Gå til innhold

Leder nekter meg overtid pga tidligere fravær. Hvilke rettigheter gjelder her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker ikke som om leder gjør det for å nekte deg noe, men for å bevare deg i den prosenten du jobber. Det må du se på som positivt.

Anonymkode: a6234...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi aner jo ikke begynnelsen til lederen her, og vi hører kun din versjon her. Den heftige diskusjonen du nevner er for eksempel veldig vanskelig å ta stilling til, når vi bare hører din versjon. Men det er jo ikke usannsynlig at lederen tenker det blir for mye arbeid på deg, når du allerede har fortalt at nattvakter hver 6 helg fordi det er så krevende for deg. 
 

Lederen ser jo åpenbart på deg som en ansvarsfull og pålitelig ansatt, side du får ansvarsvaktene. Men du skriver jo at det er veldig lett for deg å finne ny jobb, så da anbefaler jeg det om du mistrives med leder. Man er tross alt på jobb store deler av livet.

Anonymkode: d37a6...3e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du får tildelt ekstra ansvar på jobb og leder viser slik tillit til deg, men du tror likevel leder har en personlig agenda mot deg? 

Ta gjerne opp problemstillingen med tillitsvalgt, hos oss har vi definerte rutiner på hvem som prioriteres ved overtid, men ikke alle ledere greier (gidder...) å følge de. 

En godt drevet avdeling skal ha lite behov for overtid, så er ikke nødvendigvis så lurt å bytte jobb hvis du vil ha bedre ledelse OG mer overtid. Mye overtid fører til mer sykefravær. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ingenting normalt ved 10 ukers sykemelding på 14 måneder. Og ingen har rett til å jobbe overtid. 

Anonymkode: 13b08...e09

10 ukers sykemelding på 14 måneder er ikke god grunn til å nekte TS overtid, herav utsette TS for diskriminering og forskjellsbehandling. Det er utrolig dårlig kutyme å forskjellsbehandle sine ansatte for så lite.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi aner jo ikke begynnelsen til lederen her, og vi hører kun din versjon her. Den heftige diskusjonen du nevner er for eksempel veldig vanskelig å ta stilling til, når vi bare hører din versjon. Men det er jo ikke usannsynlig at lederen tenker det blir for mye arbeid på deg, når du allerede har fortalt at nattvakter hver 6 helg fordi det er så krevende for deg. 
 

Lederen ser jo åpenbart på deg som en ansvarsfull og pålitelig ansatt, side du får ansvarsvaktene. Men du skriver jo at det er veldig lett for deg å finne ny jobb, så da anbefaler jeg det om du mistrives med leder. Man er tross alt på jobb store deler av livet.

Anonymkode: d37a6...3e2

*begrunnelsen, ikke begynnelsen. 

Anonymkode: d37a6...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk alle sammen  -nå legger vi denne død. Jeg ser hva dere tenker/mener. Og jeg vil ikke gå i detaljer her, utover at dette er en arbeidsplass med mye fravær generelt, jeg er definitivt ikke den som har noen rekord her..

Jeg stoler faktisk mest på egen lege som kjenner meg svært godt og som er klar på at mine sykdomstilfeller ville oppstått uavhengig av hvor mye jeg jobber.. Jeg kan ikke unngå smitte mer enn jeg allerede gjør av hygieniske tiltak, sover mye, spsier sunt etc.

Jeg personlig opplever dette som en personlig agenda fra min leder, hvor han så åpenbart forskjellsbehandler (det har han alltid gjort, og vi er mange som mener han både er uprofesjonell og en generelt dårlig leder. Fornærmer du han får du igjen. Og jeg var for litt siden i en litt heftig diskusjon med han ang noen oppgaver som var dårlig utført som han skyldte på meg for, men som jeg fikk bevist ikke var meg - og da sa jeg nok ganske klart i fra at jeg opplevde han uproffesjonell..

Som alenemamma til 2 barn jobber jeg hardt, jeg trenger tidvis litt ekstra penger da jeg er alene om alt her hjemme. Det er uansett skrikende behov etter sånne som meg, så da blir det jo ganske klart for meg at om denne personlige agendaen skal ramme meg, og meg alene - så er det jo ganske enkelt å bytte jobb. Bor i stor by på sørlandet og vil alltids ordne ny jobb. 

