Gå til innhold

Leder nekter meg overtid pga tidligere fravær. Hvilke rettigheter gjelder her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

Men hva er rett/galt her? Kan leder i en offentlig bedrift nekte en ansatt en gode de andre på jobben har?

Anonymkode: 5387d...5f9

Nå har jeg sett det også!

Her har tillitsvalgte og fagforeninger jobbet i over 100 år for å få arbeidstiden ned og lønna opp slik at folk kan jobbe så lite som overhodet mulig, og så kommer de ansatte og hevder at det å jobbe mer enn fremforhandlet normaltid er et GODE?? 

Har fagforeningene gjort alt feil hele tida? Burde de heller snu tvert om og jobbe for at folk skal få jobbe mer?

Anonymkode: aa2a4...af2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS har fire ulike sykemeldingsperioder fordelt over 14 måneder. Hen har 10 % sykefravær. Som leder hadde jeg aldri satt opp en ansatt med så høyt fravær på overtidsvakter. Først og fremst for å hjelpe den ansatte med å hente seg inn igjen, da økt stress og belastning ofte fører til enda mer sykdom.

Anonymkode: 2027b...8b2

Høres ut som at legekappen henger på kontorstolen din nå. Men for all del, hvis det er det du ønsker så. 

Jeg, som leder, ville prøvde å balansere og posjonere, og ikke ekskludere. TS hadde garantert ikke gått under av 1 eller 2 overtidsvakter sånn uten videre. Isåfall, så har det ingenting med overtiden å gjøre.

Det er forskjell på 0 og mye overtid. Det går an å posjonere dette humant og med hensyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 time siden):

Hvis jeg brekker hånda og er ute av jobb i 3 måneder, skal jeg da når jeg kommer tilbake i full jobb ikke få lov til å jobbe overtid det neste året bare fordi jeg har sykefravær siste tiden? 

Nei, det er ikke slik arbeidslivet fungerer.

Du setter opp noen stråmenn med å si forsvarer ordinær drift og arbeidsmiljø. Det er ingenting som tilsier at det å la TS jobbe overtid er noe som truer dette. Faktisk sørger denne forskjellsbehandlingen for at TS føler seg dårlig. Rart at dere undergraver dèt i all tåka for å forsvare lederen.

Takk for at du klarer å se min side av saken.

Det undrer meg hvordan flere mener jeg ikke klarer å jobbe 100% siden jeg har blitt syk - dette ligger det INGEN logisk forklaring på. ALLE kan bli syke. Og ofte kan man se en sammenheng at hvis kroppen har vært igjennom noen infeksjoner, så er man nok i en periode mer mottakelig for ny sykdom. Det spiller ingen rolle om man da jobber 5 dager i uka, 3 dager i uka eller 6 dager i uka -så lenge man hviler nok, spiser sunt, tar vaksiner og generelt tar vare på seg selv. Det skal faktisk en ganske høy andel stress over tid før immunforsvaret blir svakere -mye mer stress enn hva en overtidsvakt en gang i blant vil forårsake (vi snakker om maks 2-3 vakter pr mnd)

Før siste året med disse 4 rundene har jeg ikke hatt noen sykemeldinger på 6 år (!!)

Ei heller har jeg brukt noen særlig egenmeldinger siste årene heller. Det er også dokumentert at jeg ikke har blitt syk i etterkant av noen ekstravakter (sist runde kom rett etter/rundt høstferien min..

Jeg står fortsatt på at leder tar feil og gjør en smålig vurdering når han straffer meg fordi jeg uheldigvis har vært syk siste året.

Og ja -dette er en arbeidsplass med enormt høy belastning og dessverre en sykdomsfravær rundt 15% totalt i avdelingen. 

Og slutt med tullete hersketeknikk om at jeg furter. Det må da være lov å reagere på en åpenbar forskjellsbehandling av en dårlig leder som mange misliker -og jeg er langt i fra den eneste som har reagert på denne lederen som bryter taushetsplikten sin, snoker i ansattes privatliv og forskjellsbehandler ansatte ut i fra trynefaktor.

