Gå til innhold

Hvilke tradisjonelle kjønnsroller liker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At mannen tar de tyngste fysiske løftene, fordi han er mye sterkere enn meg. 

Ellers: Ingen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare et lite tips,  følg med på økonomien du og. Husk den berømte kvinnefella. 

Anonymkode: 3b63f...194

Takk for tipset, men det er på ingen måte fare for jeg havner i noe kvinnefelle. Dersom man kartlegger og risikovurderer alle landets kvinner med en normalfordeling, vil jeg tro jeg ligger helt i nedre del av fordelingen for risiko knyttet til kvinnefella 🙂

+ Vi er gift og eier dermed alt likt, lån er plassert på begge slik vi får rettferdig fordelt fradrag. Huslånet hadde jeg fint kunnet betjent med kun min inntekt alene, om det tilfelle skulle oppstå. 

+ Jeg tjener desidert best, og har mer enn en helt gjennomsnittlig familie har i samlet inntekt. Økonomisk sett hadde jeg greid meg alene uten noe problemer. 

+ Jeg har mye oppsparte midler (aksjer, fond og sparepenger). Dette styrer jeg selvsagt selv. Dette gir meg passive inntekter, disse inntektene går nå kun til reinvesteringer.

+ Vi betaler utgifter prosentvis trekk fra lønn, og har selvsagt et budsjett med faste summer. Resterende av lønnen min går for det meste til egen sparing (og litt reising). 

+ Jeg har veldig god personforsikring via jobb, mye bedre vilkår enn de man får på privatmarkedet. Så dersom jeg skulle bli ufør eller lignende, så vil jeg fortsatt ha fast inntekt utover det NAV dekker. 

Dersom vi fiktivt sett hadde skilt oss, hadde det nok blitt vanskeligere for han enn meg, rent økonomisk. 

Anonymkode: 4421b...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mannen min beskytter meg. Bærer poser og bagasje. Skifter dekk, tjener mer enn meg og spanderer. Jeg spanderer ofte selv, vi har felles økonomi. Hadde han tjent bedre så ville han gjerne forsørget oss slik at jeg kunne vært mer hjemme med barna. Han er verdens snilleste mann.

Anonymkode: 8c134...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (38 minutter siden):

Kjønnsroller handler i hovedsak om tillært atferd, sosialisering, hva man mener det ene kjønnet passer bedre til enn det andre. Når man mixer denne tillærte atferden med biologi så blir det feil. Vi må skille ut hva som faktisk er biologisk i dette,  og hva som er tillært.

Det åpenbare biologiske er at menn har generelt mer styrke enn damer, og at damer generelt har mer empati.

Dette har ingenting å gjøre med hvem som skifter hjul på bilen (som man ikke trenger spesielt mye styrke for å gjøre), og hvem som vasker klær og støvsuger. Disse rollene er tillærte, forventninger fra samfunnet. 

Jeg er totalt uenig, du undervurderer betydningen av biologi og hvordan den kan manifesteres seg i det ulike kjønnene. 

Vi er opptatte av ulike ting og dette vil selvsagt påvirke hvordan våre interesser er.

 

Men jeg skal gi deg rett i at du antagelig får støtte av de fleste kjønnsforskere i Norge, men om det styrker argumentet er vel mer usikkert. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Yrke er betalt arbeid. Å rydde etter mannebabyen sin er ubetalt arbeid. 

Anonymkode: 390c8...2f1

Da er problemet partnervalget ditt og ikke hvordan en delegerer arbeidsoppgaver.  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 minutt siden):

Jeg er totalt uenig, du undervurderer betydningen av biologi og hvordan den kan manifesteres seg i det ulike kjønnene. 

Vi er opptatte av ulike ting og dette vil selvsagt påvirke hvordan våre interesser er.

 

Men jeg skal gi deg rett i at du antagelig får støtte av de fleste kjønnsforskere i Norge, men om det styrker argumentet er vel mer usikkert. 

 

Vi blir sosialisert inn i interesser. Se bare til lekebutikker med sine jente og gutteavdelinger. En jente eller gutt som har blitt introdusert på en helt nøytral måte for leker fra begge avdelingene vil ha mye større interesser fra det som betraktes som det andre kjønnets domene.

Jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv. Jeg som kvinne har svært liten interesse av typiske "kvinne ting ". Men nøytrale ting og typisk "manneting" interesserer meg i mye større grad.

Men jeg er oppvokst med leker fra begge avdelingene jeg da, og er vokst opp på landet hvor det er vanligere å delta på utearbeid, også som kvinne. Så igjen,  det handler mer om miljø enn biologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 14.33):

Liker du at det er tradisjonelle kjønnsroller i enkelte situasjoner? I såfall, i hvilke situasjoner og på hvilke måter liker du at det er slik?

