Gå til innhold

Kjæreste som er litt småkontrollerende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

WhisperingWind skrev (2 timer siden):

Han vil vite hvor du er og tracke deg? 👀

Dette er faretegn på sjalusi og kontroll og ofte sånne som ender opp med å bli manipulerende og voldelig.

Han er ikke «typen» til å være voldelig, så tror ikke han går der altså. Han sier han forstår at det er slitsomt, men at han er så redd for å miste meg at han klarer ikke la være.

Anonymkode: 12827...4dc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvorfor folk stresser så mye. Er praktisk å på snapmap, er du redd for at dette er for å kontrollere er du enten ustabil eller sammen med feil person.

Meg og dama har på «kartet» på hverandre, veldig lettvint. Ikke en gang har jeg tenkt at ho bruker det til å kontrollere meg😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (43 minutter siden):

Er ikke «nysgjerrighet» når en tracker og konstant skal vite hva den andre gjør. Det kalles overvåkning.

Jeg forklarer hva jeg tror personen prøvde å si. Så jeg er feil person å krangle med. 

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk stresser så mye. Er praktisk å på snapmap, er du redd for at dette er for å kontrollere er du enten ustabil eller sammen med feil person.

Meg og dama har på «kartet» på hverandre, veldig lettvint. Ikke en gang har jeg tenkt at ho bruker det til å kontrollere meg😂😂

Jeg er ikke på snapkartet med familien, nære venner eller noen. Synes tanken på at noen skal se hvor jeg er til enhver tid, er litt ekkel. Selv om jeg ikke gjør så mye spennende...

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke på snapkartet med familien, nære venner eller noen. Synes tanken på at noen skal se hvor jeg er til enhver tid, er litt ekkel. Selv om jeg ikke gjør så mye spennende...

Anonymkode: bb826...054

Og deg er jo helt greit, helt opp til deg. Men at folk skal legge seg opp i andres forhold å mene at kjærester er kontrollerende fordi de opplever kartet som praktisk blir for galt. Selvfølgelig er alle velkomne til å styre eget liv. Nå skal det sies at du blir sporet uansett så lenge du har en mobil på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (1 minutt siden):

Og deg er jo helt greit, helt opp til deg. Men at folk skal legge seg opp i andres forhold å mene at kjærester er kontrollerende fordi de opplever kartet som praktisk blir for galt. Selvfølgelig er alle velkomne til å styre eget liv. Nå skal det sies at du blir sporet uansett så lenge du har en mobil på deg.

Alle blir sporet, men nå snakker jeg om å skru på ekstra posisjon slik en gjør på snapmap. 

Jeg legger meg ikke opp i om andre bruker snapmap, men hvis det er i kombinasjon med et veldig fokus på hvor man er til enhver tid blir det fort litt mye. Jeg tror ikke det er bra å bruke slik teknologi om man er usikker eller sjalu av seg.

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle blir sporet, men nå snakker jeg om å skru på ekstra posisjon slik en gjør på snapmap. 

Jeg legger meg ikke opp i om andre bruker snapmap, men hvis det er i kombinasjon med et veldig fokus på hvor man er til enhver tid blir det fort litt mye. Jeg tror ikke det er bra å bruke slik teknologi om man er usikker eller sjalu av seg.

Anonymkode: bb826...054

Ja skjønner, poenget var at dersom man uansett blir sporet, hvorfor er det ille at den man deler livet med har tilgang. 
 

det er godt poeng, hvis man er en veldig usikker eller sjalu person kan det jo by på problemer, men da er det jo det som på løses opp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (4 timer siden):

Hun sier hva du «får og ikke får lov»?

Mulig jeg formulerte meg dårlig. 

Nei, hun sier ikke hva jeg får lov til å ikke lov til. 

Derfor ser jeg ikke på det som kontrollerende atferd men bare nysgjerrig. 

