Gå til innhold

Hvordan håndtere et ekstremt pysete og forsiktig barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt, vi sliter med det samme. Ungen er fem og har frykt for alt mulig. Langrennski kan hun gå rett frem, men opp eller ned er det full panikk. Vil ikke ake, og hater å få vann i øynene. Vi prøver å fokusere på å lære en og en ting, og nå tør hun være på dypt vann med armringer, for et år siden var det barnebasseng med armringer og bade ring.. Jeg pleier bare å være ærlig med besteforeldre og tanter og onkler, ungen tør ikke.. Når ungen ikke tør å ake, hvordan i all verden skal vi lære henne å gå på ski.  Men vi må ta alt sånt veldig sakte, kommer til å ta flere år. 

Anonymkode: 57e8e...c61

Tusen takk for det første konstruktive svaret her. Takk for at du deler, det er litt fint å vite at vi ikke står i det alene. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og ta en bit av gangen. I dag har vi eneste finværsdag på hytta, og jeg får helt fnatt av at vi ikke klarer å få henne med oss ut. Men må godta at hun er ulik meg selv, jeg var ute hele dagen hver dag hele året og elsket det.

Anonymkode: 21a29...a77

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Må lære alpint» faktisk. Nei det må man ikke. Ikke MÅ man ha lært alt dere dytter på henne når hun bare er 4 år heller. 

Anonymkode: 7f5ac...683

Herre jesus. Noen har tydeligvis åpenbare proplemer både med å lese og sine kognitive evner. TS sa det var et eksempel og likevel er det flere tullinger som hamrer løs på at dette MÅ man ikke lære seg. Hva feiler det dere? Dere er jo helt blåst???

Anonymkode: b837c...157

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du lærte vel gjerne å feks svømme før du var i tenårene? Eller?

Anonymkode: 21a29...a77

Svømming ja, men jeg ble eksponert for masse vann fra jeg var liten baby, nettopp fordi svømming er livsviktig. Men langrenn, slalåm, alt som innebar fart, balanse eller bakker, var skummelt. Eneste jeg ikke var «redd» for, var vel sykling.. har dere noen eldre barn i nærheten som kanskje kan «lære» ved eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dattera vår er fire år. Vi sliter med å få henne til å prøve nye ting. Feks ski, fiske, sykle, svømme. Vi føler seg at vi har prøvd det meste: vi har alltid frontet det som noe gøy, vi har forsøkt å ta det i hennes tempo, pushe litt, pushe mer og til og med belønning. Ingenting fungerer. Vi kan ikke fatte hvordan vi skal klare å lære henne alt det er forventet at vi skal lære henne. Tør ikke tenke på hvordan det blir når vi skal lære henne alpint. I tillegg har besteforeldre, onkler, tanter en viss forventning om å ta henne med på ting som per i dag er helt uaktuelt pga hvordan hun er. Vi føler oss som verdens verste foreldre. Hun vil bare sitte inne og perle/tegne. 
 

Erfaringer/tips? Noen andre med forsiktige barn som har opplevd liknende? Hva fungerer?

Anonymkode: 21a29...a77

Alle må ikke sette utfor alpinbakken da. 

Anonymkode: 4002f...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at flere reagerer på at hun "må" lære seg alpint. Hvis man drar til slalåmbakker i forbindelse med hytteturer etc, så bør jo alle som verken er gamle eller skadde kunne være med på det.

Endret av norw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd for dere som fikk et barn som ikke passet inn til ditt liv...

Anonymkode: 2b369...e47

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror bare dere må gi det tid. Min var livredd for å sykle med pedaler i fjor, han ville bare dra seg fremover med føttene. I år sykler han kjempebra. 

Anonymkode: c526a...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner dere, for jeg var også stressa da min var mindre og veldig forsiktig og pysete og uvillig til å prøve nye ting.

nå er han elleve og jeg kan si: "La henne være den hun er, mennesker er ulike. Kanskje hun blir en berømt kunstner som aldri setter sin fot i alpinbakken, hva vet vel dere? tingene som hun må kunne, som sykling og svømming, kommer etter hvert. Hun er ikke veldig stor ennå."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke pysete å ikke like sånne aktiviteter. Jeg driver verken med ski, fisking, sykling eller svømming. Jeg kan svømme, men har ikke gjort det på mange år. Det er viktig å lære seg å svømme hvis man skal på sjøen, ellers klarer man seg fint uten sånne aktiviteter. Å pushe folk til aktiviteter de er interessert i kommer det sjelden noe godt ut av. Og hun er fire år, la henne leke med det hun vil. 

Anonymkode: 89c66...1a4

Jeg mener ikke at hun må drive med det aktivt. Men å lære å sykle, lære å svømme mener jeg er foreldres ansvar. Per nå et ansvar vi ikke helt føler at vi klarer å innfri. Men ja hun er ung, og stort sett får hun leke med det hun vil. Det eneste vi begrenser er skjerm. Men vi kunne gjerne tenkt oss å ha henne med oss når vi er ute og lager snøhule, har påskeskirenn osv.

Anonymkode: 21a29...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så synd for dere som fikk et barn som ikke passet inn til ditt liv...

Anonymkode: 2b369...e47

Jesus, det har ikke noe med det å gjøre. Hun får relativt frie tøyler til å utfolde seg å gjøre som hun vil. Vi mener at vi som foreldre har et ansvar om å lære henne å sykle/svømme. Jeg burde ikke ha inkludert alpint, siden det har flyttet fokus bort fra det som egentlig var poenget. Her vi bor står alle på alpint, derfor er det nesten sidestilt som sykling selv om jeg vet at det ikke er tilfelle i resten av Norge. Vil hun ikke, er det helt greit, men var mer konseptet med å prøvde og å teste ut nye ting vi som foreldre ikke føler at vi klarer å introdusere på en god måte slik ting er nå.

Anonymkode: 21a29...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle må ikke sette utfor alpinbakken da. 

Anonymkode: 4002f...6d0

For femte gang: det er vi helt innforstått med.

Anonymkode: 21a29...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dattera vår er fire år. Vi sliter med å få henne til å prøve nye ting. Feks ski, fiske, sykle, svømme. Vi føler seg at vi har prøvd det meste: vi har alltid frontet det som noe gøy, vi har forsøkt å ta det i hennes tempo, pushe litt, pushe mer og til og med belønning. Ingenting fungerer. Vi kan ikke fatte hvordan vi skal klare å lære henne alt det er forventet at vi skal lære henne. Tør ikke tenke på hvordan det blir når vi skal lære henne alpint. I tillegg har besteforeldre, onkler, tanter en viss forventning om å ta henne med på ting som per i dag er helt uaktuelt pga hvordan hun er. Vi føler oss som verdens verste foreldre. Hun vil bare sitte inne og perle/tegne. 
 

Erfaringer/tips? Noen andre med forsiktige barn som har opplevd liknende? Hva fungerer?

Anonymkode: 21a29...a77

Hva med å akseptere ungen som hun er uten å snakke nedsette om eller til henne?

Anonymkode: 625c0...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jesus, det har ikke noe med det å gjøre. Hun får relativt frie tøyler til å utfolde seg å gjøre som hun vil. Vi mener at vi som foreldre har et ansvar om å lære henne å sykle/svømme. Jeg burde ikke ha inkludert alpint, siden det har flyttet fokus bort fra det som egentlig var poenget. Her vi bor står alle på alpint, derfor er det nesten sidestilt som sykling selv om jeg vet at det ikke er tilfelle i resten av Norge. Vil hun ikke, er det helt greit, men var mer konseptet med å prøvde og å teste ut nye ting vi som foreldre ikke føler at vi klarer å introdusere på en god måte slik ting er nå.

Anonymkode: 21a29...a77

Har dere vært å sjekket synet hos eg øyelege? Det vil jeg anbefale.

Anonymkode: 625c0...f2c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva gjør barnet som gjør at man ikke bar kan ta med barnet? Hvis dere bare sier "nå skal vi snart dra for vi skal gå på ski... ". Det er jo ofte barn ikke vil, men så gjør man det jo? 

Anonymkode: 9bdb1...761

Nå er vi sikkert inne i en fase, men tidligere i dag når vi bare sa at "nå skal vi ut" ble det totalt melt down. Det er dog ikke så vanlig, hvis vi faktisk skal ting pleier vi ikke å åpne opp for noe valg og da skjer det bare. Men det er mer krevende når det faktisk innebærer å prøve seg på noe som hun per i dag ikke helt mestrer. Da må hun liksom være mer "med"

Anonymkode: 21a29...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dattera vår er fire år. Vi sliter med å få henne til å prøve nye ting. Feks ski, fiske, sykle, svømme. Vi føler seg at vi har prøvd det meste: vi har alltid frontet det som noe gøy, vi har forsøkt å ta det i hennes tempo, pushe litt, pushe mer og til og med belønning. Ingenting fungerer. Vi kan ikke fatte hvordan vi skal klare å lære henne alt det er forventet at vi skal lære henne. Tør ikke tenke på hvordan det blir når vi skal lære henne alpint. I tillegg har besteforeldre, onkler, tanter en viss forventning om å ta henne med på ting som per i dag er helt uaktuelt pga hvordan hun er. Vi føler oss som verdens verste foreldre. Hun vil bare sitte inne og perle/tegne. 
 

Erfaringer/tips? Noen andre med forsiktige barn som har opplevd liknende? Hva fungerer?

Anonymkode: 21a29...a77

Kanskje spør jeg dumt; men gjør dere disse tingene fordi dere føler at dere må eller er det virkelig en naturlig del av livsstilen dere har? De fleste barn blir trygge på aktiviteter de eksponeres for i stort omfang, eksempelvis er jeg selv veldig glad i vann og svømming, de ble mye eksponert for vann og lærte seg tidlig å svømme. vi foreldre er (dessverre) ikke spesielt glad i ski, så det er ikke en idrett de heller ikke har så stor interesse for, og er nok mer utrygg i setting med skiheis osv, fordi de ikke eksponeres så ofte for denne type aktivitet..

barnet deres er bare fire år, og du nevner veldig mange aktiviteter: sykling, fiske, ski, svømme, alpin.. hvis det blir veldig mange ting til enhver tid uten kontinuitet, så kanskje er det hva som gjør at hun ikke får tid nok til å bli trygg på aktiviteten? 

Du sier også noe om forventing fra omgivelsene, jeg bekymrer meg for om dere som foreldre føler dere presset til hvordan barnet dere skal være; omgivelsene forventer at i deres familie skal man være «atletisk» og «vågal» fra tidlig alder av?
 

Hvis aktivitetene dere gjør med henne oppleves mye preget av stress og prestisje fremfor kos og trygging, kan det fort bli en dårlig sirkel.. også ser jeg du skriver (lager et nytt innlegg for å sitere deg)..

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for det første konstruktive svaret her. Takk for at du deler, det er litt fint å vite at vi ikke står i det alene. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og ta en bit av gangen. I dag har vi eneste finværsdag på hytta, og jeg får helt fnatt av at vi ikke klarer å få henne med oss ut. Men må godta at hun er ulik meg selv, jeg var ute hele dagen hver dag hele året og elsket det.

Anonymkode: 21a29...a77

Åja, du er en sånn en. Vi som ikke synes det du beskriver er et problem, er ikke konstruktive. Minner om alle trådene der "endelig et ærlig svar" kommer når noen til slutt er enige med TS.

Anonymkode: 89c66...1a4

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I dag har vi eneste finværsdag på hytta, og jeg får helt fnatt av at vi ikke klarer å få henne med oss ut.

Anonymkode: 21a29...a77

- Dette synes jeg er merkelig…

Å få med en fireåring ut i finværet er jo noe helt annet enn å få henne med ut på skirenn eller andre aktiviteter som hun ikke mestrer..?

det holder jo å bare kle på seg og gå ut?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så synd for dere som fikk et barn som ikke passet inn til ditt liv...

Anonymkode: 2b369...e47

For et utrolig stusslig menneske du er... Så utrolig kvalmt.

Anonymkode: b837c...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dattera vår er fire år. Vi sliter med å få henne til å prøve nye ting. Feks ski, fiske, sykle, svømme. Vi føler seg at vi har prøvd det meste: vi har alltid frontet det som noe gøy, vi har forsøkt å ta det i hennes tempo, pushe litt, pushe mer og til og med belønning. Ingenting fungerer. Vi kan ikke fatte hvordan vi skal klare å lære henne alt det er forventet at vi skal lære henne. Tør ikke tenke på hvordan det blir når vi skal lære henne alpint. I tillegg har besteforeldre, onkler, tanter en viss forventning om å ta henne med på ting som per i dag er helt uaktuelt pga hvordan hun er. Vi føler oss som verdens verste foreldre. Hun vil bare sitte inne og perle/tegne. 
 

Erfaringer/tips? Noen andre med forsiktige barn som har opplevd liknende? Hva fungerer?

Anonymkode: 21a29...a77

Dere har kanskje allerede prøvd dette, men jeg nevner det likevel:

Sykling: Begynn med lav balansesykkel. Ikke mas om vanlig sykkel før hun er trygg på balansesykkelen ned en liten bakke og dere ser at hun tar bena opp. 
 

Svømming: jeg ville prøvd å dra til svømmehallen hver uke og da tidlig på morgenen før inntoget av barnefamilier kommer. Kanskje få med en venninne fra bhg så kan de leke sammen i vannet. Ta med dukker som dere kan øve på å flyte med. Altså at dukker og barn øver på å flyte på ryggen i stjerneformasjon. 

Har dere badekar hjemme? Vi øvet med barna på å ligge på ryggen i badekaret med hodet/håret i vannet. Jeg holdt selvsagt under hodet/nakken og trygget mye om å slappe av og si at mamma passer på at du ikke får vann i øynene. Var veldig forsiktig. Kan vise med en dukke noen ganger først og la jenta di gjøre det samme med dukken. Måtte prøve mange ganger over flere uker før vi fikk det til. Tålmodighet er viktig.

Langrenn og alpint. Neste sesong er hun ett år eldre. Håper det går bedre da. Tør hun å ake?
 

 

Anonymkode: 14f54...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åja, du er en sånn en. Vi som ikke synes det du beskriver er et problem, er ikke konstruktive. Minner om alle trådene der "endelig et ærlig svar" kommer når noen til slutt er enige med TS.

Anonymkode: 89c66...1a4

Å vri, vrenge og oppkonstruere noe TS ikke har sagt, for så å hamre løs på dette i stedet for å komme med råd vitner jo bare om at man enten er mentalt tilbakestående eller bare kommer med drit fordi man er slem. 

Anonymkode: b837c...157

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...