Gå til innhold

Fått plass i Steiner bhg mot vått ønske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vegglampe skrev (10 timer siden):

Jeg tenker det er viktig at folk tar avgjørelser på bakgrunn av egne undersøkelser. Det er ikke sååå mange år siden jeg gikk ut av Steinerskolen. Og stå å si at ting ikke er sånn som jeg har opplevd ting, er naivt. Det tar flere år å endre ukultur. Skulle gjerne ha nevnt hvilken skole jeg gikk på, men det ønsker jeg ikke mtp anonymitet. Men den ligger på Østlandet.  Uansett hva hjelper det å ha en læreplan når den ikke følges? Ser pent ut på papiret, men virkeligheten er mer dyster. 

Enig i at folk må undersøke selv, men å se den dokumentaren vil jo ikke bidra til å fortelle noe som helst om hvordan det er på den aktuelle skolen deres i dag. Jeg tviler heller ikke på din historie, jeg sier bare at den ikke nødvendigvis er representativ for  mange av steinerskolene slik de fungerer i dag. Og som jeg har sagt tidligere er det ganske markant forskjell mellom den eldre generasjonen lærere i steinerskolen og de som er yngre, i alle fall her. På vår skole kan jeg reagere på synspunkt og praksiser til noen av de lærerne som snart er pensjonister. De yngre er stort sett flotte folk, gode, engasjerte lærere. Men jeg hører at det var annerledes for 20-25 år siden også her, så jeg tror deg fullstendig på dine opplevelser. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegglampe skrev (11 timer siden):

Jeg anbefaler alle å se serien, de utvalgte barna. Svensk dokumentar om Steinerskolen på 90 tallet. Den ligger gratis på nrk. Min skolegang er skremmende lik, til tross for at vi er både i Norge og bikket 2000 tallet og vel så det. 

Siden tråden handler om barnehage er det kanskje bedre å se Margaret Olins dokumentar "Barndom", som er fra en steinerbarnehage. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener barnevernet at steinerbarnehagene er dårlige? Søsteren min jobber i bv og hun forteller at de ofte blir skeptiske til foreldrene der. At det er altfor fritt og lite fokus på rammer og alternativ livsstil. 

Barnevernet er eksperter på barn så er vel ikke uten grunn at de er skeptiske?

Anonymkode: d7602...dae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener barnevernet at steinerbarnehagene er dårlige? Søsteren min jobber i bv og hun forteller at de ofte blir skeptiske til foreldrene der. At det er altfor fritt og lite fokus på rammer og alternativ livsstil. 

Barnevernet er eksperter på barn så er vel ikke uten grunn at de er skeptiske?

Anonymkode: d7602...dae

At det er altfor fritt og lite rammer er jo helt feil, tvert i mot er tydelige rammer og rutiner helt sentralt i steinerbarnehagene. Mine barn har aldri vært så harmoniske som når de gikk i steinerbarnehage. Barnevernet er ikke eksperter på barnehage. At de er skeptiske til foreldre med barn i steinerbarnehage vitner jo bare om uprofesjonalitet, inkompetanse og sterke fordommer. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

At det er altfor fritt og lite rammer er jo helt feil, tvert i mot er tydelige rammer og rutiner helt sentralt i steinerbarnehagene. Mine barn har aldri vært så harmoniske som når de gikk i steinerbarnehage. Barnevernet er ikke eksperter på barnehage. At de er skeptiske til foreldre med barn i steinerbarnehage vitner jo bare om uprofesjonalitet, inkompetanse og sterke fordommer. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Hva vet du om hva barnevernet vet eller ikke vet? Og hvorfor er det uprofesjonelt? Søsteren min har jobbet i bhg og jobber nå i bv. Tror hun kan en del om barn. 

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor mener barnevernet at steinerbarnehagene er dårlige? Søsteren min jobber i bv og hun forteller at de ofte blir skeptiske til foreldrene der. At det er altfor fritt og lite fokus på rammer og alternativ livsstil. 

Barnevernet er eksperter på barn så er vel ikke uten grunn at de er skeptiske?

Anonymkode: d7602...dae

Oi her var det mye rot.

