Gå til innhold

Til dere som er alene med katt; er du aldri bortreist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man er veldig bundet når man har et kjæledyr man ikke kan ta med seg, og siden jeg måtte overta en katt da eieren døde, har jeg oppdaget at jeg ikke bare kan reise bort spontant, men må alltid ha noen som passer katten.

Katten er utekatt og jeg har ikke katteluke da jeg bor i blokk.

Har dere alltid masse folk som passer katten?

Er dere aldri bortreist?

Anonymkode: a416e...65e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte overta en katt? Hvis du ikke vil ha katt, så gir du den til noen andre. Skulle ikke ha tatt den i mot i utgangspunktet.

Ser naboene bare reiser fra katten sin i dagevis, men de bor i hus og har katteluke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarer seg en helg alene, kommer og går som han vil, har mat og vann. Sjeldent at jeg reiser fra ham slik, kanskje en gang i året. 

Anonymkode: 4bf5d...cc1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Måtte overta»? Høres jo kanskje ut som du ikke var så interessert i denne katten, kanskje høre med Kattehjelpen eller salg?

Hadde for den saks skyld ikke spilt noen rolle om du hadde hatt katteluke eller ikke, du kan ikke reise bort uten pass selvom.

Hvis vi reiser bort er det venner av oss som passer pus og som regel bor hos oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg reiser nesten aldri vekk viss jeg må være hjemmefra mer enn en overnatting. Det er så mye stress med å la andre passe de. Reiste mye før jeg fikk katter, og skal reise mye igjen når de er borte. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Mattilsynet som forvalter lov om dyrevelferd. De er ganske klare i sin veiledning.

En helg en gang i blant går helt sikkert fint, men jeg vil likevel påpeke at selvom katten hadde hatt luke, kan man ikke bare reise fra pus i flere dager uten tilsyn😊

 

IMG_9839.jpeg

Endret av Heisann12345
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiser sjelden på langferie. Skal familien på hytten en tur og kanskje overnatte der ei helg tar jeg begge kattene med. De får lov å vandre fritt inne i hytten, så lenge dører og vindu er lukket. Ute har jeg dem i sele med løpestreng på verandaen. Ellers hvis jeg må dra langt avsted og blir lenge borte så passer mor eller naboen kattene for meg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 stk og er nesten aldri borte nettopp pga det 😻😻😻 Blir som regel 1-3 turer med overnatting borte pr år, da er foreldrene mine kattepassere og innom her hver dag mens vi er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører dem opp til foreldrene mine, eller får noen til å bo i leiligheten min, så det må planlegges. Lar dem ikke være alene mer enn 12-16 timer. Har to innekatter. 

Anonymkode: ecb92...398

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det. Men måtte på behandling i fire uker og da bodde han hos mamma. Eneste jeg har vært borte i 10 år. Enten så er man jo hjemme eller så må man ta seg råd til pass hvis man vil bort. (eller ha venner /familie selvfølgelig). 

Anonymkode: ce2ea...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser ikke vekk, rett og slett. Kommer alltid hjem samme dag :) 

For meg er ikke det noe negativt. Jeg er kjempeglad i kattene mine, og står glatt over ferieturer o.l. for å være med dem. Å dra på ferie er ikke viktigere enn levende vesner, mener da jeg.

Om man er glad i å reise rundt så burde man kanskje ikke skaffe seg dyr? Hvertfall ikke om man ikke er sikker på om noen kan passe dem. Innleggelser er noe helt annet såklart, tenker på venne-/familie-/ferieturer.

Anonymkode: 25e3d...1d1

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg reiser på ferie så er det min mor og far som passer på katten min. De er tidligere katteeiere så de synes det er hyggelig å passe på katten min i to uker hvert år.

Anonymkode: 8eb63...a6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige med gode naboer som også har katt. Vi steller og ordner med hverandres om vi skal reise bort. 

Anonymkode: a9c52...c55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser ikke noe sted. Forlater ikke pusen min, for den har litt spesielle behov og stoler ikke på noen. ( og den er sky for fremmede.) 

Min må også ha medisiner daglig på sine eldre dager, så nei, overlater ikke det ansvaret til andre.

Jeg kan godt være borte rundt 12+ timer men ville ikke reist vekk et døgn. 

Jeg liker ikke å reise uansett. 🥰 Liker å være hjemme med pus.

 

Anonymkode: a613e...9aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Man er veldig bundet når man har et kjæledyr man ikke kan ta med seg, og siden jeg måtte overta en katt da eieren døde, har jeg oppdaget at jeg ikke bare kan reise bort spontant, men må alltid ha noen som passer katten.

Katten er utekatt og jeg har ikke katteluke da jeg bor i blokk.

Har dere alltid masse folk som passer katten?

Er dere aldri bortreist?

Anonymkode: a416e...65e

Så fint gjort av deg å ta over katten ❤️ Det ville nok avdøde satt pris på. Jeg har tre katter, familie eller venner passer på dem når jeg reiser bort. Jeg kan jo ikke være like spontan, men synes det er verdt det.

Anonymkode: 687f3...9a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser masse. Har ro katter.

Vi har to naboer som passer de når vi er borte. Slipper de ut og inn, gir de mat og kos etc, ellers så er de hos svigers (da inne)

Anonymkode: 52cc8...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lengste vi reiser bort er fredag til søndag og da er katten hjemme alene. Men vi har katte før og automatisk mat mater og vi har flere i gata som ", passer på den" om vi er borte lenger blir det kennel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser en del, men avtalte med naboer før jeg skaffet meg katt. Så vi passer hverandres dyr når vi reiser bort. 

Anonymkode: 1148c...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 5 år gammel utekatt med egen katteluker. Reiser bort 1-3 uker om sommeren og noen helger i året.

Om sommeren er det noen inne hos oss hver dag, og fyller på med vann og mat - og er selskap for katta (hvis han er inne) mens vi er borte.

Om vi er borte 2-3 dager setter vi ut ekstra mye mat og vann, men har ingen som ser til katta da.

Anonymkode: d79f1...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to innekatter. De kan være alene fra fredag til søndag. Har automatisk formaskin og vanndispenser. Drar vi på lengre ferier, er min mor hos oss, eller andre familiemedlemmer stikker innom og ser til de. 

Anonymkode: edd6b...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...