Gå til innhold

Bryllup uten alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nok reist, men hadde syntes det var skikkelig kjedelig. I hvert fall hvis dette var venners bryllup og ikke noen fra familien. 

Jeg drikker lite alkohol til vanlig. Vi har barn og jeg ønsker å være i god form. For et bryllup hadde vi ordnet barnevakt. 

Anonymkode: de1f0...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo opp til brudeparet og familiene deres å bestemme meny/ drikke. Dans, underholdning osv. Gode grunner til å unngå alkohol er: Økonomi, religion, helse, rusmisbruker hos brudepar eller gjestene. Du er heldig som ble invitert til å feire kjærlighet. Hvis du ikke har lyst kan du takke nei. Men ikke lat som du bestemmer hva og hvorfor andre velger som de gjør

Anonymkode: 23df2...71c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror nok jeg bare hadde holdt meg hjemme,

Anonymkode: 5a1cb...2e6

Herregud hvorfor er det så viktig med den alkoholen?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 timer siden):

Rart de får alkohol til maten da

For mange er drikke til maten en del av et fullverdig festmåltid med gode smaker. Mens drikke etter maten kun er alkoholkonsum.

Er selv glad i noe godt i glasset på kvelden. Men ville akseptert denne løsningen om brudeparet har problemer med det. 

Anonymkode: a1fc4...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For mange er drikke til maten en del av et fullverdig festmåltid med gode smaker. Mens drikke etter maten kun er alkoholkonsum.

Er selv glad i noe godt i glasset på kvelden. Men ville akseptert denne løsningen om brudeparet har problemer med det. 

Anonymkode: a1fc4...76f

Joda jeg tenkte bare mtp brudgommen s forhold til alkohol som det stod i hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Joda jeg tenkte bare mtp brudgommen s forhold til alkohol som det stod i hi

Det står jo bare at han har et uheldig forhold til alkohol, det kan være mye. 

Jeg har også et uheldig forhold til alkohol, men har ikke noe problem med at folk tar et glass til maten, for det er ikke selve alkoholen som er problemet, det er fulle folk. 

Anonymkode: 6ca6f...b21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt topp. Har sett nok fulle folk her i livet.

Anonymkode: f6d61...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rart. Synes det er mer rart å lage et problem ut av at det ikke blir servert alkohol. En del nordmenn er ganske alkoholfikserte tydeligvis, så de har nok bare godt av å endre litt på vanene tenker jeg. Å melde avbud pga manglende alkoholservering virker helt latterlig og alkoholisert, spør du meg.

Anonymkode: 68a1d...7f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres i utgangspunktet greit ut, men det forutsetter jo at alle gjestene følger opp. Kan sikkert gå fint om det er få gjester, men når det er en bar på stedet, så vil vel noen gå i baren å kjøpe noe,, dersom det er et stort bryllup. Vanskelig å vite om det er alkohol i eller ikke.  Tror det er best å legge et slikt arrangement til et sted hvor det ikke er bar.

Anonymkode: 47af2...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har giftet meg to ganger, første gangen var det et tradisjonelt bryllup på alle måter, også med alkohol. Etter vielsen dro vi for å ta bilder, mens gjestene dro til lokalet. Innen vi kom, var flere dritings, på velkomstsjampanje! Stort sett alle ble dritings i løpet av kvelden, utenom meg som var gravid. Mine foreldre sliter med alkoholen, har alltid gjort det, og alt jeg sitter igjen med etter det bryllupet, er alle de fulle mennesker, spesielt mine foreldre. Alle andre syns det var et sååå fint bryllup blablabla, men ikke for meg.

Når mannen og jeg giftet oss, hadde vi fra begynnelsen av bestemt at det skulle være alkoholfritt, fordi vi er avholds selv, vi ville invitere alle barna i familiene og vi ville at det skulle være på våre premisser og en minneverdig dag. Vi inviterte kun nærmeste familie og venner, vi var 36stk. Alle koste seg, vi hadde en spesiell vielse, vi hadde god middag, alle mulige kaker osv, og vi hadde leker og annet som engasjerte alle, både store og små. Det var utrolig gøy og koselig, og folk snakker om bryllupet ennå, snart 9 år senere. 

