Gå til innhold

Folk som er sløve med ting på kirkegården irriterer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er pga dårlig syn eller annen sykdom er de unnskyldt, men generell sløvhet fordi folk tenker at det ikke er så nøye, er ikke akseptabelt, og ikke på graver.

Feks:

På graven ved siden av min mann er det satt ned en lykt i  brukt/ slitt plast, og den store prislappen som er et par cm lang henger fremdeles på og er godt synlig for alle.

Sist jeg var der måtte jeg bare klippe den av i respekt for avdøde, som var en oppegående dame.

På en annen grav er det satt ned plastblomster og det er jo bedre enn ingenting og også lurt når været er dårlig med stiv kuling og storm, MEN der henger det også på en stor prislapp som er det første man ser.

På en annen grav observerte jeg at avdødes dødsdato var feil med to år, men pårørende har ikke gitt beskjed til steinfirmaet så de kunne rette opp feilen.( Avdøde var en kollega til min mor så jeg husker når han gikk bort)

Altså, har ikke de pårørende øyne?

 

Anonymkode: f5684...635

Dette må være kødd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg jækla langt unna andres gravplasser og pass på deg selv. 

Anonymkode: 730a0...c3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da burde de heller droppe å gjøre noe på gravene til sine nærmeste, hvis det blir slik at de ikke har tid eller ork til å ta bort prislapper eller gi beskjed om at det står feil på gravsteinen.

Eller så er det helt normalt for disse folkene at ting er på halv åtte og helt tilfeldig🙄

Ts

Anonymkode: f5684...635

Ikke alle ser prislappen, ikke alle har samme øye for detaljer som deg. Kanskje de var så lei seg i øyeblikket de glemte det? Jeg tenker de har vært der og de har gjort NOE. De har prøvd. Det står det vell respekt av? Ingen i min familie har vært på Oldemors grav siden begravelsen i 2011. Jeg bodde i Usa da så deltok ikke. Jeg spurte pappa for noen år siden om han kunne vise meg hvor den er (veldig stor gravplass) så jeg kan dra å fikse litt på den, men han vet ikke hvor den er engang… Så det kunne vært verre enn prislapper som viser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg forstår ikke at folk ikke tenker på å få rettet opp feil årstall på steinen i det minste.

Ts

Anonymkode: f5684...635

Det koster energi og miljø

Jeg må egentlig le av det, men det litt dumt at min mor glemmer å ta vekk prislapper på mye av både gaver og det hun selv går med. Skulle ikke forundre meg om hun gjorde det på pynt på gravene heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingenting i mot om det står rustne lykter uten glass...for det angår ikke meg.
Jeg ga TS et forslag om det var så fryktelig ille å se på for ts. Det er tydeligvis dagen i dag
for å ta noen for enkelte av dere. Alt jeg bidrar med er å vanne og ja jeg klipper bort
en vissen gren, hvis resten av blomsten ser pen ut. En! På en nabograv. Shame on me! 

Beklager så mye. Jeg smiler ikke av dere, men av deres innestengte indignasjon som jo ikke
trenger å være der, for ingenting galt har skjedd. Sikkert godt å få det ut. 

Oijj-oijj-oijj...da er jeg ferdig snakka i denne tråden. 
P.s. jeg skriver under åpent nick i motsetning til alle dere sinte blå.
Kommer dere fra Valdres hele gjengen? 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du, ts, tenker at en gravsten og det stykke land den står på har verdi og for deg er et minne, er ikke bestemmende for hvordan andre mennesker velger å se på gravstener og gravsteder.

På deg selv kjenner du, kort sagt, ingen andre. Husk det.

Og så kan du jo tenke at de etterlatende burde ha valgt en annen løsning dersom de ikke ønsket å holde en grav. De kunne ha valgt en minneplate, eller ingen markering i det hele. Men ofte er den som bestemmer typen gravsted og den som ender opp med å ta vare på den (eller la den være) ikke samme person. Og når den som bestemte at her skulle det være gravsten og at å vedlikeholde den var av betydning er død - da lar man stedet rolig forfalle inntil det kan fjernes. 

Jeg ser, ts, at du handler som om de dødes verdighet plages av ustelte graver. Men de døde er døde. Det er (noen få av) de levende som velger å konkurrere og dømme hverandre ut fra gravenes utseende. Og det er et dårlig livsvalg. Ta et annet - velg å være et mer ålreit menneske. Du er verdt å være mer ålreit, ts. 

Anonymkode: 33182...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farfaren min har fremdeles ikke fått navnet sitt på gravsteinen, kors med navn står fremdeles ved siden av steinen farmors navn står på, nå er det fem år siden han døde😱

Anonymkode: 1062c...485

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor

Utrolig hva enkelte mennesker kan irritere seg over...

Jeg er veldig nøye på å fjerne prislapper og den slags selv når jeg pynter grava til pappa, onkel og mine besteforeldre, men hadde ikke brydd meg om hvordan andre steller og pynter på deres graver.

Hvis f.eks blomstene på nabograva trenger vann og det er mer igjen i vannkanna etter jeg er ferdig så hender det at jeg gir dem en liten "dusj" før jeg går videre :lukkedeøyne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

 

Hva synes du om at pårørende ikke gidder å forandre feil årstall på gravstein da?

