AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Leser tråden her der moren lurer på ansiktsvask til ungen, og så enormt mange av dere dusjer ungene deres hver bidige dag? Hvorfor? Kroppens immunforsvar trenger bakterier, kloden trenger vann, strømregningene er høye etc. Hva er det som er så viktig å spyle av ungene at de må dusje hver eneste kveld? Anonymkode: 42ba5...0ce 20 2 7
~white lady~ Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Underliv og føtter lukter etter en lang dag i barnehagen. Hendene er møkkete, det er sand i håret og saus på haka. Vi bruker hudvennlig dusjsåpe eller skipper det og spyler over med lunkent vann. Rent undertøy på etterpå, og rett i seng. Vi har råd til å betale strømregningen, den er ikke så høy. Og her vi bor regner det oftere enn det er sol. 11 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 Jeg dusjer barnet 3 ganger i uka og vasker håret 1. Jeg synes det holder, men det er kanskje for lite? Anonymkode: f3307...4b2 5
katties Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Ikke med mindre hele ungen er møkkete. Skrittet er enkelt å vaske separat, samme med hender og ansikt. Hver dag er kun om sommeren, når de har lekt i sandkassa, svømt ute eller i basseng, eller svettet tydelig. 8 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 Fordi det er normalt og hygienisk å vaske underliv, hender og ansikt hver dag, og da kan barnet likevel bade/ dusje før det legges. En del venner til 5-åringen bades en gang i uka, og han lukter alltid en blanding av tåfis og gammel skit, så ja, barn kan lukte selv om de ikke svetter som voksne. Anonymkode: 7ba9c...fe1 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Leser tråden her der moren lurer på ansiktsvask til ungen, og så enormt mange av dere dusjer ungene deres hver bidige dag? Hvorfor? Kroppens immunforsvar trenger bakterier, kloden trenger vann, strømregningene er høye etc. Hva er det som er så viktig å spyle av ungene at de må dusje hver eneste kveld? Anonymkode: 42ba5...0ce For at de er møkkete , derfor dusjer vi Anonymkode: 78250...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er normalt og hygienisk å vaske underliv, hender og ansikt hver dag, og da kan barnet likevel bade/ dusje før det legges. En del venner til 5-åringen bades en gang i uka, og han lukter alltid en blanding av tåfis og gammel skit, så ja, barn kan lukte selv om de ikke svetter som voksne. Anonymkode: 7ba9c...fe1 Og yes, jeg har hatt flere barn på jobb som lukter, så ja barn lukter de også. Anonymkode: 78250...1e7 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 Helsestasjonen vår anbefalte også at barn skal vaskes i ansikt, hender, underliv og alle hudfolder daglig, så dette er vel grunnleggende hygiene Anonymkode: 7ba9c...fe1 4 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #9 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Leser tråden her der moren lurer på ansiktsvask til ungen, og så enormt mange av dere dusjer ungene deres hver bidige dag? Hvorfor? Kroppens immunforsvar trenger bakterier, kloden trenger vann, strømregningene er høye etc. Hva er det som er så viktig å spyle av ungene at de må dusje hver eneste kveld? Anonymkode: 42ba5...0ce Her driver ungene med svømming, og det blir naturlig med dusjing nesten hver dag, da de trener 5-6 ganger i uka. Anonymkode: 7f9f9...c85 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #10 Skrevet 17. april 2024 Og så handler det litt om opplæring i personlig hygiene. Lære barna at det er viktig å vaske seg jevnlig og hvordan man gjør det. Det er for sent å prøve å lære dem å vaske underlivet når de har blitt 10 år, da får ikke mamma være med inn på badet lenger. Og du vil jo ikke ha en tenåring som synes det er nok å dusje en gang i uka. Like greit å innføre gode vaner tidlig. Anonymkode: 41db9...d22 10 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #11 Skrevet 17. april 2024 Min 5-åring bader/dusjer to ganger i uka, men jeg vasker ham med klut ellers. Alt ender i krangel, så jeg orker ikke krangle om bad/dusj hver kveld. Anonymkode: 8f582...bd3 3
