Gå til innhold

Fått plass i Steiner bhg mot vått ønske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, MrsBunny said:

Med den holdningen du viser igjennom tråden her, så er det nok det beste for alle parter (les: de som alt jobber der, barna som går der og foreldrene), at dere takker nei. Må si du er meget fordomsfull. Selger du alltid skinnet før bjørnen er skutt?

En annen faktor som gjør at jeg (og tydelig andre i tråden her også) tenker at dette er bare noe du har funnet på. Rett og slett fordi at de barnehagene som steinerbarnehagene, Montesorribarnahagene samt privateide barnehager i Preg (NLM, kort og enkelt forklart drevet på et kristent verdigrunnlag), de 3 nevnte bhg gruppene her har mer eller mindre fulle lister alt fra høsten 2024 av. Noen av de har faktisk ikke noe ledige plasser å legge ut til høsten fordi yngre søsken som er klare for bhg oppstart til høsten fyller kvoten på ledige plasser fra høsten. Og de som alt har eldre søsken der har fortrinnsrett.

Om det mot formodning stemmer det du skriver, og dere takker nei, vil dere neppe ha krav på feks kontantstøtte. Når man søker bhg plass er man ikke garantert en plass i spesifikk ønsker bhg. Det er vel 3 eller 4 man kan søke seg inn i via kommunens sider både av kommunale og private. Det står ingen steder at du får plass i en av de. Plass blir tildelt hvor det er ledig. 

Hadde vært kjempeglad hvis jeg slapp den bhg ja, ser grusom ut! Men det er nå den vi har fått tilbud om. Du får ringe og spørre bhgkontoret om folk som ikke søker Steiner komner inn selv om du ikke tror meg. Den bhg lyver tydeligvis hvis de har så mange søkere kunne vel andre fått plassen.

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men de "tilber" han ikke. Man tilber ikke nødvendigvis Jesus i offentlige barnehager selv om man feirer jul eller påske heller. Det er en fast markering de har en gang i året, og det handler mye om å få barna til å kjenne på mestring. Eventyret om st. mikael er et utgangspunkt for det. Det handler om en drage og en ridder, ungene elsker det. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Det er helt utdatert 

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MrsBunny said:

Med den holdningen du viser igjennom tråden her, så er det nok det beste for alle parter (les: de som alt jobber der, barna som går der og foreldrene), at dere takker nei. Må si du er meget fordomsfull. Selger du alltid skinnet før bjørnen er skutt?

En annen faktor som gjør at jeg (og tydelig andre i tråden her også) tenker at dette er bare noe du har funnet på. Rett og slett fordi at de barnehagene som steinerbarnehagene, Montesorribarnahagene samt privateide barnehager i Preg (NLM, kort og enkelt forklart drevet på et kristent verdigrunnlag), de 3 nevnte bhg gruppene her har mer eller mindre fulle lister alt fra høsten 2024 av. Noen av de har faktisk ikke noe ledige plasser å legge ut til høsten fordi yngre søsken som er klare for bhg oppstart til høsten fyller kvoten på ledige plasser fra høsten. Og de som alt har eldre søsken der har fortrinnsrett.

Om det mot formodning stemmer det du skriver, og dere takker nei, vil dere neppe ha krav på feks kontantstøtte. Når man søker bhg plass er man ikke garantert en plass i spesifikk ønsker bhg. Det er vel 3 eller 4 man kan søke seg inn i via kommunens sider både av kommunale og private. Det står ingen steder at du får plass i en av de. Plass blir tildelt hvor det er ledig. 

Hvilke tre bhg babler du om? Har nevnt en: Mikalgården

Trur heller ikke på at de andre er fulle, en venninne fikk plass på Ljabru gård 

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Oi her var det mye rot.

