Gå til innhold

Hvilke tradisjonelle kjønnsroller liker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er greit å kunne overlate til mannen å åpne syltetøyglass med lokk som sitter fast. Da får han føle seg sterk, nyttig og mandig. Når mannen ikke er tilstede bruker jeg jo andre triks for å få opp lokket, men der er jo lettere å bare rekke det fram til mannen.

Ellers har vi ulike evner og interesser, men usikker på om det har med kjønnsroller å gjøre. Han er utdannet innen elektro  så når han begynner å snakke om å trekke nye kurser i huset fordi 10 Ampere er for lite, så soner jeg bare ut og lar han forlyste seg med utregning av volt og watt og spenning og ampere. Fint det, enjoy.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann 43: jeg digger å lage mat. Men å komme hjem fra jobb og finne ut at middagen er ferdig er en fantastisk følelse. 

Og vaske klær. (Jeg hater sterkt av en eller annen grunn å ta klær ut av vaskemaskinen.) 

Anonymkode: a5dfe...69d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker at hun står for husstell og matlaging.

Anonymkode: fd703...9c5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for det meste av tradisjonelle kjønnsmønster. Liker å gjøre kvinnejobber innenhus og la mannen gjøre utearbeid. Liker at mannen lukker opp Døra og trekker ut stolen og er galant og hjelper meg over bekken når vi er på tur. 

Anonymkode: 4a0b7...c85

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt den bend over baby

Anonymkode: 3169a...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hadde det vært opp til meg og mannen så hadde jeg vært hjemmeværende husmor mens han jobbet og tjente penger. Jeg elsker å bake, lage mat og stelle hus når jeg har tid til det. Hadde vært drømmen om mann og barn kom hjem til ferdig middag og rent hus hver eneste dag. 

Nå er ikke det mulig, så vi begge er i full jobb (hvor jeg tjener mest), så vi må fordele etter hva som er mest praktisk. Da blir det vi begge må gjøre det vi ikke finner mest interessant for å få tiden til å strekke til. Likevel hadde vi begge syntes at det beste hadde vært om jeg tok husarbeid og matlaging mens han tok ansvar for uteområde, vedlikehold og biler - rett og slett for at det er der vi har våre styrker. Så enkelt som at jeg er mer effektiv med husvask og er flinkere til å lage mat og han bruker en brøkdel av tiden jeg bruker på å skifte dekk etc. 

Vi begge er også helt enige i at jeg burde ha hatt hele foreldrepermisjonen med barna. Han er en engasjert far og stiller likt som meg med alle barna, men det første leveåret hadde det vært mest praktisk at jeg var hjemme grunnet nattevåk og amming. 

Får innimellom noen feminister på nakken når jeg deler mitt syn. Det er jo ikke slik at jeg ikke er for at kjønnene skal ha like rettigheter og muligheter, men det at jeg hadde trivdes best i et mer tradisjonelt kjønnsdelt forhold. Jeg er heller ikke uten ambisjoner og mål i livet. Jeg har mastergrad og har en veldig god jobb. Det er bare det at jeg heller ville ha vært mamma og husmor. Hvertfall så lenge barna er hjemmeboende. 
 

K30

Anonymkode: 57ae8...d46

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (3 timer siden):

Jeg liker ingen form for tradisjonelle kjønnsroller. Jeg haaater tradisjonelle kjønnsroller og folk som forsøker å sette folk i boks bare fordi de har et bestemt kjønnsorgan. 

Helt enig 😀

Anonymkode: e5302...01e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 timer siden):

Bytt ut "tradisjonelle kjønnsroller" med "praktiske kjønnsroller",  for mye av delegeringen av arbeidsoppgaver handler om praktiske hensyn og interesser. 
Det å dele likt på alle oppgaver for likhetens skyld gir ingen annen fordel en å tilfredsstille sine ideologiske tanker. 

Praktiske kjønnsroller kan også være å sette tradisjonelle kjønnsroller på hodet. 

Det er ingen som hadde ønsket at min mann skulle snekre noe for dem for eksempel. Han kan gjerne hjelpe til, etterhvert, men det er veldig praktisk at slikt blir tatt av meg, ikke ham. 😅

Han er utrolig flink til å lage mat. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han tar initiativ til sex. Det er ikke noe jeg gjør.

Anonymkode: 5e3d5...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 timer siden):

Nei. Ingen kvinner jeg kjenner er INTERESSERT i å vaske dass, brette tøy eller ta oppvasken.

Det er nok relativt få som er _interessert_ i å legge om til sommerdekk, male hus, klyve ved, etc. Men det er i likhet med å vaske do og ta oppvasken sånt som må gjøres.

Hvis man er heldig så finner man naturlig en god arbeidsdeling. Hvis ikke så får man dele 50/50, gjøre loddtrekning eller noe.

Sitat

Det et intet ideologisk å forvente at en mann som bor i huset, også bidrar til å vaske sin egen skitt og rydde sitt eget rot.

Det er rimelig å forvente at voksne som bor sammen bidrar med like mye tid eller energi til felles oppgaver (med mindre helsa er ulik, en er arbeidsledig eller lignende).

Det er ikke noe mer «rett» å forvente at menn vasker do enn å forvente at kvinner spyler bilen sin for salt.

Sitat

Typiske "manneoppgaver" er jo som regel mer interessante og givende enn "kvinneoppgaver".

Ok.

Sitat

Kvinneoppgaver innebærer ofte kjemikalier (noe kvinner tåler dårligere enn menn iht. forskning),

Når det er Lynol eller oljemaling eller rødsprit eller betong inne i bildet så er det nok ofte mannen som trår til. Både på jobb og hjemme. Har du noe tall på hvor mange menn vs kvinner som er løsemiddelskadd? Som har gruve-arbeider-lunger?

