Gå til innhold

Barn som ikke får sove etter kl 14 i bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Babycall og vognen mot vinduet der de to ansatte er 

Anonymkode: 3bdf2...d12

Så alle har et vindu hvor kan lan plassere barnet utenfor hvor de er? Barnehager er utformet forskjellig. I vår barnehage er alle vognene i gata mot avdelingene. Det må være en person der fysisk for å ha tilsyn. Er ikke mulig å plassere barnet på et tilfeldig sted. Og jeg kan love deg at sannsynligheten er stort at en ansatt glemmer å sjekke inn. 

Anonymkode: 98310...f42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan fungere for noen ja, men ikke så sannsynlig at barnet sover særlig godt med 11 aktive 2 åringer rundt seg 🙈

Anonymkode: e31c0...ca1

Det har ikke vært noe problem 

Anonymkode: 77d66...8ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke alle har mulighet til å ha en vogn der et evt vindu er, og en babycall fungerer dårlig hvis det f.eks er andre barn ute å leker. Snakker av erfaring...

Anonymkode: e31c0...ca1

Da tar man vognen inn

Anonymkode: 77d66...8ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (4 timer siden):

Det tenkte jeg også! Bare ta med vogna dit de er og la barnet sove videre. 
 

hilsen bhg ansatt som har gjort det mange ganger

Nettop, løsningsorientert kalles det

Anonymkode: 77d66...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tar man vognen inn

Anonymkode: 77d66...8ba

Mener du barnet får sove i et rol med x antall andre som løper og skriker? Svært løsningsorientert altså, men lite realistiske forslag. 

Anonymkode: 98310...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan fungere for noen ja, men ikke så sannsynlig at barnet sover særlig godt med 11 aktive 2 åringer rundt seg 🙈

Anonymkode: e31c0...ca1

Er vi to voksne igjen har vi 9 barn. Det ene sover da i vognen. Så da har vi åtte våkne. Da tar jeg tre barn på det rommet med vognen og så leker vi med togbane eller noe. Ja, hun kommer jo til å våkne etterhvert. Men kanskje hun da våkner opp rolig sånn 14.20-14.30, noe som betyr at hun har fått mer søvn og slipper å bli revet opp av vognen kl 14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du barnet får sove i et rol med x antall andre som løper og skriker? Svært løsningsorientert altså, men lite realistiske forslag. 

Anonymkode: 98310...f42

Fungerer hekt fint her, forøvrig har de fleste bhg flere rom

Anonymkode: 77d66...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (13 timer siden):

Jeg har skrevet innlegg om det du skriver om...jeg skriver (det du siterer) om at barnehagen nesten tvinger barnet til å sove når det ikke vil..og da er barnehagen ringer foreldre at barnet ikke vil sove.

Jeg skrev anet innlegg om at de i barnehagen IKKE kan ha en voksen på 1 barn om det skal sove etter klokken 2, da tidelig vakten har gått hjem og de er ofte 2 voksne på kansje 5-10 barn 

Vi finner som regel en løsning, det jeg jobber. Opplever oftest foreldre som ikke vil at ungene skal sove etter et gitt klokkeslett, evnt kun sove en liten stund. Det synes jeg er vanskelig. Unger som kun får sove en halvtime- tre kvarter, og vi bruker minst like lang tid på å vekke de. Helt opp i en snau time, må en voksen prøve å vekke/ stable på beina unger som er så trøtte at de stuper. «Fordi de ikke får sove om kvelden, når vi legger de 1840-1900» Ungene er ca 1,5 år.

Håper det løser seg. Vanskelig hos oss å ha vogna rett utenfor vinduet, pga midt i solsteiken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 23.40):

Hva med babycall? Det er vel ingen foreldre som sitter og stirrer på sitt sovende barn hjemme?

 

Rart at bhg kan overstyre dere ift soving? Jeg har gitt beskjed om at mitt barn skal sove maks 20 min, bhg er ikke enig i dette, men det er likevel JEG som bestemmer. 

Anonymkode: 3bdf2...d12

-og da våkner kidden, lys våken og klar for lek? 😕🙄 Har du noen gang lest om barn og søvn? Vi har noen barn som kun får sove en halv time- tre kvarter. Vi bruker da helt opp i en snau time på å vekke disse barna, prøve å stable de på beina, mens de gråter sårt. Ofte lar vi de rett og slett sove litt lenger, da det ikke er barnas beste på noen punkt. De har snaut sovnet, når de må vekkes igjen. 
Grunnen vi ofte får, er foreldrenes egentid, når barna har lagt seg. Spør vi da når de prøver å legge de, får vi «mellom 18 og 19», ett barn prøver foreldrene å legge 1730. Vi foreslår å drøye en halvtime, eks til 1930, men uaktuelt, da foreldrene skal ha egentid. Da velger de heller å prøve å legge de, i et par timer. Dette er unger 1-2 år.
Etter over tjue år i bhg, er erfaringen min at det er de ungene som får sove «fritt», eller et par timer i bhg, som sover best om natta, og vi har færrest spm om søvn. 
Ja, det er x unntak, jeg vet det, men dette er min vanligste erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (6 timer siden):

