Gå til innhold

Barn som ikke får sove etter kl 14 i bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir ekstremt provosert! Vi har et barn som sliter kraftig med søvn. Dette har vært et problem fra første dag (kunne være våken 6-8 timer fra første dag hun var født). Og siden det har søvn vært er evig styr. 

Barnehagen har også siden oppstart i høst klaget over søvnproblematikk. De har brukt både 2 og 3 timer på å prøve få barnet til å sove. I starten pleide de også ringe oss for å hente ungen fordi det ikke hadde sovet blund. Vi var veldig på at vi ikke ønsket de skulle presse barnet til å sove, forklarte problemet, men føler ikke vi ble møtt eller hørt.

Men nå, etter nesten 2 år, har barnet endelig begynt å få gode soverutiner. Det innebærer sen blund, men det viktigste er at barnet faktisk får hvilt seg. Vi ser stor nytte av dette hjemmem!

Men nå nekter barnehagen å la barnet sove etter kl 14, for da har dem ikke sovevakt lengre! Hvis barnet da har sovet bare 20 minutter, så vekker dem barnet. Og daglige tilbakemeldinger "det er så trøtt og utilpass etter blunden", "må få rutine på å sovne tidligere" osv.

Barnet legger seg mellom 18 og 19, sover til ca 07.30 neste dag. I helgene sover barnet ca til kl 15, er da uthvilt og fornøyd. 

Kan jeg ta opp med barnehagen at jeg synes det er frustrerende at dem i hele høst har klaget på et barn som ikke sover. Men nå, mår det først begynner løsne, så klager de på at det er for sent og at ungen er grinete???

Kan jeg komme med noen forslag eller løsninger til dem? Eller skal vi bare godta? Opplever IKKE at dette er til barnets beste slik det er nå. Her hjemme er vi bare lykkelige for st barnet endelig sover.

Anonymkode: fff4f...e2a

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi klokken 14 går den ene ansatte hjem og da er de nok 2 på jobb og da kan ikke 1 passe på din sønn og den andre passe på kansje 12 stk alene. Og kansje de er ute på den tiden p. 

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn at problemer med soving på dagen går over. For de slutter med det når de blir litt større. 

Om det er såpass vanskelig for barnehagen å få barnet til å sove på dagen, at det brukes både 2 og 3 timer bare på å få barnet til å sove. MÅ det sove? Eller er det bra nok for barnet at det får en pause og slapper av litt, selv om det ikke sover? 

For meg kan det kanskje virke som om barnet sliter mer etter en kort dupp, enn det ville gjort om det ikke sov i det hele tatt. 

Om det faktisk er viktig med denne sovepausen på dagen, så må dere nok gå i dialog med barnehagen om hvordan dere skal få dette til å fungere. 
Det blir dumt at ungen må vekkes. Men det er også dumt at barnet er så i utakt med alle de andre barna. 
Barnehagen har begrenset bemanning. Og om de hele tiden må ha en voksen på deres barn, så har de mindre bemanning til alle de andre barna. 
De kan derfor ikke tilpasse seg i det uendelige. 
Men dere må jo få til en ordning som passe barnet. 

Anonymkode: 57620...1c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn at problemer med soving på dagen går over. For de slutter med det når de blir litt større. 

Om det er såpass vanskelig for barnehagen å få barnet til å sove på dagen, at det brukes både 2 og 3 timer bare på å få barnet til å sove. MÅ det sove? Eller er det bra nok for barnet at det får en pause og slapper av litt, selv om det ikke sover? 

For meg kan det kanskje virke som om barnet sliter mer etter en kort dupp, enn det ville gjort om det ikke sov i det hele tatt. 