 

Anonymkode: 66176...08d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalu og kontrollerende mennesker er det helt uaktuelt å involvere seg med. Det du beskriver synes jeg ikke høres sunt ut

Anonymkode: 8a668...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (25 minutter siden):

Ja skjønner, poenget var at dersom man uansett blir sporet, hvorfor er det ille at den man deler livet med har tilgang. 

Det at bedrifter som Google kan spore meg og teoretisk sett kan bruke den informasjon, er en annen problemstilling enn om mine nærmeste helt konkret kan det og gjør det. 

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg tatt det som "røde flagg" at man ønsker å vite posisjon på snapmap og ikke har forståelse/respekt for dette med egentid. Men det er jo veldig forskjellig fra forhold til forhold hva man opplever som "normalt" eller "sunt" i relasjonen.


Kjernen her er vel at du selv opplever det som "kvelende" som du skriver. 
Kan dere snakke om dette og komme til et kompromiss/forståelse, eller er det sånn at du "må" tilpasse deg hans usikkerhet for at han skal føle seg trygg? Det kan i så fall være en litt farlig vei å starte på... 

 

Anonymkode: 6daa7...4c4

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han når du prater med andre menn, enten det er venner eller kollegaer?

Anonymkode: 24275...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er han når du prater med andre menn, enten det er venner eller kollegaer?

Anonymkode: 24275...9bb

Det går helt fint. Han er ikke sjalu

Anonymkode: 12827...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er dumt er å ettergi på slike krav. Fir når du innser at dette er for mye så kommer han til å bli værre når du slutter å gi han slik info. 

Du skal iallefall ikke flytte sammen med han før dette er et tema dere må jobbe igjennom sammen. Men gan må først og fremst inse at han har et sjalusi problem. 

Det som er skummelt med å flytte sammen med han nå, er at gan holder igjen fordi dere ikke har flyttet sammen. 

Og vanlige leksa når dere flytter sanmen er full overvåkning og innsyn i private meldinger osv. Gjerne krav om passord på alt (aldri gi bort det)

Så liker han ikke vennene dine,  påstår de har vært ufine, de neste han ikke liker er familien din også begynner han å klikke hver gang du snakker med folk ute i det offentlige.  

Og i verste fall begynner å slå deg for det og det er selvsagt din feil at han er så sinna. I tillegg vil han klage og kjefte om du tekker deg unna og presse deg til å vise kjærlighet å a sex når han vil. Og du kommer aldri til å gjøre det riktig.  

Du må stoppe dette nå. Men du må først og fremst ta dette opp som et problem du ikke kan godta. Også tar du det derifra. For klikker han iht det nå, bør du raskt inse at dette kan ikke endres og at det er helt riktig å bryte opp og ikke flytte sammen. 

Husk vold i forhold skjer ofte ikke før han har full kontroll og isolert deg fra alle du kjenner.  

1. Han skal ikke ha noen GPS på deg.

2. Han skal ikke ha innsyn i private meldinger. 

3. Han skal ikke ha ett eneste passord

4. Dere skal ha separat økonomi, og dele på utgifter om dere flytter sammen. Man kan ha oversikt på økonomi innimellom om det er nødvendig iht fordeling av budsjett.  Men da skal det gå to veier. Dette for å hindre han i kontroll på pengene dine også. 

