Gå til innhold

Sønn på 8 år som ødelegger valpen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sofakona skrev (5 minutter siden):

Nei...når hundrn sovet...så der får være o fred 🤦helt normalt 

Hvorfor tror du at en åtte åring ikke klarer å åpne haspen på et enkelt hundebur? Når han ikke lar hunden være i fred uansett tilsnakk, så er det ingenting som tilsier at han plutselig skulle høre på beskjeder om å la den være i fred bare fordi den ligger i et bur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du at en åtte åring ikke klarer å åpne haspen på et enkelt hundebur? Når han ikke lar hunden være i fred uansett tilsnakk, så er det ingenting som tilsier at han plutselig skulle høre på beskjeder om å la den være i fred bare fordi den ligger i et bur.

Sant...:( men om min datter hadde gått bort og åpnet porten mens hunden sov..la oss si at da hadde hun fått høre det.

Vår hund la seg i buret men vi lukket aldri buret da begge barna lærte seg at om hunden er i buret eller sover på gulvet..la det være. Den regelen gjelder forsatt må som valpen er 8 mnd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke akkurat beroliget av TS sitt svar. Så lenge ungen ikke klarer å la valpen være så må dere som foreldre fotfølge 8-åringen til en hver tid. At ungen hver dag oppfører seg sånn sier jo at dere ikke har kontroll på hverken unge eller valp. 

Anonymkode: f5684...4db

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene i valpens liv er så utrolig viktige for hvordan valpen blir når den blir eldre. Er den allerede fem måneder gammel og lever i stress slik du beskriver, TS, så skjønner du vel at dette aldri kan gå bra? Hvis barnet deres etter flere måneder fortsatt ikke skjønner å la hunden være i fred, skal fet virkelig litt til før han skjønner poenget. Da er det kanskje for sent. 

Dvs, for sent for hundens del er det vel allerede.

Anonymkode: fb871...ab2

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det NULLTOLERANSE for å være ekkel med dyr, vi har lært ungene fra de har vært gamle nok til å åle seg at de lar dyrene være i fred når de trekker seg unna/ ligger på plassen sin.

Det er få ganger jeg blir fly forbanna på ungene, men plaging av dyr og mobbing/erting av andre barn vet de at gir harde konsekvenser.

Dere må enten slå HARDT ned på oppførselen til ungen deres eller omplasser den stakkar hunden.

Er ungen deres ekkel med andre dyr/barn, eller er det bare valpen?

Anonymkode: 6d885...e3b

  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han klarer ikke å la hunden være. Når valpen vil sove, forstyrrer han. Han girer den opp, herjer for voldsomt, den tar igjen, og han ender opp med å nesten skade den fordi den biter for hardt. Hunden søker vekk, han følger etter. 
Vi har selvfølgelig hatt både en og to og ti alvorsprater, men han glemmer/driter i det, og forsetter. Vi kjefter og kjefter og kjefter. Dette er blitt et mareritt. Verken trusler eller lokkemat fungerer. Dette er en valp som blir stor, så vi må ha kontroll på den og det er viktig at gutten hører etter.

Noen som har opplevd lignende? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 6c665...679

Du tar selvsagt fysisk tak i ungen og fjerner han fra valpen! Slutt å prat, på tide å handle! 

Anonymkode: 1eda7...c9f

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig erfaring: barn hadde ADHD og var for umodent til å ha hund når det var 8. Hunden var veldig snill, men fikk helseproblemer og var redd/hadde noe angst. Hadde vært best for den i et annet hjem.

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at prat ikke hjelper med denne ungen. Skjerp deg ts, sett hardere kluter til verks!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha valpen i ett rom, del av stua eller noe der barnet ikke får lovt å gå. Og si at om han ikke klarer å følge reglene rundt valpen må dere gi den til noen andre 

Anonymkode: eb354...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har latt sønnen deres misshandle en valp i flere måneder???Den hunden må ut av huset deres i går!

Dere foreldre burde ta et COS-kurs og ICDP-kurs. Dere trenger virkelig hjelp til grensesetting. Ikke få dyr før dere har kontroll på ungen deres.

 

Anonymkode: 41ef3...3c0

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Du nevner at du/ dere har hat flere fuglehunder etc...har disse vært når dere hadde barnet deres eller før deres fikk barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotfølg 8-åringen rundt 24/7 som om han var en ettåring, ikke la ham være alene med hunden ett sekund, korriger ham hver gang han gjør noe galt! Fjern ham fysisk fra situasjonen hver gang han gjør noe som kan skade ham selv eller andre, slik dere burde ha gjort da han var baby og begynte å utforske verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Guri malla for et engasjement!

Og… er det vanlig å slenge rundt seg med så mange stygge bemerkninger og gloser når man spør om ting? Hva har jeg gjort dere, liksom? Jeg spør om noe, ber om råd, og får så mye dritt tilbake?

Selvfølgelig snakker vi med gutten om dette. Han sier han skal la vær, men gjør det samme ti minutter etter. Vi har inndratt telefon, skjermtid, lørdagsgodt, men han greier ikke å slutte å gå bort til hunden eller gire den opp til voldsom lek. Hunden er en fem måneder gammel pointer. Både mannen og jeg har hatt fuglehunder før, men det var før vi fikk barn, så vi kan hund.

Dere kan slutte å kalle meg ting, som troll, uansvarlig, dum osv. Det var ikke derfor jeg spurte. Takk til dere som faktisk har svart på det jeg spurte om innledningsvis. 
 

TS

Anonymkode: 6c665...679

Dere må fysisk blokkere sønnen deres fra å komme bort til hunden. Dere har snakker nok nå, dere MÅ skjerme hunden. Når gutten er ute av stand til å la hunden være i fred er det dere som foreldre som må skjerme valpen. Det betyr at gutten ig valpen aldri kan være alene i et rom, selv ikke om det er at dere skal på do eller hente noe på kjøkkenet. Barnet må være med eller valpen må være med. Prøver gutten å komme bort til hunden, still deg fysisk mellom og blokker fysisk. Jeg sier ikke at dere skal straffe fysisk, men gå rolig i mellom. Klarer dere ikke det 100% av tiden må valpen leveres tilbake til oppdretter.

Anonymkode: 4983d...b3e

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ro-trening er noe av det viktigste man lærer en fuglehund! Ellers vil de ikke utvikle "avogpå" knappen sin, der de lærer å være i ro under skyting (og høre på eier), ved bålet (viktig å slappe av på lange dager med jakt!). Eller å gi alt når de får lov.. Noe av det grunnleggende med valp er jo lære slike ting naturlig som feks at når det er stille i huset, og Ingenting skjer, så kan den roe seg, slappe av og sove. Valpen er såpass gammel nå, at her må dere jobbe hardt med barnet sånn at han ikke ødelegger hunden og trening mer. Dere må være i forkant av barnet, og evt fjerne han fra rommet/huset når hunden sover. Så ille er det faktisk.

Anonymkode: 267c0...c48

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med barneoppdragelsen? 🤯

Anonymkode: eea50...92f

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde funnet et annet hjem til valpen.

For valpens skyld

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss hadde hunden en egen liten del av stuen da barna var yngre. Vi satte opp kompostgrindgjerder. Det var for å markere et fysisk skille for barna, og ikke for å sperre av for hunden. Vår hund var ett år da vårt eldste barn ble født, så de er vante til at hunden er en del av familien fra start, og har ikke reagert som TS sitt barn. Men det har vært perioder hvor de ikke har hatt noen forståelse for hundens signaler, eller når den ønsker fred.

I TS sitt tilfelle, tenker jeg som flere sier, at barnet må aldri være alene med valpen, og aldri få mulighet til å gire opp eller plage den. Alvorspratene tenker jeg ikke bør være kjeft, men et forsøk på å forstå hva som skjer når barnet ikke hører (sjalusi? at det er gøy? tror ikke på at det ikke er bra for valpen?), og forklaring om hva dette gjør med valpen, og hvorfor det er totalt ugreit og ikke kan skjer. Jeg begynner å tenke litt på en del søskenpar jeg kjenner, hvor den eldste har vært veldig ugrei med lillesøskenet sitt som baby pga. sjalusi og vanskeligheter med å tilpasse seg en ny hverdag med et nytt familiemedlem. Kjeft gjør gjerne søskenrelasjonen enda verre da, kanskje risikerer en at kjeft bidrar til at dette barnet får mindre empati med valpen?

Kanskje kan gutten være med på valpekurs? Siden han ser ut til å vise stor interesse, kan det hjelpe med kunnskap og egne oppgaver relatert til valpen? Lære om dempende signaler og hundespråk? Men hører han ikke, må barn og valp skilles fysisk. Med én gang. Uten kjeft helst, tenker jeg. Selv om jeg antagelig hadde blitt sint, og strevd med å reagere rolig, om vi fikk en slik situasjon med barn og hund hjemme. Men si at "jeg kan ikke la deg gjøre xx med valpen, du må stoppe eller valpen og jeg må gå et annet sted".

Anonymkode: 2dc4e...a51

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har én unge på ÅTTE år og dere klarer ikke å få han til å oppføre seg?? Vi har 4 unger under 5 år og valp. Våger ungene å være slem med valpen så får det virkelig konsekvenser. Hva feiler det dagens foreldregenerasjon? 
La ungen få smake på konsekvenser. Bli sint. Hev stemmen. Ta tak i ungen og fysisk fjern han fra valpen. Fjern alt av goder(iPad, mobil, tv). Eller omplasser hunden. 

Anonymkode: 36ffd...d07

Vi har tre barn. Nok et eksempel på at folk i denne tråden trekker egne konklusjoner uten noe håndfast. Alt det du sier har vi selvsagt gjort, som allerede forklart i tråden. 
 

TS

Anonymkode: 6c665...679

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har tre barn. Nok et eksempel på at folk i denne tråden trekker egne konklusjoner uten noe håndfast. Alt det du sier har vi selvsagt gjort, som allerede forklart i tråden. 
 

TS

Anonymkode: 6c665...679

Men barnet ditt burde ikke rukket å fotfølge eller vekke valpen. Ei heller gire den opp. Dere er jo tydeligvis ikke konsekvente på å fjerne ham fra valpen før han rekker å gjøre dette.

Valpen deres har det ikke bra. Dyremishandling engasjerer og her LAR dere faktisk barnet deres fortsette med dette.

Hunden bør omplasseres for hundens skyld. 

Det er jo du selv som skriver dette og ikke noen konklusjoner som blir dratt. Barnet ditt plager valpen. Det skulle han aldri rukket å gjøre. Han burde vært fjernet fra valpen med en gang og hver gang.

Håper faktisk noen anmelder dere for dyremishandling om dere ikke tar til vettet å omplasserer hunden.

Anonymkode: 18762...e72

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har tre barn. Nok et eksempel på at folk i denne tråden trekker egne konklusjoner uten noe håndfast. Alt det du sier har vi selvsagt gjort, som allerede forklart i tråden. 
 

TS

Anonymkode: 6c665...679

Når gutten likevel ikke klarer å la valpen være i fred må dere gjøre mer. Hvorfor får gutten fortsatt mulighet til å komme bort til hunden når den sover? Hvordan kan det være en problemstilling, og ikke noe dere automatisk løser ved at barnet aldri får mulighet til å nærme seg hunden uten at dere er der for å skjerme hunden (dere er ved siden av hunden, ikke kun i samme rom). Da kan dere stoppe gutten før han forstyrrer valpen. De fleste oppdrettere tar tilbake valper som ikke har det bra i hjemmet sitt. 
 

 

Anonymkode: 4983d...b3e

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...