Om det faktisk er viktig med denne sovepausen på dagen, så må dere nok gå i dialog med barnehagen om hvordan dere skal få dette til å fungere. 
Det blir dumt at ungen må vekkes. Men det er også dumt at barnet er så i utakt med alle de andre barna. 
Barnehagen har begrenset bemanning. Og om de hele tiden må ha en voksen på deres barn, så har de mindre bemanning til alle de andre barna. 
De kan derfor ikke tilpasse seg i det uendelige. 
Men dere må jo få til en ordning som passe barnet. 

Anonymkode: 57620...1c1

Vi har sagt siden høsten at blunden kan skippes, men opplever at det er deres ønske at barnet SKAL sove. Har snakket om dette etter jul også, at det ikke er nødvendig. Opplever at det er deres ønske å trumfe gjennom den blunden, fordi barna bør sove til 3-års alder. De gangene barnet ikke sover, ringer de oss for å hente. Det funker jo heller ikke da vi begge er på jobb.

Hvordan barnet skal komme i takt med de andre kan jeg ikke svare på. Og jeg kan heller ikke ha det slik at de ringer hver gang barnet ikke sover. Men er jo også helt håpløst at de skal bruke så mye av tiden på å prøve få barnet til å sove, for så å vekke like etter- og deretter klage til oss? Jeg klarer faktisk ikke forstå.

Jeg har full forståelse for at det tar mye ressurser, men hva annet kan JEG gjøre da? 

 

Ts

Anonymkode: fff4f...e2a

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har sagt siden høsten at blunden kan skippes, men opplever at det er deres ønske at barnet SKAL sove. Har snakket om dette etter jul også, at det ikke er nødvendig. Opplever at det er deres ønske å trumfe gjennom den blunden, fordi barna bør sove til 3-års alder. De gangene barnet ikke sover, ringer de oss for å hente. Det funker jo heller ikke da vi begge er på jobb.

Hvordan barnet skal komme i takt med de andre kan jeg ikke svare på. Og jeg kan heller ikke ha det slik at de ringer hver gang barnet ikke sover. Men er jo også helt håpløst at de skal bruke så mye av tiden på å prøve få barnet til å sove, for så å vekke like etter- og deretter klage til oss? Jeg klarer faktisk ikke forstå.

Jeg har full forståelse for at det tar mye ressurser, men hva annet kan JEG gjøre da? 

 

Ts

Anonymkode: fff4f...e2a

Men må barnet sove da? Om ikke så har ikke barnehagen noe med dette å gjøre...da må du bare snakke med styrer og pedagogisk leder at barbet ikke skal sove,det bestemmer du. Og lur etter klokken 14 tror jeg blir veldig vanskelig å få til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kjenner jeg blir ekstremt provosert! Vi har et barn som sliter kraftig med søvn. Dette har vært et problem fra første dag (kunne være våken 6-8 timer fra første dag hun var født). Og siden det har søvn vært er evig styr. 

Barnehagen har også siden oppstart i høst klaget over søvnproblematikk. De har brukt både 2 og 3 timer på å prøve få barnet til å sove. I starten pleide de også ringe oss for å hente ungen fordi det ikke hadde sovet blund. Vi var veldig på at vi ikke ønsket de skulle presse barnet til å sove, forklarte problemet, men føler ikke vi ble møtt eller hørt.

Men nå, etter nesten 2 år, har barnet endelig begynt å få gode soverutiner. Det innebærer sen blund, men det viktigste er at barnet faktisk får hvilt seg. Vi ser stor nytte av dette hjemmem!

Men nå nekter barnehagen å la barnet sove etter kl 14, for da har dem ikke sovevakt lengre! Hvis barnet da har sovet bare 20 minutter, så vekker dem barnet. Og daglige tilbakemeldinger "det er så trøtt og utilpass etter blunden", "må få rutine på å sovne tidligere" osv.

Barnet legger seg mellom 18 og 19, sover til ca 07.30 neste dag. I helgene sover barnet ca til kl 15, er da uthvilt og fornøyd. 

Kan jeg ta opp med barnehagen at jeg synes det er frustrerende at dem i hele høst har klaget på et barn som ikke sover. Men nå, mår det først begynner løsne, så klager de på at det er for sent og at ungen er grinete???