Er vi to voksne igjen har vi 9 barn. Det ene sover da i vognen. Så da har vi åtte våkne. Da tar jeg tre barn på det rommet med vognen og så leker vi med togbane eller noe. Ja, hun kommer jo til å våkne etterhvert. Men kanskje hun da våkner opp rolig sånn 14.20-14.30, noe som betyr at hun har fått mer søvn og slipper å bli revet opp av vognen kl 14

Vi gjør det omtrent slik, noen barn har ikke våknet av seg selv kl 14. Så da er de våkne barna sammen med én ansatt og dem som sover mens den andre ansatte skifter bleier, ordner i stand til fruktmåltid og gjør klar uteklær. Men noen av dem som sover våkner da umiddelbart, mens andre sover videre uten problemer. 

Jeg tenker barnehagen skal strekkes seg for å tilrettelegge for søvn, men kan samtidig se for meg at det kan være vrient etter kl 14 i noen tilfeller. Vi har noen som sover til 14.30 i blant. Men de trenger ikke å skjermes og støttes for å forbli sovende. For det får vi dessverre ikke til så bra mye lenger enn til 14 for at dagen skal gå opp hos oss.

Anonymkode: 5019c...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 25.3.2024 den 13.17):

Er det noe Fau styre el dere kan snakke med? Jeg hadde blitt skikkelig irriterte om barnehagen gikk vekk fra mine valg...de skal gjøre det de får beskjed om ..serlig i forhold til soving 

Bhg skal gjøre som de får beskjed om? Er du helt på vidden eller? Bhg skal ikke bare gjøre som foreldre sier nei. Dummeste jeg har hørt. Bhg har sine rammer og rutiner. Det kan ikke vi foreldre diktere og bestemme utover. 

Anonymkode: 0da3c...0db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Babycall og vognen mot vinduet der de to ansatte er 

Anonymkode: 3bdf2...d12

-og alle steder kan en få til det, med tanke på plassering av vindu, etg, ikke minst vindu i solsteiken. Ja, enkelte steder, men ikke alle steder er det praktisk umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (10 timer siden):

Er vi to voksne igjen har vi 9 barn. Det ene sover da i vognen. Så da har vi åtte våkne. Da tar jeg tre barn på det rommet med vognen og så leker vi med togbane eller noe. Ja, hun kommer jo til å våkne etterhvert. Men kanskje hun da våkner opp rolig sånn 14.20-14.30, noe som betyr at hun har fått mer søvn og slipper å bli revet opp av vognen kl 14

Vi blir da en på elleve. Har tolv unger 1-2 år, og etter pedl går kl 14, er vi da bare to. Ofte x bæsjebleier på ettermiddagen, så for vår del er det ikke bare å ta med tre stk inn på et rom. (-vi løser mye altså, men jeg ser utfordringene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym2015r skrev (5 timer siden):

-og da våkner kidden, lys våken og klar for lek? 😕🙄 Har du noen gang lest om barn og søvn? Vi har noen barn som kun får sove en halv time- tre kvarter. Vi bruker da helt opp i en snau time på å vekke disse barna, prøve å stable de på beina, mens de gråter sårt. Ofte lar vi de rett og slett sove litt lenger, da det ikke er barnas beste på noen punkt. De har snaut sovnet, når de må vekkes igjen. 
Grunnen vi ofte får, er foreldrenes egentid, når barna har lagt seg. Spør vi da når de prøver å legge de, får vi «mellom 18 og 19», ett barn prøver foreldrene å legge 1730. Vi foreslår å drøye en halvtime, eks til 1930, men uaktuelt, da foreldrene skal ha egentid. Da velger de heller å prøve å legge de, i et par timer. Dette er unger 1-2 år.
Etter over tjue år i bhg, er erfaringen min at det er de ungene som får sove «fritt», eller et par timer i bhg, som sover best om natta, og vi har færrest spm om søvn. 
Ja, det er x unntak, jeg vet det, men dette er min vanligste erfaring.

Dette er min erfaring også. Vi hadde ikke faste leggetider, og vekte dem ikke fra dagkvil. Sovingen på dagen påvirket leggetid på kveld.