Jeg furter alledels ikke. Og jeg vet godt jeg kan bytte jobb ganske enkelt -og vet jeg er heldig som er en ettertraktet fagperson som mange vil ha. Og selvsagt finner jeg meg ikkei å bli straffet for noe jeg ikke kunne ha unngått/påvirket . ALLE kan bli akutt syke -også dere som skriver at jeg ikke tåler å jobbe 100%. Dere vet tydligvis ikke hva dere prater om..

Anonymkode: 5387d...5f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for at du klarer å se min side av saken.

Det undrer meg hvordan flere mener jeg ikke klarer å jobbe 100% siden jeg har blitt syk - dette ligger det INGEN logisk forklaring på. ALLE kan bli syke. Og ofte kan man se en sammenheng at hvis kroppen har vært igjennom noen infeksjoner, så er man nok i en periode mer mottakelig for ny sykdom. Det spiller ingen rolle om man da jobber 5 dager i uka, 3 dager i uka eller 6 dager i uka -så lenge man hviler nok, spiser sunt, tar vaksiner og generelt tar vare på seg selv. Det skal faktisk en ganske høy andel stress over tid før immunforsvaret blir svakere -mye mer stress enn hva en overtidsvakt en gang i blant vil forårsake (vi snakker om maks 2-3 vakter pr mnd)

Før siste året med disse 4 rundene har jeg ikke hatt noen sykemeldinger på 6 år (!!)

Ei heller har jeg brukt noen særlig egenmeldinger siste årene heller. Det er også dokumentert at jeg ikke har blitt syk i etterkant av noen ekstravakter (sist runde kom rett etter/rundt høstferien min..

Jeg står fortsatt på at leder tar feil og gjør en smålig vurdering når han straffer meg fordi jeg uheldigvis har vært syk siste året.

Og ja -dette er en arbeidsplass med enormt høy belastning og dessverre en sykdomsfravær rundt 15% totalt i avdelingen. 

Og slutt med tullete hersketeknikk om at jeg furter. Det må da være lov å reagere på en åpenbar forskjellsbehandling av en dårlig leder som mange misliker -og jeg er langt i fra den eneste som har reagert på denne lederen som bryter taushetsplikten sin, snoker i ansattes privatliv og forskjellsbehandler ansatte ut i fra trynefaktor.

Jeg furter alledels ikke. Og jeg vet godt jeg kan bytte jobb ganske enkelt -og vet jeg er heldig som er en ettertraktet fagperson som mange vil ha. Og selvsagt finner jeg meg ikkei å bli straffet for noe jeg ikke kunne ha unngått/påvirket . ALLE kan bli akutt syke -også dere som skriver at jeg ikke tåler å jobbe 100%. Dere vet tydligvis ikke hva dere prater om..

Anonymkode: 5387d...5f9

Forslår som maange andre her at du bytter jobb, enkelt og greit. Sannsynligvis det beste for både deg og nåværende arbeidssted.

Anonymkode: 66689...d0c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Du skriver mye ufordelaktig om din leder. Kan dette ha nådd leder? Det kan jo være leder, og dine kolleger vil ha deg minst mulig på jobb? For at du er sur og slarver om alvorlige ting? 

Om du er trivelig på jobb så er det jo bare og stå på og holde deg frisk, så vil du igjen få ekstravakter. Tenker jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBurker skrev (1 time siden):

Du skriver mye ufordelaktig om din leder. Kan dette ha nådd leder? Det kan jo være leder, og dine kolleger vil ha deg minst mulig på jobb? For at du er sur og slarver om alvorlige ting? 

 

Oi, det var en ny vri.

Anonymkode: a35a6...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Takk alle sammen  -nå legger vi denne død. Jeg ser hva dere tenker/mener. Og jeg vil ikke gå i detaljer her, utover at dette er en arbeidsplass med mye fravær generelt, jeg er definitivt ikke den som har noen rekord her..

Jeg stoler faktisk mest på egen lege som kjenner meg svært godt og som er klar på at mine sykdomstilfeller ville oppstått uavhengig av hvor mye jeg jobber.. Jeg kan ikke unngå smitte mer enn jeg allerede gjør av hygieniske tiltak, sover mye, spsier sunt etc.

Jeg personlig opplever dette som en personlig agenda fra min leder, hvor han så åpenbart forskjellsbehandler (det har han alltid gjort, og vi er mange som mener han både er uprofesjonell og en generelt dårlig leder. Fornærmer du han får du igjen. Og jeg var for litt siden i en litt heftig diskusjon med han ang noen oppgaver som var dårlig utført som han skyldte på meg for, men som jeg fikk bevist ikke var meg - og da sa jeg nok ganske klart i fra at jeg opplevde han uproffesjonell..

Som alenemamma til 2 barn jobber jeg hardt, jeg trenger tidvis litt ekstra penger da jeg er alene om alt her hjemme. Det er uansett skrikende behov etter sånne som meg, så da blir det jo ganske klart for meg at om denne personlige agendaen skal ramme meg, og meg alene - så er det jo ganske enkelt å bytte jobb. Bor i stor by på sørlandet og vil alltids ordne ny jobb. 

Syntes bare det var merkelig å straffe en ansatt som jobber så hardt og aldri fått klager - og så etter et ubehagelig møte plutselig blir fratatt noe andre kollegaer får. Uansett hva dere mener, så tenker je det er på meget tynt grunnlag å mene at jeg ikke kan ta en overtidsvakt - men han kan lett sette 4 nattevakter hver 6 helg på meg selv om jeg har sagt jeg helst vil slippe nattevakter da DET faktisk oppleves mer krevende enn noe annet..

Så ja... Selv om han har RETT til det, så er jeg ikke sikker på han er så klok og god leder som på ene siden skal nekte meg overtid, men på den andre siden sette me på krevende vaktuker og i tillegg sette meg på nesten alle ansvarsvakter fordi han vet det da alltid er orden når jeg går av vakt.. (og ansvarsvaktene er mye mer krevende enn bare å ha vanlig vakt.. Så for meg er dette åpenbart personlig agenda..

Anonymkode: 5387d...5f9

Jeg er ikke enig i svarene du har fått så langt i tråden. Du burde snakke med fagforeningen, dersom du er organisert. 

Anonymkode: 7dc4e...869

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 13.42):

 

Har faktisk leder da rett til å nekte meg overtid med årsak "økende fravær"? (man får jo ikke en krone utbetalt om man uheldigvis blir syk før en overtidsvakt heller -så ingen på avd kan "lure" seg til ekstralønn om man faktisk ikke jobber vakten.)

 

Anonymkode: 5387d...5f9

Må bare kommentere dette, for dette er feil! Er det avtalt at du skal ha vakten, så kan du bruke egenmelding på akkurat samme vis som andre. Du får timesbetalt for egenmeldingen, men ikke overtid eller andre tillegg (kveld/helg e.l.) 

Men betalt for avtalt vakt som du ble syk på, jo, det skal du ha!

Anonymkode: 4a1f7...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jobber du i utgangspunktet TS? (Altså den vanlige stillingsprosenten). Om den er veldig lav, så syntes jeg det kanskje skal litt mer til for å bli "nektet" å jobbe overtid, men det kommer selvsagt an på hva sykemeldingene skyldtes. Er din stillingsprosent høy eller fulltid, så kan det være at din leder faktisk har rett her. Personalleder har omsorgsplikt for ansatte, og det innebærer faktisk også at man som leder ikke ønsker at ansatte som har vist en del flere tegn på sykdom enn vanlig, jobber unødvendig mye overtid. Spørsmålet her er vel om dine sykemeldinger kan sies å skylde noe som helst som kan skje på jobben, eller som kan skje som følge av at man har jobbet alt for mye. 

Anonymkode: 4a6b7...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare kommentere dette, for dette er feil! Er det avtalt at du skal ha vakten, så kan du bruke egenmelding på akkurat samme vis som andre. Du får timesbetalt for egenmeldingen, men ikke overtid eller andre tillegg (kveld/helg e.l.) 

Men betalt for avtalt vakt som du ble syk på, jo, det skal du ha!

Anonymkode: 4a1f7...c14

På min arbeidsplass får man også tillegg, men ikke overtid, om man blir syk på ekstravakter. 

Anonymkode: e8254...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempebra leder faktisk sier nei, når de anser at det ikke er bra for deg. Ofte klages det på at ledere presser på overtid; men det er ikke sikkert du hadde hatt x antall nyrebekkenbetennelser, lungebetennelse osv det siste året om du ikke var sliten. Det er ikke normalt. 

Anonymkode: 6c5cd...09f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 20.52):

Takk for at du klarer å se min side av saken.

Det undrer meg hvordan flere mener jeg ikke klarer å jobbe 100% siden jeg har blitt syk - dette ligger det INGEN logisk forklaring på. ALLE kan bli syke. Og ofte kan man se en sammenheng at hvis kroppen har vært igjennom noen infeksjoner, så er man nok i en periode mer mottakelig for ny sykdom. Det spiller ingen rolle om man da jobber 5 dager i uka, 3 dager i uka eller 6 dager i uka -så lenge man hviler nok, spiser sunt, tar vaksiner og generelt tar vare på seg selv. Det skal faktisk en ganske høy andel stress over tid før immunforsvaret blir svakere -mye mer stress enn hva en overtidsvakt en gang i blant vil forårsake (vi snakker om maks 2-3 vakter pr mnd)

Før siste året med disse 4 rundene har jeg ikke hatt noen sykemeldinger på 6 år (!!)

Ei heller har jeg brukt noen særlig egenmeldinger siste årene heller. Det er også dokumentert at jeg ikke har blitt syk i etterkant av noen ekstravakter (sist runde kom rett etter/rundt høstferien min..

Jeg står fortsatt på at leder tar feil og gjør en smålig vurdering når han straffer meg fordi jeg uheldigvis har vært syk siste året.

Og ja -dette er en arbeidsplass med enormt høy belastning og dessverre en sykdomsfravær rundt 15% totalt i avdelingen. 

Og slutt med tullete hersketeknikk om at jeg furter. Det må da være lov å reagere på en åpenbar forskjellsbehandling av en dårlig leder som mange misliker -og jeg er langt i fra den eneste som har reagert på denne lederen som bryter taushetsplikten sin, snoker i ansattes privatliv og forskjellsbehandler ansatte ut i fra trynefaktor.

Jeg furter alledels ikke. Og jeg vet godt jeg kan bytte jobb ganske enkelt -og vet jeg er heldig som er en ettertraktet fagperson som mange vil ha. Og selvsagt finner jeg meg ikkei å bli straffet for noe jeg ikke kunne ha unngått/påvirket . ALLE kan bli akutt syke -også dere som skriver at jeg ikke tåler å jobbe 100%. Dere vet tydligvis ikke hva dere prater om..

Anonymkode: 5387d...5f9

Om dere ansatte mener at leder tilgodeser favoritter ved utdeling av overtidsvakter og at det ikke har noen som helst sammenheng med økonomisk gevinst for bedriften, altså det å i mest mulig grad unngå at overtid går til ansatte som allerede har 100% stilling. Da bør dere ta det opp med den som står over leder. Vi får jo kun din side av saken og aner ikke om de andre som får overtidsvaktene har mindre stillinger, er kjappere til å skrive seg opp på slike vakter, har veldig lite fravær, eller om de rett og slett bare er favorisert av leder.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 20.34):

Samme her. Noen faste (som sjefen liker?) får alle ekstravakter, andre får ingenting. Faktisk får de faste betalt for vakter de ikke kan ta ordentlig, men går dobbelt på, framfor å sette inn en annen. 

Hos oss fikk også noen tillegg og andre ikke, begrunnelsen var at tillegget var så lite at det ikke var vits i å føre det… 

Ts: Snakk med fagforeningen din, er min anbefaling. 

Anonymkode: 2a8e9...3bb

Dette er jo hårreisende, dersom det er en åpenbar skjevfordeling av ekstravakter til ansatte som i utgangspunktet har like mye sykefravær. Er du sikker på at det ikke er snakk om kompetansedekning, altså at de som får overtidsvakter dekker en manglende kompetanse som andre som vil jobbe ekstra ikke innehar? Har dere tillitsvalgt på arbeidsplassen, i så fall er det en åpenbar sak for ham/henne.

Anonymkode: 2027b...8b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 20.52):

Takk for at du klarer å se min side av saken.

Det undrer meg hvordan flere mener jeg ikke klarer å jobbe 100% siden jeg har blitt syk - dette ligger det INGEN logisk forklaring på. ALLE kan bli syke. Og ofte kan man se en sammenheng at hvis kroppen har vært igjennom noen infeksjoner, så er man nok i en periode mer mottakelig for ny sykdom. Det spiller ingen rolle om man da jobber 5 dager i uka, 3 dager i uka eller 6 dager i uka -så lenge man hviler nok, spiser sunt, tar vaksiner og generelt tar vare på seg selv. Det skal faktisk en ganske høy andel stress over tid før immunforsvaret blir svakere -mye mer stress enn hva en overtidsvakt en gang i blant vil forårsake (vi snakker om maks 2-3 vakter pr mnd)

Før siste året med disse 4 rundene har jeg ikke hatt noen sykemeldinger på 6 år (!!)

Ei heller har jeg brukt noen særlig egenmeldinger siste årene heller. Det er også dokumentert at jeg ikke har blitt syk i etterkant av noen ekstravakter (sist runde kom rett etter/rundt høstferien min..

Jeg står fortsatt på at leder tar feil og gjør en smålig vurdering når han straffer meg fordi jeg uheldigvis har vært syk siste året.

Og ja -dette er en arbeidsplass med enormt høy belastning og dessverre en sykdomsfravær rundt 15% totalt i avdelingen. 

Og slutt med tullete hersketeknikk om at jeg furter. Det må da være lov å reagere på en åpenbar forskjellsbehandling av en dårlig leder som mange misliker -og jeg er langt i fra den eneste som har reagert på denne lederen som bryter taushetsplikten sin, snoker i ansattes privatliv og forskjellsbehandler ansatte ut i fra trynefaktor.

Jeg furter alledels ikke. Og jeg vet godt jeg kan bytte jobb ganske enkelt -og vet jeg er heldig som er en ettertraktet fagperson som mange vil ha. Og selvsagt finner jeg meg ikkei å bli straffet for noe jeg ikke kunne ha unngått/påvirket . ALLE kan bli akutt syke -også dere som skriver at jeg ikke tåler å jobbe 100%. Dere vet tydligvis ikke hva dere prater om..

Anonymkode: 5387d...5f9

De som får ekstravakter i stedet for deg, er du 100 % sikker på at de har gjennomsnittlig sykefravær som er høyere enn ditt (altså 10%)? 

Du kan ikke tenke deg at lederen din er redd for å brenne deg ut ved å gi deg overtidsvakter på tross av ditt høye sykefravær, du er jo åpenbart en viktig ressursperson for avdelingen? 

Hadde troppet opp hos sjefen og enten krevd høyere grunnlønn eller ekstravakter, dersom det stemmer at leder tilgodeser folk med 15 % sykefravær med ekstravakter.

Og til slutt; 15 % sykefravær er jo helt ekstremt!! Dette må være en av Norges mest usunne og syke arbeidsplasser! Garantert innen helsevesenet og garantert mange ansatte med liten eller ingen utdanning.

Anonymkode: 2027b...8b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett TS sine innlegg på første side, men dette kan jo høres ut som en leder som tar nødvendig ansvar for å ikke belaste en medarbeider mer enn nødvendig. Begrunnelse:

  • 10 uker sykemelding (100 og 50%) på 14 måneder - i tillegg til evt. sykt barn dager vil jeg tro
    • På toppen av sykemeldingsdager kommer feriedager. Det vil i praksis si at en kanskje har jobber fult kun 2/3 av tiden det siste året
  • Jeg antar sykemeldingsperiodene er spredt ut over de siste 14 månedene, slik at TS har vært "tilbake" mesteparten av tiden
  • TS har bedt om å slippe krevende vakter

Det samlede bildet tror jeg gjør det vanskelig å rettferdiggjøre å gi en medarbeider overtidsvakter. Hvis medarbeideren stadig er på vei tilbake fra sykdom vil det antagelig se ganske stygt ut for lederen om neste sykdomsperiode inntreffer og han har lagt mer enn 100% arbeidsbelastning på en medarbeider med høyt sykefravær. Det vil kunne fremstå direkte uansvarlig og som dårlig ledelse. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 20.34):

Samme her. Noen faste (som sjefen liker?) får alle ekstravakter, andre får ingenting. Faktisk får de faste betalt for vakter de ikke kan ta ordentlig, men går dobbelt på, framfor å sette inn en annen. 

Hos oss fikk også noen tillegg og andre ikke, begrunnelsen var at tillegget var så lite at det ikke var vits i å føre det… 

Ts: Snakk med fagforeningen din, er min anbefaling. 

Anonymkode: 2a8e9...3bb

Jobber vi på samme sted?

Ledere bør absolutt tenke arbeidsmiljø. Mange har sluttet hos oss.

Anonymkode: d00f2...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (3 timer siden):

Nå har jeg bare sett TS sine innlegg på første side, men dette kan jo høres ut som en leder som tar nødvendig ansvar for å ikke belaste en medarbeider mer enn nødvendig. Begrunnelse:

  • 10 uker sykemelding (100 og 50%) på 14 måneder - i tillegg til evt. sykt barn dager vil jeg tro
    • På toppen av sykemeldingsdager kommer feriedager. Det vil i praksis si at en kanskje har jobber fult kun 2/3 av tiden det siste året
  • Jeg antar sykemeldingsperiodene er spredt ut over de siste 14 månedene, slik at TS har vært "tilbake" mesteparten av tiden
  • TS har bedt om å slippe krevende vakter

Det samlede bildet tror jeg gjør det vanskelig å rettferdiggjøre å gi en medarbeider overtidsvakter. Hvis medarbeideren stadig er på vei tilbake fra sykdom vil det antagelig se ganske stygt ut for lederen om neste sykdomsperiode inntreffer og han har lagt mer enn 100% arbeidsbelastning på en medarbeider med høyt sykefravær. Det vil kunne fremstå direkte uansvarlig og som dårlig ledelse. 

Nå har TS senere skrevet at jobben hennes/hans har samlet sykefravær på 15 %, noe som trolig gjør denne arbeidsplassen til en av Norges aller verste hva angår både arbeidsmiljø og arbeidsmoral.

Anonymkode: 2027b...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har TS senere skrevet at jobben hennes/hans har samlet sykefravær på 15 %, noe som trolig gjør denne arbeidsplassen til en av Norges aller verste hva angår både arbeidsmiljø og arbeidsmoral.

Anonymkode: 2027b...8b2

Haha, nåja. Vi har avdelinger med både 20 og 30 prosent sykefravær, så kunne vært verre. I helse er det dessverre ikke unormalt med høyt fravær. Men bikker det over 10 prosent er det ofte tegn på dårlig kultur og miljø. Men Norges aller verste? Langt ifra. 😂

Anonymkode: 51f9c...758

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...