Ts

Anonymkode: f5684...635

Tenker ingenting om det, for det er dyrt og kanskje familien ikke har råd/vilbta seg råd?!

Anonymkode: 1062c...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg forstår ikke at folk ikke tenker på å få rettet opp feil årstall på steinen i det minste.

Ts

Anonymkode: f5684...635

Hvilken rolle spiller det hvilket årstall står på steinen? Personen som er død bryr seg ikke, pårørende bryr seg ikke, hvorfor skal du bry deg?

Anonymkode: 38cfc...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som vet om det er tilfeldig, gjort med vilje og glimt i øyet

Ts

Anonymkode: f5684...635

Nei, nettopp, og det er ingen andres sak.

Anonymkode: 45ac9...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke skjønne at folk gidder å bruke energi på å irritere seg over sånne ting.. Vedder på du er fra bygda. Kanskje bedre å passe på sine egne saker.

Anonymkode: e4619...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg har ingenting i mot om det står rustne lykter uten glass...for det angår ikke meg.
Jeg ga TS et forslag om det var så fryktelig ille å se på for ts. Det er tydeligvis dagen i dag
for å ta noen for enkelte av dere. Alt jeg bidrar med er å vanne og ja jeg klipper bort
en vissen gren, hvis resten av blomsten ser pen ut. En! På en nabograv. Shame on me! 

Beklager så mye. Jeg smiler ikke av dere, men av deres innestengte indignasjon som jo ikke
trenger å være der, for ingenting galt har skjedd. Sikkert godt å få det ut. 

Oijj-oijj-oijj...da er jeg ferdig snakka i denne tråden. 
P.s. jeg skriver under åpent nick i motsetning til alle dere sinte blå.
Kommer dere fra Valdres hele gjengen? 

Det var da voldsomt? Du kom med et helt konkret forslag som vi er to som har reagert direkte på, en anonym og jeg under åpent nick. Ingen har vært ute etter å ta hverken deg eller vanning av andres graver, som ikke var en del av forslaget du ble kritiseret for. Hvem som har dagen for å ta noen i dag kan visst diskuteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentamedtekopp skrev (40 minutter siden):

Ikke alle ser prislappen, ikke alle har samme øye for detaljer som deg. Kanskje de var så lei seg i øyeblikket de glemte det? Jeg tenker de har vært der og de har gjort NOE. De har prøvd. Det står det vell respekt av? Ingen i min familie har vært på Oldemors grav siden begravelsen i 2011. Jeg bodde i Usa da så deltok ikke. Jeg spurte pappa for noen år siden om han kunne vise meg hvor den er (veldig stor gravplass) så jeg kan dra å fikse litt på den, men han vet ikke hvor den er engang… Så det kunne vært verre enn prislapper som viser. 

Det er jo forferdelig synd at de ikke bryr seg om din oldemors grav.

Nesten overraskende at de i det hele tatt orket å begrave henne 

Ts

Anonymkode: f5684...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Farfaren min har fremdeles ikke fått navnet sitt på gravsteinen, kors med navn står fremdeles ved siden av steinen farmors navn står på, nå er det fem år siden han døde😱

Anonymkode: 1062c...485

Hvorfor er det ingen av hans barn som har skaffet gravstein?

Er det økonomiske grunner eller likegyldighet?

Ts

Anonymkode: f5684...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenker ingenting om det, for det er dyrt og kanskje familien ikke har råd/vilbta seg råd?!

Anonymkode: 1062c...485

Det er stein bedriftens feil siden de sjekker dødsdato opp mot et register, og da er det gratis.

De pårørende bryr seg ikke

Ts

Anonymkode: f5684...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det ingen av hans barn som har skaffet gravstein?

Er det økonomiske grunner eller likegyldighet?

Ts

Anonymkode: f5684...635

Det er bare et barn. Gravsteinen er der, for farmor har navnet sitt på den, men det var det farfar som ordnet. Er latskap, likegyldighet og sikkert noe mer som er årsaken, men han legger jo bare opp til at vi barn ikke trenger å bry oss særlig når han selv trenger en grav!

Anonymkode: 1062c...485

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er stein bedriftens feil siden de sjekker dødsdato opp mot et register, og da er det gratis.

De pårørende bryr seg ikke

Ts

Anonymkode: f5684...635

Nei, nei, kanskje det er blitt en intern greie i familien og kanskje de tenker at dette hadde den avdøde ledd litt av og ikke brydd seg om?

Anonymkode: 1062c...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg kan bare ikke skjønne at folk gidder å bruke energi på å irritere seg over sånne ting.. Vedder på du er fra bygda. Kanskje bedre å passe på sine egne saker.

Anonymkode: e4619...515

Fra bygda?

Hadde det ikke vært for gårdbrukere som må bo på bygda for å kunne dyrke mat og produsere kjøtt og melk hadde du sultet ihjel.

Hva har det med saken å gjøre om man er fra Grünerløkka eller Indre Billefjord?

Folk er folk uansett hvor de kommer fra.

Ts

Anonymkode: f5684...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo forferdelig synd at de ikke bryr seg om din oldemors grav.

Nesten overraskende at de i det hele tatt orket å begrave henne 

Ts

Anonymkode: f5684...635

Det er bare en grav, ikke alle trenger en grav å gå til for å minnes, sørge eller prate til den avdøde.

Anonymkode: 1062c...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...