Om barna av forskjellige grunner sov lite på dagen ble leggingen kl 19, fordi de var trøtte. Sov de normalt ble leggingen 19.30-20. Og sovna de i bilen på veg til eller fra noe på ettermiddag var de gjerne oppe til 21 før vi la dem. Aldri har leggingen dratt ut i tid, og aldri har vo måttet takle grinete barn fordi vi nekter dem søvn når de er trøtte på dagen.

Anonymkode: 39295...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er min erfaring også. Vi hadde ikke faste leggetider, og vekte dem ikke fra dagkvil. Sovingen på dagen påvirket leggetid på kveld.

Om barna av forskjellige grunner sov lite på dagen ble leggingen kl 19, fordi de var trøtte. Sov de normalt ble leggingen 19.30-20. Og sovna de i bilen på veg til eller fra noe på ettermiddag var de gjerne oppe til 21 før vi la dem. Aldri har leggingen dratt ut i tid, og aldri har vo måttet takle grinete barn fordi vi nekter dem søvn når de er trøtte på dagen.

Anonymkode: 39295...284

Sånn praktiserer vi det også. Vi prioriterer faktisk dagsøvn i passelige intervaller og selv om vi helst ikke ønsker å begrense søvnen, vil vi heller begrense nattesøvnen enn dagsøvnen hvis døgnet ikke går opp i 24 timer. 

Hun har alltid sovet godt om natten, men for oss har legging vært veldig problematisk siden hun var ca. 5 mnd gammel. Det ble riktignok veldig mye bedre da vi sluttet å presse henne mot leggetid kl. 19 fordi alle barn skal legge seg da, og heller lot henne finne sin egen rytme. 

Anonymkode: 73b28...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at barnehagen ikke kan tilrettelegge på noe vis. Barnehagen vår har innendørs vognrom. Jeg vet at flere barn ikke sover på småbarnsavdelingen her. De gangene sønnen vår ikke sov gikk det også bra. Jeg har sett unger sove inne på avdelingen og ute, hvis de har vært det, dersom de sover utenfor vanlig «sovetid» (ca 11-13). Hva de gjør med ungene på storbarn som sover er jeg usikker på, men jeg tror de sover på gangen utenfor avdelingen. 

De finner ut av det, lytter til foreldre og kommer med tilbakemeldinger om hva som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra. 

Anonymkode: 9169a...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det har ikke vært noe problem 

Anonymkode: 77d66...8ba

Det har definitivt vært et problem der jeg jobber😟 Der våkner de fleste ungene vi triller inn av lyden.. Men nå har vi heller ikke mye plass å boltre oss på da.

Anonymkode: e31c0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym2015r skrev (5 timer siden):

Vi blir da en på elleve. Har tolv unger 1-2 år, og etter pedl går kl 14, er vi da bare to. Ofte x bæsjebleier på ettermiddagen, så for vår del er det ikke bare å ta med tre stk inn på et rom. (-vi løser mye altså, men jeg ser utfordringene.)

Er dere 12 småbarn på 3 voksne?? Er det privat? Skjønner at bhg ikke går rundt når man putter så mange småbarn inn pr voksen. Hva skjer når en er syk da? Da er dere bare to på tolv hele dagen?🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (7 minutter siden):

Er dere 12 småbarn på 3 voksne?? Er det privat? Skjønner at bhg ikke går rundt når man putter så mange småbarn inn pr voksen. Hva skjer når en er syk da? Da er dere bare to på tolv hele dagen?🫣

Nei, utvidet småbarn, kommunal. Vi er i utgangspunktet fire, men med to pedl, slik kravet er, blir store deler av dagen kun tre. Møter, ubunden tid, samarbeidstid, pauser. Eks To pedl på pedl.møte= to ass/ fagarb igjen på tolv.
Pedl har kortere dager, 6,45 t, så har de tv og seinv, så er vi tre.. Osv. Bemanningsnormen er en bare en spøk. Det funker ikke sånn i praksis. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym2015r skrev (Akkurat nå):

Nei, utvidet småbarn, kommunal. Vi er i utgangspunktet fire, men med to pedl, slik kravet er, blir store deler av dagen kun tre. Møter, ubunden tid, samarbeidstid, pauser. Eks To pedl på pedl.møte= to ass/ fagarb igjen på tolv.
Pedl har kortere dager, 6,45 t, så har de tv og seinv, så er vi tre.. Osv. Bemanningsnormen er en bare en spøk. Det funker ikke sånn i praksis. Dessverre.

Ja, jeg vet. Den bemmanningsnormen er bare en spøk😞😰 Men her burde man gjøre noen grep i forhold til at 12 småbarn trenger minimum tre voksne. Hos oss feks går aldri to ped fra samme avd på ledermøter. En går, den andre får skrive referat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...