Sitat

Jeg hadde heller hatt hovedansvaret for å gå rundt med snøfreser og gressklipper, male huset utvendig, bytte dekk, vaske bil og lignende. Det er gøy og gjøres i frisk luft, gir mosjon og mestring.

Ok.

Anonymkode: b2f89...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt fornøyd om han gjorde noe i det hele tatt. Hva som helst egentlig.  

Anonymkode: d00b8...aff

  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (5 timer siden):

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?
Om du deler oppgavene for at alt skal være likt så er det ideologisk motiv, eventuelt et ekstremt dysfunksjonelt samliv. 
Det er uten tvil slik at vi har ulike oppfatninger om hva som er de beste/verste oppgavene, da sier det seg selv at en bør delegerer oppgaver slik at en maksimerer trivselen totalt. 
Om det at kvinnen skifter olje på bilen og mannen bretter klær er det som fungerer best så gjør en selvsagt det, men da gjør en endringer ut i fra faktisk realiteter og ikke etter tankegods.  Noe som var hele poenget. 

Om du deler oppgavene ulikt for at det skal være ulikt, da gjør du det ut fra egen ideologisk tankegang. Er vel en grunn til at mange kvinner klager på at de må ta alt husarbeidet, nettopp fordi det IKKE er i deres interesse.

Anonymkode: acd6a...9e5

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, egentlig. Liker å føle at jeg er helt likestilt, på alle måter.

Dekkskift er nevnt i tråden. Det hater jeg. Men liker ikke at han gjør det. Krever tid av felles fritid, han blir møkkete under negler og på hender. Og verkstedet gjør en mye bedre jobb - da slipper vi også å oppbevare dekk hjemme.

Åpne sylteglass? Hva skulle jeg da gjort om han ikke var hjemme? Det har jeg teknikker for. 

Beskytte meg i folkemengder? Den var egentlig bare litt patetisk. Hva får han gjort mot mange, egentlig? 

Anonymkode: 6817f...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like å holde opp dører, tilby sitteplass, bære ting, ta regningen og slik. Sikkert umoderne men liker slikt. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Like å holde opp dører, tilby sitteplass, bære ting, ta regningen og slik. Sikkert umoderne men liker slikt. 

Glemte det å kjøpe blomster og andre gaver uventet... Sikkert mer jeg har glemt.

Litt usikker om det å ta hovedansvar for å få barnet opp og til skole på morgenen, mathandel og matlaging er tradisjonelt... Men liker også det. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 timer siden):

Nei. Ingen kvinner jeg kjenner er INTERESSERT i å vaske dass, brette tøy eller ta oppvasken. Det et intet ideologisk å forvente at en mann som bor i huset, også bidrar til å vaske sin egen skitt og rydde sitt eget rot. Typiske "manneoppgaver" er jo som regel mer interessante og givende enn "kvinneoppgaver". Kvinneoppgaver innebærer ofte kjemikalier (noe kvinner tåler dårligere enn menn iht. forskning), arbeid i en unaturlig, statisk stilling (noe som er drepen for mange kvinners bekken etter fødsler) og innearbeid, altså ikke frisk luft. Jeg hadde heller hatt hovedansvaret for å gå rundt med snøfreser og gressklipper, male huset utvendig, bytte dekk, vaske bil og lignende. Det er gøy og gjøres i frisk luft, gir mosjon og mestring. Det gjør ikke dassvask og skuring av kjøkkenbenk. I tillegg er det jo som regel slik at barna er inne når kvinnen gjør husarbeid, slik at mannen får jobbet med sine oppgaver i fred og ro. 

Dette er veldig sant. Veldig få kvinner liker å vaske. Men kvinner ser nok lettere rot og støv enn menn, da vi faktisk har et vidsyn som gir oss bedre perspektiv i et rom. Det er bevist og unnskylder menn litt synes jeg.

Jeg hater klesvask, vasking, rydding. Mens snekring og typiske "manneoppgaver" er mye mer artig. 

Anonymkode: d6c5a...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker særdeles få, men er jo også fordi jeg ikke passer inn i det. Kanskje eneste jeg kommer på er at det føles betryggende å være ved siden av en mann når det er mørkt i gatene e.l. og at han bærer under flytting av de tyngste tingene etc. Han er tross alt større og har mer muskler.

Endret av Lava Anne
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fornuftig og logisk at menn tar de fysiske tyngste oppgavene. Mannen min er hvert fall 3-4 ganger sterkere enn meg.

Anonymkode: 701da...4e0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du deler oppgavene ulikt for at det skal være ulikt, da gjør du det ut fra egen ideologisk tankegang. Er vel en grunn til at mange kvinner klager på at de må ta alt husarbeidet, nettopp fordi det IKKE er i deres interesse.

Anonymkode: acd6a...9e5

Først må du skille på mengden arbeid og type arbeid, den totale arbeidsmengden inkludert jobb må selvsagt være noe lunde lik. Men det er en helt annen diskusjon.

Det fremstår for meg som helt klart at kvinner og menn generelt ikke har de samme interesser eller ønsker, derfor deler vi ikke oppgavene for å lage ulikhet, men fordi den naturlige distribusjonen blir forskjellig. Akkurat som en ser i resten av samfunnet der adferden mellom kjønnene er signifikant forskjellig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du spør menn her siden kvinner fortsatt forventer at mannen er tradisjonell mtp. dating? (Betale, planlegge, utføre). Det er en realitet og ikke ett tenk scenario slik det blir på andre siden.

Matlaging. Det er en døende kunst og hever en dame glatt to hakk opp på "skalaen".

Spoiler

🍿

 

 

Anonymkode: fc02c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...