Oppgi gjerne kjønn og alder.

Anonymkode: bd854...ed9

Litt usikker. Jeg setter veldig stor pris på kvinner som viser tradisjonell omsorg og utstråler femininitet, men det er kanskje ikke helt det du tenker på?

Jeg synes at det er artig at et par kan velge å «leve som på 50-tallet» hvis begge vil det og har det bra med det.

Sånne litt banale ting som at jeg er dobbelt så sterk, dobbelt så tung og 20cm høyere enn dama gjør opplagt at det gir mening at jeg bærer flyttelass og stein og kløyver ved og sånt. Samtidig er det mer av praktiske hensyn enn en estetisk kjønnspreferanse at det blir sånn.

Anonymkode: b2f89...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (17 minutter siden):

Vi blir sosialisert inn i interesser. Se bare til lekebutikker med sine jente og gutteavdelinger. En jente eller gutt som har blitt introdusert på en helt nøytral måte for leker fra begge avdelingene vil ha mye større interesser fra det som betraktes som det andre kjønnets domene.

Jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv. Jeg som kvinne har svært liten interesse av typiske "kvinne ting ". Men nøytrale ting og typisk "manneting" interesserer meg i mye større grad.

Men jeg er oppvokst med leker fra begge avdelingene jeg da, og er vokst opp på landet hvor det er vanligere å delta på utearbeid, også som kvinne. Så igjen,  det handler mer om miljø enn biologi.

Nei dette stemmer ikke, forskning har vist klart at kjønn påvirker preferanser lenge før "kjønnspåvirkning" starter.

Menn er generelt mer interessert i ting og kvinner er mer interessert i mennesker, når en ser hvor mye biologien styrer vår adferd så kommer ikke dette som noe overraskelse.  Dette er selvsagt på et generelt befolkningsnivå og ikke på individ nivå.  Vi har evolusjonært ulike roller så at det har ført til endringer i hjernestrukturen er naturlig. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på en gård med tradisjonelle kjønnsroller. Jeg har en eldre bror og en eldre søster. Min bror var ute på gården med pappa, min søster inne med mamma. Jeg kom sist, og var ute med pappa. Var rollene til mine søsken medfødte eller tillært? Jeg vet ikke, men jeg fikk definitivt velge utfra mine interesser alene, jeg tror ikke nødvendigvis at mine søsken fikk det. 

For meg er tradisjonelle kjønnsroller døden. Samtidig vil jeg heller ha en mann å samarbeide med "utearbeid" om, fordi det er gøy, så får husarbeid gå på halv tolv sånn som det gjør nå som jeg er alene 🤣

Anonymkode: a065e...cce

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (26 minutter siden):

Nei dette stemmer ikke, forskning har vist klart at kjønn påvirker preferanser lenge før "kjønnspåvirkning" starter.

Menn er generelt mer interessert i ting og kvinner er mer interessert i mennesker, når en ser hvor mye biologien styrer vår adferd så kommer ikke dette som noe overraskelse.  Dette er selvsagt på et generelt befolkningsnivå og ikke på individ nivå.  Vi har evolusjonært ulike roller så at det har ført til endringer i hjernestrukturen er naturlig. 

Det er  vanskelig å vite hvor skillet mellom biologi og tillærte roller går, men det er ikke tvil om, fra min side hvertfall, at mye av det man ønsker å forklare med biologi i dag (for å trykke kvinner ned), har svært lite med biologi å gjøre.

https://minvei.no/read/69d0d9bb-fc34-44b7-856c-2595678c0068

Er kjønnsroller medfødt eller tillært?

Jenter er sosialisert inn i en rolle der de påtar seg ansvaret for andres behov. Dette er ingenting som sitter i genene, men det er fastgrodde vaner, og dem tar det tid å endre på.
Religion og kultur er også bakgrunn for forskjellig syn hva kvinner og menn bør gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (36 minutter siden):

Det er  vanskelig å vite hvor skillet mellom biologi og tillærte roller går, men det er ikke tvil om, fra min side hvertfall, at mye av det man ønsker å forklare med biologi i dag (for å trykke kvinner ned), har svært lite med biologi å gjøre.

https://minvei.no/read/69d0d9bb-fc34-44b7-856c-2595678c0068

Er kjønnsroller medfødt eller tillært?

Jenter er sosialisert inn i en rolle der de påtar seg ansvaret for andres behov. Dette er ingenting som sitter i genene, men det er fastgrodde vaner, og dem tar det tid å endre på.
Religion og kultur er også bakgrunn for forskjellig syn hva kvinner og menn bør gjøre.

At biologi har blitt brukt i historien som verktøy for undertrykkelse gjør IKKE at biologi er irrelevant.