5.  Blir han negativ til veninder osv. Så må han jobbe igjennom en aksept for din del. 

6. Vær tydelig på at et forhold må være basert på gjensidig tilitt

7. Ikke gi kjærlighet på komando, da mister du deg selv.skal du gi, skal det komme fra deg selv.

8. Dra om du ser dette ikke fungerer og at en normal hverdag ikke er mulig

9. Vurder han på hans verste ikke ut fra hans beste.  

Ps: min var ganske sjalu i starten. Og bla sammenlignet meg med en utro ex. Her satte jeg sore grenser. Og var tydelig på at jeg ikke var henne. Vi snakket oss igjennom hva er ok og ikke når vi er ute. Så feks vi ble enige om at vi snakker med hvem vi vil, men  i trekker oss unna om noen prøver seg på oss. Vi kan godt tulle flørte som i spøk og det ikke ligger noe i det . Etterhvert så har vi bygget opp et gjensidig  tilits forhold. Han liker ikke mine venner,så jeg møter de andre steder enn hjemme.  Men han vet også at om han presser meg eller hadde blitt ufin/ voldelig eller nektet meg å gjøre ting jeg vil. Så er forholdet over. Dette har gått bra i ca20år. Og det går så lenge han ser at dette er hans problem og jobber med det. Men vi tar også en prat mår han syntes det blir vanskelig  og hvorfor det er vanskelig  og hvordan han kan løse det. Løsningen er aldri at jeg skal slutte å møte eller hilse på folk jeg kjenner. Da skal det isåfall være fordi de faktisk har vært slemme med han og at jeg er enig.

Sjalusi er vondt for den det gjelder,  og vanskelig å komme ut av alene. Men blir ikke bedre om du er med på å la han styre deg. Og er han ikke instilt på å få kontroll på sin Sjalusi,  da kan ikke du hjelpe han utover å gjøre det slutt på grunnlag av at sjalusien tar overhånd. 

Anonymkode: 48824...74b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (11 timer siden):

Ja skjønner, poenget var at dersom man uansett blir sporet, hvorfor er det ille at den man deler livet med har tilgang. 
 

det er godt poeng, hvis man er en veldig usikker eller sjalu person kan det jo by på problemer, men da er det jo det som på løses opp i

Det kan bli et problem når den personen man deler livet med begynner utspørring av hvorfor man var her eller der og det skjer ofte, hvordan man spør kan også være et problem - om den andre settes i en posisjon hvor h*n føler h*n må forsvare seg for å gjøre helt hverdagslige ting.

Det har vel også vist seg at kartet på snapchat ikke alltid er helt pålitelig, og det kan medføre problemer i forhold hvor en er kontrollerende og tror mer på kartet enn på partner.

Det blir usunt om den som overvåkes ender med å unngå å gjøre ting h*n har lyst til, det er faktisk en vanlig definisjon på vold - ord og handlinger som får andre til å gjøre noe de ikke vil eller til å la være å gjøre noe de egentlig vil. Magefølelsen er nok viktig her for de fleste, når noe føles galt - så er det ofte det.

Om andre bruker kartet for å se om de skal sette på potetene når partneren er på vei hjem fra jobb - så ser jeg ikke noe problem. Mye kontrollerende adferd ligger såpass i grenseland at man blir usikker på om det er ok eller ikke. Det er vanskelig når man står i situasjonen å vurdere om man overreagerer. Totalen av det ts beskriver føles alt annet en ok ut for meg. Kall det gjerne å være sammen med feil person, men det er mulig at han kan klare å gi slipp på behovet for at ts skal dele alle detaljer. Min erfaring er at det å gi etter for å trygge ikke hjelper, tvertimot så ga det næring til et behov for å vite "alt" og det ble lange diskusjoner om å gå ut i hagen, dra på butikken for å kjøpe en pakke fløte, ... 

Anonymkode: ee4a1...728

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min erfaring er at det å gi etter for å trygge ikke hjelper, tvertimot så ga det næring til et behov for å vite "alt" og det ble lange diskusjoner om å gå ut i hagen, dra på butikken for å kjøpe en pakke fløte, ... 

Anonymkode: ee4a1...728

Nettopp. Fordi den som er sjalu har en trang til å analysere alt, være mistenksom og trekke kjappe konklusjoner på tynt grunnlag, så vil de bruke slike ting som snapkart til å gjøre det MER. Da blir det plutselig mistenkelig at man brukte 5 min lenger på veien hjem fra jobb/butikken, rart at man har "utelatt" informasjonen om at man gikk en omvei for å kjøpe kaffe på Narvesen som de kan følge på kartet, eller "mistenkelig" om kartet viser flere/færre punkt enn der man sier man var. 