Anonymkode: 5fa19...3e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet får bestemme hvordan de ønsker å feire dagen sin. Om de ikke ønsker alkohol og fyll, så er jo det deres ønske. Gjester som evt. har problemer med å ikke bli dritings i bryllup, får takke nei da og ikke gå :vetikke:

Anonymkode: 9abf1...1a4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når søskenbarnet mitt skulle gifte seg stod det faktisk en del alkohol fremme på bordene, med det resultat at en del gjester dessverre valgte å drikke seg mer eller mindre dritings.    

Enkelte er jo sånn at hvis man får tilbud om noe, så gjelder det tydeligvis å bare grafse innpå så mye de overhodet klarer. 

Anonymkode: 77dad...c60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt meg hjemme.
Har litt sosial angst så noen drinker løpet av kvelden i settinger med masse folk hjelper. 

Anonymkode: 2f2c6...5fd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen her furter og "truer" med at de heller hadde holdt seg hjemme er da bare en vinn-vinn situasjon 😄

Det er vel akkurat denne type folk brudeparet ønsker å unngå. Hvis man faktisk dropper et bryllup på grunn av fravær av alkohol er man enten veldig lite glad i brudeparet, eller så er man alt for glad i alkohol.. og begge deler kan være like greit å slippe.

Anonymkode: e48c3...6ee

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha alkoholfritt bryllup i sommer, og gleder oss til det. Verken min kommende mann eller jeg drikker alkohol, og derfor passer det godt å slippe å forholde seg til alkohol. Alle andre arenaer i livet blir vi påtvunget mennesker som drikker alkohol og drikkepress, og det er deilig å slippe unna nå.

Jeg synes det er rart at man reagerer så kraftig på alkoholfri bryllup. Det jeg derimot har større problemer med er bonger osv. Enten spanderer man all mat og drikke, ellers gjør man det ikke. For vår del er det viktig å finne god mat og drikke, så vi har en treretters meny, med forskjellige typer alkoholfrie cider/moster til de ulike rettene (i tillegg annen alkoholfri drikke).

Selv skriver vi tydelig i invitasjonene at det blir et alkoholfritt bryllup, slik at folk ikke føler seg lurt. Og sier de nei til å komme, så står de fritt til det, vi blir ikke sure for det. Heldigvis har vi kun fått veldig positive reaksjoner, men det har nok litt med at hele min samboers familie ikke har særlige tradisjoner for alkohol, og min side drikker også veldig lite. Ingen av våre venner drikker noe spesielt, vi er generelt en ganske "alkoholfri" gjeng. I tillegg kommer det 10 barn i bryllupet, og jeg synes det er viktig at bryllupet er godt tilpasset dem. Uansett, det er faktisk overraskende mange som har kommet og sagt "åh, så deilig at det blir alkoholfritt, det er så deilig å slippe unna alkoholen". Jeg tror det er en del som faktisk er lei av alkohol i alle sammenkomster. ;) 

For øvrig blir det mye dansing i vårt bryllup, med både band og Spotify, jeg tror det blir veldig bra. Da jeg var i alkoholfritt bryllup i fjor sommer var det skikkelig feststemning og mye dansing. Det var veldig gøy. Nå danser jeg og samboer aktivt da, så det blir helt klart mye dans. 

Og før man sier: ja, men folk er bare positive for å være høflige og bla bla bla. Vel, vår feiring går fra fredag til søndag, men dette er selvfølgelig valgfritt. Selve feiringen er lørdag. Og 80% av gjestene velger altså sette av hele helgen for å komme i bryllupet, der de også  kan være med på uformell sammenkomst fredag. Skal sies at vi dekker alt av måltider og drikke hele helgen, men at de må dekke overnatting selv (De får det til en billig pris. Gjestene kan velge å ikke overnatte, bare for å ha sagt det, bryllupet ligger midt mellom der begges familier kommer fra, og de fleste hadde ikke trengt å overnatte). Folk velger faktisk å sette av hele helgen til dette, selv om de kunne valgt å ikke gjøre det. Men, jeg tror mange kommer for opplevelsens del, fordi vi legger opp til et skikkelig bondebryllup, med alt som hører til (utenom alkohol).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 14.05):

Jeg hadde holdt meg hjemme.
Har litt sosial angst så noen drinker løpet av kvelden i settinger med masse folk hjelper. 

Anonymkode: 2f2c6...5fd

Trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 5.51):

Vi er bedt i et brylup som det står i invitasjonen at det blir servert alkohol kun til maten, men at det er alkoholfritt ellers. Er ikke dette et litt rart "krav" å pålegge, eller bestemme , at voksne mennesker ikke skal kunne kjøpe seg en drink etter middagen ? Bryluppet skal holdes et sted det er bar osv. 

Vet at brudgommen har et litt uheldig forhold til alkohol , men synes likevel er er rart. Hva synes dere ?

Anonymkode: 9cd5c...719

Det er overhodet ikke rart, når brudgommen strever med alkohol. Det er brudeparet som er viktigst her, og da skulle det bare mange om ikke dere gjestene støtter opp om dette i solidaritet med brudeparet. Hvis brudgommen er alkoholiker, og det blir stående alkohol tilgjengelig over alt hele kvelden, er det fort gjort at bryllupskvelden blir kvelden hvor han ramler av vannvogna igjen og ender på avrusningsklinikk om noen uker.

Da jeg og kona giftet oss, var det null alkohol. Ingen av oss drakk den gangen, og heller ingen i min slekt og vennekrets drakk. Vet at enkelte gjester på min kones side synes det var rart, men både de og serveringspersonalet ble veldig positivt overrasket over at det faktisk gikk an for 100 gjester å ha en så fin og morsom fest uten en dråpe alkohol.

Var jeg dere, ville jeg tatt dette som en gylden anledning til å oppleve en fest uten alkohol. Kanskje vil dere også oppdage hvor trivelig det kan være når alle er edru.

Anonymkode: 60a6c...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit hvis det feks er en kort feiring med de nærmeste. Feks middag på restaurant. Hjem etter middag. Samtidig litt sært å bestemme hva andre skal drikke ute (de kan kjøpe alkohol selv). 

Jeg bruker ikke tid på reise, penger på reise og overnatting, dyr gave, nye klær avhengig av hvor streng kleskoden er, betale barnepass hvis vi må sitte å ha anstrengte samtaler, kleine leker og mer leirskolefølelse. De som sier bryllup uten alkohol kan være så hyggelig, de har neppe forhørt seg med de andre gjestene. De fleste er høflig og later som. En grunn for at slike bryllup oftest avsluttes tidlig.

Anonymkode: 0d25d...650

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Syns det er greit hvis det feks er en kort feiring med de nærmeste. Feks middag på restaurant. Hjem etter middag. Samtidig litt sært å bestemme hva andre skal drikke ute (de kan kjøpe alkohol selv). 

Jeg bruker ikke tid på reise, penger på reise og overnatting, dyr gave, nye klær avhengig av hvor streng kleskoden er, betale barnepass hvis vi må sitte å ha anstrengte samtaler, kleine leker og mer leirskolefølelse. De som sier bryllup uten alkohol kan være så hyggelig, de har neppe forhørt seg med de andre gjestene. De fleste er høflig og later som. En grunn for at slike bryllup oftest avsluttes tidlig.

Anonymkode: 0d25d...650

Nå har du veldige fordommer mot alkoholfrie bryllup må jeg si. Hvorfor må det bli kleine samtaler og kleine leke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syns det er greit hvis det feks er en kort feiring med de nærmeste. Feks middag på restaurant. Hjem etter middag. Samtidig litt sært å bestemme hva andre skal drikke ute (de kan kjøpe alkohol selv). 

Jeg bruker ikke tid på reise, penger på reise og overnatting, dyr gave, nye klær avhengig av hvor streng kleskoden er, betale barnepass hvis vi må sitte å ha anstrengte samtaler, kleine leker og mer leirskolefølelse. De som sier bryllup uten alkohol kan være så hyggelig, de har neppe forhørt seg med de andre gjestene. De fleste er høflig og later som. En grunn for at slike bryllup oftest avsluttes tidlig.

Anonymkode: 0d25d...650

Jøss for et trist liv man må ha, om man må ha alkohol for å kunne være sammen med, og feire, familie eller venner. Det må ikke være kleint om man gjør noe uten alkohol, det sier vel mest om dem som trenger alkohol som en krykke?

Anonymkode: 5fa19...3e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...