Gå til innhold

Hvilke tradisjonelle kjønnsroller liker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det har han. Han investerer fornuftig og forvalter pengene godt. Jeg stoler på han når jeg ber han om hjelp til hvilke fond eller aksjer jeg skal kjøpe feks. Jeg har ingen interesse i å spekulere i det selv. Jeg må uansett få rådgiving når det gjelder våre verdier om mannen dør, fordi det er for avansert og komplisert. Det er ikke så enkelt som et boliglån og noen sparekontoer. 

Anonymkode: e8be7...3a9

Hvorfor er det for avansert og komplisert for deg,  men ikke for han? Håper i det minste du får en jevnlig oversikt over alle verdiene.

Det er folk som har stolt for mye på partneren sin som ender opp som gjeldsslaver fordi de legger den økonomiske styringen over på partneren sin.

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/4qxOk9/ekssamboeren-svindlet-carina-aalykke-tilsto-og-er-doemt-for-svindelen-likevel-nekter-bankene-aa-slippe-taket-paa-gjelden-hennes

https://www.fvn.no/magasin/i/mQPvGl/da-monica-ropte-paa-meg-midt-paa-natta-skjoente-jeg-at-loepet-var-kjoert

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg (kvinne) digger å vaske og gjøre huset rent og fresht (selv dass, ja). For meg føles det meditativt og jeg elsker resultatet det gir. Noen ganger kan jeg til og med gå å glede meg litt til neste gang det er tid for å ta en liten shine, bare fordi følelsen av å gå fra rotete, kaotisk, litt skittent til rent, ryddig og pynta er helt topp.

Mistenker egentlig at grunnen til at mange kvinner ikke liker å rydde/vaske etter mannen sin er at de egentlig ikke liker mannen så veldig mye. De synes kanskje han også er litt ekkel. De er allerede frustrert fordi han ikke prioriterer dem og hjemmet for eksempel, da blir det heavy og vaske dritten hans i tillegg. Men hvis mannen din er din engel og dere deler et harmonisk liv sammen så kanskje det stiller seg annerledes. Det er i alle fall min mistanke.

Og dersom mannen virkelig bryr seg om ditt ve og vel som kone så synes han nok som oftest han også at det er moro å stelle med hjemmet/redet dere bygger sammen. Jeg tror mye av motstanden mot tradisjonelle roller faktisk er rotet i emosjonell smerte som kommer fra feilslåtte parforhold, det å bli tvunget til å være med noen man ikke passer med, tvunget til å varte opp noen man egentlig småhater. Det er grusomt. Men når det er for en du virkelig fra dypet elsker og beundrer, da blir det mer som en lek. Koselig og gøy.

Anonymkode: f57c7...786

Det er selvsagt sant at noen kvinner elsker å vaske hjemmet sitt. Ja, noen kvinner (og menn) har tom utdanning i å vaske og har vasking som jobb. Jeg føler selv noen vaske-kontoer i sosiale medier fra slike kvinner. 

Og så er det noen som har det å bidra med bestemte ting hjemme som et språk som viser kjærlighet. Det betyr selvsagt ikke at det er den eneste måten å føle/vise kjærlighet på. Det finnes mange, mange ulike måter å formidle kjærlighet på.

Det enkle men vanskelige er at folk er forskjellige. 

Anonymkode: 02f34...df8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Liker du at det er tradisjonelle kjønnsroller i enkelte situasjoner? I såfall, i hvilke situasjoner og på hvilke måter liker du at det er slik?

Oppgi gjerne kjønn og alder.

Anonymkode: bd854...ed9

Da jeg leste overskriften og innlegget ditt, var min første innskytelse å svare noe liknende som @Bromance, men så begynte jeg å tenke gjennom mitt forhold til kjønnsroller (jeg anser meg selv som feminist), og kommet fram til at jeg på mange måter ikke tenker på kjønnsroller på den måten lenger. Jeg synes faktisk at @Gregarious er inne på noe her, og vil legge til at det er viktig at begge parter opplever fordelingen av arbeidsoppgaver, økonomi etc. som rettferdig

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg (kvinne) digger å vaske og gjøre huset rent og fresht (selv dass, ja). For meg føles det meditativt og jeg elsker resultatet det gir. Noen ganger kan jeg til og med gå å glede meg litt til neste gang det er tid for å ta en liten shine, bare fordi følelsen av å gå fra rotete, kaotisk, litt skittent til rent, ryddig og pynta er helt topp.

