Gå til innhold

Leder nekter meg overtid pga tidligere fravær. Hvilke rettigheter gjelder her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber på en stor avdeling hvor det nesten alltid er behov for at noen jobber ekstra.  Jeg har ofte tilbudt meg og fått slike vakter. Men plutselig fikk jeg beskjed om at leder mente jeg pga økende fravær ikke skal få slike vakter lenger.. 

Jeg har hatt 4 tilfeller av akutt sykdom siste 14 mnd -  alle kan bevises med labprøver, legejournaler osv. Dvs det har alltid vært bakterier/virus med behov for behandling som årsak til fravær. Leder mener altså at jeg blir oftere syk fordi jeg jobber litt mer.  Det er ingen mistanke om skulk (det sier leder også) da alt kan dokumeneters angående fraværet. Jeg jobber hardt gjennom vaktene jeg har, 8aldri en som skofter unna på jobb, og dette kan også dokumenteres -at jeg jobber like jevnt gjennom hele vakten)  og er veldig godt likt av kollegaer 

Mao: Ingen mistanke skulk, fraværet kan dokumenteres som akutt sykdom og det har ingen relevans om jeg har jobbet 10% eller 150% i tiden før jeg ble smittet og syk ifølge legen min, det er ingen klage noensinne på meg hverken faglig, kollegialt eller sosialt. 

Har faktisk leder da rett til å nekte meg overtid med årsak "økende fravær"? (man får jo ikke en krone utbetalt om man uheldigvis blir syk før en overtidsvakt heller -så ingen på avd kan "lure" seg til ekstralønn om man faktisk ikke jobber vakten.)

Og hvis leder fortsatt kan nekte meg overtid med fravær som grunnlag -  da må vel dette gjelde alle på avdelingen med fravær? Ellers blir det vel diskrimenering? Jeg vet de iallefall ikke kan bedrive forskjellsbehandling på denne måten.. Da må jo enten alle med fravær få samme forbudet, eller ingen. (Om jeg hadde hatt mye småfravær og mistanke skoft, så hadde jeg skjønt det -  men all fravær er sykemeldinger fra lege med bevis fra journaler om labprøver og fysiske undersøkelser som konkluderer diagnosene - som feks lungebetennelse)

Men hva er rett/galt her? Kan leder i en offentlig bedrift nekte en ansatt en gode de andre på jobben har?

Anonymkode: 5387d...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags fravær snakker vi om her, hvor langvarig? Hvis du har hatt en serie av lengre sykmeldinger det siste året er det jo forståelig hvis leder mener at du ikke bør jobbe overtid. Da er det bedre å ivareta helsa si mest mulig i stedet for å jobbe ekstra. 

Anonymkode: 46666...7e8

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med 4 sykdomsrunder som krever leger, blodprøver og behandling på drøyt ett år (altså 4 sykemeldingsperioder), så hadde heller ikke jeg valgt å gi deg ekstravakter. Det er også leders ansvar å sørge for at du ikke får dårligere helse, og det høres jo ut som at 100 % stilling er nok i ditt tilfelle.

Anonymkode: 2027b...8b2

  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire runder med omfattende sykdom på i overkant av et år er mye. Lederen gjør lurt i å begrense arbeidet ditt. Så klart er man mer mottakelig for virussykdom og bakterier hvis man er sliten og overarbeidet. 

Anonymkode: feabe...f5a

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtid er ingen rett man har, og leder har vel også visse plikter, ikke bare bedriftens økonomi men han/hun skal også beskytte de ansatte. Opplevde på en arbeidsplass med mye helgejobbing at noen av de yngre ofte var borte en dag eller to før eller etter at vi jobbet helg og det er kanskje det leder vil unngå.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at leder gjør rett her desverre (for deg). Dersom du har jobbet for mye så kan det faktisk øke stressnivået i kroppen som også klusser til immunforsvaret. Lederen din tar altså hensyn til din helse, som en god leder skal.

Anonymkode: 483a6...572

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt leder nekter overtid om amdre kan ta ekstravakter og det ikke utgjør overtid....

Jeg var mye syk en periode. Kronisk sykdom som i perioder er verre. Når jeg var syk gang nr 3 på kort tid så fikk jeg ikke ekstravakter. Fikk hvis jeg ble spurt samme dag, men hun ringte meg ikke for å avtale frem i tid. Forstår det godt. Ellers blir det ekstravakter for ekstravakt ved sykdom noe som blir dyrt.