Syntes bare det var merkelig å straffe en ansatt som jobber så hardt og aldri fått klager - og så etter et ubehagelig møte plutselig blir fratatt noe andre kollegaer får. Uansett hva dere mener, så tenker je det er på meget tynt grunnlag å mene at jeg ikke kan ta en overtidsvakt - men han kan lett sette 4 nattevakter hver 6 helg på meg selv om jeg har sagt jeg helst vil slippe nattevakter da DET faktisk oppleves mer krevende enn noe annet..

Så ja... Selv om han har RETT til det, så er jeg ikke sikker på han er så klok og god leder som på ene siden skal nekte meg overtid, men på den andre siden sette me på krevende vaktuker og i tillegg sette meg på nesten alle ansvarsvakter fordi han vet det da alltid er orden når jeg går av vakt.. (og ansvarsvaktene er mye mer krevende enn bare å ha vanlig vakt.. Så for meg er dette åpenbart personlig agenda..

Anonymkode: 5387d...5f9

Jobber de andre i 100% stilling? Det har jo også betydelig, langt dyrere for bedriften å la en som allerede har jobb i 100% stilling ta ekstravakter enn en som har timer til gode før den når 100%, det har jo med de pålagte tillegg en skal ha i tillegg til kveldstillegg når en jobber over 100% for samme arbeidsgiver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du forresten kan gjøre, er å ta på deg noen ekstravakter i nabokommunen. Sjekk opp regelverket først, men dette kunne man fint gjøre for noen år siden :) Så lenge det ikke beviselig går utover jobben din, så ser jeg ikke problemet, da mange sliter med økonomien nå.

Anonymkode: a35a6...da2

Men dette gir ikke ts overtidsbetaling... 

Men det er ganske vanlig fortsatt ja. Riktignok uheldig for det også fører til mye sykefravær, noe kommunen kan tape på fordi sykefravær utover 100 prosent ikke blir refundert, men kommunen utbetaler lønn på alt sykefravær. Men det er nå leders problem å avdekke... 

Anonymkode: 51f9c...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk alle sammen  -nå legger vi denne død. Jeg ser hva dere tenker/mener. Og jeg vil ikke gå i detaljer her, utover at dette er en arbeidsplass med mye fravær generelt, jeg er definitivt ikke den som har noen rekord her..

Jeg stoler faktisk mest på egen lege som kjenner meg svært godt og som er klar på at mine sykdomstilfeller ville oppstått uavhengig av hvor mye jeg jobber.. Jeg kan ikke unngå smitte mer enn jeg allerede gjør av hygieniske tiltak, sover mye, spsier sunt etc.

Jeg personlig opplever dette som en personlig agenda fra min leder, hvor han så åpenbart forskjellsbehandler (det har han alltid gjort, og vi er mange som mener han både er uprofesjonell og en generelt dårlig leder. Fornærmer du han får du igjen. Og jeg var for litt siden i en litt heftig diskusjon med han ang noen oppgaver som var dårlig utført som han skyldte på meg for, men som jeg fikk bevist ikke var meg - og da sa jeg nok ganske klart i fra at jeg opplevde han uproffesjonell..

Som alenemamma til 2 barn jobber jeg hardt, jeg trenger tidvis litt ekstra penger da jeg er alene om alt her hjemme. Det er uansett skrikende behov etter sånne som meg, så da blir det jo ganske klart for meg at om denne personlige agendaen skal ramme meg, og meg alene - så er det jo ganske enkelt å bytte jobb. Bor i stor by på sørlandet og vil alltids ordne ny jobb. 

Syntes bare det var merkelig å straffe en ansatt som jobber så hardt og aldri fått klager - og så etter et ubehagelig møte plutselig blir fratatt noe andre kollegaer får. Uansett hva dere mener, så tenker je det er på meget tynt grunnlag å mene at jeg ikke kan ta en overtidsvakt - men han kan lett sette 4 nattevakter hver 6 helg på meg selv om jeg har sagt jeg helst vil slippe nattevakter da DET faktisk oppleves mer krevende enn noe annet..