tussi84 Skrevet 17. april 2024 #12 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi det er normalt og hygienisk å vaske underliv, hender og ansikt hver dag, og da kan barnet likevel bade/ dusje før det legges. En del venner til 5-åringen bades en gang i uka, og han lukter alltid en blanding av tåfis og gammel skit, så ja, barn kan lukte selv om de ikke svetter som voksne. Anonymkode: 7ba9c...fe1 Hender og ansikt kan vaskes i vasken. Underlivet kan tas med en klut. Ikke nødvendig å dusje hver dag da. Og gjett hva litt kroppslukt er normalt. 21 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 Barn lukter jo selv om de ikke lukter voksensvette. Og det tar ikke lengre tid med dusjen enn klutvask. Anonymkode: 5c19a...cec 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #14 Skrevet 17. april 2024 Folk er blitt fullstendig gærne på hygiene. Anonymkode: e2e0a...5e1 19 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #15 Skrevet 17. april 2024 tussi84 skrev (2 minutter siden): Hender og ansikt kan vaskes i vasken. Underlivet kan tas med en klut. Ikke nødvendig å dusje hver dag da. Og gjett hva litt kroppslukt er normalt. Joda. Men det tar jo mindre tid å bare dusje enn å drive med den ekle klutevasken synes jeg. Anonymkode: 7ba9c...fe1 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 Noen ganger dusjer/bader barna som tidsfordriv, fordi det er gøy. Anonymkode: e0566...18a 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 tussi84 skrev (23 minutter siden): Hender og ansikt kan vaskes i vasken. Underlivet kan tas med en klut. Ikke nødvendig å dusje hver dag da. Og gjett hva litt kroppslukt er normalt. Det tar jo lengre tid enn en rask tur innom dusjen, med dårligere resultat... Anonymkode: 8e50e...d29 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #18 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Leser tråden her der moren lurer på ansiktsvask til ungen, og så enormt mange av dere dusjer ungene deres hver bidige dag? Hvorfor? Kroppens immunforsvar trenger bakterier, kloden trenger vann, strømregningene er høye etc. Hva er det som er så viktig å spyle av ungene at de må dusje hver eneste kveld? Anonymkode: 42ba5...0ce 1) man blir ikke mindre forkjølet av å dusje sjeldnere. Om barnet har hudinfeksjoner og eksem er det noe annet. 2) det er ikke vannmangel i Norge. Og i Afrika hjelper det like lite å droppe dusjing, som det gjør å spise opp brødskiva si her. 3) nå er vi igjen der at man på flere tidspunkt i døgnet tjener på å bruke strøm. Uansett, bruker mindre varmtvann på en rask dusj, enn rennende vann og klutvask av ansikt, hudfolder og underliv - som helsestasjonen anbefaler at skjer daglig. Anonymkode: 8e50e...d29 2 1
GMT800 Skrevet 17. april 2024 #19 Skrevet 17. april 2024 Begge guttene har dusjet hver dag i flere år. Den eldste er tenåring nå, så da skulle det jo bare mangle, men gjaldt jo også lenge før det. Man *må* ikke øse på med massevis av sterk såpe eller stå i dusjen 15 minutter hver gang heller. Unger blir skitne og svette akkurat som voksne. Klut til kroppsvask synes jeg er helt håpløst, en ekkel fille å gnikke skitt og svette utover med. En etterlevning fra den gangen det ikke var innlagt vann og man vasket seg i vaskevannsfat. 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #20 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg dusjer barnet 3 ganger i uka og vasker håret 1. Jeg synes det holder, men det er kanskje for lite? Anonymkode: f3307...4b2 Samme her. Anonymkode: a9d49...499 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå