Gå til innhold

Til dere som er alene med katt; er du aldri bortreist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi setter alltid kattene våre på kattehotell hvis vi reiser bort. Har vært borte en natt og de har vært "hjemme alene ", men er vi borte en helg eller lengre, er de på hotellet. Der vet vi at de har det bra og blir tatt godt vare på. 

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en utekatt. Hun har både luke på wifi og gps så vi har kontroll på henne. Svigers er nærmeste nabo, så de passer når som helst egentlig, katten går inn dit for å chille når hun skjønner at vi er bortreist. I tillegg har vi noe mer familie rundt som eventuelt bare kan stikke innom å sjekke mat/vann hvis det skulle bli krise (men vi foretrekker svigers siden katten er vandt til dem) 

Anonymkode: ec946...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser bort max 1-2 overnattinger uten å sørge for tilsyn. Da er han kun inne, har 3 ulike mat/vann stasjoner i huset også setter jeg opp webkameraer til å vise de to plassene han oppholder seg mest. Så jeg ser og hører han på mobilen med bra bildekvalitet, og ser like godt som en «katteuvant» nabo om han er syk eller skadet. Er jeg borte mer enn det har jeg 3 ulike naboer jeg kan få til å gå innom. Evt kan jeg plassere han hos foreldrene mine. Har også kattehotell/kennel i nærheten, men aldri trengt å bruke det da ferier har løst seg med å bruke de kattevaktene 🙂

Å være borte et døgn skjer fort en gang i mnd eller to. Og er da fort på 2-3 lengre og endel kortere ferier/turer i året også, med kattepass. Så er ikke helt hjemmebundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein utekatt som hater å vere inne. Han kjem inn når det brikker 0 grader ute. Naboen passer han i ferien. Ho har tre kattar sjølv. Eg passe hennas kattar når ho er borte. Har og laga eit katteskjul som er isolert og beskytta for vind. 

Anonymkode: ad91b...88d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (8 timer siden):

Måtte overta en katt? Hvis du ikke vil ha katt, så gir du den til noen andre. Skulle ikke ha tatt den i mot i utgangspunktet.

Ser naboene bare reiser fra katten sin i dagevis, men de bor i hus og har katteluke

Da kjæresten min døde i fjor overtok jeg katten hans, fordi ingen i hans familie ønsket å ta over katten siden de har katt selv, fordi de har pelsallergi eller fordi de ikke ønsker det ansvaret det er å ha et dyr.

Jeg er glad i katten men jeg har ikke familie her hvor jeg bor, og heller ikke folk som kan flytte inn og passe katten hvis jeg plutselig må reise til mine gamle foreldre eller reise bort i forbindelse med jobb.

Jeg hadde han boende hos en kompis i vinter i flere uker da jeg måtte reise bort på jobb, men da måtte han være innekatt og da var det mye mas og mjauing.

Utenom det har jeg fått en nabo til å slippe han ut og inn hver morgen og kveld, gi han mat og tømme doen, men det er litt stress å hele tiden finne mennesker som kan passe på han selv om det er snakk om et døgn eller tre.

Da jeg overtok katten prøvde jeg å gi han bort på Finn eller via Dyrebeskyttelsen og Kattens Vern, men ingen ville ha en voksen katt.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt reiser vi bort selv om vi har katt (for en rar ting å spørre om)! Om vi er borte kun en helg eller noen få dager, kommer det naboer, familie eller venner innom hver dag får å fylle på mat og vann og kose litt - katten er for øvrig utekatt med luke, og er vi lenge borte er det jo bare å plassere ham på en hyggelig kennel.

Anonymkode: 40455...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tirben skrev (12 minutter siden):

Vi setter alltid kattene våre på kattehotell hvis vi reiser bort. Har vært borte en natt og de har vært "hjemme alene ", men er vi borte en helg eller lengre, er de på hotellet. Der vet vi at de har det bra og blir tatt godt vare på. 

Jeg har snakket både med dyrlege og andre katteeiere som fraråder å sette katter på kattehotell, fordi de blir både syke og stressede.

Min katt er litt sær og går ikke overens med andre katter innendørs, så for han hadde det vært et mareritt tror jeg.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to innekatter, de har mye selskap i hverandre. Reiser ganske mye. Har et lite nettverk av kattepassere, og fordeler dager etter hva som passer dem. En er eldre, og veldig katteglad, så hun er gjerne hos dem 1-2 timer hver dag. Så bruker jeg heller de som stikker innom en kort tur om hun ikke kan. 

Her er det også kattevakttjenester, studenter som får betalt per besøk, der du selv bestemmer lengde og innhold i besøk. Så det er løsningen om jeg en dag står der uten de som nå passer. 

Anonymkode: e3dbe...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har snakket både med dyrlege og andre katteeiere som fraråder å sette katter på kattehotell, fordi de blir både syke og stressede.

Min katt er litt sær og går ikke overens med andre katter innendørs, så for han hadde det vært et mareritt tror jeg.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Jeg er enig i dette. Har brukt hotell tidligere, det som er best rated her jeg bor. Katten hatet det. Ble også syk etter et opphold.

Men selvfølgelig kan det fungere veldig fint for enkelte. 

Anonymkode: e3dbe...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt reiser vi bort selv om vi har katt (for en rar ting å spørre om)! Om vi er borte kun en helg eller noen få dager, kommer det naboer, familie eller venner innom hver dag får å fylle på mat og vann og kose litt - katten er for øvrig utekatt med luke, og er vi lenge borte er det jo bare å plassere ham på en hyggelig kennel.

Anonymkode: 40455...ee5

Nei det er ikke en rar ting å spørre om.

For deg er det kanskje en selvfølge når du har et stort nettverk rundt deg som kan ordne med katten din, men jeg har ikke så mange jeg kan spørre så for meg er det mye grubling hver gang jeg skal få noen til å passe han.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har snakket både med dyrlege og andre katteeiere som fraråder å sette katter på kattehotell, fordi de blir både syke og stressede.

 

Anonymkode: a416e...65e

Det høres veldig merkelig ut at en dyrlege skal fraråde bruk av kattehotell. Vi, og alle vi kjenner som har katt, har bare gode erfaringer med dette, ingen av oss har fått en syk og stresset katt hjem igjen.

Anonymkode: 40455...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke en rar ting å spørre om.

For deg er det kanskje en selvfølge når du har et stort nettverk rundt deg som kan ordne med katten din, men jeg har ikke så mange jeg kan spørre så for meg er det mye grubling hver gang jeg skal få noen til å passe han.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Men det finnes da kenneler/kattehoteller! 

Anonymkode: 40455...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har to innekatter, de har mye selskap i hverandre. Reiser ganske mye. Har et lite nettverk av kattepassere, og fordeler dager etter hva som passer dem. En er eldre, og veldig katteglad, så hun er gjerne hos dem 1-2 timer hver dag. Så bruker jeg heller de som stikker innom en kort tur om hun ikke kan. 

Her er det også kattevakttjenester, studenter som får betalt per besøk, der du selv bestemmer lengde og innhold i besøk. Så det er løsningen om jeg en dag står der uten de som nå passer. 

Anonymkode: e3dbe...f28

Kattene er alltid hjemme hos seg selv?

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kattene er alltid hjemme hos seg selv?

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Ja, det er der de har det best. Samt at jeg slipper å være redd for at de skal klore møbler, eller velte en vase, eller spise en giftig potteplante, eller komme seg ut et vindu/dør, da kattepasser ikke har samme rutiner som jeg har hjemme. 

De har også en del leker jeg kun finner frem når de skal være alene. IQ leker med snop, blant annet, som passer kan legge frem på et tidspunkt. 

Men er avgjørende at de er to. Om jeg kun hadde en ville jeg maks løst det slik 2-3 dager. Nå er jeg maks borte 1-2 uker. 

Anonymkode: e3dbe...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man er veldig bundet når man har et kjæledyr man ikke kan ta med seg, og siden jeg måtte overta en katt da eieren døde, har jeg oppdaget at jeg ikke bare kan reise bort spontant, men må alltid ha noen som passer katten.

Katten er utekatt og jeg har ikke katteluke da jeg bor i blokk.

Har dere alltid masse folk som passer katten?

Er dere aldri bortreist?

Anonymkode: a416e...65e

hva faen? utekatt uten katteluke??

Så du bare slipper ut katten, drar på jobb og så har den ikke muligvet til å komme seg inn igjen om den blir redd, kald, varm, sliten, våt eller sulte ? 

Dette er dyremishandling

Anonymkode: c1c0d...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hva faen? utekatt uten katteluke??

Så du bare slipper ut katten, drar på jobb og så har den ikke muligvet til å komme seg inn igjen om den blir redd, kald, varm, sliten, våt eller sulte ? 

Dette er dyremishandling

Anonymkode: c1c0d...721

Det er ikke dyremishandling!

Katten min er hardfør og elsker å være ute, og han har mange steder han kan gå inn under når det er dårlig vær.

Jeg jobber 50% på grunn av sykdom, så jeg har dager da jeg ikke er på jobb og dager der jeg jobber halv dag.

Han får selvfølgelig velge selv om han vil ut de dagene jeg er på jobb, men han står og maser på døra tidlig om morgenen og når han skal inn om kvelden må jeg omtrent dra han med meg inn, fordi han vil være ute.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

hva faen? utekatt uten katteluke??

Så du bare slipper ut katten, drar på jobb og så har den ikke muligvet til å komme seg inn igjen om den blir redd, kald, varm, sliten, våt eller sulte ? 

Dette er dyremishandling

Anonymkode: c1c0d...721

Nei, skjerp deg. 

Anonymkode: 697cb...67b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er innekatt og er aldri alene om natta. Han sover som regel sammen med en av oss. Vi drar på dagsturer mest, tidlig ute og hjemme på ettermiddag og kveld. Blir det en tur med overnatting blir han passet på av en. Men han klarer seg fint noen timer alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har katteluke, reiser bort en helg uten tilsyn, men selvfølgelig har vi satt ut mat og vann. Skal vi være borte lengre enn fredag til søndag skaffer vi tilsyn, altså noen som er innom daglig og sjekker forholdene og gir litt kos. Om sommeren er kattene knapt inne, så da er det i hovedsak mat de trenger. Om vinteren trenger når de er mer inne, får de litt mer kos og selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser vekk i helger og langhelger uten pass.

Vi reiser vekk 3 uker om sommeren med noen som gir vann og mat

Anonymkode: 6aba8...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...