Gå til innhold

Fått plass i Steiner bhg mot vått ønske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Artig nok er Steinerskole førstevalget til  til tech-folka i Silicon Valley og kultureliten i Norge. 

Slik jeg opplever det er Steinerskolen nå blitt en skole for hippier, folk som er opptatt av kultur, estetikk, økologi/økonomi, alternativ livstil m.m. ler enn å faktisk tro på antroposofien. Ped.lederen til sønnen min tror på det som er troverdig i disse tider og driver i resten. Men vet at andre steinerbarnehager-og skoler, inkl i andre land er langt mer dogmatiske og tro mot R Steiner. 

Anonymkode: 701b2...085

Er dette noe du synser om på avstand eller har du inngående kjennskap til Steinerskolen? Jeg jobber på en, og foreldregruppen kan ikke sies å ligne på segmenter du lister opp. Jeg underviser fra læreplanen vår og har aldri åpnet en bok av Steiner noen sinne. Det behøves ikke for å være lærer i dagens Steinerskole. Ingen av mine kolleger driver med okkulte opplegg hverken i eller utenfor undervisning. De er helt vanlige folk. Skissen du lager over steinerskoler i Norge samstemmer ikke med min arbeidshverdag på en Steinerskole i Norge

Anonymkode: f2741...55a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.32):

Den ja. Jeg bor i nærheten. Veggene er mørke og det er et gammelt, stygt bygg. Dystert.

Anonymkode: d7602...dae


Steinerbarnehage er jo helt fantastisk! Og mtp utseende - hvis du bor på Bøler så bord du jo på Bøler… Bøler er Bøler. 

Anonymkode: 468ac...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette noe du synser om på avstand eller har du inngående kjennskap til Steinerskolen? Jeg jobber på en, og foreldregruppen kan ikke sies å ligne på segmenter du lister opp. Jeg underviser fra læreplanen vår og har aldri åpnet en bok av Steiner noen sinne. Det behøves ikke for å være lærer i dagens Steinerskole. Ingen av mine kolleger driver med okkulte opplegg hverken i eller utenfor undervisning. De er helt vanlige folk. Skissen du lager over steinerskoler i Norge samstemmer ikke med min arbeidshverdag på en Steinerskole i Norge

Anonymkode: f2741...55a

Det er skrivefeil der. Det skulle stå "ped leder tror på det som er troverdig i disse tider og driter i resten". Poenget mitt var noe lignende ditt, altså. Skjønner ikke hvordan det ble så utydelig. Hvilken Steiner er det du jobber på hvor foreldregruppen ikke ligner på det jeg skrev? Moss el lign? I Oslo og på Nesodden er dette akkurat slik foreldregruppa er. Har 2 barn på den ene skolen  i Oslo og 2 slektninger på den andre. Og et utall venner som sender barna sine på skolen i Moss. Har også en bekjent i Askim og i en annen tilknyttet skolen i Moss. Der er ikke foreldregruppa helt slik.

Anonymkode: 701b2...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Artig nok er Steinerskole førstevalget til  til tech-folka i Silicon Valley og kultureliten i Norge. 

Slik jeg opplever det er Steinerskolen nå blitt en skole for hippier, folk som er opptatt av kultur, estetikk, økologi/økonomi, alternativ livstil m.m. ler enn å faktisk tro på antroposofien. Ped.lederen til sønnen min tror på det som er troverdig i disse tider og driver i resten. Men vet at andre steinerbarnehager-og skoler, inkl i andre land er langt mer dogmatiske og tro mot R Steiner. 

Anonymkode: 701b2...085

Ser det er flere skrivefeil i innlegget mitt. Skal stå økologi/økosofi....mer enn å faktisk tro på antroposofi. Ped.leder tror på det som er troverdig i disse dager, og driter i resten.

Anonymkode: 701b2...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:


Steinerbarnehage er jo helt fantastisk! Og mtp utseende - hvis du bor på Bøler så bord du jo på Bøler… Bøler er Bøler. 

Anonymkode: 468ac...4eb

Hahaha, ikke sant! Bøler er jo nærme Nøklevann og har et godt tilbud til barn og unge, så får man drite i at bygningene er helt jævlig.

Anonymkode: 701b2...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahaha, ikke sant! Bøler er jo nærme Nøklevann og har et godt tilbud til barn og unge, så får man drite i at bygningene er helt jævlig.

Anonymkode: 701b2...085

Er Høyenhall Bøler nå. I nærheten. Folk på kg😂

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Virker som det har skjedd en god del utvikling når det gjelder hva som er "greit" på steinerskolen de siste 20-30 årene. Jeg kjenner foreldre som gikk på steinerskolen og ikke fikk lære engelsk, tegne med svart blyant eller spille fotball. I dag går min sønn på steinerskolen, og de har både engelsktimer, svarte fargeblyanter og fotballbane😅 Mange av fordommene stemmer nok for sånn som steinerskolen var inntil ganske nylig, men den "gamle" generasjonen steinerlærere er på vei ut, og de yngre fremstår mye mer i kontakt med samfunnet slik det er i dag. Det påvirker også innholdet i dagens steinerskole. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Jeg er klar over at Steinerskolen og steinerbarnehagene har forandret seg en del, og særlig fra den tiden jeg selv gikk der og jobbet der, men det er ikke så mange år siden jeg hadde barn der.

Mange lærere der i dag har ingen interesse for antroposofi, men det endrer ikke på det faktum at man synger religiøse sanger, feirer helgener og at pedagogikken bygger på Rudolf Steiners okkulte åndsvitenskap. Og det var dette Ts lurte på. Okkultisme betyr forøvrig bare det som er skjult, dvs kunnskap om den åndelige verden. Det betyr ikke at man dermed holder på med ouija board og påkaller demoner, noe man definitivt ikke gjør på Steinerskolen.

Mange lærere i barnehage og skole i dag er ikke særlig interessert i Steiners okkulte lære. De forholder seg til de mer håndfaste og praktiske realitetene, og det er selvfølgelig helt ok, men jeg så likevel tydelig under korona at mange antroposofer og steinerskolelærere var negative til vaksinen, blant annet på bakgrunn av Rudolf Steiners syn på vaksiner, som han hevdet hindrer mennesket i dets åndelige utvikling og binder det til materien.

Anonymkode: 84b11...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (10 timer siden):

Tusen takk for langt innlegg!

Hvordan ser du som er vokst opp i dette på pedagogikken og menneskesynet i dag som voksen?

Jeg synes Steinerskolen i praksis har utrolig mye bra, særlig liker jeg pedagogikken, den levende undervisningen, håndverksfagene,  mye kunst, musikk, legender, eventyr, årstidsfester, et cetera. 

Samtidig misliker jeg det antroposofiske miljøet og anyroposofien som "åndsvitenskap". Jeg er ingen antroposof og tror overhodet ikke på Steiners "innsikter" på dette området.

Anonymkode: 84b11...b31

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes Steinerskolen i praksis har utrolig mye bra, særlig liker jeg pedagogikken, den levende undervisningen, håndverksfagene,  mye kunst, musikk, legender, eventyr, årstidsfester, et cetera. 

Samtidig misliker jeg det antroposofiske miljøet og anyroposofien som "åndsvitenskap". Jeg er ingen antroposof og tror overhodet ikke på Steiners "innsikter" på dette området.

Anonymkode: 84b11...b31

Er det noen barnehager og skoler som er bedre enn andre i Oslo-sammenheng?

Anonymkode: d7602...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er klar over at Steinerskolen og steinerbarnehagene har forandret seg en del, og særlig fra den tiden jeg selv gikk der og jobbet der, men det er ikke så mange år siden jeg hadde barn der.

Mange lærere der i dag har ingen interesse for antroposofi, men det endrer ikke på det faktum at man synger religiøse sanger, feirer helgener og at pedagogikken bygger på Rudolf Steiners okkulte åndsvitenskap. Og det var dette Ts lurte på. Okkultisme betyr forøvrig bare det som er skjult, dvs kunnskap om den åndelige verden. Det betyr ikke at man dermed holder på med ouija board og påkaller demoner, noe man definitivt ikke gjør på Steinerskolen.

Mange lærere i barnehage og skole i dag er ikke særlig interessert i Steiners okkulte lære. De forholder seg til de mer håndfaste og praktiske realitetene, og det er selvfølgelig helt ok, men jeg så likevel tydelig under korona at mange antroposofer og steinerskolelærere var negative til vaksinen, blant annet på bakgrunn av Rudolf Steiners syn på vaksiner, som han hevdet hindrer mennesket i dets åndelige utvikling og binder det til materien.

Anonymkode: 84b11...b31

Det er jeg enig i, poenget mitt var bare at steinerskolen i dag ikke fremstår like "strengt" antroposofisk som den nok gjorde for noen år siden. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er Høyenhall Bøler nå. I nærheten. Folk på kg😂

Anonymkode: d7602...dae

Åja, du skrev i nærheten. Jeg ville ikke sagt at Høyenhall var i nærheten. Samme bydel ja, men i Oslo-avstander et greit stykke. 1 times gange. 

Anonymkode: 468ac...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 11.12):

Hei

Er det noen som har erfaring med Steinerbarnehagen? Har ikke søkt på de men vi ble plassert i Mikaelgårdeb Steinerbarnehage. Har sett bilder og det ser så gammelt og stusselig ut 

Vurderer å takke nei ..... men er det dumt??? De synger mye okkult virker det som!

Anonymkode: d7602...dae

Har noen av barna mine på Steinerskolen, samt hatt noen av barna i bhg deres.

Det er topp om du har kreative kunstneriske barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Du er klar over at du her stryker over hele verdens religioner med et raskt pennestrøk?.

Anonymkode: 12e3a...f60

Hva mener du med det? Jeg ville ikke sendt ungene mine på skole med religiøs formålsparagraf heller, hvis det er det du lurer på. Jeg stryker jo ikke over verdens religioner, de er jo like gode eller dårlige på pedagogikk de som steiner. Forskjellen er at om folk sender ungen sin på en skole med kristen formålsparagraf så vet de vanligvis hva det inebærer og at det baserer seg på tro, ikke kunnskap. 

Poenget mitt er å belyse at steiner-pedagogikk har et ikke-eksisterende faglig grunnlag. Tenker det er greit at de som vurderer dette som et alternativ for sine barn kan være klar over det, så de ikke tror at dette med Steiner faktisk er en gren innenfor pedagogikken som vitenskap. Det er mer å sammenligne med religion siden det bare var en filosof som satt og fant det på. 

Anonymkode: e5575...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler alle å se serien, de utvalgte barna. Svensk dokumentar om Steinerskolen på 90 tallet. Den ligger gratis på nrk. Min skolegang er skremmende lik, til tross for at vi er både i Norge og bikket 2000 tallet og vel så det. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler alle å se serien, de utvalgte barna. Svensk dokumentar om Steinerskolen på 90 tallet. Den ligger gratis på nrk. Min skolegang er skremmende lik, til tross for at vi er både i Norge og bikket 2000 tallet og vel så det. 

Men den er likevel veldig, veldig langt fra Steinerskolen slik den fremstår her jeg er i alle fall. Så se den gjerne, men ikke tro at den speiler steinerskolehverdagen slik den er i dag. Nå er det læreplan, timeplan med vanlige fag (og noen mer uvanlige) og lekser (etter hvert), men selvsagt innenfor andre rammer enn i offentlig skole. Ikke minst er dagens foreldregenerasjonen som følger tett opp også representert på steinerskolen, så det er jo ikke akkurat fritt frem der heller. Steinerskolen er avhengig av å få et visst antall elever, og må jo også tilpasse seg samfunnet for å få til det. 

Anonymkode: 6c342...e2a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men den er likevel veldig, veldig langt fra Steinerskolen slik den fremstår her jeg er i alle fall. Så se den gjerne, men ikke tro at den speiler steinerskolehverdagen slik den er i dag. Nå er det læreplan, timeplan med vanlige fag (og noen mer uvanlige) og lekser (etter hvert), men selvsagt innenfor andre rammer enn i offentlig skole. Ikke minst er dagens foreldregenerasjonen som følger tett opp også representert på steinerskolen, så det er jo ikke akkurat fritt frem der heller. Steinerskolen er avhengig av å få et visst antall elever, og må jo også tilpasse seg samfunnet for å få til det. 

Anonymkode: 6c342...e2a

Jeg tenker det er viktig at folk tar avgjørelser på bakgrunn av egne undersøkelser. Det er ikke sååå mange år siden jeg gikk ut av Steinerskolen. Og stå å si at ting ikke er sånn som jeg har opplevd ting, er naivt. Det tar flere år å endre ukultur. Skulle gjerne ha nevnt hvilken skole jeg gikk på, men det ønsker jeg ikke mtp anonymitet. Men den ligger på Østlandet.  Uansett hva hjelper det å ha en læreplan når den ikke følges? Ser pent ut på papiret, men virkeligheten er mer dyster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vegglampe skrev (22 minutter siden):

Jeg tenker det er viktig at folk tar avgjørelser på bakgrunn av egne undersøkelser. Det er ikke sååå mange år siden jeg gikk ut av Steinerskolen. Og stå å si at ting ikke er sånn som jeg har opplevd ting, er naivt. Det tar flere år å endre ukultur. Skulle gjerne ha nevnt hvilken skole jeg gikk på, men det ønsker jeg ikke mtp anonymitet. Men den ligger på Østlandet.  Uansett hva hjelper det å ha en læreplan når den ikke følges? Ser pent ut på papiret, men virkeligheten er mer dyster. 

Min opplevelse er at det er mer «orden» og normalitet i barnehagene. Jeg jobber i en steinerbarnehage og har erfaring fra flere barnehager på Østlandet. Ja, det synges sanger om erkeengelen Mikael som forberedelse til årtidsfesten som omhandler feiring av mikkelsmess, men utover det synes jeg ikke det er rarere enn andre steder. Skolen er jeg litt mer skeptisk til. Vi hadde barna på den lokale Steinerskolen her, men tok dem ut igjen pga lav andel utdannet personale og en ukultur som omhandlet hvordan barna ble behandlet. (Kjefting) 

Anonymkode: 2b1f2...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 13.17):

Så opphengt du er i utseendet på bygget, det er da ikke mye relevant for barnehagen i seg selv.

Miljøet, oppfølgingen av barna, trygghet og aktivitet er det du bør tenke på lenge før hvordan bygget ser ut.

Små barn kunne faktisk ikke brydd seg mindre om bygningen.

Anonymkode: 0ed4b...fa8

Sett flotte nye barnehager jeg som er dårlig, har jo med hvem som jobber der og hvordan dem driver barnagen. Barna bryr seg ikke så mye om utsende og steinerbarnehage og skolene er bygget på en litt anderleds måte en vi er vant med. For oss hadde Steinerbarbehagen blitt feil da vi er kristne og litt av læren dem driver med ikke hadde blitt riktig for oss. Da er det bedre med helt nøytralt som i dagens skole/barbehager er nå. Mange mener det er kristen men for oss så er det og lære om filosofi som er i mot det vi tror da. 

Anonymkode: 2215f...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en «steinerhageforeldre» om det er et ord man har lov å si,men dog, et eldre bygg trenger ikke bety at det er Noe galt med trivsel og lek i en barnehage. Alle bhg har en rammeplan de må følge, de har lover og vedtekter uansett hvordan bhg barna går i.

De driver garantert ikke på med okkulte «greier» ,hekserier og satanisme.
Om du er veldig bekymret så ta deg en tur bortover og få omvisning før du bestemmer deg. Snakk med andre foreldre. Mulig du får deg en oppvåkning.

Anonymkode: b04e4...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE sett barnet ditt i Mikaelgården bhg! Bygget og alt det der er ok MEN mange av de ansatte er helt ubrukelige. De vet knapt hvor barnet ditt er når du kommer for å hente og da snakker vi småbarnsavdeling. De har ingen peil på god språkutvikling og lav forståelse for hvordan skape et godt språkmiljø. De går også i mot foreldrenes ønsker i en del saker som omhandler barnas rutiner. MANGE hente situasjoner hvor man ser en gjeng ansatte sitte å skravle på en benk uten å ense barna. Frilek er en ting, men hvor blir det av de voksene som utforsker verden sammen med barna på barnas premisser?                     Det finnes andre barnehager evnt dagmamma man kan sette barnet hos i avvente av en bhg som faktisk møter barnets behov.   

Anonymkode: 6ea05...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...