Mistenker egentlig at grunnen til at mange kvinner ikke liker å rydde/vaske etter mannen sin er at de egentlig ikke liker mannen så veldig mye. De synes kanskje han også er litt ekkel. De er allerede frustrert fordi han ikke prioriterer dem og hjemmet for eksempel, da blir det heavy og vaske dritten hans i tillegg. Men hvis mannen din er din engel og dere deler et harmonisk liv sammen så kanskje det stiller seg annerledes. Det er i alle fall min mistanke.

Og dersom mannen virkelig bryr seg om ditt ve og vel som kone så synes han nok som oftest han også at det er moro å stelle med hjemmet/redet dere bygger sammen. Jeg tror mye av motstanden mot tradisjonelle roller faktisk er rotet i emosjonell smerte som kommer fra feilslåtte parforhold, det å bli tvunget til å være med noen man ikke passer med, tvunget til å varte opp noen man egentlig småhater. Det er grusomt. Men når det er for en du virkelig fra dypet elsker og beundrer, da blir det mer som en lek. Koselig og gøy.

Anonymkode: f57c7...786

Harmonisk forhold her, hvor mannen også gjør sin andel av innarbeidet. Jeg hater fremdeles husarbeid, så tenker du tar veldig feil i dine betraktninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg (kvinne) digger å vaske og gjøre huset rent og fresht (selv dass, ja). For meg føles det meditativt og jeg elsker resultatet det gir. Noen ganger kan jeg til og med gå å glede meg litt til neste gang det er tid for å ta en liten shine, bare fordi følelsen av å gå fra rotete, kaotisk, litt skittent til rent, ryddig og pynta er helt topp.

Mistenker egentlig at grunnen til at mange kvinner ikke liker å rydde/vaske etter mannen sin er at de egentlig ikke liker mannen så veldig mye. De synes kanskje han også er litt ekkel. De er allerede frustrert fordi han ikke prioriterer dem og hjemmet for eksempel, da blir det heavy og vaske dritten hans i tillegg. Men hvis mannen din er din engel og dere deler et harmonisk liv sammen så kanskje det stiller seg annerledes. Det er i alle fall min mistanke.

Og dersom mannen virkelig bryr seg om ditt ve og vel som kone så synes han nok som oftest han også at det er moro å stelle med hjemmet/redet dere bygger sammen. Jeg tror mye av motstanden mot tradisjonelle roller faktisk er rotet i emosjonell smerte som kommer fra feilslåtte parforhold, det å bli tvunget til å være med noen man ikke passer med, tvunget til å varte opp noen man egentlig småhater. Det er grusomt. Men når det er for en du virkelig fra dypet elsker og beundrer, da blir det mer som en lek. Koselig og gøy.

Anonymkode: f57c7...786

Veldig morsomt. Jeg hater like mye å rydde etter meg selv og barna. Mener du da at jeg småhater og forakter meg selv og barna mine, og synes både jeg og barna er ekle? Min hovedgrunn til at jeg ikke gidder å vaske etter et annet voksent menneske, er at det er respektløst fra hans side å overlate dritten sin til meg. Jeg er ingen gratis vaskehjelp. Jeg jobber 100 prosent, bidrar med økonomi på lik linje som ham, må ta unna "manneoppgaver" alene når han er bortreist. Så hvorfor skulle jeg rydde og vaske etter mannen som om han var et lite barn? Jeg har allerede barn som jeg må rydde og vaske etter. Jeg trenger ikke et voksent barn i tillegg. Heldigvis er mannen min klar over hvilket ansvar han har som voksent menneske. Og nei, jeg synes ikke at han er ekkel, og jeg småhater ham ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (4 minutter siden):

Harmonisk forhold her, hvor mannen også gjør sin andel av innarbeidet. Jeg hater fremdeles husarbeid, så tenker du tar veldig feil i dine betraktninger.

Nettopp. Jeg hatet husarbeid intenst da jeg bodde alene også, uten en mann "å hate". Så da betyr det egentlig at jeg hater meg selv? :D 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker at han alltid, uten unntak, bærer handleposer. Jeg kan bare gå ved siden av han med en is og kose meg mens han alltid bærer ting ut av butikken og inn i bilen. Han ordner også alt med bil (det interesserer meg ikke, synes det er dritkjedelig og jeg kjører heller ALDRI), og han gjør alle «ekle» ting som å rense sluk osv, gå med søppel osv. Jeg er veldig glad i vasking, og foretrekker å gjøre hoveddelen av vask og rydding da det er meditativt for meg etter en lang dag. Jeg foretrekker også å lage 85-90% av middagene da mannen liker mer olje og fett enn meg og jeg prøver å begrense det for oss begge to da jeg ønsker at vi holder oss friske og slanke. Også elsker jeg å vekke han i helgene med fersk bakst, mens han ofte kommer hjem på fredagene med friske blomster. 

Anonymkode: 9716e...bb8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (8 minutter siden):

Harmonisk forhold her, hvor mannen også gjør sin andel av innarbeidet. Jeg hater fremdeles husarbeid, så tenker du tar veldig feil i dine betraktninger.

Jeg skrev mange, ikke alle 🙂 Ingen er like, jeg kjenner også mange kvinner som er mer maskuline på noen områder enn sin egen mann, så enig at det sikkert passer best for noen å gjøre det omvendt. Mitt poeng er at mange kvinner som kanskje i utgangspunktet kunne ha likt å stelle og stulle i hjemmet kanskje har fått avsmak på det fordi hjemmet ble et fengsel og ikke et tempel. 

Anonymkode: f57c7...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Jeg hatet husarbeid intenst da jeg bodde alene også, uten en mann "å hate". Så da betyr det egentlig at jeg hater meg selv? :D 

Min erfaring er at sånt kan sitte i i mange år. Det kan også ha sammenheng med barndom, dersom man ble tvunget til å utføre visse oppgaver som man ikke hadde lyst til. Det setter arr. Men det gjelder jo så klart ikke for alle da, noen er bare ikke særlig huslige av seg 🙂

Anonymkode: f57c7...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Jeg hatet husarbeid intenst da jeg bodde alene også, uten en mann "å hate". Så da betyr det egentlig at jeg hater meg selv? :D 

Nei selvsagt så betyr det ikke det. Er jo bare tull. Tenker at man må ha et alvorlig kjedelig og trist liv hvis man finner husarbeid kjekt og givende og som en måte å vise kjærlighet på 🫣😬

Men kanskje folk som bor alene kan si til seg selv når de går med støvsugeren vaskefilla osv, nå "viser jeg kjærlighet til meg selv" , og folk som har partner " nå viser jeg kjærlighet til partneren min" - nei uff blir for dumt 😅😆 - man gjør husarbeid fordi man må, ikke fordi man elsker noen 🤭

Har man derimot en partner som jobber mye mer enn en selv gjør så kan det at den ene gjør mer husarbeid selvsagt gi dem mer tid sammen. Da blir det litt annerledes enn 2 personer som har 100 % jobb og egne aktiviteter utenom...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev mange, ikke alle 🙂 Ingen er like, jeg kjenner også mange kvinner som er mer maskuline på noen områder enn sin egen mann, så enig at det sikkert passer best for noen å gjøre det omvendt. Mitt poeng er at mange kvinner som kanskje i utgangspunktet kunne ha likt å stelle og stulle i hjemmet kanskje har fått avsmak på det fordi hjemmet ble et fengsel og ikke et tempel. 

Anonymkode: f57c7...786

Det er ikke feminint å gjøre husarbeid, og det er ikke maskulint å ikke eeeelske husarbeid. Mener du at alle menn som bor alene og vasker etter seg selv, er feminine? Poenget med at mange kvinner er lei, er at de aller fleste kvinner i Norge har jobb utenfor hjemmet. Gjerne 100 prosent jobb. Har paret barn, så blir det enda mer belastning. Da blir skjevt fordelt husarbeid et fengsel. Mannen har masse fritid til å gjøre hva han vil, mens kvinnen er henvist til vaskeklut, støvsuger og stekepanner.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at sånt kan sitte i i mange år. Det kan også ha sammenheng med barndom, dersom man ble tvunget til å utføre visse oppgaver som man ikke hadde lyst til. Det setter arr. Men det gjelder jo så klart ikke for alle da, noen er bare ikke særlig huslige av seg 🙂

Anonymkode: f57c7...786

Jeg ble ikke tvunget til å utføre noe som helst i barndommen, ingen arr der. Jeg bare hater husarbeid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Veldig morsomt. Jeg hater like mye å rydde etter meg selv og barna. Mener du da at jeg småhater og forakter meg selv og barna mine, og synes både jeg og barna er ekle? Min hovedgrunn til at jeg ikke gidder å vaske etter et annet voksent menneske, er at det er respektløst fra hans side å overlate dritten sin til meg. Jeg er ingen gratis vaskehjelp. Jeg jobber 100 prosent, bidrar med økonomi på lik linje som ham, må ta unna "manneoppgaver" alene når han er bortreist. Så hvorfor skulle jeg rydde og vaske etter mannen som om han var et lite barn? Jeg har allerede barn som jeg må rydde og vaske etter. Jeg trenger ikke et voksent barn i tillegg. Heldigvis er mannen min klar over hvilket ansvar han har som voksent menneske. Og nei, jeg synes ikke at han er ekkel, og jeg småhater ham ikke.

