Gå til innhold

Til dere som er alene med katt; er du aldri bortreist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett familiemedlem som passer katten.Det har reddet meg.Det er ett stort ansvar å ha dyr. 

Anonymkode: c3e76...991

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tre utekatter.

Tar meg en to ukers sydenferie på sommeren, en ukes ferie i jula, pluss 2-3 langhelger ellers, samt har fire reiser med 1-2 netter med jobb.

Når jeg fikk første katten så hadde jeg jobb hvor jeg reiste litt, så var vel borte onsdag til søndag en gang i måneden.

Nærmeste familie er to timers kjøring unna. Bruker venner eller proff kattepasser, og kattene er inne når jeg er bortreist.

 

Anonymkode: 61bf2...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene med katten jeg hadde lenge, men reiste ikke bort særlig ofte da. Det gikk greit om han var alene en helg av og til, men det var kanskje 1-2 ganger i året. Hvis jeg var borte lenger enn det så hadde jeg han på kattehotell.

Jeg hadde ikke særlig mange jeg kunne spørre om pass, og da må man planlegge litt. Men det var egentlig ikke et problem slik jeg så det.

Anonymkode: 77a9d...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han klarer seg en helg alene, kommer og går som han vil, har mat og vann. Sjeldent at jeg reiser fra ham slik, kanskje en gang i året. 

Anonymkode: 4bf5d...cc1

Så du bryter dyrevelferdsloven?

Anonymkode: c7c8f...e65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har to innekatter. De kan være alene fra fredag til søndag. Har automatisk formaskin og vanndispenser. Drar vi på lengre ferier, er min mor hos oss, eller andre familiemedlemmer stikker innom og ser til de. 

Anonymkode: edd6b...09c

Nei det kan de ikke og du bryter dyrevelferdsloven.

Anonymkode: c7c8f...e65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (14 minutter siden):

Har katteluke, reiser bort en helg uten tilsyn, men selvfølgelig har vi satt ut mat og vann. Skal vi være borte lengre enn fredag til søndag skaffer vi tilsyn, altså noen som er innom daglig og sjekker forholdene og gir litt kos. Om sommeren er kattene knapt inne, så da er det i hovedsak mat de trenger. Om vinteren trenger når de er mer inne, får de litt mer kos og selskap. 


det er skremmende hvor mange i denne tråden er som gir blanke faen i dyrevelferdsloven. Dere burde ikke ha hatt lov til å ha dyr.

Anonymkode: c7c8f...e65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde katt noen år da jeg var ung og singel. Om jeg reiste bort, så var det en som bodde hos meg og passet den. Om det ikke passet, hadde jeg noen den kunne være hos.

Anonymkode: a6004...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/tilsynsveileder-for-katt/tilsyn-med-og-stell-av-katter

«Katten skal ha tilsyn minimum én gang per dag. Det betyr at dyreholder fysiske skal sjekke at katten ikke er syk, har sår eller skader. Katten skal også ha sosialt samvær med mennesker daglig (se avsnitt om sosialt samvær/tamhet).»

Anonymkode: c7c8f...e65

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har snakket både med dyrlege og andre katteeiere som fraråder å sette katter på kattehotell, fordi de blir både syke og stressede.

Min katt er litt sær og går ikke overens med andre katter innendørs, så for han hadde det vært et mareritt tror jeg.

Ts

Anonymkode: a416e...65e

På det kattehotellet vi bruker, er ikke kattene sammen med andre katter. De har store rom for seg selv,  og egen uteplass. Kun de i samme "familie" bor sammen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han klarer seg en helg alene, kommer og går som han vil, har mat og vann. Sjeldent at jeg reiser fra ham slik, kanskje en gang i året. 

Anonymkode: 4bf5d...cc1

Det er ikke lovlig å forlate katten en hel helg. Max 24 timer uten tilsyn er lovlig.

Jeg har en kronisk syk katt som trenger god pass om vi er borte, som vi er flere ganger årlig. Da bor han enten hos gode venner/naboer som gjerne er sykepleiere eller dyrepleiere/veterinærer. Eller så er han hjemme, men noen kommer innom flere ganger daglig(de samme vennene/naboene). 