Kan jeg komme med noen forslag eller løsninger til dem? Eller skal vi bare godta? Opplever IKKE at dette er til barnets beste slik det er nå. Her hjemme er vi bare lykkelige for st barnet endelig sover.

Anonymkode: fff4f...e2a

100% normalt. Barnehagen kan ikke endre alle rutiner og ansattes arbeidstider for å tilpasses et barn. 

Det er foreldres ansvar at barn har rutiner som er forenlig med tilbudet bhg kan gi, ikke bhg som skal tilpasse seg barnet rutine. 

Anonymkode: 0da3c...0db

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

100% normalt. Barnehagen kan ikke endre alle rutiner og ansattes arbeidstider for å tilpasses et barn. 

Det er foreldres ansvar at barn har rutiner som er forenlig med tilbudet bhg kan gi, ikke bhg som skal tilpasse seg barnet rutine. 

Anonymkode: 0da3c...0db

Så enkelt er det jo ikke, man kan ikke nødvendigvis tvinge frem rutiner i et barn, særlig hos de som sliter med søvn, du leser jo hva ts skriver. Klarer ikke barnet sove til dupp før kl 14, så er det ikke så mye å gjøre. 

TS, det er dere foreldre som bestemmer om duppen like så godt skal kuttes. Om barnet sovner så sent at det må vekkes etter kort tid, bør man heller bare la barnet få mulighet til å hvile. Antagelig er det bedre for barnet enn at det må vekkes etter så kort tid. 

Anonymkode: dc060...1ed

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (10 minutter siden):

Men må barnet sove da? Om ikke så har ikke barnehagen noe med dette å gjøre...da må du bare snakke med styrer og pedagogisk leder at barbet ikke skal sove,det bestemmer du. Og lur etter klokken 14 tror jeg blir veldig vanskelig å få til

Nei, barnet må ikke sove. Men barnehagen ønsker at barnet SKAL sove. Selv om vi x antall ganger har gitt beskjed om at det ikke er nødvendig, så mener de at barna skal sove frem til 3 års alder (starter på storbarnsavd). Har snakket om det med dem nå senest etter jul. Likevel ønsker dem å legge barnet hver dag, så det er fullt og helt deres valg.

Men jeg blir da irritert når de står å klager på at det er vanskelig å få til å sovne, er trøtt og grinete når det våkner, MÅ vekke etter 20 min eller ringer i hytt og gevær for at vi skal hente.

Vi har hatt jevnlig dialog ang søvn siden det har vært et så stort problem, men når de absolutt skal trumfe gjennom den blunden, så blir jeg irritert når det bare er problemer. 

Jeg vet ikke hvilke andre tiltak eller forslag jeg da kan komme med? 

TS

Anonymkode: fff4f...e2a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, barnet må ikke sove. Men barnehagen ønsker at barnet SKAL sove. Selv om vi x antall ganger har gitt beskjed om at det ikke er nødvendig, så mener de at barna skal sove frem til 3 års alder (starter på storbarnsavd). Har snakket om det med dem nå senest etter jul. Likevel ønsker dem å legge barnet hver dag, så det er fullt og helt deres valg.

Men jeg blir da irritert når de står å klager på at det er vanskelig å få til å sovne, er trøtt og grinete når det våkner, MÅ vekke etter 20 min eller ringer i hytt og gevær for at vi skal hente.

Vi har hatt jevnlig dialog ang søvn siden det har vært et så stort problem, men når de absolutt skal trumfe gjennom den blunden, så blir jeg irritert når det bare er problemer. 

Jeg vet ikke hvilke andre tiltak eller forslag jeg da kan komme med? 