Ut i fra tonen i det du skriver ser jeg jo at du ikke har kommet dit at du er harmonisk. Mener ikke noe vondt med det, men jeg plukker opp på mye undertrykt sinne når jeg leser innleggene dine. Dersom du spør meg hva jeg mener tenker jeg at det kanskje kan skyldes at du har følt deg lite respektert gjennom livet (eller at du ikke har respektert deg selv og dine egne behov), at din stemme ikke har blitt hørt (eller at du ikke tar deg selv seriøst nok), dine behov ikke har blitt tatt hensyn til (eller at du ikke tar hensyn til behovene til din egen kropp). Du er veldig konfronterende i stilen. Det er typisk for de som ikke har funnet fred og ro med seg selv. Og dersom man ikke har fred inne i seg selv blir det også vanskelig og skape harmoni i hjemmet. Det blir mer kaotisk og det blir mer slitsomt. Dette gjelder så klart for både kvinner og menn. Både kvinner og menn har maskulin og feminin energi og maskuline og feminine egenskaper.

Anonymkode: f57c7...786

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ut i fra tonen i det du skriver ser jeg jo at du ikke har kommet dit at du er harmonisk. Mener ikke noe vondt med det, men jeg plukker opp på mye undertrykt sinne når jeg leser innleggene dine. Dersom du spør meg hva jeg mener tenker jeg at det kanskje kan skyldes at du har følt deg lite respektert gjennom livet (eller at du ikke har respektert deg selv og dine egne behov), at din stemme ikke har blitt hørt (eller at du ikke tar deg selv seriøst nok), dine behov ikke har blitt tatt hensyn til (eller at du ikke tar hensyn til behovene til din egen kropp). Du er veldig konfronterende i stilen. Det er typisk for de som ikke har funnet fred og ro med seg selv. Og dersom man ikke har fred inne i seg selv blir det også vanskelig og skape harmoni i hjemmet. Det blir mer kaotisk og det blir mer slitsomt. Dette gjelder så klart for både kvinner og menn. Både kvinner og menn har maskulin og feminin energi og maskuline og feminine egenskaper.

Anonymkode: f57c7...786

Du kan gjerne vaske til klokka 2 på natten hver dag etter å ha tatt unna jobb, lekser, fritidsaktiviteter og egne aktiviteter, og være harmonisk. Jeg føler mest harmoni når jeg sitter med en kopp te og leser en bok, når mannen og jeg drar på fjellet og griller, når jeg er med barna på cuper, treninger og stevner. Ikke når jeg står og skurer en dass. Vi er forskjellige. Din nedlatende holdning forteller meg at heller ikke du er harmonisk. Harmoniske mennesker har ikke en ekkel, belærende tone.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Avansert og komplisert økonomi? Eier dere et stort konsern eller noe? 

Greier ikke se for meg noe i en privatøkonomi som er så komplisert og avansert at jeg skulle behøve rådgivning for å forvalte det.

Hvordan vet du forresten at mannen din forvalter økonomien "deres" god om du ikke forstår noe av det?

Anonymkode: f5956...441

Godt sagt. Her er det jeg, kvinnen, som er den økonomisk anlagt av oss. Sparer i fond og noen å akser. Mannen har ingen økonnomisk sans i det hele tatt.

Anonymkode: 48769...86f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ut i fra tonen i det du skriver ser jeg jo at du ikke har kommet dit at du er harmonisk. Mener ikke noe vondt med det, men jeg plukker opp på mye undertrykt sinne når jeg leser innleggene dine. Dersom du spør meg hva jeg mener tenker jeg at det kanskje kan skyldes at du har følt deg lite respektert gjennom livet (eller at du ikke har respektert deg selv og dine egne behov), at din stemme ikke har blitt hørt (eller at du ikke tar deg selv seriøst nok), dine behov ikke har blitt tatt hensyn til (eller at du ikke tar hensyn til behovene til din egen kropp). Du er veldig konfronterende i stilen. Det er typisk for de som ikke har funnet fred og ro med seg selv. Og dersom man ikke har fred inne i seg selv blir det også vanskelig og skape harmoni i hjemmet. Det blir mer kaotisk og det blir mer slitsomt. Dette gjelder så klart for både kvinner og menn. Både kvinner og menn har maskulin og feminin energi og maskuline og feminine egenskaper.