Kjønnsforskningen i Norge er den mest partiske forskningsgruppen vi har i Norge, der det nesten utelukkende er personer med forutinntatt manifest som søker deg til studie. 

Om du tar påstanden din til en atferdsbiolog så vil han riste på hodet. (Om han tør da.)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tipset, men det er på ingen måte fare for jeg havner i noe kvinnefelle. Dersom man kartlegger og risikovurderer alle landets kvinner med en normalfordeling, vil jeg tro jeg ligger helt i nedre del av fordelingen for risiko knyttet til kvinnefella 🙂

+ Vi er gift og eier dermed alt likt, lån er plassert på begge slik vi får rettferdig fordelt fradrag. Huslånet hadde jeg fint kunnet betjent med kun min inntekt alene, om det tilfelle skulle oppstå. 

+ Jeg tjener desidert best, og har mer enn en helt gjennomsnittlig familie har i samlet inntekt. Økonomisk sett hadde jeg greid meg alene uten noe problemer. 

+ Jeg har mye oppsparte midler (aksjer, fond og sparepenger). Dette styrer jeg selvsagt selv. Dette gir meg passive inntekter, disse inntektene går nå kun til reinvesteringer.

+ Vi betaler utgifter prosentvis trekk fra lønn, og har selvsagt et budsjett med faste summer. Resterende av lønnen min går for det meste til egen sparing (og litt reising). 

+ Jeg har veldig god personforsikring via jobb, mye bedre vilkår enn de man får på privatmarkedet. Så dersom jeg skulle bli ufør eller lignende, så vil jeg fortsatt ha fast inntekt utover det NAV dekker. 

Dersom vi fiktivt sett hadde skilt oss, hadde det nok blitt vanskeligere for han enn meg, rent økonomisk. 

Anonymkode: 4421b...d42

Det går nok greit for ham også hvis du ikke har ordnet særeie. Da må du dele det du har spart opp med ham hvis dere skilles.

Anonymkode: d8dec...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (13 minutter siden):

At biologi har blitt brukt i historien som verktøy for undertrykkelse gjør IKKE at biologi er irrelevant.

Kjønnsforskningen i Norge er den mest partiske forskningsgruppen vi har i Norge, der det nesten utelukkende er personer med forutinntatt manifest som søker deg til studie. 

Om du tar påstanden din til en atferdsbiolog så vil han riste på hodet. (Om han tør da.)

Jeg har ikke sagt at biologi er irrelevant. Men at det ikke har så stor betydning som enkelte vil ha det til.

Jeg ser heller ikke poenget med den iveren etter å sette folk i bås, bare fordi de har et spesielt utseende på sitt forplantningsorgan, fordi man selv ønsker å slippe unna visse arbeidsoppgaver i hjemmet. Vi er mennesker først og fremst, og bør ikke ha generelle roller bare fordi vi er født som mann eller kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at biologi er irrelevant. Men at det ikke har så stor betydning som enkelte vil ha det til.

Problemet er kanskje at biologi nedtones som forklaringsfaktor av forskere og debattanter som ikke har noen spesiell interesse for faget, som ikke gjør gyldige eksperimenter som kunne ha fastslått biologiens explanatory power, og som har en ideologi som blir truet av det biologien antyder.

Anonymkode: b2f89...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Problemet er kanskje at biologi nedtones som forklaringsfaktor av forskere og debattanter som ikke har noen spesiell interesse for faget, som ikke gjør gyldige eksperimenter som kunne ha fastslått biologiens explanatory power, og som har en ideologi som blir truet av det biologien antyder.

Anonymkode: b2f89...3ec

Problemet er nok heller at de som har en interesse av å undertrykke kvinner (for egen vinning) bruker biologi som en forklaring på det man vet egentlig bare er tillærte roller.

Jeg kunne jo gjort det samme, ved f.eks å si at det er mer biologisk riktig at menn er hjemme med barn når de er små enn det kvinner er, siden min mann var mer hjemme med barna enn meg. Men det hadde blitt et tåpelig argument. Akkurat på samme måte som det er et tåpelig argument at kvinner passer bedre til huslige arbeidsoppgaver enn det menn gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rosalilje84 og @Bromance: dere skriver jo bare imot tradisjonelle kjønnsroller her og er negative til alle som liker visse kjønnsroller. Dere er nedlatende mot kvinner som liker å føle seg ivaretatt av en mann og mener at hvis man liker dette så er man ikke i stand til å ivareta seg selv. Dere oppfattes av meg som bitre, usikre og kverulerende i måten dere formulerer dere på. La folk få leve slik de selv ønsker uten at det skal rakkes ned på. Jeg er en like sterk og selvstendig kvinne selv om jeg liker å vaske hus fremfor å bytte dekk på bilen.