TS

Anonymkode: fff4f...e2a

Er det noe Fau styre el dere kan snakke med? Jeg hadde blitt skikkelig irriterte om barnehagen gikk vekk fra mine valg...de skal gjøre det de får beskjed om ..serlig i forhold til soving 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjenner jeg blir ekstremt provosert! Vi har et barn som sliter kraftig med søvn. Dette har vært et problem fra første dag (kunne være våken 6-8 timer fra første dag hun var født). Og siden det har søvn vært er evig styr. 

Barnehagen har også siden oppstart i høst klaget over søvnproblematikk. De har brukt både 2 og 3 timer på å prøve få barnet til å sove. I starten pleide de også ringe oss for å hente ungen fordi det ikke hadde sovet blund. Vi var veldig på at vi ikke ønsket de skulle presse barnet til å sove, forklarte problemet, men føler ikke vi ble møtt eller hørt.

Men nå, etter nesten 2 år, har barnet endelig begynt å få gode soverutiner. Det innebærer sen blund, men det viktigste er at barnet faktisk får hvilt seg. Vi ser stor nytte av dette hjemmem!

Men nå nekter barnehagen å la barnet sove etter kl 14, for da har dem ikke sovevakt lengre! Hvis barnet da har sovet bare 20 minutter, så vekker dem barnet. Og daglige tilbakemeldinger "det er så trøtt og utilpass etter blunden", "må få rutine på å sovne tidligere" osv.

Barnet legger seg mellom 18 og 19, sover til ca 07.30 neste dag. I helgene sover barnet ca til kl 15, er da uthvilt og fornøyd. 

Kan jeg ta opp med barnehagen at jeg synes det er frustrerende at dem i hele høst har klaget på et barn som ikke sover. Men nå, mår det først begynner løsne, så klager de på at det er for sent og at ungen er grinete???

Kan jeg komme med noen forslag eller løsninger til dem? Eller skal vi bare godta? Opplever IKKE at dette er til barnets beste slik det er nå. Her hjemme er vi bare lykkelige for st barnet endelig sover.

Anonymkode: fff4f...e2a

Barnehagen kan ikke trylle frem flere personer!

Anonymkode: 002e2...d8b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har sagt siden høsten at blunden kan skippes, men opplever at det er deres ønske at barnet SKAL sove. Har snakket om dette etter jul også, at det ikke er nødvendig. Opplever at det er deres ønske å trumfe gjennom den blunden, fordi barna bør sove til 3-års alder. De gangene barnet ikke sover, ringer de oss for å hente. Det funker jo heller ikke da vi begge er på jobb.

Hvordan barnet skal komme i takt med de andre kan jeg ikke svare på. Og jeg kan heller ikke ha det slik at de ringer hver gang barnet ikke sover. Men er jo også helt håpløst at de skal bruke så mye av tiden på å prøve få barnet til å sove, for så å vekke like etter- og deretter klage til oss? Jeg klarer faktisk ikke forstå.

Jeg har full forståelse for at det tar mye ressurser, men hva annet kan JEG gjøre da? 

 

Ts

Anonymkode: fff4f...e2a

Henvend deg til styrer. De kan ikke ringe dere bare fordi barnet ikke sover, og hvor har de det fra at barn må sove dupp til 3-års alder? Jeg jobber selv på småbarnsavdeling, og ligger barna våkne en halvtime fra de blir lagt så får de stå opp igjen. Da har de fått hvile i vogna og vi finner på noe avslappende å gjøre inne til flere står opp.

Anonymkode: d6565...a0b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Henvend deg til styrer. De kan ikke ringe dere bare fordi barnet ikke sover, og hvor har de det fra at barn må sove dupp til 3-års alder? Jeg jobber selv på småbarnsavdeling, og ligger barna våkne en halvtime fra de blir lagt så får de stå opp igjen. Da har de fått hvile i vogna og vi finner på noe avslappende å gjøre inne til flere står opp.

Anonymkode: d6565...a0b

Jeg forstår at barnehagen ikke kan la barn sove lenger enn til 14, slik er det hos oss også fordi det da er mat og tidligvakta går hjem. Men barna som trenger 2 dupper feks har vi klart å finne løsninger for på ettermiddagen.