1) Alle i barnevernet mener ikke at alle foreldre i Steinerbarnehager er ugreie bare fordi din søster mener det

2) Barnevernsansatte er ikke mer ekspert på barn enn pedagoger (de som jobber i barnehage). Barnevernsansatte har en bachelor i barnevern som regel, en utdannelse det dessverre er enkelt å komme inn på og fullføre med en ganske kjip lønn etterpå. De skarpeste knivene i skuffen jobber på generelt grunnlag ikke i barnevernet 

3) Mye av steinerpedagogikken bygger på nettopp rammer og strukturer med faste rytmer for det meste. Din søster later til å vite lite om disse barnhagenes 

 

 

 

 

Anonymkode: f2741...55a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva vet du om hva barnevernet vet eller ikke vet? Og hvorfor er det uprofesjonelt? Søsteren min har jobbet i bhg og jobber nå i bv. Tror hun kan en del om barn. 

Anonymkode: d7602...dae

Din søster har åpenbart skaffer seg noen fordommer mot Steinerbarnehager tuftet op feilaktig grunnlag. Håper hun er profesjonell nok til å ikke ta med seg fordommene inn i møte med foreldre i disse barnhagene

Anonymkode: f2741...55a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva vet du om hva barnevernet vet eller ikke vet? Og hvorfor er det uprofesjonelt? Søsteren min har jobbet i bhg og jobber nå i bv. Tror hun kan en del om barn. 

Anonymkode: d7602...dae

Aner ingenting om din søster, som er den du snakker om. Når det gjelder barnevernet generelt viser jeg til det som står i innlegget over her: de er ikke mer eksperter enn barnehagepedagogene og det er dessverre sørgelig lavt snitt for å komme inn på den utdanningen. Det er salvsagt ikke generell praksis i barnevernet å bli bekymret for alle som har barn i steinerbarnehage, det ville i så fall sagt mest om at noe ikke fungerer i barnevernet. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.12):

Hei

Er det noen som har erfaring med Steinerbarnehagen? Har ikke søkt på de men vi ble plassert i Mikaelgårdeb Steinerbarnehage. Har sett bilder og det ser så gammelt og stusselig ut 

Vurderer å takke nei ..... men er det dumt??? De synger mye okkult virker det som!

Anonymkode: d7602...dae

Dere er heldige. Ikke alle barm får oppleve dette. Det fokuseres mer på det enkelte barnet og deres særegne positive egenskaper. Fokus på kreativitet og friluft. Gode ressurser.

Anonymkode: f4623...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Aner ingenting om din søster, som er den du snakker om. Når det gjelder barnevernet generelt viser jeg til det som står i innlegget over her: de er ikke mer eksperter enn barnehagepedagogene og det er dessverre sørgelig lavt snitt for å komme inn på den utdanningen. Det er salvsagt ikke generell praksis i barnevernet å bli bekymret for alle som har barn i steinerbarnehage, det ville i så fall sagt mest om at noe ikke fungerer i barnevernet. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Hun sier at de ikke ville anbefalt en sånn bhg

Anonymkode: d7602...dae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun sier at de ikke ville anbefalt en sånn bhg

Anonymkode: d7602...dae

Da er hun ikke særlig dyktig i jobben sin.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 14.07):

Det er bare tull , de tilber hverken helgener eller synger religiøse sanger. Jeg er ikke tilhenger av steiner skole/barnehage, men får være grenser for hva du finner på

Anonymkode: b5ce7...625

Jo St. Michael er blant annet sentral i Steiner pensum, og de feirer han hvert år. Det er også vanlig med religiøse sanger.

https://askim.steinerskolen.no/mikaelsfest/

Anonymkode: 205a2...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo St. Michael er blant annet sentral i Steiner pensum, og de feirer han hvert år. Det er også vanlig med religiøse sanger.

https://askim.steinerskolen.no/mikaelsfest/

Anonymkode: 205a2...d6c

Ja, men de "tilber" han ikke. Man tilber ikke nødvendigvis Jesus i offentlige barnehager selv om man feirer jul eller påske heller. Det er en fast markering de har en gang i året, og det handler mye om å få barna til å kjenne på mestring. Eventyret om st. mikael er et utgangspunkt for det. Det handler om en drage og en ridder, ungene elsker det. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 15.30):

Gi meg gjerne eksempler på disse sangene og helgene som tilbes (Lucia-sangen teller ikke)

Anonymkode: b2dd6...03e

St. Michael har en egen høytid i steiner skoler og barnehager.

https://askim.steinerskolen.no/mikaelsfest/

Anonymkode: 205a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.12):

Hei

Er det noen som har erfaring med Steinerbarnehagen? Har ikke søkt på de men vi ble plassert i Mikaelgårdeb Steinerbarnehage. Har sett bilder og det ser så gammelt og stusselig ut 

Vurderer å takke nei ..... men er det dumt??? De synger mye okkult virker det som!