Anonymkode: 5e880...dc7

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sva. Men da må vel dette gjelde alle med noe fravær siste året? Min lege mener det er irrelevant om jeg var sliten/ikke sliten. To av infeksjonene var nyrebekkenbetennelse, en runde var lungebetennelse. Tilsammen på 14 mnd var jeg sykemeldt 6 uker 100% og 4 uker 50% (pp 14 mnd)

Min lege var i hvertfall klar på at dette ville oppstått uansett - pga smittevei/foranledning til sykdom...

Anonymkode: 5387d...5f9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leder kan fritt bestemme hvem som får/ikke får overtid. 4 akutt-tilfeller på ett år, tyder på et svakt immunforsvar og overtid/stress kan påvirke immunforsvaret. Leder tar de bestemmelsene de mener er rett for sin arbeidsplass og med din sykehistorie, så unngår de merbelastning, da de trenger deg til dine ordinære arbeidsoppgaver. Det blir også svært dyrt for arbeidsgiver OM du skulle bli syk på de dagene du er satt opp ekstra. 

Anonymkode: 5da3d...198

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for sva. Men da må vel dette gjelde alle med noe fravær siste året? Min lege mener det er irrelevant om jeg var sliten/ikke sliten. To av infeksjonene var nyrebekkenbetennelse, en runde var lungebetennelse. Tilsammen på 14 mnd var jeg sykemeldt 6 uker 100% og 4 uker 50% (pp 14 mnd)

Min lege var i hvertfall klar på at dette ville oppstått uansett - pga smittevei/foranledning til sykdom...

Anonymkode: 5387d...5f9

Leder kan gi ekstravakter til hvem de vil, og det trenger ikke være samme regler for alle, du har ikke krav på å jobbe overtid. Når du har vært sykemeldt 10 uker på ett år så er det MYE, og jeg hadde heller ikke gitt deg ekstravakter med så høyt fravær. Leder har også ansvar for at arbeidssituasjonen ikke forverre helsen din, hva legen din mener her er irrelevant, høyt fravær viser at du har nok med den stillingen du har. Dessuten er du upålitelig som arbeidstaker med så mye fravær, plutselig er du vekke fra jobbe fordi du er syk igjen. Nei her gjør leder helt rett. Du har ikke krav på noe, og det er med god grunn du ikke får noe. 

Anonymkode: bb992...4e3

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder kan gjøre som hun vil uten begrunnelse. Hos oss har dette med ekstra vakter ødelagt miljøet. 

Anonymkode: d00f2...38e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt kalle det en form for diskriminering/ekskludering. 

Utrolig svak lederstil. Oppskriften på dårlig arbeidsmiljø og vantrivsel.

At du har helt normalt fravær iløpet av ett år skal ikke frata deg retten til overtid.

Dette burde du involvere fagforening rundt, og så håpe at det er noe tak i fagforeningen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har rett til overtid. En leder har faktisk plikt til å unngå overtid, og det er ulovlig å planlegge aktivitet med bruk av overtid.

Når det er sagt, behov for ekstra arbeidskraft inntrer. En leder kan dekke dette på den måten han finner formålstjenlig, så fremt arbeidsmiljøloven ikke brytes.

Anonymkode: a20be...dee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var mye fravær. Totalt åtte hele uker. To mnd på 14 mnd, høy fraværsprosent. Har du noen egenmeldinger i tillegg? Hvis det er noe du har krav på her vil jeg heller tro det er å ikke få ekstravakter, for å sørge for god helse og lite fravær fremover. 

Anonymkode: feabe...f5a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for sva. Men da må vel dette gjelde alle med noe fravær siste året? Min lege mener det er irrelevant om jeg var sliten/ikke sliten. To av infeksjonene var nyrebekkenbetennelse, en runde var lungebetennelse. Tilsammen på 14 mnd var jeg sykemeldt 6 uker 100% og 4 uker 50% (pp 14 mnd)

Min lege var i hvertfall klar på at dette ville oppstått uansett - pga smittevei/foranledning til sykdom...

