Gå til innhold

Bryllup uten alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.10):

Snakk om å være sneversynt og dømmende! 

En grunn kan være at noen som er involvert i bryllupet har problemer med alkohol , så da er det humant å ta hensyn til det. En annen grunn kan være at brudeparet ikke drikker selv og ikke ønsker alkoholpåvirka folk som ødelegger deres store dag. 

MÅ et bryllup være "hæla i taket" da? Er det ikke nok at praten går og at folk har det trivelig og ikke minst at dagen blir slik brudeparet ønsker seg. 

Slik som du er i mine øyne en gledesdreper og en egoist som tror at bryllupet tilpasses DEG. 

Anonymkode: c9929...c86

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? 

Anonymkode: a1fc4...76f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 14.38):

Jeg tror grunnen til at jeg tenker "Nei!!!!" i det jeg ser alkoholfritt bryllup er erfaringer med hvordan det pleier å være i Norge. 

For det er som regel en av to 

1) brudeparet sparer penger. De kniper igjen på alt. Ventetid mellom seremoni og middag er for lang. Maten er kjip. Lokalet er kjipt. Drikke er flatt vann, eller brus (som jeg ikke liker). 

2) brudeparet med familie er veldig kristen. Hele dagen er traust, med mange ord om gud og det hellige med ekteskapet. Ingenting er overdådig. 

Er jeg imidlertid invitert til et Pakistansk eller Indisk bryllup (har vært så heldig å være det) så tenker jeg; "JA!!!", selv om jeg vet det er alkoholfritt. Det er stemning, fest farger, fantastisk mat, og inntrykk. 

Da tenker jeg vel egentlig at du ikke har vært i veldig mange alkoholfrie bryllup. Er det noe vi f.eks virkelig ikke gjør, så er det å knipe igjen pengesekken. Vi bruker ca 300 000 kr på vårt alkoholfrie bryllup. Ikke er vi veldig kristne heller. Tror det blir skikkelig bra, med band og musikk, mye god mat og drikke, kule ting som skjer og godt tilrettelagt for at gjestene skal ha det gøy. Det går tross alt an å ha det morsomt uten alkohol. ;) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (7 timer siden):

Da tenker jeg vel egentlig at du ikke har vært i veldig mange alkoholfrie bryllup. Er det noe vi f.eks virkelig ikke gjør, så er det å knipe igjen pengesekken. Vi bruker ca 300 000 kr på vårt alkoholfrie bryllup. Ikke er vi veldig kristne heller. Tror det blir skikkelig bra, med band og musikk, mye god mat og drikke, kule ting som skjer og godt tilrettelagt for at gjestene skal ha det gøy. Det går tross alt an å ha det morsomt uten alkohol. ;) 

En handfull av de ca 40 bryllupene jeg har vært i har vært alkoholfrie, alle har vært nitriste. 

Jeg har også vært uten alkohol i mange bryllup og selskap der andre drikker (prøverørsforsøk og graviditeter), og hatt det kjempegøy fordi stemningen er på topp. Fyll og slikt er ikke vanlig i omgangskrets/familie, så har heller aldri oppfattet det som ubehagelig når jeg selv er edru. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk Norsk å måtte ha alkohol til alt.

Anonymkode: 66a27...737

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/26/2024 at 11:23 AM, SPOCA said:

Vi skal ha alkoholfritt bryllup i sommer, og gleder oss til det. Verken min kommende mann eller jeg drikker alkohol, og derfor passer det godt å slippe å forholde seg til alkohol. Alle andre arenaer i livet blir vi påtvunget mennesker som drikker alkohol og drikkepress, og det er deilig å slippe unna nå.

Jeg synes det er rart at man reagerer så kraftig på alkoholfri bryllup. Det jeg derimot har større problemer med er bonger osv. Enten spanderer man all mat og drikke, ellers gjør man det ikke. For vår del er det viktig å finne god mat og drikke, så vi har en treretters meny, med forskjellige typer alkoholfrie cider/moster til de ulike rettene (i tillegg annen alkoholfri drikke).

Selv skriver vi tydelig i invitasjonene at det blir et alkoholfritt bryllup, slik at folk ikke føler seg lurt. Og sier de nei til å komme, så står de fritt til det, vi blir ikke sure for det. Heldigvis har vi kun fått veldig positive reaksjoner, men det har nok litt med at hele min samboers familie ikke har særlige tradisjoner for alkohol, og min side drikker også veldig lite. Ingen av våre venner drikker noe spesielt, vi er generelt en ganske "alkoholfri" gjeng. I tillegg kommer det 10 barn i bryllupet, og jeg synes det er viktig at bryllupet er godt tilpasset dem. Uansett, det er faktisk overraskende mange som har kommet og sagt "åh, så deilig at det blir alkoholfritt, det er så deilig å slippe unna alkoholen". Jeg tror det er en del som faktisk er lei av alkohol i alle sammenkomster. ;) 

For øvrig blir det mye dansing i vårt bryllup, med både band og Spotify, jeg tror det blir veldig bra. Da jeg var i alkoholfritt bryllup i fjor sommer var det skikkelig feststemning og mye dansing. Det var veldig gøy. Nå danser jeg og samboer aktivt da, så det blir helt klart mye dans. 

