Gå til innhold

Hvorfor dusjer dere så mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det er der mange misforstår.

Man spyler hele kroppen, bruker såpe der man uansett er anbefalt å ta en klutvask hver dag. Vil si øvelsen tar 3-4 minutter. Litt lenger om man også tar hår. Så tar man heller et lengre bad innimellom. 

Anonymkode: 8e50e...d29

Det er ikke anbefalt å vaske underlivet med såpe daglig - hvor har du hørt det? 

Anonymkode: 8ce02...087

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungene er møkkete etter barnehage,skole og trening. Sure tær i fotballsko og svette. Klart de skal dusje hver dag. Kan selvsagt gi de fotbad og helvask men enklere å putte de i dusjen. Yngstemann i bhg lukter bål etter tur i bhg, er møkkete fra topp til tå etter lek, han dusjes ofte før middag! 

Anonymkode: 206af...253

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkelt forklart: Immunforsvaret ditt er alltid på jobb, så hvis det ikke har nok å spise på kan det begynne å spise på seg selv istedet.

Anonymkode: 1a74d...6ad

Rareste jeg har hørt på veldig lenge. Etter å ha jobbet med infeksjoner i snart 30 år😶.

Anonymkode: bb121...a94

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekologen min sa at man skal ikke vaske underlivet verken med såpe eller vann inni, men man kan spyle utenpå og aller helst da bare med lunkent vann. For hvis ikke kan det ødelegge bakteriefloraen. Jeg har helt normal bakterieflora uten å vaske meg der med såpe, og jeg lukter heller ikke dårlig der nede. Skjønner ikke hvor dere da har det fra at man skal vaske underlivet med såpe...

Anonymkode: 428d2...924

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her dusjes det hver dag og det har ungen alltid gjort, spesielt når det er høy sesong for pollen 

Anonymkode: d2d37...c6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn leker på en annen måte. Barn er i sandkasser og stativer der katter også vanker, og gjør sitt. Barn spiser på en annen måte.  Barn slurver ofte med tørking når de har vært på toalettet. 

Og dette med underlivet er bare tull. Slimhinnene skal man ikke røre, de har en naturlig flora. Resten av underlivet ditt har samme flora som ansiktet, og resten av kroppen. 

Det må da stinke av både deg, og særlig barn. 

Jeg skrev jo at det er greit å dusje når barna har blitt møkkete, altså lekt med sand og fått mat overalt.

Jeg har ikke nevnt meg selv oppi dette, men som voksen dusjer jeg jo oftere. Riktignok bruker jeg ikke dusjsåpe i underlivet, - holder fint med vann evt. med litt Lactacyd.

Anonymkode: fda26...364

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi ungen på 2,5 lukter barnehage når han kommer hjem. Pluss at han elsker å dusje/bade. 

Anonymkode: 145e5...874

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte dusjet dere når dere selv var barn da?

Anonymkode: facc8...7dc

AnonymBruker
Skrevet

Min dusjer ca annenhver dag. Når man føler man må dusje av barnehagelukta før middag så har hysterien nådd nye høyder og man bør vurdere å søke hjelp. Det er jo ikke sunt å påvirke barnet med slikt. Hilsen litt bakteriofob som syntes barnehage var ekkelt men jeg viser det jo ikke ovenfor barna. Vil ikke at de skal få et usunt syn på ting sånn som jeg har. 

Anonymkode: 7c0f0...afb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dusjet ikke før oppi skolealder. Satt i badestamp, Et par ganger i uka tror jeg det var.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Folk er blitt fullstendig gærne på hygiene.

Anonymkode: e2e0a...5e1

Helt enig. Er en del helt sprø folk her inne, som mener man MÅ skifte bukser etter å ha tatt bussen eller vært på kafé. 

Anonymkode: 02d08...752

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En gang i uka frem til jeg var ca 9-10 år. 

Barna mine dusjer 2 ganger i uka. De elsker å dusje og det tar en evighet, så det får de ikke lov til hver dag. 

Anonymkode: 3a391...bf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag.. de har jeg alltid gjort.

Anonymkode: 206af...253

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min dusjer ca annenhver dag. Når man føler man må dusje av barnehagelukta før middag så har hysterien nådd nye høyder og man bør vurdere å søke hjelp. Det er jo ikke sunt å påvirke barnet med slikt. Hilsen litt bakteriofob som syntes barnehage var ekkelt men jeg viser det jo ikke ovenfor barna. Vil ikke at de skal få et usunt syn på ting sånn som jeg har. 

Enig. Dette synes jeg virkelig er helt, helt absurd - og også utrolig trist. At helt friske, normale barn lukter vondt om de ikke dusjes hver dag - da er det faktisk luktesansen det er noe galt med, ikke barnet.

Anonymkode: 04d7c...d46

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en toåring som dusjer to ganger i uka. Vaskes kun med vann. 

Anonymkode: 9688e...89b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bader vår 1.5 åring nesten daglig. 

-han har atopisk eksem og oljebad senker eksemet. 

-han elsker å legge mat på håret når han spiser og tar seg gjerne i håret. Han blir også veldig grisete i ansiktet. 

-han elsker å leke ute i masse sand og blir veldig skitten på hendene og generelt. 

Da er det mye enklere å bare bade etter middag enn å vaske alt +hår med klut 😊 

Anonymkode: 33705...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 15.13):

Det er ikke anbefalt å vaske underlivet med såpe daglig - hvor har du hørt det? 

Anonymkode: 8ce02...087

Selvfølgelig skal man det. Det er det viktigste stedet på kroppen å bruke såpe, på grunn av avføringsbakterier. 

Blir ganske kvalm av alle dere som blander sammen slimhinner med hele underlivet. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som dusjer ungen ved behov? Det kan være alt fra 3 til 12 ganger i uka 😛 5 år. Full i sand, uhell med urin, lukt etc = dusj. Vanlig dag uten noe gris = klutvask. 

Anonymkode: 96d72...e01

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Å dusje barn hver dag er  unødvendige. Renslighet er ansiktsvask og håndhygiene (etter toalettbesøk, før man skal spise, og når man kommer hjem, før man lager mat) - føtter kan skylles i dusj - eller fotbad(veldig populært) Rene sokker og truse hver dag. Mine barn har dusjet/badet 2 ganger i uka. Håret vasket 1 gang i uka. Såpe kun under armer og på føttene. Huden er et organ som skal pleies med omhu. Ikke slites ned.  I alderen 3 - 12 er dette ca behov - unntak er det - men de er åpenbare. Selv dusjer jeg 3 ganger max i uka.(litt svette kan ordnes med klut ) Håndvask og stell av flekker er viktigere. Og evt sure bein fikses ved fotbad, og med litt fotmassasje og  fottørk. Mine barn er rene og velstelte. Forskning har faktisk vist at de som dusjer mye er dårlige på håndvask (de oppfatter seg selv som rene) Vi har aldri hatt omgangssyke i familien. Vann er en ressurs vi må ta vare på - og renslighet er en dyd. Skjønner faktisk ikke at stressede foreldre skal bruke tid på å sende barna sine i dusjen hver dag. Gi dem et fotbad i stedet mens de ser på barnetv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter en runde med barnemark setter man pris på å dusje barnet sitt om morgenen 🫠🫠

Anonymkode: cb178...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...