Gå til innhold

Kjæreste som er litt småkontrollerende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er voksne og møttes for to år siden. I det siste har jeg begynt å bli litt sliten og jeg tror det er han som er grunnen til det. Men jeg vet ikke helt… Veldig rart, for jeg er veldig usikker på om vi har en sunn relasjon eller ikke.

Han er en mann som er der for meg 100%, og det er jeg for han også. Klar for å forplikte seg, respekterer alt og alle rundt seg , snill. Men dessverre litt usikker på vårt forhold dersom jeg ikke kjekker inn ofte , eller gir han kjærlighet hele tiden.

Han er usikker når jeg skal ha egentid fordi han tror jeg ikke vil være sammen med han lenger. Jeg har spurt han om jeg gir han noen signaler som gjør at han tenker sånn, og det bekrefter han, men han klarer ikke helt å forklare HVA det er. Annet enn at han er redd for at jeg forlater han. 

Han vil ha sporing på snap på meg og reagerer dersom jeg setter den på «spøkelse». Grunnen er fordi han synes det er mest praktisk å vite hvor jeg er.. 🥴 

Dersom jeg reiser meg fra sofaen, spør han alltid hva jeg skal. Går jeg ut i garasjen spør han meg. Forklarer det med at det er koselig å gi hverandre beskjed. Han selv gir omtrent beskjed dersom han går på do…..

 

Altså han er fin på mange måter, men desse tingene er litt rare.. og litt kvelende. Han ønsker å bo sammen, men jeg blir jo litt usikker når han skal vite alt. Jeg har bodd med en mann før , og det var aldri sånn.. 

Da var det litt sånn: hvor har du vært siste 3 timene? Butikken? Åja👍

Anonymkode: 12827...4dc

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stryk "små" i overskriften og du nærmer deg sannheten. Du kommer til å bli mer og mer kvalt etter hvert som tiden går. Er det virkelig det du vil?

Endret av Donaldine
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri dele posisjon med ham. Aldri. 
Det at han er usikker er hans problem, og det må han løse inni seg selv. Ikke ved å kontrollere din adferd.
Dersom du går med på å rapportere og dele hvor du er, så får du gradvis mindre frihet, og ja:
Du blir utslitt.

Kontrollbehov er ikke et tegn på kjærlighet, det er et tegn på dårlig selvbilde, og har ikke noe med deg å gjøre.

Ikke la deg lokke inn i diskusjoner om hvorvidt hans forventninger er rimelige. Han vet at det ikke er det.
Sett klare grenser, og hold fast på dem. Signaliser dine egne behov, og gjennomfør det - f.eks. alenetid.
Du trenger ikke å begrunne eller diskutere det.

Noen liker å strarte diskusjoner om slike ting bare fordi de liker å se deg streve, eller fordi de trenger dopamin.

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en historie om en kar som hadde dama sin posisjon som forside på mobilen. Det er ikke mulig å eie en annen person. Du burde hvert fall sette klare grenser fra første stund, og ikke vike med dette. Ikke si at du skal vurdere det, for eksempel.

Anonymkode: 21ea2...496

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har sånne tendenser. Han har aldri bedt om posisjoner eller koder, men jeg kan formelig høre ham debattere med seg selv om at "det kan jeg ikke be om, da virker jeg kontrollerende". Jeg fikk kode på mobilen etter jeg møtte ham. 

Vil ikke anbefalt deg å gi etter på mas om deling ol. Det kommer garantert bare til å eskalere med nye krav, og bli mer slitsomme for deg, og ikke trygge ham. 

Noe av det som funker bedt for min mann er det at jeg lever et forutsigbart liv og har faste aktiviteter for trening og hobbyer. Selv om det var mye sårhet og protester i starten. Det gjør at han føler han skjønner min rytme, og det trygger ham. 

Jeg svarer på spørsmål om hvor jeg er og hva jeg skal, men jeg speiler det også tilbake til ham. Hva gjør han, hva skal han osv. Han har ikke god oversikt selv så da skjønnet han at det er irriterende å få spørsmål om detaljer hele tida, selv om jeg ikke har noe hemmelig eller snuskete liv. 

Jeg fokuserer på å dele informasjonen som er relevant for når vi skal møtes.

