden amk i oslo lot en person ligge å dø i en park ..fordi han hadde pisset på seg....til og med øyeblikkelighjelp er blitt så fin i nesa at de hverken tåler lukt eller urin...de forventer at alle som tilkaller 110, 112 eller 113 sitter i en pedikyrklinikk... Meg som helseminister så hadde jeg underkjent samtlige utdanninger, lege som sykepleier, med mindre de hadde 1 år i feltsykehus..der krigsskadde har gjort i buksa og pisset seg ut over lengre tid... Våre såkalte helsearbeidere er noen lønns-snobber som ikke ønsker ubehagligheter..KALL er det ikke noe som heter...
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #80 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men i alle dager - har du aldri vært på tur, aldri brukt en vaskeklut hjemme? Det er jo ikke snakk om å vaske av bæsj. Vaskekluten gjøres god og våt under rennende vann, vasker ansikt og hals og hender. Vrir opp kluten og tørker av underveis om nødvendig.Vasker videre under armene, og så underlivet, og der starter man fra front og vasker bakover. Anonymkode: 88355...e25 Det tar da virkelig mindre tid å bruke 3-4 minutter i dusjen. Og da får man spylt skikkelig, og det er mer skånsomt for huden enn en ru klut. Hvorfor gidder du å styre med dette? Anonymkode: 8e50e...d29 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå