Gå til innhold

Til dere som er alene med katt; er du aldri bortreist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

HSV50 skrev (1 time siden):

Jeg skal forsøke å fortelle det til katten min om sommeren når han stikker ut og bare er innom for å spise litt av og til. Ikke minst fortelle sjefen min at jeg må ha fri sånn at jeg kan sitte hjemme og vente på ham for å sjekke at han er frisk og gi ham en kos. 

Altså, det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Man skal ikke ha katt om man ikke kan ta dem av seg, men har man utekatter - og jeg synes katter skal få være ute - så er det dønn mulig å garantere at man fysisk daglig får sjekket at katten er frisk og sosialisere med den. Om sommeren er min katt innom og spiser og sover litt på dagtid (om det regner, hvis sola skinner er det fem minutt for å spise. . Hvis ikke er den ute og lever livet. Den har rett og slett ikke lest loven som sier at den må komme innom for helsesjekk og sosialisering, og gir en blank f. Forslag til hvordan  man lærer opp katten til dette, mottas med takk. 

Typisk tåpelig motargument fra folk som føler seg truffet og gir blanke faen i dyrevernloven.

Anonymkode: c7c8f...e65

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda. De er hjemme med kattevakt, på kattepensjonat eller så er de med. Det varierer hvor jeg skal, og hvor lenge jeg skal være borte. De er enkle å ha med seg, stikker aldri av på ukjente steder. De er også opplært i å gå i bånd om nødvendig.

Anonymkode: a17e7...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter er utekatter som får påfyll av vann og mat ute, om vi er borte om sommeren. Stort sett av mine foreldre. Noen ganger ser de kattene,andre ganger ikke.. Er det vinter,har de do inne,og får mat og vann der. Vi er ikke mye borte,og sjelden lenge om gangen. 

Anonymkode: 0dd13...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Typisk tåpelig motargument fra folk som føler seg truffet og gir blanke faen i dyrevernloven.

Anonymkode: c7c8f...e65

Lett å være tøff i trynet når man er anonym. Troll. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snille husverter som ser til katten og en venn som kan se til han. Overlater aldri katten alene, han liker å være inne om nettene, og han må ut + ha mat og rent vann hver dag og masse kos. 😻 Drar aldri noen plass uten å ha noen å se til han. 

Anonymkode: 227e2...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man er veldig bundet når man har et kjæledyr man ikke kan ta med seg, og siden jeg måtte overta en katt da eieren døde, har jeg oppdaget at jeg ikke bare kan reise bort spontant, men må alltid ha noen som passer katten.

Katten er utekatt og jeg har ikke katteluke da jeg bor i blokk.

Har dere alltid masse folk som passer katten?

Er dere aldri bortreist?

Anonymkode: a416e...65e

Bor på gård og har katteluke. Reiser fra katten, den klarer seg selv. Har kamera på så ser når den er hjemom. Om sommeren er den oftest borte 3-14 dager mellom hver dag den er hjemme uansett Har naboen til å fylle på mat om det trengs. 

Anonymkode: 437c4...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiser mye, men har heldigvis alltid kattepassere som kommer innom og sjekker kattene. I tillegg bor foreldrene mine i huset vårt, og de sjekker også innom hvis vi er bortreist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (16 timer siden):

Lett å være tøff i trynet når man er anonym. Troll. 

Er ikke troll, men i motsetning til deg så klarer jeg å forstå forskjell på om katten din tar vandring når du selv er hjemme enn det å reise fra katten din i flere døgn uten å sørge for at noen ser til den. Men for all del angrep er det beste forsvar 😉

Anonymkode: c7c8f...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er ikke troll, men i motsetning til deg så klarer jeg å forstå forskjell på om katten din tar vandring når du selv er hjemme enn det å reise fra katten din i flere døgn uten å sørge for at noen ser til den. Men for all del angrep er det beste forsvar 😉

Anonymkode: c7c8f...e65

Hvor har jeg sagt ar jeg reiser fra katten min i fere døgn uten tilsyn? Jeg har sagt at om jeg reiser vekk flere døgn så har jeg noen som kommer innom daglig for å sjekke og gi mat og kos (om katten er der). Og så har jeg sagt at det ikke nødvendigvis betyr at katten treffer på dette tilsynet, like lite som den alltid treffer på meg om jeg er hjemme. All den tid jeg ikke er hjemme 24/7 og katten like gjerne kan komme hjem og spise/sove mens jeg er på jobb. Og om sommeren er han kanskje innom en halvtime for å spise før han stikker igjen. Og ikke til samme tid hver gang - har slitt med å lære ham klokka. 

Men du tolker gjerne loven slik at om man har katt må man være hjemme døgnet rundt for å sikre seg at man får tatt denne helsesjekken og sosialisert katten?

Forøvrig gir jeg en blank faen i hva du mener om mitt kattehold. Jeg har en sunn, trygg og fornøyd katt. Kastrert, chipet og vaksinert. Han kommer og går som han vil, søker kontakt og kos når han vil og tusler bort når han har fått nok. Som sagt gir han bokstavlig talt katta i om loven sier at han skal ha en daglig helsesjekk og en runde sosialisering. Det er mennesker som har laget den loven. Kanskje uten helt forståelse for hvordan en katt som får være ute uten restriksjoner, oppfører seg (og jeg har katteluke, så han kommer og hår helt hundre prosent fritt). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 time siden):

Hvor har jeg sagt ar jeg reiser fra katten min i fere døgn uten tilsyn? Jeg har sagt at om jeg reiser vekk flere døgn så har jeg noen som kommer innom daglig for å sjekke og gi mat og kos (om katten er der). Og så har jeg sagt at det ikke nødvendigvis betyr at katten treffer på dette tilsynet, like lite som den alltid treffer på meg om jeg er hjemme. All den tid jeg ikke er hjemme 24/7 og katten like gjerne kan komme hjem og spise/sove mens jeg er på jobb. Og om sommeren er han kanskje innom en halvtime for å spise før han stikker igjen. Og ikke til samme tid hver gang - har slitt med å lære ham klokka. 

Men du tolker gjerne loven slik at om man har katt må man være hjemme døgnet rundt for å sikre seg at man får tatt denne helsesjekken og sosialisert katten?

Forøvrig gir jeg en blank faen i hva du mener om mitt kattehold. Jeg har en sunn, trygg og fornøyd katt. Kastrert, chipet og vaksinert. Han kommer og går som han vil, søker kontakt og kos når han vil og tusler bort når han har fått nok. Som sagt gir han bokstavlig talt katta i om loven sier at han skal ha en daglig helsesjekk og en runde sosialisering. Det er mennesker som har laget den loven. Kanskje uten helt forståelse for hvordan en katt som får være ute uten restriksjoner, oppfører seg (og jeg har katteluke, så han kommer og hår helt hundre prosent fritt). 

Men da var ikke min første kommentar rettet på deg så hvorfor svarer så aggressivt? Min første kommentar var rettet mot de som sa at de reiste fra katten sin i flere døgn uten tilsyn.

Anonymkode: c7c8f...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men da var ikke min første kommentar rettet på deg så hvorfor svarer så aggressivt? Min første kommentar var rettet mot de som sa at de reiste fra katten sin i flere døgn uten tilsyn.

Anonymkode: c7c8f...e65

Litt dumt å sitere meg om det var myntet på noen andre kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (5 timer siden):

Litt dumt å sitere meg om det var myntet på noen andre kanskje?

Jeg reagerte på den tåpelige sammenligningen din.

Anonymkode: c7c8f...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg reagerte på den tåpelige sammenligningen din.

Anonymkode: c7c8f...e65

Nå sammenliknet jeg overhode ikke noe som helst i det første innlegget mitt du siterte da…. Uansett, vi kan være enige om å være uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to stykk og reiser fint bort en en helg da de har katteluke og går inn og ut som de selv vil. Fyller opp godt med mat og rent vann før jeg dra og skjemmer de bort med en god porsjon våtfor når jeg kommer hjem. 

Skal jeg være lengre borte enn ei helg så har jeg noen som kan stikke innom de hver dag/annenhver dag for å se at alt er OK, at katteluka ikke er strømtom og etterfylle mat og vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår blir med oss overalt. Vi reiser ofte på helgetur. Han stikker aldri av uansett hvor vi er og han er både ute og inne. Han blir også med på fjellturer. Haha. Når vi skal til utlandet passer familie katten. 

Anonymkode: d89f4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 14.4.2024 den 20.01):

Jeg skal forsøke å fortelle det til katten min om sommeren når han stikker ut og bare er innom for å spise litt av og til. Ikke minst fortelle sjefen min at jeg må ha fri sånn at jeg kan sitte hjemme og vente på ham for å sjekke at han er frisk og gi ham en kos. 

Altså, det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Man skal ikke ha katt om man ikke kan ta dem av seg, men har man utekatter - og jeg synes katter skal få være ute - så er det dønn mulig å garantere at man fysisk daglig får sjekket at katten er frisk og sosialisere med den. Om sommeren er min katt innom og spiser og sover litt på dagtid (om det regner, hvis sola skinner er det fem minutt for å spise. . Hvis ikke er den ute og lever livet. Den har rett og slett ikke lest loven som sier at den må komme innom for helsesjekk og sosialisering, og gir en blank f. Forslag til hvordan  man lærer opp katten til dette, mottas med takk. 

 

HSV50 skrev (6 timer siden):

Nå sammenliknet jeg overhode ikke noe som helst i det første innlegget mitt du siterte da…. Uansett, vi kan være enige om å være uenige. 

Nei vel.

Anonymkode: c7c8f...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En kort tur med overnatting. Går fint. Pus får rikelig med vann og mat. Og kattedo inne. Er det sommer slipper nabo ut katten på morgenen og inn på kvelden. Da har jeg mat ute og inne.

Meget skjelden jeg er borte lengre enn det. I vinter var vi borte en uke. Og katte elskende tante barnet  bodde da hos oss en uke.  Hun har gid erfaring med katter og har bla temmet en villkatt de skulle passe på for dyrevernet. 

Anonymkode: 1501f...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisle skrev (2 timer siden):

Har to stykk og reiser fint bort en en helg da de har katteluke og går inn og ut som de selv vil. Fyller opp godt med mat og rent vann før jeg dra og skjemmer de bort med en god porsjon våtfor når jeg kommer hjem. 

Skal jeg være lengre borte enn ei helg så har jeg noen som kan stikke innom de hver dag/annenhver dag for å se at alt er OK, at katteluka ikke er strømtom og etterfylle mat og vann. 

jeg kan bare ikke forstå hvor vanskelig det er å lese seg opp på hva det kreves av deg og hvilket ansvar man har når man tar seg et annet levende vesen. Sette seg inn i regelverket sier når man planlegger å reise bort uten å ha med seg dyretz

 

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/mrORoL/ikke-dra-paa-ferie-uten-dyrepass
«Om du lar katten
 bli igjen hjemme, er det ikke greit å sette fram ekstra mat og la katten bli alene hjemme i lengre perioder. Ifølge dyrevelferdsloven og Mattilsynets tilsynsveileder for katt skal den ha tilsyn – minst én gang daglig, men gjerne også flere ganger – av en person som kan sjekke at alt er i orden og at katten er frisk og fin»

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/na-kan-uansvarlige-dyreeiere-fa-bot-1.12439513

«Loven sier at alle dyr skal ha tilsyn minst en gang i døgnet. Likevel reiser mange fra kjæledyrene sine.»

«Nå kan dyreeiere risikere å måtte punge ut dersom de ikke tar godt nok vare på dyrene sine»

https://mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/tilsynsveileder-for-katt?kapittel=6-tilsyn-og-stell---24

«Katten skal ha tilsyn minimum én gang per dag. Det betyr at dyreholder fysiske skal sjekke at katten ikke er syk, har sår eller skader. Katten skal også ha sosialt samvær med mennesker daglig (se avsnitt om sosialt samvær/tamhet).»

Anonymkode: c7c8f...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Nei vel.

Anonymkode: c7c8f...e65

Det var ikke det første innlegget du siterte meg på og som startet diskusjonen mellom oss. Kan du ikke bare gi deg? Vi er uenige, og kommer ikke til å bli enige uansett hvor mye du gnåler om at katter MÅ ha en daglig helsesjekk og sosialisering. Og som sagt gir katten min også katta i det. Loven er skrevet av mennesker, og tar ikke hensyn til at katter, som får lov til å gå fritt ute, ikke nødvendigvis gidder å møte opp for daglig helsesjekk. 
 

Siste ord fra meg i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene med innekatt. 

Bor i flermannsbolig og har en katteglad nabo som tusler over gangen for å se på TV med katten hver dag. Hun jobber også litt på hjemmekontor her når det passer. Veldig glad for den løsningen! 
 

Reserve er familie, men da blir det fort at de bare får tid å være innom for litt kos og matpåfyll en gang i døgnet. Det går fint for en langhelg, men for lengre turer må favorittnaboen være her 🥰

Endret av Goldenretriever
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...