Anonymkode: 5387d...5f9

Men er det virkelig noen som tangerer fravær/sykdomsfrekvensen din, da? Dette blir jo en litt søkt problemstilling da det sannsynligvis ikke er mange som har mer fravær enn det du selv har hatt.

Anonymkode: 21c7e...3d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (36 minutter siden):

Vil absolutt kalle det en form for diskriminering/ekskludering. 

Utrolig svak lederstil. Oppskriften på dårlig arbeidsmiljø og vantrivsel.

At du har helt normalt fravær iløpet av ett år skal ikke frata deg retten til overtid.

Dette burde du involvere fagforening rundt, og så håpe at det er noe tak i fagforeningen.

Det er ingenting normalt ved 10 ukers sykemelding på 14 måneder. Og ingen har rett til å jobbe overtid. 

Anonymkode: 13b08...e09

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk alle sammen  -nå legger vi denne død. Jeg ser hva dere tenker/mener. Og jeg vil ikke gå i detaljer her, utover at dette er en arbeidsplass med mye fravær generelt, jeg er definitivt ikke den som har noen rekord her..

Jeg stoler faktisk mest på egen lege som kjenner meg svært godt og som er klar på at mine sykdomstilfeller ville oppstått uavhengig av hvor mye jeg jobber.. Jeg kan ikke unngå smitte mer enn jeg allerede gjør av hygieniske tiltak, sover mye, spsier sunt etc.

Jeg personlig opplever dette som en personlig agenda fra min leder, hvor han så åpenbart forskjellsbehandler (det har han alltid gjort, og vi er mange som mener han både er uprofesjonell og en generelt dårlig leder. Fornærmer du han får du igjen. Og jeg var for litt siden i en litt heftig diskusjon med han ang noen oppgaver som var dårlig utført som han skyldte på meg for, men som jeg fikk bevist ikke var meg - og da sa jeg nok ganske klart i fra at jeg opplevde han uproffesjonell..

Som alenemamma til 2 barn jobber jeg hardt, jeg trenger tidvis litt ekstra penger da jeg er alene om alt her hjemme. Det er uansett skrikende behov etter sånne som meg, så da blir det jo ganske klart for meg at om denne personlige agendaen skal ramme meg, og meg alene - så er det jo ganske enkelt å bytte jobb. Bor i stor by på sørlandet og vil alltids ordne ny jobb. 

Syntes bare det var merkelig å straffe en ansatt som jobber så hardt og aldri fått klager - og så etter et ubehagelig møte plutselig blir fratatt noe andre kollegaer får. Uansett hva dere mener, så tenker je det er på meget tynt grunnlag å mene at jeg ikke kan ta en overtidsvakt - men han kan lett sette 4 nattevakter hver 6 helg på meg selv om jeg har sagt jeg helst vil slippe nattevakter da DET faktisk oppleves mer krevende enn noe annet..

Så ja... Selv om han har RETT til det, så er jeg ikke sikker på han er så klok og god leder som på ene siden skal nekte meg overtid, men på den andre siden sette me på krevende vaktuker og i tillegg sette meg på nesten alle ansvarsvakter fordi han vet det da alltid er orden når jeg går av vakt.. (og ansvarsvaktene er mye mer krevende enn bare å ha vanlig vakt.. Så for meg er dette åpenbart personlig agenda..

Anonymkode: 5387d...5f9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har ikke helse til å jobbe 100%. Hvordan skal du da orke overtid? 

Anonymkode: 1cdc0...6a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell på om dette ble sagt med bekymring for helsa di, eller om det var et forsøk på straff for at du var borte. Kan det være noe i det, at 100% kanskje holder til du har vært frisk en stund? Hvis det ble fremlagt på en giftig måte, som en åpenbar straffereaksjon, så hadde jeg begynt å se meg etter en ny jobb. Det finnes mange elendige sjefer som aldri skulle hatt jobben sin, det beste man kan gjøre for helsa er å unngå dem. 

Anonymkode: a35a6...da2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forresten kan gjøre, er å ta på deg noen ekstravakter i nabokommunen. Sjekk opp regelverket først, men dette kunne man fint gjøre for noen år siden :) Så lenge det ikke beviselig går utover jobben din, så ser jeg ikke problemet, da mange sliter med økonomien nå.

Anonymkode: a35a6...da2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...