Anonymkode: d7602...dae

Med den holdningen du viser igjennom tråden her, så er det nok det beste for alle parter (les: de som alt jobber der, barna som går der og foreldrene), at dere takker nei. Må si du er meget fordomsfull. Selger du alltid skinnet før bjørnen er skutt?

En annen faktor som gjør at jeg (og tydelig andre i tråden her også) tenker at dette er bare noe du har funnet på. Rett og slett fordi at de barnehagene som steinerbarnehagene, Montesorribarnahagene samt privateide barnehager i Preg (NLM, kort og enkelt forklart drevet på et kristent verdigrunnlag), de 3 nevnte bhg gruppene her har mer eller mindre fulle lister alt fra høsten 2024 av. Noen av de har faktisk ikke noe ledige plasser å legge ut til høsten fordi yngre søsken som er klare for bhg oppstart til høsten fyller kvoten på ledige plasser fra høsten. Og de som alt har eldre søsken der har fortrinnsrett.

Om det mot formodning stemmer det du skriver, og dere takker nei, vil dere neppe ha krav på feks kontantstøtte. Når man søker bhg plass er man ikke garantert en plass i spesifikk ønsker bhg. Det er vel 3 eller 4 man kan søke seg inn i via kommunens sider både av kommunale og private. Det står ingen steder at du får plass i en av de. Plass blir tildelt hvor det er ledig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 22.31):

Du får ringe UDIR og spørre dem. De har godkjent den livssynsnøytrale læreplanen som skolen underviser etter. Om noen lærer på noen skoler ikke gjør jobben sin, og underviser etter egenkomponerte religiøse ruter fremfor lovpålagt læreplan, bille jeg klaget den aktuelle skolen/læreren inn til udri 

Anonymkode: f2741...55a

Elevene må si morgenværs (egentlig bønn) hver dag, uanset hva UDIR sier.

Anonymkode: 205a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Elevene må si morgenværs (egentlig bønn) hver dag, uanset hva UDIR sier.

Anonymkode: 205a2...d6c

Ikke her, her synger de en sang hver morgen tilpasset årstid/tema de jobber med. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Elevene må si morgenværs (egentlig bønn) hver dag, uanset hva UDIR sier.

Anonymkode: 205a2...d6c

Jeg jobber på en Steinerskole som nevnt, og vi ber aldri hver morgen. Du tar mao feil og sprer feilinformasjon 

Anonymkode: f2741...55a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Elevene må si morgenværs (egentlig bønn) hver dag, uanset hva UDIR sier.

Anonymkode: 205a2...d6c

Dessuten er det ingen tvang i sanger og vers, elevene må ingenting. Så leit du er så fordomsfull 

Anonymkode: f2741...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte ihvertfall morgenvers (dvs bønn) i 2017. Her står morgenversene gjengitt i Steinerbladet, akkurat de samme som ble brukt da jeg gikk der for ørti år siden: https://steinerbladet.no/article/resitasjon-som-pedagogisk-virkemiddel-ved-overganger/

Ellers er jeg helt enig i at dokumentaren De utvalgte barna veldig godt fanger steinermiljøet. Vi hadde læreplaner da jeg var liten også, men likevel kjente jeg meg enormt igjen i hele dokumentaren. Senere har jeg hatt barn både i barnehagen og skolen, og ingenting var forandret, selvom det hadde gått maaange år. Det antroposofiske miljøet har dessverre en del sekteriske trekk, og det gjelder også steinermiljøet. 

Jeg synes likevel, som jeg har skrevet tidligere i tråden, at barnehagene er veldig flotte. På skolen blir det litt russisk rulett og alt avhenger av hvilke lærere barna får. Steinerskolen på sitt beste er fantastisk, men på sitt verste er den en katastrofe for barnet.

Angående barnevernet, som noen skriver om over her, har de tydeligvis ikke peiling på steinerbarnehager og -skoler. Barnehagene er nettopp kjent for å ha tydelige rammer rundt alt de gjør. 

Anonymkode: 84b11...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...