Før vi evt flytter sammen vil jeg gå gjennom med ham hva det vil innebære med feks hvor mye vi begge skal være hjemme, matlaging, husarbeid, besøk mm. Skal vi være mest sammen-sammen når vi er hjemme, eller er det greit at jeg ser Netflix mens han ser fotball, skal vi trene ilag oftere enn i dag osv. 

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg hadde ikke orket å bo sammen med noen som er så klengete så jeg knapt kan gå på do uten tredjegradsforhør.

Si at dette er kvelende adferd, og at hvis dere skal bo sammen, så må han få orden på usikkerhheten sin

Anonymkode: cbda6...c80

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Han vil vite hvor du er og tracke deg? 👀

Dette er faretegn på sjalusi og kontroll og ofte sånne som ender opp med å bli manipulerende og voldelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig blåses en liten detalj opp til noe stort og så begynner ballen å rulle. 

Min samboer lurte også på hvorfor jeg ble borte fra kartet på snap. Jeg forstod ikke hvorfor selv men så kom det frem at man blir borte fra kartet hvis man ikke har vært aktiv på så og så lang tid.. Oppklarende, siden jeg ikke har på noen push meldinger og det kunne gå 3 eller 4 dager mellom hver gang jeg logget meg inn.. 

Da er vel samboeren min også kontrollerende og for alt jeg vet helt sikkert narsissist også. 

Skal gi henne beskjed at nå får det bli slutt på det. 

Anonymkode: 66176...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i et forhold der jeg egentlig bare sa i fra meg mitt privatliv. Mistet alle venner fordi jeg ikke orket å alltid skulle forklare hva jeg gjorde, hvor jeg var og turte så vidt å gå ut døra. Eksen var alltid ute og gjorde sine greier da

Angrer på at jeg ble så lenge, og i hvert fall det at jeg ikke stod mer opp for meg selv. Man må kunne leve sitt eget liv også

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som vanlig blåses en liten detalj opp til noe stort og så begynner ballen å rulle. 

Min samboer lurte også på hvorfor jeg ble borte fra kartet på snap. Jeg forstod ikke hvorfor selv men så kom det frem at man blir borte fra kartet hvis man ikke har vært aktiv på så og så lang tid.. Oppklarende, siden jeg ikke har på noen push meldinger og det kunne gå 3 eller 4 dager mellom hver gang jeg logget meg inn.. 

Da er vel samboeren min også kontrollerende og for alt jeg vet helt sikkert narsissist også. 

Skal gi henne beskjed at nå får det bli slutt på det. 

Anonymkode: 66176...08d

Kombinert med å konstant ville vite hvor kjæresten er, ikke takler å ikke høre fra dem på noen timer og til og med vil vite når en skal på do er drøyt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik min samboer også er. 

Men jeg har aldri opplevd det som kontrollerende atferd.. Altså at hun sier hva jeg får lov til og ikke får lov til.  

Jeg mener hun bare er nysgjerrig, ikke noe mer spennende enn det. 

Anonymkode: 66176...08d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er slik min samboer også er. 

Men jeg har aldri opplevd det som kontrollerende atferd.. Altså at hun sier hva jeg får lov til og ikke får lov til.  

Jeg mener hun bare er nysgjerrig, ikke noe mer spennende enn det. 

Anonymkode: 66176...08d

Hun sier hva du «får og ikke får lov»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Som vanlig blåses en liten detalj opp til noe stort og så begynner ballen å rulle. 

Min samboer lurte også på hvorfor jeg ble borte fra kartet på snap. Jeg forstod ikke hvorfor selv men så kom det frem at man blir borte fra kartet hvis man ikke har vært aktiv på så og så lang tid.. Oppklarende, siden jeg ikke har på noen push meldinger og det kunne gå 3 eller 4 dager mellom hver gang jeg logget meg inn.. 

Da er vel samboeren min også kontrollerende og for alt jeg vet helt sikkert narsissist også. 

Skal gi henne beskjed at nå får det bli slutt på det. 

Anonymkode: 66176...08d

Tja. Situasjon er vel da at samboeren ville vite hvor du var av en eller annen grunn, og at du saboterte det (kanskje uten å vite det) ved å ikke logge deg på snap. Ingen av dere syntes det gjorde noe. End of story. Men kontrollerende adferd - og også "bare" usikkerhet og mistenksomhet som ikke er gått over i kontrollforsøk - så går det ikke over. Det kan bare evt. dempes. 

Anonymkode: bb826...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Hun sier hva du «får og ikke får lov»?

