AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #21 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leser tråden her der moren lurer på ansiktsvask til ungen, og så enormt mange av dere dusjer ungene deres hver bidige dag? Hvorfor? Kroppens immunforsvar trenger bakterier, kloden trenger vann, strømregningene er høye etc. Hva er det som er så viktig å spyle av ungene at de må dusje hver eneste kveld? Anonymkode: 42ba5...0ce Jeg vil tro noen lukter mer enn andre. Det er fakta. Ulik kroppslukt. Jeg er i motsatt scala. Lukter knapt svette etter en joggetur ,og kjenner null lukt av hverken armhuler,underliv om jeg så ikke hat dusjet på 3 dager! Fot svette har jeg aldri hatt. Vi er alle ulike. Jeg dusjer alltid før en fest,selskap osv men det er for at jeg føler meg mer vel og en del av pakka. Om jeg bare tusler hjemme går det dagesvis. Eneste jeg vasker/renser hver dag er ansikt og bruker deo selvfølgelig. Anonymkode: bf06c...314 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #22 Skrevet 17. april 2024 Dusjer en gang eller to i uka etter behov, tar under armer, skrittet, rumpa osv hver dag. Jeg er aldri syk, lukter ikke vondt og huden trives mye bedre enn daglig dusj. Dusje 1+ ganger hver dag er på kanten til helseskadelig. Anonymkode: d1645...847 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #23 Skrevet 17. april 2024 GMT800 skrev (10 minutter siden): Begge guttene har dusjet hver dag i flere år. Den eldste er tenåring nå, så da skulle det jo bare mangle, men gjaldt jo også lenge før det. Man *må* ikke øse på med massevis av sterk såpe eller stå i dusjen 15 minutter hver gang heller. Unger blir skitne og svette akkurat som voksne. Klut til kroppsvask synes jeg er helt håpløst, en ekkel fille å gnikke skitt og svette utover med. En etterlevning fra den gangen det ikke var innlagt vann og man vasket seg i vaskevannsfat. Tror det er der mange misforstår. Man spyler hele kroppen, bruker såpe der man uansett er anbefalt å ta en klutvask hver dag. Vil si øvelsen tar 3-4 minutter. Litt lenger om man også tar hår. Så tar man heller et lengre bad innimellom. Anonymkode: 8e50e...d29 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #24 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dusjer en gang eller to i uka etter behov, tar under armer, skrittet, rumpa osv hver dag. Jeg er aldri syk, lukter ikke vondt og huden trives mye bedre enn daglig dusj. Dusje 1+ ganger hver dag er på kanten til helseskadelig. Anonymkode: d1645...847 Jeg (voksen, så egentlig ikke relevant for denne tråden), dusjer to ganger hver dag, normalt. Har nok gjort det i ca 20 år nå, etter jeg flyttet hjemmefra. I tenårene var det en gang om dagen. Hva er helseskadelig med det? Anonymkode: 8e50e...d29 2 2
GMT800 Skrevet 17. april 2024 #25 Skrevet 17. april 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det er der mange misforstår. Man spyler hele kroppen, bruker såpe der man uansett er anbefalt å ta en klutvask hver dag. Vil si øvelsen tar 3-4 minutter. Litt lenger om man også tar hår. Så tar man heller et lengre bad innimellom. Anonymkode: 8e50e...d29 Nettopp. Alle her i huset bruker 3-4-5 minutter i dusjen, pluss kanskje ett minutt hvis hårvask. Såpe stort sett under armene, "der nede" og på føttene, fort gjort. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #26 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vil tro noen lukter mer enn andre. Det er fakta. Ulik kroppslukt. Jeg er i motsatt scala. Lukter knapt svette etter en joggetur ,og kjenner null lukt av hverken armhuler,underliv om jeg så ikke hat dusjet på 3 dager! Fot svette har jeg aldri hatt. Vi er alle ulike. Jeg dusjer alltid før en fest,selskap osv men det er for at jeg føler meg mer vel og en del av pakka. Om jeg bare tusler hjemme går det dagesvis. Eneste jeg vasker/renser hver dag er ansikt og bruker deo selvfølgelig. Anonymkode: bf06c...314 Man kjenner jo ikke så mye lukt av seg selv, be partneren din kjenne så får du et ærligere svar tror jeg Anonymkode: 7ba9c...fe1 9 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #27 Skrevet 17. april 2024 GMT800 skrev (1 minutt siden): Nettopp. Alle her i huset bruker 3-4-5 minutter i dusjen, pluss kanskje ett minutt hvis hårvask. Såpe stort sett under armene, "der nede" og på føttene, fort gjort. Og i passe temperert vann. Mannen min slet med kløe og tørr hud da vi traff hverandre. Forstod raskt at han nærmest skjoldet seg selv (ikke så ille...) i dusjen, på grunn av at han trodde man ble renere jo varmere vannet var. Alle problemer forsvant da han begynte i dusje i normalt varmt vann. Husker første gang jeg vasket hender rett ved han, og han hoppet opp og kommenterte det, fordi jeg vasket i kaldt vann, da ble jo ikke bakteriene borte 😂 Anonymkode: 8e50e...d29 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #28 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn lukter jo selv om de ikke lukter voksensvette. Og det tar ikke lengre tid med dusjen enn klutvask. Anonymkode: 5c19a...cec Dette! Anonymkode: 78250...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #29 Skrevet 17. april 2024 tussi84 skrev (1 time siden): Hender og ansikt kan vaskes i vasken. Underlivet kan tas med en klut. Ikke nødvendig å dusje hver dag da. Og gjett hva litt kroppslukt er normalt. Da gjør du det, vi velger annerledes Anonymkode: 78250...1e7 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #30 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dusjer en gang eller to i uka etter behov, tar under armer, skrittet, rumpa osv hver dag. Jeg er aldri syk, lukter ikke vondt og huden trives mye bedre enn daglig dusj. Dusje 1+ ganger hver dag er på kanten til helseskadelig. Anonymkode: d1645...847 For seg ja, min hud har aldri reagert på set Anonymkode: 78250...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #31 Skrevet 17. april 2024 Barn svetter ikke slik som voksne, så trenger bare å vaskes der de er møkkete på daglig basis. Vask av underliv er ikke bra å gjøre for ofte, - der skal det være en naturlig bakterieflora. Tenker at dusj og hårvask én gang i uka er nok for et barn, med mindre det er fullt av jord og grus. Anonymkode: fda26...364 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #32 Skrevet 17. april 2024 Det er synd med dette dusjehysteriet. Det er ikke bra for hverken kloden eller individet å dusje så ofte. Selv dusjer jeg 2-3 ganger i uken. Min sønn sliter veldig med eksem og blir veldig tørr så han bader 1-2 ganger i uken. Det betyr ikke at hverken han eller jeg lukter eller ikke er rene. Vi har klut og vann Anonymkode: 2f144...c28 10
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #33 Skrevet 17. april 2024 Femåringen min dusjer veldig kjapt, 1-2 min., hver kveld, men vasker håret ca. to ganger uken. Hun liker det bedre enn klutvask. Fireåringen er plaget med eksem, og vasker ofte ansikt og underliv med klut i stedet for å dusje. Anonymkode: 82594...02b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #34 Skrevet 17. april 2024 Mine har dusjet daglig siden de begynte å gå omtrent. Det er et hyggelig kveldsrituale, og lærer dem gode vaner fra de er små. Det tar veldig mye lenger tid å vaske hender, ansikt, underliv og føtter med klut enn å dusje hele kroppen raskt og bruke mild såpe. Barna her elsker å bli tullet inn i håndkle etter en dusj på kvelden, så leser vi bok og koser oss sammen. Kveldsdusj er etter min erfaring også veldig avslappende og barna sovner godt etterpå. I tillegg holdes senger rene lenger hvis man er ren når man