Anonymkode: 2c4ad...0e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katten min på kennel når jeg er bortreist, så blir på samme måte som hunden.  Fungerer godt. 

Anonymkode: 34297...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser nesten aldri, ikke nok til at jeg sliter med å finne pass. Har flere som kan passe om jeg skulle ha reist en helg, krever litt mer planlegging om det er en ferie. Så jeg føler ikke veldig på at jeg er bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere det er mest lettvint å ha innekatt mtp at andre skal se etter de, eller at andre passer de hos seg selv?

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse


jo jeg reiser innimellom bort og da sørger jeg selvsagt for at frøkna har et annet sted å bo i de dagene. Og hun er vanligvis utekatt, men hun klarer seg helt fint inne de dagene det er snakk om.

Anonymkode: c7c8f...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/tilsynsveileder-for-katt/tilsyn-med-og-stell-av-katter

«Katten skal ha tilsyn minimum én gang per dag. Det betyr at dyreholder fysiske skal sjekke at katten ikke er syk, har sår eller skader. Katten skal også ha sosialt samvær med mennesker daglig (se avsnitt om sosialt samvær/tamhet).»

Anonymkode: c7c8f...e65

Veldig mange med katt burde dessverre ikke ha katt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes dere det er mest lettvint å ha innekatt mtp at andre skal se etter de, eller at andre passer de hos seg selv?

Ts

Anonymkode: a416e...65e

Det er da bare holde de inne når man er bortreist, selv om de er ute ellers....

Anonymkode: 61bf2...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er da bare holde de inne når man er bortreist, selv om de er ute ellers....

Anonymkode: 61bf2...d6a

Mange utekatter tåler dårlig å være inne en uke eller to, særlig om sommeren.

Latten min blir spinnvill om han ikke får komme ut hver dag

Ts

Anonymkode: a416e...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man er veldig bundet når man har et kjæledyr man ikke kan ta med seg, og siden jeg måtte overta en katt da eieren døde, har jeg oppdaget at jeg ikke bare kan reise bort spontant, men må alltid ha noen som passer katten.

Katten er utekatt og jeg har ikke katteluke da jeg bor i blokk.

Har dere alltid masse folk som passer katten?

Er dere aldri bortreist?

Anonymkode: a416e...65e

Nei har ikke behov for å farte rundt, og når man får seg dyr/barn, så kommer de forran deg selv. Har foreldre i nabohuset som kan passe hvis noe skjer, men drar ikke på ferie eller overnattinger. Klarer ikke kose meg uansett borte, for da savner jeg jo bare dyra og lurer på hvordan de har det.

Anonymkode: c7fe3...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/tilsynsveileder-for-katt/tilsyn-med-og-stell-av-katter

«Katten skal ha tilsyn minimum én gang per dag. Det betyr at dyreholder fysiske skal sjekke at katten ikke er syk, har sår eller skader. Katten skal også ha sosialt samvær med mennesker daglig (se avsnitt om sosialt samvær/tamhet).»

Anonymkode: c7c8f...e65

Jeg skal forsøke å fortelle det til katten min om sommeren når han stikker ut og bare er innom for å spise litt av og til. Ikke minst fortelle sjefen min at jeg må ha fri sånn at jeg kan sitte hjemme og vente på ham for å sjekke at han er frisk og gi ham en kos. 

Altså, det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Man skal ikke ha katt om man ikke kan ta dem av seg, men har man utekatter - og jeg synes katter skal få være ute - så er det dønn mulig å garantere at man fysisk daglig får sjekket at katten er frisk og sosialisere med den. Om sommeren er min katt innom og spiser og sover litt på dagtid (om det regner, hvis sola skinner er det fem minutt for å spise. . Hvis ikke er den ute og lever livet. Den har rett og slett ikke lest loven som sier at den må komme innom for helsesjekk og sosialisering, og gir en blank f. Forslag til hvordan  man lærer opp katten til dette, mottas med takk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg en sosial og trygg katt som vinterstid sover i sengen min om natten og ellers elsker kos og selskap i årets kalde måneder. Men som altså lever la vida loca totalt utenfor dyrevernsloven vår og sommer. Å stenge ham inne om sommeren for å sikre at han får en daglig helsesjekk og tvangsosialisering, det  ville vært dyremishandling! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...