Anonymkode: f57c7...786

Nå får du gi deg. Du konfronterer folk med at mange ikke elsker mannen sin hvis de ikke elsker å vaske sokkene hans. Og så når du får høre at det nok ikke er helt sånn, er du sånn, nei, du er vel ikke harmonisk da! Det er frekt og nedlatende. 

Hvis du koser deg sånn med livet ditt, hvorfor har du behov for at alle måtte leve som deg? 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke feminint å gjøre husarbeid, og det er ikke maskulint å ikke eeeelske husarbeid. Mener du at alle menn som bor alene og vasker etter seg selv, er feminine? Poenget med at mange kvinner er lei, er at de aller fleste kvinner i Norge har jobb utenfor hjemmet. Gjerne 100 prosent jobb. Har paret barn, så blir det enda mer belastning. Da blir skjevt fordelt husarbeid et fengsel. Mannen har masse fritid til å gjøre hva han vil, mens kvinnen er henvist til vaskeklut, støvsuger og stekepanner.

Jeg ville sagt at det å rydde og organisere er en mer maskulin oppgave (dette har å gjøre med hvilken hjernehalvdel som aktiveres når man organiserer), mens det å pynte og småstelle gjerne blir assosiert med feminine egenskaper. Så ja, dersom en mann som bor alene hadde pyntet og stelt i stand til høytider og liknende, plukket blomster og tatt inn, satt opp pynt som jevnlig ble skitet ut, da hadde jeg nok ment at det var feminint. Men det er jo ikke noe feil i det. Jeg synes det er flott at både menn og kvinner kan være fri til å gjøre som de vil. 

Et viktig spørsmål her er jo også; hvem er det som henviser kvinnen til vaskelut, støvsuger og stekepanner? Dette er jo ikke lenger sannheten, men det er tydelig at det fortsatt er din indre sannhet og at du kjemper mot dette. Hvilken autoritet er det som sitter inne i ditt hodet og forteller deg at mannen skal få masse fritid, mens kvinnen skal slite? Dette er tydeligvis en "indre stemme" som du plages med. Og det er det jeg da tenker du kan gå dypere inn i dersom du ønsker å oppleve mer harmoni og ro. Fri deg emosjonelt fra den utdaterte autoriteten som sier at menn kan få fri og kvinner må gjøre slik. Det er tydelig at dette er roten til mye sinne og kampvilje hos deg, og jeg forstår veldig godt dersom dette påvirker stemningen i hjemmet ditt. Og igjen mener absolutt ikke noe vondt med dette. 

Anonymkode: f57c7...786

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt at det å rydde og organisere er en mer maskulin oppgave (dette har å gjøre med hvilken hjernehalvdel som aktiveres når man organiserer), mens det å pynte og småstelle gjerne blir assosiert med feminine egenskaper. Så ja, dersom en mann som bor alene hadde pyntet og stelt i stand til høytider og liknende, plukket blomster og tatt inn, satt opp pynt som jevnlig ble skitet ut, da hadde jeg nok ment at det var feminint. Men det er jo ikke noe feil i det. Jeg synes det er flott at både menn og kvinner kan være fri til å gjøre som de vil. 

Et viktig spørsmål her er jo også; hvem er det som henviser kvinnen til vaskelut, støvsuger og stekepanner? Dette er jo ikke lenger sannheten, men det er tydelig at det fortsatt er din indre sannhet og at du kjemper mot dette. Hvilken autoritet er det som sitter inne i ditt hodet og forteller deg at mannen skal få masse fritid, mens kvinnen skal slite? Dette er tydeligvis en "indre stemme" som du plages med. Og det er det jeg da tenker du kan gå dypere inn i dersom du ønsker å oppleve mer harmoni og ro. Fri deg emosjonelt fra den utdaterte autoriteten som sier at menn kan få fri og kvinner må gjøre slik. Det er tydelig at dette er roten til mye sinne og kampvilje hos deg, og jeg forstår veldig godt dersom dette påvirker stemningen i hjemmet ditt. Og igjen mener absolutt ikke noe vondt med dette. 