Anonymkode: d6565...a0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å stå opp tidligere enn 7:30?

Anonymkode: 72504...62e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Henvend deg til styrer. De kan ikke ringe dere bare fordi barnet ikke sover, og hvor har de det fra at barn må sove dupp til 3-års alder? Jeg jobber selv på småbarnsavdeling, og ligger barna våkne en halvtime fra de blir lagt så får de stå opp igjen. Da har de fått hvile i vogna og vi finner på noe avslappende å gjøre inne til flere står opp.

Anonymkode: d6565...a0b

Tror du de ringer fordi barnet ikke får sove eller fordi barnet ikke har det bra? Kan man virkelig forvente at barnehagen skal legge ett barn i 2 og 3 timer? 

Anonymkode: 98310...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover de ute? Jeg skjønner ikke problemet med å la de sive etter kl 14, sover de i vogn så sett vognen inne på et rom da 

Anonymkode: 77d66...8ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med babycall? Det er vel ingen foreldre som sitter og stirrer på sitt sovende barn hjemme?

 

Rart at bhg kan overstyre dere ift soving? Jeg har gitt beskjed om at mitt barn skal sove maks 20 min, bhg er ikke enig i dette, men det er likevel JEG som bestemmer. 

Anonymkode: 3bdf2...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du de ringer fordi barnet ikke får sove eller fordi barnet ikke har det bra? Kan man virkelig forvente at barnehagen skal legge ett barn i 2 og 3 timer? 

Anonymkode: 98310...f42

Her forventer vel snarere TS at barnehagen ikke legger barnet i to og tre timer, men dropper luren fordi barnet blir sutrete av en halvtimes høneblund, mens barnehagen insisterer på å legge barnet i to og tre timer for å vekke det etter en halvtimes høneblund kl 14 fordi de ikke har folk til å passe på sovende barn lengre, for så å ringe TS fordi barnet er sutrete...

Anonymkode: 3af18...cd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror du de ringer fordi barnet ikke får sove eller fordi barnet ikke har det bra? Kan man virkelig forvente at barnehagen skal legge ett barn i 2 og 3 timer? 

Anonymkode: 98310...f42

Ts har jo gitt beskjed til barnehagen at barnet ikke trenger å sove så da er det de ansatte som absolutt ønsker at barnet skal sove. Jeg lurer veldig på hvor de har det fra at barn må ha dupp frem til 3-årsalderen for det er ingen forskning som sier det. På min avdeling så er det barn som slutter å sove når de bikker 2 år. Og som en annen her sier så får de ansatte trille med seg vogna inn hvis dem mener at barnet absolutt må sove lenger når det først har sovna. 

Anonymkode: d6565...a0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang dupp trenger barnet om det først sover? 
Du kan gi beskjed om at dersom barnet ikke sover før kl 13 f.eks, Så skal det taes opp. Da regner jeg med at barnet har fått en god hvil dersom det ikke har sovnet til da, samtidig som lengden på duppen blir på minst en time om barnet skulle sovne

Anonymkode: 105a1...367

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut. Jobbet 16 år som pedagogisk leder på småbarn og vi støtter alltid foreldrene i deres avgjørelse. Forlang at barnet enten ikke skal sove eller legges fra kl 13:30. Sovner barnet innen 20 min så Kan det få sove (avtal en sove grense), sovner ikke barnet kan det tas opp. Ingen barn skal tvinges eller vekkes. De kan heller ikke vekke barnet uten deres samtykke. Da må enten barnet sove inne på et rom, eller utenfor avdelingen vendt mot personalet med en calling. Forstår ikke problemet. Hadde blitt kjempe sint som mamma. Ikke minst stakkars barnet! Tortur å bli vekt etter 20 min. Hadde som mamma blitt bekymret for personalets kompetanse. 

Anonymkode: 1e27b...759

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...