Og før man sier: ja, men folk er bare positive for å være høflige og bla bla bla. Vel, vår feiring går fra fredag til søndag, men dette er selvfølgelig valgfritt. Selve feiringen er lørdag. Og 80% av gjestene velger altså sette av hele helgen for å komme i bryllupet, der de også  kan være med på uformell sammenkomst fredag. Skal sies at vi dekker alt av måltider og drikke hele helgen, men at de må dekke overnatting selv (De får det til en billig pris. Gjestene kan velge å ikke overnatte, bare for å ha sagt det, bryllupet ligger midt mellom der begges familier kommer fra, og de fleste hadde ikke trengt å overnatte). Folk velger faktisk å sette av hele helgen til dette, selv om de kunne valgt å ikke gjøre det. Men, jeg tror mange kommer for opplevelsens del, fordi vi legger opp til et skikkelig bondebryllup, med alt som hører til (utenom alkohol).

Men jeg syns bonger er helt innenfor 

Anonymkode: 5f9e7...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.13):

Men om det serveres alkohol da er det ikke en byrde? 

Anonymkode: 10f73...aca

Jo, byrde da også. 

Anonymkode: 5b32b...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En handfull av de ca 40 bryllupene jeg har vært i har vært alkoholfrie, alle har vært nitriste. 

Jeg har også vært uten alkohol i mange bryllup og selskap der andre drikker (prøverørsforsøk og graviditeter), og hatt det kjempegøy fordi stemningen er på topp. Fyll og slikt er ikke vanlig i omgangskrets/familie, så har heller aldri oppfattet det som ubehagelig når jeg selv er edru. 

Etter ditt skjønn, ja. Det er klart at når alkohol betyr så mye må det jo bli nitrist.

Selv synes jeg det er nitrist at alkohol betyr så vanvittig mye i samfunnet vårt.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men jeg syns bonger er helt innenfor 

Anonymkode: 5f9e7...e2b

Deg om det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 5.51):

Vi er bedt i et brylup som det står i invitasjonen at det blir servert alkohol kun til maten, men at det er alkoholfritt ellers. Er ikke dette et litt rart "krav" å pålegge, eller bestemme , at voksne mennesker ikke skal kunne kjøpe seg en drink etter middagen ? Bryluppet skal holdes et sted det er bar osv. 

Vet at brudgommen har et litt uheldig forhold til alkohol , men synes likevel er er rart. Hva synes dere ?

Anonymkode: 9cd5c...719

Hvorfor er det rart lurer jeg på? Klarer ikke folk å kose seg uten alkohol , selv i et bryllup? 

Jeg hadde elsket et bryllup uten, og synes det er veldig modig av dem å stå støtt i sin avgjørelse om å ikke risikere tilbakefall for å unngå baksnakking og sure innlegg på nett. Noe de helst sikkert vet kommer, fordi så fort man tar fra enkelte flaska i sosiale sammenhenger, klikker det for dem. 

Vær heller en støttende venn som berømmer dem for å skape SITT drømmebryllup, ikke ditt, eller noen andre sitt. 

Anonymkode: 7de0b...18d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 24.3.2024 den 6.29):

Rart de får alkohol til maten da

Absolutt ikke. Det er stor forskjell på å kunne se litt alkohol og det å omgås drita fulle folk som hele tiden skal skåle med deg..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 13.56):

Syns det er greit hvis det feks er en kort feiring med de nærmeste. Feks middag på restaurant. Hjem etter middag. Samtidig litt sært å bestemme hva andre skal drikke ute (de kan kjøpe alkohol selv). 

Jeg bruker ikke tid på reise, penger på reise og overnatting, dyr gave, nye klær avhengig av hvor streng kleskoden er, betale barnepass hvis vi må sitte å ha anstrengte samtaler, kleine leker og mer leirskolefølelse. De som sier bryllup uten alkohol kan være så hyggelig, de har neppe forhørt seg med de andre gjestene. De fleste er høflig og later som. En grunn for at slike bryllup oftest avsluttes tidlig.

Anonymkode: 0d25d...650

Kan du vise til noe som sier at edru fester er kjedeligere og edru bryllupsfester avsluttes tidligere enn andre?

De festene jeg er på, som er nyktre har vært fantastiske. Alle her tatt valg de senere står inne for, og vi var freshe til å fortsette hyggen allerede neste formiddag. 

Så hvis det skal være verdt å skaffe barnepass, må belønninga være rus? 🤔 Og alt som ikke innebærer rus er for barn? Så trist det må være å legge slike føringer for å klare å ha det gøy. Er nok like greit for alle parter at du ikke oppsøker situasjoner uten, hvis det er holdninga du bringer til bordet 🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De norske alkoholfrie bryllupene jeg har vært på er av typen leid lokale og 1,5 liters brusflasker på bordet. Paret har da gjort det fordi de er kristne eller skal spare lenger. Det gjør noe med stemningen.

I utenlandske bryllup uten alkohol har det vært mer stemning og mer stil. Det har ikke blitt spart på noe, rikelig med god alkoholfri drikke, uten at det settes 1,5 litre med brus på bordet.

Så alkoholfrie bryllup er greit, men man må fremdeles huske på å være et godt vertskap.

Anonymkode: 9f6d8...2cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absurd og særdeles spesielt å problematisere at et bryllup er alkoholfritt.

Det vitner om at man har et problematisk forhold til alkohol. Om alkoholservering er et tema for om man vil trives eller ikke, så er det på overtid å se på sitt eget forhold til alkohol. 
Har man et uproblematisk forhold til alkohol, så hadde ikke dette vært en problemstilling.

Anonymkode: 6c59a...ae3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (12 timer siden):

Du kan innbille deg så mye du vil at du serverer "god drikke", men det gjør du ikke når det er alkoholfritt. Dere lager bryllupet dere vil ha, og så er folk høflige og viser folkeskikk når de sier de tror det blir kjekt. 

Anonymkode: da2cd...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan innbille deg så mye du vil at du serverer "god drikke", men det gjør du ikke når det er alkoholfritt. Dere lager bryllupet dere vil ha, og så er folk høflige og viser folkeskikk når de sier de tror det blir kjekt. 

De færreste av gjestene drikker særlig med alkohol, 70% av gjestene drikker ikke alkohol i det hele tatt. Verken min vennegjeng eller kameratgjengen til samboer drikker alkohol.

Det som er fascinerende er at folk som drikker alkohol virkelig ikke klarer å tro at folk som ikke drikker faktisk kam kose seg uten alkohol. Det er rett og slett skikkelig fascinerende. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (5 minutter siden):

De færreste av gjestene drikker særlig med alkohol, 70% av gjestene drikke ikke alkohol i det hele tatt. Verken min vennegjeng eller kameratgjengen til samboer drikker alkohol.

Det som er fascinerende er at folk som drikker alkohol virkelig ikke klarer å tro at folk som ikke drikker faktisk kam kose seg uten alkohol. Det er rett og slett skikkelig fascinerende. ;)

Det er veldig fascinerende men også litt alarmerende. Det bevitner jo om et problematisk forhold til alkohol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taiko

Blir ikke alkohol i mitt bryllup heller. Har vært i bryllup med alkohol, og må si jeg foretrekker de uten. Det er skikkelig kleint å se fulle 50 åringer som danser på bordet, og drikker seg drita. Det er ikke min ide om et moro bryllup. Hvis du trenger alkohol for å kose deg sier det mer om ditt forhold til alkohol 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig fascinerende men også litt alarmerende. Det bevitner jo om et problematisk forhold til alkohol. 

Nei, det betyr heller at man velger et liv uten alkohol. Noen av oss har ikke et behov for alkohol. Både samboer og jeg har prøvd alkohol da vi var rundt 18 år og fant det kjedelig. Alkohol gir oss ingenting, vi ser bare ikke vitsen.

Og du vet det at likesinnede gjerne søker likesinnede? Siden alkoholkulturen er så sterk i samfunnet ellers, fører det gjerne til at vi som ikke drikker finner sammen. Det blir et deilig fristed uten alkohol. 

Det er vel heller du og dere som ikke klarer dere uten alkohol som har det største problemet. ;)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man ikke klarer seg uten den drinken en kveld får man dra hjem og drikke. Forstår ikke hvorfor det er så viktig. 

Mulig de som sutrer om dårlig stemning på alkoholfrie bryllup har vært skikkelig forutinntatte og surt innstilt allerede før de kom. 

Anonymkode: 68e2a...81c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Neida, vi er mange som hadde foretrukket god drikke uten alkohol i glasset.

Og vi er mange som evner å ha det like morsomt og gøy uten alkohol som med. 

Faktisk er det ganske mange i dag som ikke deltar på særlig mye sosialt pga all konsumering av alkohol. 

Vi ville ikke vært høflige når vi sa vi gledet oss til en edru event, vi hadde vært overlykkelige 👌👌

Du virker nesten litt stressa over tanken på at eventer du bli invitert på i fremtiden kan være uten tilgang på rus.. pust med magen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (37 minutter siden):

De færreste av gjestene drikker særlig med alkohol, 70% av gjestene drikker ikke alkohol i det hele tatt. Verken min vennegjeng eller kameratgjengen til samboer drikker alkohol.

Jeg blir like fascinert hver gang 😂

Vi har det like gøy, tar gode valg og møtes blide til lunsj neste dag uten å være bekymra for noen, måtte forklare noen hva som skjedde kvelden før eller ta pinlige samtaler om "dette bra ufin oppførsel" etc.

Men dæven så gøy vi har det 🕺💃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...