Så ja... Selv om han har RETT til det, så er jeg ikke sikker på han er så klok og god leder som på ene siden skal nekte meg overtid, men på den andre siden sette me på krevende vaktuker og i tillegg sette meg på nesten alle ansvarsvakter fordi han vet det da alltid er orden når jeg går av vakt.. (og ansvarsvaktene er mye mer krevende enn bare å ha vanlig vakt.. Så for meg er dette åpenbart personlig agenda..

Anonymkode: 5387d...5f9

Han skal jobbe for å forebygge sykefravær, og det er det han gjør. Jeg regner med at vaktukene er krevende for alle (og ikke at du har urimelig tung turnus). I tillegg har han mer behov for å bruke deg til å bemanne ansvarsvakter enn å ha deg tilgjengelig for overtid. Og siden du for tiden ikke tåler totalbelastning inkludert overtid, gjør han jobben sin ved å begrense arbeidsbelastningen for deg. 

Anonymkode: 2e093...1a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men du har ikke helse til å jobbe 100%. Hvordan skal du da orke overtid? 

Anonymkode: 1cdc0...6a2

Hvor i innleggene mine mener du å finne at jeg ikke har helse til 100%? Jeg har en helt normal, frisk helse uten grunnstkdommer.. Det jeg skrev at det er ironisk at han mener en overtidsvakt er så krevende for meg at jeg kan bli syk, så det får je ikke lov til, men samtidig sette meg på de mest krevende arbeidsoppgaver og type vakter og mene at DET ikke kan være slitsomt å gjøre meg syk. Ganske dobbeltmoral i det der.. Da burde han jo heller ikke sette meg opp hele påsken, krevende nattevaktshelger etc -  for noe vås! For det er jeg tydligvis frisk nok til.

Spiller ingen rolle, vi trenger ikke diskutere mer. Jeg opplever å ha en utrolig uproff leder uansett - og det gjør bare at han mister en veldig erfaren og veldig godt likt ansatt som jobber hardt og effektivt alle vakter jeg er på- så får han sitte igjen med de som bare gir halv innsats og gir f.. i avdelingens behov og ansvar. Er ikke akkurat meg dette går utover i lengden -ny jobb kan jeg fikse innen en kort måned..

Anonymkode: 5387d...5f9

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være lederen ser på deg med litt andre øyne enn du selv gjør? Det er jo en grunn til at han ikke gir deg overtid. De som selv synes de er ufortreffelug i jobben er som regel ikke det. Og en sak har som regel alltid to sider. 
Du har høyt fravær. Da er det helt greit å ikke gi deg ekstra arbeid. 
 

Anonymkode: 13aa8...f61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for sva. Men da må vel dette gjelde alle med noe fravær siste året? Min lege mener det er irrelevant om jeg var sliten/ikke sliten. To av infeksjonene var nyrebekkenbetennelse, en runde var lungebetennelse. Tilsammen på 14 mnd var jeg sykemeldt 6 uker 100% og 4 uker 50% (pp 14 mnd)

Min lege var i hvertfall klar på at dette ville oppstått uansett - pga smittevei/foranledning til sykdom...

Anonymkode: 5387d...5f9

Du er jo svært mye syk om du har vært flere mnd sykemeldt på under to år. Det sier seg vell selv at du ikke er en person som kan jobbe overtid når du ikke mesterer fulltidsarbeid? 

Og ja leder gjør jo lurt i og bruke de ansatte som har helse til overtidsarbeid til nettopp dette slik at man ikke forverrer bemanningssituasjon ytterligere.

Anonymkode: 66689...d0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sykdomsperiodene kommet etter at du har jobbet overtid? Man blir lettere syk hvis man jobber mye og ikke passer på seg selv. Det kan virke som at arbeidsgiver gjør rett i å dra i bremsen. Hvis dette er tilfelle, så kan ikke jeg se at det er usaklig diskriminering, men her er jeg ingen ekspert.

Anonymkode: 3be23...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (1 time siden):

Vil absolutt kalle det en form for diskriminering/ekskludering. 

Utrolig svak lederstil. Oppskriften på dårlig arbeidsmiljø og vantrivsel.

At du har helt normalt fravær iløpet av ett år skal ikke frata deg retten til overtid.

Dette burde du involvere fagforening rundt, og så håpe at det er noe tak i fagforeningen.

Normalt med 10 % sykefravær??

Anonymkode: 2027b...8b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Normalt med 10 % sykefravær??