1) Alle i barnevernet mener ikke at alle foreldre i Steinerbarnehager er ugreie bare fordi din søster mener det

2) Barnevernsansatte er ikke mer ekspert på barn enn pedagoger (de som jobber i barnehage). Barnevernsansatte har en bachelor i barnevern som regel, en utdannelse det dessverre er enkelt å komme inn på og fullføre med en ganske kjip lønn etterpå. De skarpeste knivene i skuffen jobber på generelt grunnlag ikke i barnevernet 

3) Mye av steinerpedagogikken bygger på nettopp rammer og strukturer med faste rytmer for det meste. Din søster later til å vite lite om disse barnhagenes 

 

 

 

 

Anonymkode: f2741...55a

De fleste som jobber i bhg er ufaglærte

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De fleste som jobber i bhg er ufaglærte

Anonymkode: d7602...dae

Det stemmer jo ikke, prøv igjen 

Anonymkode: f2741...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det stemmer jo ikke, prøv igjen 

Anonymkode: f2741...55a

Pedagogandelen er lav jo . 1 pedleder på 12 barn 

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Pedagogandelen er lav jo . 1 pedleder på 12 barn 

Anonymkode: d7602...dae

Det betyr ikke at de fleste er ufaglærte. Halvparten er pedagoger og i de fleste barnehager er den andre halvparten faglærte. I de to jeg har god kjenneskap til er ca 15-20% ufaglærte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye som kom opp underveis. Både ting med og uten hold, men det er ikke det jeg ønsker å ta for meg her nå. 
 

Du har fått plass i en annen barnehage enn den/de du søkte på. Dette skjer mange steder, det skjedde også med oss. I tillegg til dette har du fått plass i en bhg med en annen politisk og ideologisk filosofi, det skjønner jeg du ikke syns er greit. 
Når det kommer til å takke nei, kan dette ha litt konsekvenser, dersom dette er barnets lovfestede plass frasier du deg den retten ved å takke nei. Da er du ikke lenger garantert bhgplass. 
Jeg ville nok takket ja, og så søkt ny barnehage med en gang det er mulig (etter 2-3 dager ofte). Fullt mulig du ikke får ny plass for neste bhg-opptak, men da er dere hvert fall sikret plass. 
Jeg vet ikke hvor gamle dine barn er, jeg kan heller ikke så mye om steinerpedagogikk, men hvor mye av filosofien/ideologien som merkes blant de minste barna er jeg usikker på. Og når det kommer til religiøse sanger og lignende har disse også sin plass i de ordinære kommunale barnehagene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt utdatert 

Anonymkode: d7602...dae

Haha! Ja, det er jo ofte en del i både eventyr og barnesanger som er utdatert, om du ser det på den måten. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dessuten er det ingen tvang i sanger og vers, elevene må ingenting. Så leit du er så fordomsfull 

Anonymkode: f2741...55a

Jeg er ikke fordomsfull, det er ikke fordommer når man formidler sinne egne erfaringer. Jeg har selv vært elev ved en steinerskole og har venner som har gått på en annen (så har erfaringer fra flere norske steinerskoler).

Det var det ikke noe frivillig med måren vers (bøn) for oss. Det var noen jenter i klassen min som prøvde å nekte nettopp på grunn av at de ikke ville be til en gud de ikke trode på. De ble alle tvunget til å delta! 

Anonymkode: 205a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De brukte ihvertfall morgenvers (dvs bønn) i 2017. Her står morgenversene gjengitt i Steinerbladet, akkurat de samme som ble brukt da jeg gikk der for ørti år siden: https://steinerbladet.no/article/resitasjon-som-pedagogisk-virkemiddel-ved-overganger/

Ellers er jeg helt enig i at dokumentaren De utvalgte barna veldig godt fanger steinermiljøet. Vi hadde læreplaner da jeg var liten også, men likevel kjente jeg meg enormt igjen i hele dokumentaren. Senere har jeg hatt barn både i barnehagen og skolen, og ingenting var forandret, selvom det hadde gått maaange år. Det antroposofiske miljøet har dessverre en del sekteriske trekk, og det gjelder også steinermiljøet. 

Jeg synes likevel, som jeg har skrevet tidligere i tråden, at barnehagene er veldig flotte. På skolen blir det litt russisk rulett og alt avhenger av hvilke lærere barna får. Steinerskolen på sitt beste er fantastisk, men på sitt verste er den en katastrofe for barnet.

Angående barnevernet, som noen skriver om over her, har de tydeligvis ikke peiling på steinerbarnehager og -skoler. Barnehagene er nettopp kjent for å ha tydelige rammer rundt alt de gjør. 

Anonymkode: 84b11...b31

Jeg har og sett den dokumentaren, alle epsisodene. Synes det er utrolig interessant. Jeg kjenner igjen mange av de samme mekanismene fra egen høyere utdanning.

Jeg bare lurer på hvor mye den representerer steinermiljøet i dag. Hvis du selv kjenner deg igjen og synes at det er slik fremdeles, hvorfor har du sendt egne barn i samme steinermiljø? Mener det var sånn i dokumentaren også, at en av de som vært svært kritisk til egen skolegang på akkurat denne Steinerskolen selv hadde sendt egne barn dit.

Da må det være også mye positivt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, men de "tilber" han ikke. Man tilber ikke nødvendigvis Jesus i offentlige barnehager selv om man feirer jul eller påske heller. Det er en fast markering de har en gang i året, og det handler mye om å få barna til å kjenne på mestring. Eventyret om st. mikael er et utgangspunkt for det. Det handler om en drage og en ridder, ungene elsker det. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Jeg vet ikke hvor grensen for tilbedelse går jeg, et er jo en religiøs feiring. Poenget mitt er at steinerskolen er klart kristen, og en form for kristendom som er et godt stykke fra vanlig statskirke kristen og. Så jeg forstår veldig godt at TS er skeptisk til det om hun er litt bevist på relgion. Men selv hadde jeg vært mer bekymret for steiner pedagogikken en religionene. 

Anonymkode: 205a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor grensen for tilbedelse går jeg, et er jo en religiøs feiring. Poenget mitt er at steinerskolen er klart kristen, og en form for kristendom som er et godt stykke fra vanlig statskirke kristen og. Så jeg forstår veldig godt at TS er skeptisk til det om hun er litt bevist på relgion. Men selv hadde jeg vært mer bekymret for steiner pedagogikken en religionene. 

Anonymkode: 205a2...d6c

Det å synge religiøse sanger er nok ikke mer tilbedelse enn at de i vanlige barnehager synger Et barn er født i Betlehem og feirer Santa Lucia. Det å gå i tog og tilbe en helgen 13 desember er vel mye av det samme.

Jeg tror ikke det å gå i Steinerbarnehage vil ødelegge TS sitt barn på noen som helst måte, sansynligvis er dette en barnehage med fokus på det ekte, kreativitet og ro.

En av min datters venninner har gått i steinerbarnehage og de er muslimer. Det gikk bra det og.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (17 minutter siden):

Det å synge religiøse sanger er nok ikke mer tilbedelse enn at de i vanlige barnehager synger Et barn er født i Betlehem og feirer Santa Lucia. Det å gå i tog og tilbe en helgen 13 desember er vel mye av det samme.

Jeg tror ikke det å gå i Steinerbarnehage vil ødelegge TS sitt barn på noen som helst måte, sansynligvis er dette en barnehage med fokus på det ekte, kreativitet og ro.

En av min datters venninner har gått i steinerbarnehage og de er muslimer. Det gikk bra det og.

 

Jeg ville som sakt vært mer bekymret for steinerpedagogikken en religionen det, jeg skrev bare at jeg forstår at folk er skeptisk til relgionen og da den er ganske på siden av vanlig statskirke kristendom.

Mine erfaringer som elev ved steinerskolen er ikke at det er spesielt "ekte" eller "rolig". Men de har mye fokus på kunst og håntverk som er gøy, så jeg er enig I at barnehagen sansynligvis er kreativ. Jeg er bare red for at TS sit barn risikerer å ofre en del andre viktige ting til fordel for kreativiteten. 

Anonymkode: 205a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville som sakt vært mer bekymret for steinerpedagogikken en religionen det, jeg skrev bare at jeg forstår at folk er skeptisk til relgionen og da den er ganske på siden av vanlig statskirke kristendom.

Mine erfaringer som elev ved steinerskolen er ikke at det er spesielt "ekte" eller "rolig". Men de har mye fokus på kunst og håntverk som er gøy, så jeg er enig I at barnehagen sansynligvis er kreativ. Jeg er bare red for at TS sit barn risikerer å ofre en del andre viktige ting til fordel for kreativiteten. 

Anonymkode: 205a2...d6c

Men jeg forstår ikke helt hva det skal være hun "ofrer", bortsett fra nytt og fresht bygg. Vi har barn i steinerbhg, og steinerpedagogikken er jo veldig lite påtrengende i det daglige, annet enn at det de driver med virker gjennomtenkt og bra. Det er disse få markeringene som det offentlige ikke har (mikaeli, lanternefest), ellers markerer de jul, påske, Lucia osv som de fleste andre bhg. I hverdagen er jo ikke disse elementene til stede, da er det vanlig barnehagedag med lek, tur, samlingsstund og ellers det du finner i en vanlig bhg. 

 

Synes forøvrig Luciafeiringen var et godt eksempel å sammenligne Mikaelifeiringen med når det er snakk om å "tilbe helgener". Mikaelifeiring er et omtrent like stort opplegg som Luciafeiringen i barnehagen, men har aldri hørt om at noen er redd for at barna deres skal bli indoktrinert av å gå i luciatog. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hallobaloo said:

Her var det mye som kom opp underveis. Både ting med og uten hold, men det er ikke det jeg ønsker å ta for meg her nå. 
 

Du har fått plass i en annen barnehage enn den/de du søkte på. Dette skjer mange steder, det skjedde også med oss. I tillegg til dette har du fått plass i en bhg med en annen politisk og ideologisk filosofi, det skjønner jeg du ikke syns er greit. 
Når det kommer til å takke nei, kan dette ha litt konsekvenser, dersom dette er barnets lovfestede plass frasier du deg den retten ved å takke nei. Da er du ikke lenger garantert bhgplass. 
Jeg ville nok takket ja, og så søkt ny barnehage med en gang det er mulig (etter 2-3 dager ofte). Fullt mulig du ikke får ny plass for neste bhg-opptak, men da er dere hvert fall sikret plass. 
Jeg vet ikke hvor gamle dine barn er, jeg kan heller ikke så mye om steinerpedagogikk, men hvor mye av filosofien/ideologien som merkes blant de minste barna er jeg usikker på. Og når det kommer til religiøse sanger og lignende har disse også sin plass i de ordinære kommunale barnehagene. 

Tusen takk for et forståelsesfullt og gjennomtenkt svar.  Steinermobbem her inne bidrar ikke til positive inntrykk. Hilsen ts

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 14.28):

Jeg ville som sakt vært mer bekymret for steinerpedagogikken en religionen det, jeg skrev bare at jeg forstår at folk er skeptisk til relgionen og da den er ganske på siden av vanlig statskirke kristendom.

Mine erfaringer som elev ved steinerskolen er ikke at det er spesielt "ekte" eller "rolig". Men de har mye fokus på kunst og håntverk som er gøy, så jeg er enig I at barnehagen sansynligvis er kreativ. Jeg er bare red for at TS sit barn risikerer å ofre en del andre viktige ting til fordel for kreativiteten. 

Anonymkode: 205a2...d6c

Statskirke kristendom? Kirke og stat ble skilt for godt over 15 år siden…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 8.25):

St. Michael har en egen høytid i steiner skoler og barnehager.

https://askim.steinerskolen.no/mikaelsfest/

Anonymkode: 205a2...d6c

Og Lucia har sin i offentlige. Hva var poenget?

Anonymkode: 8042e...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/16/2024 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke fordomsfull, det er ikke fordommer når man formidler sinne egne erfaringer. Jeg har selv vært elev ved en steinerskole og har venner som har gått på en annen (så har erfaringer fra flere norske steinerskoler).

Det var det ikke noe frivillig med måren vers (bøn) for oss. Det var noen jenter i klassen min som prøvde å nekte nettopp på grunn av at de ikke ville be til en gud de ikke trode på. De ble alle tvunget til å delta! 

Anonymkode: 205a2...d6c

Jeg trodde de som gikk på steinerskolen var gode i rettskriving. Tydelig at jeg tok feil.

Anonymkode: 0566f...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...