Gå til innhold

Hvordan håndtere et ekstremt pysete og forsiktig barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dattera vår er fire år. Vi sliter med å få henne til å prøve nye ting. Feks ski, fiske, sykle, svømme. Vi føler seg at vi har prøvd det meste: vi har alltid frontet det som noe gøy, vi har forsøkt å ta det i hennes tempo, pushe litt, pushe mer og til og med belønning. Ingenting fungerer. Vi kan ikke fatte hvordan vi skal klare å lære henne alt det er forventet at vi skal lære henne. Tør ikke tenke på hvordan det blir når vi skal lære henne alpint. I tillegg har besteforeldre, onkler, tanter en viss forventning om å ta henne med på ting som per i dag er helt uaktuelt pga hvordan hun er. Vi føler oss som verdens verste foreldre. Hun vil bare sitte inne og perle/tegne. 
 

Erfaringer/tips? Noen andre med forsiktige barn som har opplevd liknende? Hva fungerer?

Anonymkode: 21a29...a77

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et sånt barn - helt ekstremt forsiktig. Til han fikk briller som 4-åring - da løste det seg. 

Bare et tips altså. Langsynthet er ofte vanskeligere å oppdage (uten en øyelege - sjekk) enn det nærsynthet er, og oppdages ofte ikke før på skolen. 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hun prøve alt mulig? MÅ lære alpint? Hva?! Mi familie prøvde ikke så mye med meg, men jeg husker at jeg syntes mange ting var skumle og ukjente. Det kan være dere må prøve andre metoder.. Alt som dere synes er gøy virker ikke nødvendigvis gøy for henne eller alle andre. Kanskje finn ting dere normalt ikke ville tenkt på, men som kanskje appellerer mer til henne. 

  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lik, og ingenting fungerte på meg. Jeg ble tøffere da jeg nærmet meg tenårene, men frem til det var det ikke noe å gjøre, annet enn å la meg velge selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKAL lære henne alpint?! Hva i alle dager... det er da ingen som sier at alle SKAL lære det.

Jeg har to barn i tjueårene og ingen av dem har noengang stått på alpint. De har ikke vært interessert, og da er det selvsagt deres valg å la være. Man blir flotte voksne selv om man ikke MÅTTE stå på slalom som barn....

Anonymkode: 6eb02...def

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må hun prøve alt mulig? MÅ lære alpint? Hva?! Mi familie prøvde ikke så mye med meg, men jeg husker at jeg syntes mange ting var skumle og ukjente. Det kan være dere må prøve andre metoder.. Alt som dere synes er gøy virker ikke nødvendigvis gøy for henne eller alle andre. Kanskje finn ting dere normalt ikke ville tenkt på, men som kanskje appellerer mer til henne. 

Det er mange ting vi føler at det er vårt ansvar å lære henne ja. Som feks sykling, svømming, ski... her vi bor er det også en forventning om alpint, men det har vi ikke begitt oss ut på enda av naturlige årsaker (personlighet osv).

Anonymkode: 21a29...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Queen19 skrev (7 minutter siden):

Jeg var lik, og ingenting fungerte på meg. Jeg ble tøffere da jeg nærmet meg tenårene, men frem til det var det ikke noe å gjøre, annet enn å la meg velge selv. 

Men du lærte vel gjerne å feks svømme før du var i tenårene? Eller?

Anonymkode: 21a29...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et pysete barn, og er det enda som voksen haha. Man MÅ ikke lære absolutt alt. Svømming og sykling bør hun lære seg, da. Men start med bading og sykling med støttehjul. Det viktigste er at hun har det gøy først, f.eks syns det er gøy å plaske og bade, også kommer svømmingen senere. 

Alpint MÅ hun ikke lære. Men hvis dere absolutt vil prøve, så start med langrenn og små nedoverbakker. 

Anonymkode: 992f3...639

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

SKAL lære henne alpint?! Hva i alle dager... det er da ingen som sier at alle SKAL lære det.

Jeg har to barn i tjueårene og ingen av dem har noengang stått på alpint. De har ikke vært interessert, og da er det selvsagt deres valg å la være. Man blir flotte voksne selv om man ikke MÅTTE stå på slalom som barn....

Anonymkode: 6eb02...def

Hei! Jeg lurer på om dette er litt avhengig av hvor man kommer fra. Uansett så var ikke aktiviteten alpint poenget med innlegget. Det er sikkert lettere å forholde seg til sykling og svømming som tross alt inngår i læringsmålene i skolen. Dette er også aktiviteter vi ikke vet hvordan vi skal klare å lære bort når hun bare vil være inne og tegne hele dagen

Anonymkode: 21a29...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 4 år...

Anonymkode: 04f70...ebe

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere må senke forventingene noen hakk. Hvem er det viktig for at hun lærer alle disse tingene i en alder av 4 år? Er det dere eller barnet? Lytt til barnet deres, støtt henne, vis forståelse og jobb med å øke selvtilliten først av alt. Jeg var selv et sånn barn. Det ble folk av meg også

Anonymkode: 9e918...113

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, vi sliter med det samme. Ungen er fem og har frykt for alt mulig. Langrennski kan hun gå rett frem, men opp eller ned er det full panikk. Vil ikke ake, og hater å få vann i øynene. Vi prøver å fokusere på å lære en og en ting, og nå tør hun være på dypt vann med armringer, for et år siden var det barnebasseng med armringer og bade ring.. Jeg pleier bare å være ærlig med besteforeldre og tanter og onkler, ungen tør ikke.. Når ungen ikke tør å ake, hvordan i all verden skal vi lære henne å gå på ski.  Men vi må ta alt sånt veldig sakte, kommer til å ta flere år. 

Anonymkode: 57e8e...c61

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Må lære alpint» faktisk. Nei det må man ikke. Ikke MÅ man ha lært alt dere dytter på henne når hun bare er 4 år heller. 

Anonymkode: 7f5ac...683

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke vanlig å begynne å øve på å sykle og svømme i denne alderen? Og PS: selv om jeg sier "øve" her, så har vi aldri frontet det som øving eller trening overfor henne. Kun lek. Jeg ber egentlig bare om råd ettersom vi allerede ser at det er utfordrende å få henne med ut på denne typen aktiviteter. 

Anonymkode: 21a29...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle mennesker som liker akkurat disse fysiske aktivitetene. 

Kanskje hun vil like turn eller dans? 

 

Anonymkode: 04f70...ebe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør barnet som gjør at man ikke bar kan ta med barnet? Hvis dere bare sier "nå skal vi snart dra for vi skal gå på ski... ". Det er jo ofte barn ikke vil, men så gjør man det jo? 

Anonymkode: 9bdb1...761

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns dere skal bade og kose dere i vannet så mye som mulig, det gir et godt grunnlag for svømming senere. Ikke stress med det.

Samme med sykling. Start med gå-sykkel, støttehjul og sånne ting. 

De andre aktivitetene kan dere vente med til hun kanskje selv viser interesse for å prøve. Og hvis hun ikke gjør det er det jo ingen krise, da lar hun bare være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Dattera vår er fire år. Vi sliter med å få henne til å prøve nye ting. Feks ski, fiske, sykle, svømme. Vi føler seg at vi har prøvd det meste: vi har alltid frontet det som noe gøy, vi har forsøkt å ta det i hennes tempo, pushe litt, pushe mer og til og med belønning. Ingenting fungerer.

Anonymkode: 21a29...a77

Det er ikke pysete å ikke like sånne aktiviteter. Jeg driver verken med ski, fisking, sykling eller svømming. Jeg kan svømme, men har ikke gjort det på mange år. Det er viktig å lære seg å svømme hvis man skal på sjøen, ellers klarer man seg fint uten sånne aktiviteter. Å pushe folk til aktiviteter de er interessert i kommer det sjelden noe godt ut av. Og hun er fire år, la henne leke med det hun vil. 

Anonymkode: 89c66...1a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et "pysete og forsikrig" barn. Likte meg best inne med tegnesaker og kassettspiller. Ingen pushet meg til å prøve en haug med ting frem til jeg gikk i 6.-7. klasse.

Resultatet?

Allerede som 12-åring tegnet jeg oppsiktsvekkende bra, som 15-åring mestret jeg 5 forskjellige instrumenter, og som voksen er jeg fremdeles rolig og tålmodig, noe jeg nytter godt av i alle aspekter i livet.

Og jeg husker fremdeles da jeg ble pushet til å spille fotball, stå på ski, være med på vannkrig og alt mulig annet fra 6.-7. klasse. Det eneste det førte til var at jeg følte jeg mislyktes fra første forsøk fordi jeg følte jeg ikke levde opp til forventningene folk rundt meg hadde, og jeg ble enda mer pysete.

Så mitt tips - drit i hva andre mener. Ha rom for at folk er ulike og dyrk heller de gode egenskapene og interessene barnet har nå.

Anonymkode: 8171a...39c

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet være seg selv. Masse ros og omsorg for at hun i seg selv er god nok. Når hun gjør noe nytt, uansett hva, så er det ros og anerkjennelse. Det kan være mange grunner til at hun er forsiktig av seg.

F.eks svømming. Ikke ta henne med i svømmehallen eller badeland. Ta henne med til sjøen/vannet. I svømmehallen er det kun bading som er aktivitet. Ved sjøen /vannet er det masse annet. Sand, ball, kikke etter krabber,grille, hoppe på svaberg, kaste stein osv . Ting som gjør det gøy å være der uten å bade. Sakte men sikkert vil hun våge seg til å vasse eller sitte i beina utenfor brygga. Én dag vil hun kanskje jumpe uti og kose seg med vann over hodet. 

Jeg mener at slik kan man tenke med omtrent alt. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...