Tror vedkommende mener motsatt, at dama nettop ikke sier hva han får lov til, men er nysgjerrig og vil vite mye.

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror vedkommende mener motsatt, at dama nettop ikke sier hva han får lov til, men er nysgjerrig og vil vite mye.

Anonymkode: bb826...054

Hæ? Henger ikke på grep? Nysgjerrig og vil vite mye? Hvor han er hvert sekund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres unektelig ut som litt i overkant om man må melde fra hva man gjør når man står opp av sofaen. Men jeg synes ikke det er så hinsides ille om man liker å vite hvor man er, sånn stort sett.

For meg handler det ikke om kontroll, men fordi jeg synes det er veldig praktisk og kan føre til mindre mas på partner. Gjør man en avtale og partner er forsinket, så kan jeg kjapt sjekke kartet å se hvor i løypa han ligger, så slipper jeg stå med sko og ytterjakke på. Og han trenger heller ikke melde fra at han blir 10 minutter forsinket. Mindre mas på oss begge.

Jeg synes generelt sett folk (her på KG) leser det verste ut av en hver situasjon. Lås på telefonen, ingen tracking, ikke tilgang til mail osv osv. Alle disse tingene har det vært praktisk nyttig å ha tilgang til ved flere anledninger. Har man ellers et sunt forhold ser jeg ingen grunn til å problematisere dette.

 

Anonymkode: 25c48...9a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville gjerne først pratet med han. Fortell hvordan du opplever det. Be han om å forsøke å tenke seg om hvorfor han føler for å vite hvor du er, hva du skal osv hele tiden. Kanskje føler han seg ikke helt trygg i forholdet? Du viser sikkert nok at du er til å stole på, er glad i han, ser for deg årene fremover med han osv. men kanskje ett eller annet skaper usikkerhet for han. 
Ut fra hva du skriver så tror jeg kanskje at han selv har som vane å si hvor han går og hva han skal. Kanskje dette er en vane han er vokst opp med. Da kan det tenkes at det for han er normalen at man sier hva en skal og derfor reagerer han fordi du gjør noe som er uvant for han. Om dere da snakker om dette så kanskje det løser seg. 
 

Og så er det vel gjerne normalt også å si hvis man skal ut? Selv om det bare er ut i en bod, i hagen osv? Jeg pleier i alle fall det. For da går det jo i ytterdøren. Så greit å si hva man skal enn at den andre tror man bare stikker ut. Men sier ikke ifra når jeg skal på do, på vaskerommet, på kjøkkenet osv.

Angående snapmap burde han respektere det så fremt du har den av for alle andre. Litt rart om den er på for noen, men ikke han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (2 timer siden):

Hæ? Henger ikke på grep? Nysgjerrig og vil vite mye? Hvor han er hvert sekund? 

Du skjønner forskjellen på å forby noen å gjøre noe, og å spørre hva de gjør.

Anonymkode: bb826...054

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres unektelig ut som litt i overkant om man må melde fra hva man gjør når man står opp av sofaen. Men jeg synes ikke det er så hinsides ille om man liker å vite hvor man er, sånn stort sett.

For meg handler det ikke om kontroll, men fordi jeg synes det er veldig praktisk og kan føre til mindre mas på partner. Gjør man en avtale og partner er forsinket, så kan jeg kjapt sjekke kartet å se hvor i løypa han ligger, så slipper jeg stå med sko og ytterjakke på. Og han trenger heller ikke melde fra at han blir 10 minutter forsinket. Mindre mas på oss begge.

Jeg synes generelt sett folk (her på KG) leser det verste ut av en hver situasjon. Lås på telefonen, ingen tracking, ikke tilgang til mail osv osv. Alle disse tingene har det vært praktisk nyttig å ha tilgang til ved flere anledninger. Har man ellers et sunt forhold ser jeg ingen grunn til å problematisere dette.

Anonymkode: 25c48...9a2

Min sjalu kjære hadde bare blitt svært forvirret  av å følge meg på tracking, eller lese min mail og mine meldinger. Det er en av grunnene til at jeg aldri vil gi ham tilganger.

Anonymkode: bb826...054

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du skjønner forskjellen på å forby noen å gjøre noe, og å spørre hva de gjør.

Anonymkode: bb826...054

Er ikke «nysgjerrighet» når en tracker og konstant skal vite hva den andre gjør. Det kalles overvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...