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lås på telefonen, ingen tracking, ikke tilgang til mail osv osv. Alle disse tingene har det vært praktisk nyttig å ha tilgang til ved flere anledninger. Har man ellers et sunt forhold ser jeg ingen grunn til å problematisere dette

Hva slags praktisk nytte har en partner av disse tingene? En partner har da ingen nytte av mine mailer og han har da egen telefon selv. Hvis han vil vite hvor jeg er, får han spørre. Vi klarte oss helt fint uten tracking før smarttelefonene kom også.

Anonymkode: c6eea...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Som vanlig blåses en liten detalj opp til noe stort og så begynner ballen å rulle. 

Min samboer lurte også på hvorfor jeg ble borte fra kartet på snap. Jeg forstod ikke hvorfor selv men så kom det frem at man blir borte fra kartet hvis man ikke har vært aktiv på så og så lang tid.. Oppklarende, siden jeg ikke har på noen push meldinger og det kunne gå 3 eller 4 dager mellom hver gang jeg logget meg inn.. 

Da er vel samboeren min også kontrollerende og for alt jeg vet helt sikkert narsissist også. 

Skal gi henne beskjed at nå får det bli slutt på det. 

Anonymkode: 66176...08d

Hvorfor velger så mange å dele sin posisjon på et kart? Why?? Skjønner at det er en greie på snapchat, jeg har ikke snapchat selv, og skal ikke ha det heller. Herregud så slitsomt.

Anonymkode: 0d2c1...fdb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva slags praktisk nytte har en partner av disse tingene? En partner har da ingen nytte av mine mailer og han har da egen telefon selv. Hvis han vil vite hvor jeg er, får han spørre. Vi klarte oss helt fint uten tracking før smarttelefonene kom også.

Anonymkode: c6eea...4a0

Noen grunner til at dette kan være praktisk:

1. Ser deg på kartet, da er det lettere å planlegge uten å måtte spørre. Kanskje svarer du ikke fordi du er opptatt, da er det lett å se.

2. Mail kan være nyttig dersom man har ansvar for ting sammen, f.eks forsikring, lån, eller barn. Lurt å ha en felles mail, men hvis kjæresten min trengte tilgang til mailen min hadde ikke jeg laget kaos for det

Før jeg leste her tenkte jeg at folk stresset uten grunn, etter å ha lest tenker jeg at folk er sammen med feil person. «Kanskje h*n kan endre eller slutte», ja kanskje det, men du er ikke psykologen og dersom h*n generelt har kontrollerende adferd uten grunn er det ikke din jobb å endre h*n

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erdusikker skrev (1 minutt siden):

Noen grunner til at dette kan være praktisk:

1. Ser deg på kartet, da er det lettere å planlegge uten å måtte spørre. Kanskje svarer du ikke fordi du er opptatt, da er det lett å se.

2. Mail kan være nyttig dersom man har ansvar for ting sammen, f.eks forsikring, lån, eller barn. Lurt å ha en felles mail, men hvis kjæresten min trengte tilgang til mailen min hadde ikke jeg laget kaos for det

Før jeg leste her tenkte jeg at folk stresset uten grunn, etter å ha lest tenker jeg at folk er sammen med feil person. «Kanskje h*n kan endre eller slutte», ja kanskje det, men du er ikke psykologen og dersom h*n generelt har kontrollerende adferd uten grunn er det ikke din jobb å endre h*n

Men hvis man ikker svarer så er det fordi man ER opptatt. Hvorfor trenger man å overvåke noen på et kart for å skjønne dette?? Jeg tar tlf om jeg kan. Tar jeg den ikke, så er det fordi jeg er opptatt. Vanskeligere er det ikke.

Anonymkode: 0d2c1...fdb

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...