Anonymkode: 2027b...8b2

Lederen din gjør det eneste rette her..Forsøker å få deg tilbake i en stilling...Kanskje 100 % ?.....Og vedkommende prøver å skjerme deg fra eventuelle ekstravakter og alt annet søl.....Her er det kun lederen din som har rett....Hvis du har såpass høyt sykefravær som enkelte her insinuerer, så MÅ vel det være hovedfokus?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Normalt med 10 % sykefravær??

Anonymkode: 2027b...8b2

Det er ikke fraværsprosenten som er viktig, men hvorfor sykefraværet skjer og hvordan TS føler seg nå. TS har strengt tatt ikke vært sykemeldt pga arbeidsrelaterte grunner, så hvorfor late som at det er det TS sliter med?
At TS har litt høyere prosentandel fravær siste 14 månedene er ikke grunn nok til å forskjellsbehandle TS alene. 

Det er faktisk ganske så normalt å ligge på mellom 5-10% sykefravær i dag, alt etter hvilken bedrift/organisasjon det er snakk om. Og TS illustrerer en bedrift/organisasjon med høyt arbeidstrykk og høyt sykefravær, og da er ikke 10% avskrekkende nok til å forskjellsbehandle èn arbeidstaker. 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo litt underlig om man skal kunne jobbe mer enn helsa tillater og tjene gode overtidspenger og så bli sykemeldt med vanlig inntjening etterpå. Som nevnt i tråden kan stress og ekstra belastning redusere immunforsvaret slik at de bakterier og virus gjør deg syke fremfor at de preller av eller gir svak sykdom. Fokuser heller på å jobbe 100 % og få til dette før du ber om mer

Anonymkode: da874...f23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (8 minutter siden):

Det er ikke fraværsprosenten som er viktig, men hvorfor sykefraværet skjer og hvordan TS føler seg nå. TS har strengt tatt ikke vært sykemeldt pga arbeidsrelaterte grunner, så hvorfor late som at det er det TS sliter med?
At TS har litt høyere prosentandel fravær siste måneden er ikke grunn nok til å forskjellsbehandle TS alene. 

Det er faktisk ganske så normalt å ligge på mellom 5-10% sykefravær i dag, alt etter hvilken bedrift/organisasjon det er snakk om. Og TS illustrerer en bedrift/organisasjon med høyt arbeidstrykk og høyt sykefravær, og da er ikke 10% avskrekkende nok til å forskjellsbehandle èn arbeidstaker. 

Hvordan i alle dager mener man dette er forskjellsbehandling av kun en? Og diskriminering??? 😂

Altså, hvis man bruker sunn fornuft så er det helt logisk at en arbeidstaker som har høyt sykdomsfravær i sin stilling i hvertfall ikke skal brukes til overtid. 

Sjefen her gjør jo faktisk en god jobb ved å prioritere slik som sjefen gjør. Sikrer også på denne måten bemanningen og den ordinære driften på sikt. Og ikke minst sikrer et forsvarlig arbeidsmiljø med en forsvarlig arbeidsbelastning. 

At ts er furten for å gå glipp av overtidspenger... vell det får så være.

Anonymkode: 66689...d0c

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan i alle dager mener man dette er forskjellsbehandling av kun en? Og diskriminering??? 😂

Altså, hvis man bruker sunn fornuft så er det helt logisk at en arbeidstaker som har høyt sykdomsfravær i sin stilling i hvertfall ikke skal brukes til overtid. 

Sjefen her gjør jo faktisk en god jobb ved å prioritere slik som sjefen gjør. Sikrer også på denne måten bemanningen og den ordinære driften på sikt. Og ikke minst sikrer et forsvarlig arbeidsmiljø med en forsvarlig arbeidsbelastning. 

At ts er furten for å gå glipp av overtidspenger... vell det får så være.

Anonymkode: 66689...d0c

Hvis jeg brekker hånda og er ute av jobb i 3 måneder, skal jeg da når jeg kommer tilbake i full jobb ikke få lov til å jobbe overtid det neste året bare fordi jeg har sykefravær siste tiden? 

Nei, det er ikke slik arbeidslivet fungerer.