Jeg er kvinne, men som det kommer frem i mitt opprinnelige svar så er jeg ingen feminist. Hvertfall ikke slik mange tolker feminisme. 

Jeg elsker at jeg er den som får dulle hjemme (ja, jeg liker husarbeid) og har en mann som kan ta de tunge takene. Det betyr ikke at jeg ikke kan ta de tunge takene. Jeg har bodd alene og klarte meg fint. Når mannen jobbet turnus var jeg alene flere uker i slengen og hadde ansvar for alt av husarbeid, oppfølging av barna, klyve og hente ved, styre økonomien alene, måke snø, klippe plen, male hus, utføre vedlikehold, ta meg av bilen og alt som hører voksenlivet til. Så det ligger hverken på ferdigheter eller kunnskap om å gjennomføre disse tingene. Jeg bare liker helst å vaske, stelle, bake og lage mat. Jeg har en mann som også evner å ta seg av alle oppgaver, men han liker best å ta de typiske "manneoppgavene". Han hverken er eller blir behandlet som et lite barn selv om. Akkurat som jeg ikke er en hjelpesløs kvinne som ikke klarer meg uten en mann. Vi er bare 100% match der. 

Anonymkode: 57ae8...d46

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gregarious skrev (11 timer siden):

 

 

Nå var dette et teoretisk eksempel på differensierte arbeidsområder og ikke en beskrivelse av et oljeskift. Om det føles bedre så erstatt gjerne oljeskift med : maling, vedlikehold, bytte av kledning osv.. 

Ja takk! 

Alt det du nevner er betydelig mer givende arbeid enn trøttende og repeterende husarbeid. Ikke trenger man penis for å gjøre slikt heller. 

Jeg er veldig glad for at vi har nærmest omvendt fordeling her i huset, siden jeg liker slikt betydelig bedre enn husarbeid. Jeg gjør også betydelig mer av slikt enn gjennomsnittet av menn (har renovert tre hus ++++), men siden slikt ikke gjøres kontinuerlig gjør jeg likevel min del av husarbeidet. Min mann tar selvfølgelig husarbeid og matlaging (og barn da de var mindre) MENS jeg tar oppussing og vedlikehold, fordi da er jeg selvfølgelig opptatt med det, men når det ikke pågår noe slikt sitter ikke jeg på rumpa fordi jeg gjør slikt innimellom. Han har ikke fri når jeg tar vedlikehold og oppussing, så hvorfor skulle jeg ha fri mellom vedlikehold og oppussing?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinnen tar mannens etternavn.

Og at barnet har det best hos mor ved skilsmisse.

Anonymkode: e3aa8...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker alle de gamle kjønnsrollene, bortsett fra at kvinner alene har ansvaret for barn og at mannen styrer økonomien. Vi lever nesten som på 50 tallet. Jeg er hjemme 80% og gjør alle de vanlige "dame" tingene og jeg ELSKER tilværelsen min. Stelle i hagen, bake, lage mat, sy, strikke, lese bøker, trene, være sammen med barna, holde huset rent og ryddig, shoppe, dra til frisør, få massasje og mange andre ting. Mannen min gjør typiske "manneting" tar vare på bilen, bærer tungt, klipper gress, gjør byggeprosjekter i huset etc. Det som er annerledes for oss med disse rollene er at vi har 100% felles ansvar for barna, der stiller begge opp like mye. I helgene og fridager/ferier er vi også sammen som en familie og lager mat, gjør hagearbeid eller husarbeid smmen, er ikke sånn at mannen da skal slappe av fordi han jobbet så mye ellers. Og vi har 100% felles økonomi som begge bestemmer over. Mannen er bemidlet og vi har derfor kontrakter på store verdier som tilfaller meg ved brudd, typ at jeg kan leve greit resten av livet om så skjedde. Dog så jobber jeg Jeg 20%, som sykepleier. Men, det er bare for å holde med i gamet slik at det ikke er vanskelig for meg å få jobb og stå i arbeidslivet hvis vi går hver vår vei .

Anonymkode: 21ff1...45a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 timer siden):

Problemet er nok heller at de som har en interesse av å undertrykke kvinner (for egen vinning) bruker biologi som en forklaring på det man vet egentlig bare er tillærte roller.

Kilden du brukte var en lærebok i samfunnsfag for innvandrere. Såvidt jeg så quotet den ingen vitenskaplige kilder.

Problemet et nok at de som har en ideologisk interesse av å underslå biologiens betydning, gjør nettopp det. I en ideell verden så ville man være «data-drevet» og la empirien lede oss hvor enn den leder, uavhengig av hva vi «vil» skal være sant.

Anonymkode: b2f89...3ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...