Anonymkode: f57c7...786

Jeg har fridd meg fra denne autoriteten for lengst, derfor vasker jeg ikke etter mannen min som om han var et lite, hjelpeløst barn. Slutt å være ekkel og belærende "uten å mene noe vondt". Det ser bare dumt ut. Du elsker husarbeid og å behandle mannen din som et barn, jeg gjør det ikke. Vi er forskjellige, og det må være lov. Når det gjelder fordeling av fritid, så er det jo mer tidkrevende å vaske og rydde hjemme enn å skifte dekk to ganger per år. Gjør kvinnen alt husarbeid, så jobber hun flere timer per døgn enn mannen, forutsatt av begge har 100 prosent jobb utenfor hjemme. Ergo har han mer fritid. Det er også gedigen turn off at en voksen mann bare går fra oppvask på benken, slenger sokkene på gulvet osv, som et lite barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ut i fra tonen i det du skriver ser jeg jo at du ikke har kommet dit at du er harmonisk. Mener ikke noe vondt med det, men jeg plukker opp på mye undertrykt sinne når jeg leser innleggene dine. Dersom du spør meg hva jeg mener tenker jeg at det kanskje kan skyldes at du har følt deg lite respektert gjennom livet (eller at du ikke har respektert deg selv og dine egne behov), at din stemme ikke har blitt hørt (eller at du ikke tar deg selv seriøst nok), dine behov ikke har blitt tatt hensyn til (eller at du ikke tar hensyn til behovene til din egen kropp). Du er veldig konfronterende i stilen. Det er typisk for de som ikke har funnet fred og ro med seg selv. Og dersom man ikke har fred inne i seg selv blir det også vanskelig og skape harmoni i hjemmet. Det blir mer kaotisk og det blir mer slitsomt. Dette gjelder så klart for både kvinner og menn. Både kvinner og menn har maskulin og feminin energi og maskuline og feminine egenskaper.

Anonymkode: f57c7...786

Utifra skrivemåten din ser jeg jo at du har internalisert mye kvinneundertrykkende holdninger som f.eks. at kvinner må tåle å være selvoppofrende og alltid den som ivaretar andre. Jeg forstår at dette er eneste forståelsen du har av hva et harmonisk forhold er. Kan hende er dette eneste måten du har visst om å få respekt, og ikke helt forstår at det egentlig er noe people-pleasing selvundertrykkende bullshit. Man har det bedre med seg selv når man kan stå opp for sitt autentiske selv. Lykke til!

Anonymkode: 48769...86f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg (kvinne) digger å vaske og gjøre huset rent og fresht (selv dass, ja). For meg føles det meditativt og jeg elsker resultatet det gir. Noen ganger kan jeg til og med gå å glede meg litt til neste gang det er tid for å ta en liten shine, bare fordi følelsen av å gå fra rotete, kaotisk, litt skittent til rent, ryddig og pynta er helt topp.

Mistenker egentlig at grunnen til at mange kvinner ikke liker å rydde/vaske etter mannen sin er at de egentlig ikke liker mannen så veldig mye. De synes kanskje han også er litt ekkel. De er allerede frustrert fordi han ikke prioriterer dem og hjemmet for eksempel, da blir det heavy og vaske dritten hans i tillegg. Men hvis mannen din er din engel og dere deler et harmonisk liv sammen så kanskje det stiller seg annerledes. Det er i alle fall min mistanke.

Og dersom mannen virkelig bryr seg om ditt ve og vel som kone så synes han nok som oftest han også at det er moro å stelle med hjemmet/redet dere bygger sammen. Jeg tror mye av motstanden mot tradisjonelle roller faktisk er rotet i emosjonell smerte som kommer fra feilslåtte parforhold, det å bli tvunget til å være med noen man ikke passer med, tvunget til å varte opp noen man egentlig småhater. Det er grusomt. Men når det er for en du virkelig fra dypet elsker og beundrer, da blir det mer som en lek. Koselig og gøy.

Anonymkode: f57c7...786

Jeg bor alene, og har gjort det stort sett hele mitt voksne liv. Altså har jeg, med få unntak, kun vasket og ryddet etter meg selv. Likevel hater jeg husarbeid dypt og intenst. Det er bare hjernedøde, utakknemlige oppgaver som må gjøres, og som kommer i veien for å gjøre noe som er morsommere og mer givende. For eksempel vil jeg heller lese en bok, lære noe nytt, være med venner, eller til og med jobbe. Betyr dette at jeg innerst inne hater meg selv, og synes at jeg selv er ekkel? 

Anonymkode: 518ab...5f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...