Du setter opp noen stråmenn med å si forsvarer ordinær drift og arbeidsmiljø. Det er ingenting som tilsier at det å la TS jobbe overtid er noe som truer dette. Faktisk sørger denne forskjellsbehandlingen for at TS føler seg dårlig. Rart at dere undergraver dèt i all tåka for å forsvare lederen.

Endret av Bombasi
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk alle sammen  -nå legger vi denne død. Jeg ser hva dere tenker/mener. Og jeg vil ikke gå i detaljer her, utover at dette er en arbeidsplass med mye fravær generelt, jeg er definitivt ikke den som har noen rekord her..

Jeg stoler faktisk mest på egen lege som kjenner meg svært godt og som er klar på at mine sykdomstilfeller ville oppstått uavhengig av hvor mye jeg jobber.. Jeg kan ikke unngå smitte mer enn jeg allerede gjør av hygieniske tiltak, sover mye, spsier sunt etc.

Jeg personlig opplever dette som en personlig agenda fra min leder, hvor han så åpenbart forskjellsbehandler (det har han alltid gjort, og vi er mange som mener han både er uprofesjonell og en generelt dårlig leder. Fornærmer du han får du igjen. Og jeg var for litt siden i en litt heftig diskusjon med han ang noen oppgaver som var dårlig utført som han skyldte på meg for, men som jeg fikk bevist ikke var meg - og da sa jeg nok ganske klart i fra at jeg opplevde han uproffesjonell..

Som alenemamma til 2 barn jobber jeg hardt, jeg trenger tidvis litt ekstra penger da jeg er alene om alt her hjemme. Det er uansett skrikende behov etter sånne som meg, så da blir det jo ganske klart for meg at om denne personlige agendaen skal ramme meg, og meg alene - så er det jo ganske enkelt å bytte jobb. Bor i stor by på sørlandet og vil alltids ordne ny jobb. 

Syntes bare det var merkelig å straffe en ansatt som jobber så hardt og aldri fått klager - og så etter et ubehagelig møte plutselig blir fratatt noe andre kollegaer får. Uansett hva dere mener, så tenker je det er på meget tynt grunnlag å mene at jeg ikke kan ta en overtidsvakt - men han kan lett sette 4 nattevakter hver 6 helg på meg selv om jeg har sagt jeg helst vil slippe nattevakter da DET faktisk oppleves mer krevende enn noe annet..

Så ja... Selv om han har RETT til det, så er jeg ikke sikker på han er så klok og god leder som på ene siden skal nekte meg overtid, men på den andre siden sette me på krevende vaktuker og i tillegg sette meg på nesten alle ansvarsvakter fordi han vet det da alltid er orden når jeg går av vakt.. (og ansvarsvaktene er mye mer krevende enn bare å ha vanlig vakt.. Så for meg er dette åpenbart personlig agenda..

Anonymkode: 5387d...5f9

Det virker som om du jobber innen helse (sykepleier?), og da vet du at hvorvidt man blir klinisk syk ved kontakt med bakterier, virus etc både kommer av egenskaper ved smittestoffet (mengde, type +++) OG immunforsvaret til den som blir utsatt for smitte. Ved høyt stressnivå (for eksempel ved høy arbeidsbelastning) vil det redusere immunforsvaret. Hverken legen din eller sjefen din kan si noe sikkert om jobben har hatt noe med disse fire(!) sykmeldingene på 14 måneder å gjøre. Og vi vet bare din side av historien. Kanskje er sjefen din ute etter deg, kanskje vil sjefen rett og slett redusere risikoen for enda en dyr sykmelding. Du sier du uansett misliker sjefen og lett kan få deg jobb et annet sted - da er det soleklart beste, for alle parter, bare at du finner deg en annen jobb. 
Fire sykmeldinger på ett år er forresten IKKE vanlig. De eneste jeg kjenner som har hatt det (minus ved graviditet), har hatt store personlige problemer (samlivsbrudd og lignende), eller de har vært virkelig vanskelige å ha som kolleger og ansatte (personlighetsforstyrrelser og diverse). Men versjonen legen får er nok en HELT annen enn den kolleger og leder opplever. Regner ikke med det samme er tilfelle for deg, mtp diagnosene du har hatt, men jeg skriver det likevel, fordi det illustrerer at en sak har flere sider. 

Anonymkode: 46666...7e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...