legger seg. Som flere her påpeker også, barna har ofte besøk av venner som jeg alltid merker at lukter. Litt tåfis, hodebunn og generelt skitt. Jeg vil helst ha rene unger rett og slett, og vil ikke at de skal vokse opp og bli «han rare som lukter surt på kontoret». Anonymkode: b745d...73e 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #35 Skrevet 17. april 2024 Fordi jeg har barn som er 7 og 11 som leker ute året rundt. De blir møkkete og svette. Dessverre stinker en 11 åring hvertfallmanga av dem. Å er mange av vennene til min eldste somburde duajet hver dag fordi de stinker svette og møkk. Mitt eldste barn trenger rutiner og da er å dusje hver dag en rutine for å få hun til å forstå at vasking kommer man seg ikke unna. 7 åringen elsker å dusje, men betyr ikke at ungene skrubber kroppen full av såpe osv. De får av seg møkka og de legger seg reine. Hva det koster bryr meg ikke om. Velferdsstaten Norge får ta det på sin egen kappe hvis de må øke utgifter eller går tomme for vann. Da er det de som ikke gjør jobben sin ved å tenke langt inn i fremtiden. Anonymkode: 2a10a...257 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #36 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva det koster bryr meg ikke om. Velferdsstaten Norge får ta det på sin egen kappe hvis de må øke utgifter eller går tomme for vann. Da er det de som ikke gjør jobben sin ved å tenke langt inn i fremtiden. Anonymkode: 2a10a...257 Spennende. Så staten Norge har styring på verdens vannmangel? (Som faktisk er en helt reell ting) Vann er en dyrebar ressurs! Spør deg selv om du ønsker at barna dine skal ha vann å drikke også som voksne. Anonymkode: 2f144...c28 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #37 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn svetter ikke slik som voksne, så trenger bare å vaskes der de er møkkete på daglig basis. Vask av underliv er ikke bra å gjøre for ofte, - der skal det være en naturlig bakterieflora. Tenker at dusj og hårvask én gang i uka er nok for et barn, med mindre det er fullt av jord og grus. Anonymkode: fda26...364 Barn leker på en annen måte. Barn er i sandkasser og stativer der katter også vanker, og gjør sitt. Barn spiser på en annen måte. Barn slurver ofte med tørking når de har vært på toalettet. Og dette med underlivet er bare tull. Slimhinnene skal man ikke røre, de har en naturlig flora. Resten av underlivet ditt har samme flora som ansiktet, og resten av kroppen. Det må da stinke av både deg, og særlig barn. Anonymkode: 8e50e...d29 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #38 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er synd med dette dusjehysteriet. Det er ikke bra for hverken kloden eller individet å dusje så ofte. Selv dusjer jeg 2-3 ganger i uken. Min sønn sliter veldig med eksem og blir veldig tørr så han bader 1-2 ganger i uken. Det betyr ikke at hverken han eller jeg lukter eller ikke er rene. Vi har klut og vann Anonymkode: 2f144...c28 Ja, for det er så behagelig og komfortabelt å krøke seg i forskjellige stillinger for å gni seg med den ru, vonde kluten? I stedet for å spyle seg kjapt i dusjen? Anonymkode: 7f9f9...c85 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #39 Skrevet 17. april 2024 Har alltid dusjet ungene hver dag etter barnehagen. Orker ikke barnehagelukta😶🌫️Skipper ofte såpe da, eller bruker olje. Anonymkode: 30165...37e 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #40 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er helseskadelig med det? Anonymkode: 8e50e...d29 Enkelt forklart: Immunforsvaret ditt er alltid på jobb, så hvis det ikke har nok å spise på kan det begynne å spise på seg selv istedet. Anonymkode: 1a74d...6ad 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå