Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da klart det er best for barnet å være hjemme med deg når du kan og vil!! 
Her ville jeg gått opp til øverste ledernes krevd å få laget en spesial avtale der du kan levere 14:30 de dagene du skal ha senvakt! 
Evt hadde jeg gitt f og levert når det passet MEG!! 
Du er kunden og du betaler for plassen!

Setter de seg fortsatt på bakbeina bytter du barnehage! 
Du får aldri denne tiden med mini tilbake! 

Anonymkode: cfe3e...107

Du er ikke "kunden". Du betaler minimalt for plassen. Staten betaler for plassen. 

Anonymkode: d0f82...f14

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husk at du betaler for plassen så du har lov til å benytte den slik det passer for deg. Se på dagsplanen når det er skifte fra mat til aktivitet til utetid etc og lever barnet da. Feks er utetid mye frilek så da passer det ofte fint å hente/levere, samme like før måltid. Spør når det passer og hvis de motsetter seg så minn de på at du betaler for en tjeneste og det står ingen plass i loven at de kan kreve absolutte tidspunkt, de kan kun ønske.

Anonymkode: b57a6...c02

Nei, det går  trolig ikke. Ser at en pedleder har svart at de tilltater avvikende leveringstider så lenge det er avklart på forhånd. Men de fleste barnehager har nok regler om at man må ha barnet der hele kjernetiden. Det hadde de her også. Vi fikk ukeplan, men hvis de f.eks var spontane en dag og dro på tur 9:30 og vi kom kl. 10 til tom avd. så måtte jo en annen avdeling ha tatt barnet så lenge. Det blir styr.

Anonymkode: 41fab...34c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å komme sent på ettermiddagen når de andre reiser hjem er på ingen måte bra for barnet!

Har jobbet i barnehage i mange år. Jada, lever når dere vil, men når barnet ikke kommer inn i lek eller i gruppa i det hele tatt etter mange år, er det bekymringsverdig at foreldre ikke tar til seg dette og gjør det som skal til for at barnet skal ha det bra. Vi har kontaktet barnevernet, og de har vært inne flere ganger for å fortelle foreldrene hva de gjør med barna sine, eller hva de tar fra barna sine ved å ikke levere barna før kjernetid. 

Barnehage er en pedagogisk institusjon, ikke en oppbevaringsplass. De lærer ufattelig mye gjennom lek og andre aktiviteter, men forutsetningen for læring er at de er trygge på de andre barna, de ansatte og seg selv.

Anonymkode: e9359...8c0

Dere har kontaktet bvt for å be foreldre ha barna i bhg utover kjernetiden? Yeah right.

Anonymkode: 7f642...37a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er verdens dårligste argument, vi betaler en brøkdel av hva plassen faktisk koster. 

Anonymkode: 8ae13...0db

Men de som jobber dagtid, 8-16 har tilbud når de trenger tilbud. Det har ikke vi. 

Anonymkode: 0da0f...48a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å komme sent på ettermiddagen når de andre reiser hjem er på ingen måte bra for barnet!

Har jobbet i barnehage i mange år. Jada, lever når dere vil, men når barnet ikke kommer inn i lek eller i gruppa i det hele tatt etter mange år, er det bekymringsverdig at foreldre ikke tar til seg dette og gjør det som skal til for at barnet skal ha det bra. Vi har kontaktet barnevernet, og de har vært inne flere ganger for å fortelle foreldrene hva de gjør med barna sine, eller hva de tar fra barna sine ved å ikke levere barna før kjernetid. 

Barnehage er en pedagogisk institusjon, ikke en oppbevaringsplass. De lærer ufattelig mye gjennom lek og andre aktiviteter, men forutsetningen for læring er at de er trygge på de andre barna, de ansatte og seg selv.

Anonymkode: e9359...8c0

Høres ut som brudd på taushetsplikt. Bhg er frivillig og å la være å ha barnet i bhg eller levere sent er ikke alvorlig omsorgssvikt. 

Jeg mener altså at barn bør gå i bhg, i hvert fall barn på 2-3 og over. Rutiner er best og man bør absolutt respektere barnehagens vedtekter, og kjernetiden. Men man kan ikke melde folk til barnevernet fordi de leverer sent eller lar være å sende barnet i bhg. Hvis man da ikke ellers mistenker at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. 

Anonymkode: 41fab...34c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er da klart det er best for barnet å være hjemme med deg når du kan og vil!! 
Her ville jeg gått opp til øverste ledernes krevd å få laget en spesial avtale der du kan levere 14:30 de dagene du skal ha senvakt! 

Husk også at om ts levere 1430 er de også en mindre på vakt. Da er det 2-3 stk som skal passe på 12-20 barn og ta imot en 2 åring som var vært hjemme med mamma halve dagen. Så går neste 1530/16.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig i at det hadde vært meningsløst å levere ungen 14:30 hver dag. Men å gjøre det en gang iblant, når det passer med mors turnus, er det virkelig så ille?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å levere et barn i barnehagen for å bare være der i 3 timer på slutten ca blir for dumt. Barn like rutiner og når de blir kastet inn her og der løpet av dagen er dette en stressfaktor. 

Barnet vil ha vanskelig for å komme inn i lek og felleskapet. Jeg syns du er vanskelig TS. De går glipp av mye. 

Når barnet begynner på skolen så må du forholde deg til tiden. Noe barn også lærer å møte til fast tid i barnehagen. 

Jeg jobbet som vikar i skolen i 10 år. Man legger merke til de barna som hadde ofte fri i barnehagen. Fordi de trur de bare kan stikke av fra skolen når de vil. Fordi sånn var det i barnehagen. 

At du har dårlig innstilling TS er ikke barnehagen sin skyld. 

Anonymkode: 41387...ea3

Dette var bare svada! Kjenner ingen som tror de kan det på skolen selv med mye fri

Anonymkode: 3b2d2...456

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehage som en oppholdsplass/barnepass trodde jeg folk hadde lært nå at det ikke er. Det er ett pedagogisk tilbud til barnet for å sikre at barnet får god oppfølging frem til skolestart. Kjernetid med flere ansatte, barnet blir sett av flere og man har aktiviteter som fremmer utvikling.

Innimellom så går det selvsagt greit, men blir det en gjentagende mønster er det ikke ideelt om barnet skal være en del av barnegruppa. Ingen tvang om barnehage i Norge men har man først fått plass er det ett godt tilbud vi har i Norge når man sammenligner med andre land. 

Anonymkode: 53ae3...58d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig i at det hadde vært meningsløst å levere ungen 14:30 hver dag. Men å gjøre det en gang iblant, når det passer med mors turnus, er det virkelig så ille?

Hva i alle verden skal et barn være i barnehagen i to timer for?

Her snakker vi KUN oppbevaring til far skal hente..

Anonymkode: fa091...f3e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tre barn og turnus. Mine barn har alltid hatt en fridag hver 14 dag og 1 dag i uken hvor de begynte sent. Aldri vært et problem. Jeg melder det inn og er de på tur , andre ting, som jeg er fæl å glemme av leverer jeg de der. Aldri noen som har sagt noe eller vist misnøye. 

Anonymkode: 87cd5...b2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det familien har bruk for. De har ikke behov for sju timers pedagogisk opplegg for toåringen. 

Jeg tviler ikke på at fast opplegg i kjernetiden er bra for mange større barn, men en toåring? Han har det nok best med en-til-en hjemme mest mulig.

Anonymkode: 1603a...3ed

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tror du egentlig barnehage for en 1-2-åring er, egentlig? :klo:

Man kan pakke det inn som «pedagogisk opplegg» alt man vil, men realiteten er at det er barnepass og lite annet. 

Anonymkode: 6f61b...41b

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Det er selvsagt fint med pedagogisk tilbud. Men innerst inne tror jeg de fleste barnehageansatte vet at foreldre har 1- og 2-åringer i barnehagen fordi de må jobbe, ikke på grunn av det pedagogiske tilbudet. Men de sier det bare ikke høyt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er selvsagt fint med pedagogisk tilbud. Men innerst inne tror jeg de fleste barnehageansatte vet at foreldre har 1- og 2-åringer i barnehagen fordi de må jobbe, ikke på grunn av det pedagogiske tilbudet. Men de sier det bare ikke høyt.

Bemanning er en av de største kampsakene til barnehagene. Tror at hadde man hørt mer på forskerne iforhold til stressnivået til de minste og hvilken effekt dette har på hjerneutviklingen så hadde man fått dette til på kort tid.

Men de fleste har ikke ubegrenset med permisjon og har utgifter som gjør at man må ut i jobb tiltross for hva man egentlig vil når man har så små barn. Det gjelder uavhengig av hvor man jobber. 

Anonymkode: 53ae3...58d

• Nyttig 2
Skrevet

Det går kanskje greit nå som barnet bare er 2 år..men husk at dette kan bli vanskeligere når barnet blir eldre...når er barn på 3-6 år er hjemme mye med mamma og så må dra i barnehagen kan hverdag bli hard for barnet. Da vil også barnet skjønne mer... hvorfor fikk ikke barnet lage det de andre vennene lagde.. hvorfor fikk ikke barnet bli med på tur.

Pluss når barnet begynner på siste året i barnehagen så kan det være at det blir svømming, turer til skolen eller andre større turer etc. Dette er viktig at barna får med seg.

Så jeg hadde begynt å tenkte tanken på kanskje tenkte på ny jobb eller turnusarbeid om 1-2 år

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snur du det litt på hodet. Så kunne jo du og dine kolleger jobbe for å ha dagvaker samme ukedager. Slik at dere kan ha færre barnehage dager. 

Der jeg bodde før. Var barnehagen stengt hver onsdag.  Så de barna som hadde mødre med turnus ble lånt bort og hjem til noen. Vi andre måtte ha fri hver onsdag.

Så hvis dere fikk bedre ordning på jobben kunne feks du hatt en eller to faste dager med turnus så du ikke var på dagvakt feks hver torsdag.  Da kunne du ha vært mer med barnet ditt. 

Anonymkode: 5dd18...7b3

• Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobbet som vikar i skolen i 10 år. Man legger merke til de barna som hadde ofte fri i barnehagen. Fordi de trur de bare kan stikke av fra skolen når de vil. Fordi sånn var det i barnehagen.

Anonymkode: 41387...ea3

He he, dummeste jeg har hørt. Eller det kan jo være en sammenheng, f.eks at de som kunne komme og gå i barnehagen som de ville hadde foreldre som ikke jobbet, og følgelig ikke var de mest ressurssterke. At disse barna får problemer med skolegang senere i større grad enn andre er ikke så rart.

Men at en ellers oppegående familie leverer sent en gang iblant når ungen er 2 år fører neppe til problemer med skolegang senere, eller med å følge 6-årsopplegget i barnehagen når den tid kommer. Det gjør heller at ungen blir mer uthvilt, og får mer ut av barnehagen når han faktisk er der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og hvis et barn hadde blitt levert 14.30 hadde jeg stusset veldig. De fleste andre barn er på vei hjem i den tiden, så det hadde vært veldig kjedelig for barnet å bli levert for å sitte å se på at de andre barna dro hjem. I tillegg begynner de ansatte å dra hjem fra jobb, og de som er igjen er ofte opptatt med å prate med foreldre. Det er altså ikke mye pedagogisk opplegg fra 14.30 og frem til stengetid. Hos oss kunne du fint levert barnet i 10-11 tiden, men da går barnet glipp av måltid osv. Du bør snakke med ped leder for å høre hvordan du kan løse det, men å levere 14.30 er ikke en god løsning. 

Anonymkode: 2da7e...ecc

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En barnehage er et pedagogisk tilbud betalt av staten hvor foreldrene legger inn en symbolsk sum. DU er ikke en kunde i barnehagen. Det er ditt barns beste barnehagen skal ivareta. Og jeg kan love deg at å bli levert 14.30, er ikke heldig for noen barn. 

De som jobber i barnehagen har mye kunnskap om barns utvikling og behov.  Både som individer og gruppe. Hva med å lytte til det de sier? Eller tenker du at DU sitter inne med den nødvendige kunnskapen til å forteller alle andre hvordan de skal løse ting i sitt fagfelt?

Anonymkode: fd0b6...0e0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...