Gå til innhold

Folk som er sløve med ting på kirkegården irriterer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstyrret?😄

Jeg bryr meg og synes det er uverdig at pårørende er sløve.

Ts

Anonymkode: f5684...635

Heller sløve pårørende, enn dømmende. Du er opptrer fullstendig uverdig. 

Anonymkode: 48309...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vis forståelse og overbærenhet heller. På kirkegårder er det mange folk som ikke har god helse, men så klarer de kanskje endelig å komme seg til en avdøds grav for å gjøre sin plikt, men helsa er dårlig, synet, kroppen, knærne bærer ikke...og de har gjort det de kunne, kjøpt billig for de har ikke mye penger og plast varer lenge og må ikke vannes, ingen andre kan vanne heller, så de gjør så godt de kan... :(  Akkurat en slik ting hadde jeg aldri snakket ned, for der ligger mange grunner og mange skjebner der ute og vi skal ikke klandre. Kjøp og plasser pent heller en ny lykt, plant en blomst og stell graven som om den var vår egen, hvis det er så forstyrrende å se det. Jeg mener det. Død og graver er for manges del sorg, savn og dårlig samvittighet, for en har lovet å ta seg av gravene...men klarer det ikke. Vær et snilt medmenneske. Ikke kritiser. Personlig vanner jeg en del tørre graver i mine folks omgivelser på kirkegårder. Har klippet av litt visne blomster, det koster meg ingenting og plantene får en ekstra sjanse til å overleve. Vær et medmenneske, ts. :) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men jeg forstår ikke at folk ikke tenker på å få rettet opp feil årstall på steinen i det minste.

Ts

Anonymkode: f5684...635

1. de har ikke sett det. 
2. de husker faktisk ikke hvilket år han døde og dermed så vet de ikke det er feil. Jeg har selv null snøring på årstallene mine besteforeldre mine døde selvom jeg var i begravelsene. 
3. de tenker det ikke er så viktig siden personen uansett er død. 

Anonymkode: f5d74...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk er ulike. Det er en øvelse å ikke bry seg om andres smak og preferanser som skiller seg fra egen. Jeg ordner, planter og steller en grav for et menneske jeg var veldig glad i, og er den som betaler gravferdsetaten for stell hvis jeg ikke får gjort det selv. Der må jeg bare finne meg i at det hver gang jeg kommer er plassert nips fra Nille, plastblomster, falske hjertestener med tekst osv, ting som i mine øyne ikke fortjener en plass der. Fordi andre mennesker også var glad i denne personen, og de har en annen smak og estetisk sans enn jeg har, har de like mye rett til å vise at de brydde seg. 

Anonymkode: d2ede...fc7

Jeg henger meg ikke opp i om folk legger igjen plastfigurer eller "liksom" steinhjerter på en grav, og synes faktisk det kan være  personlig.

Det som pårørende legger igjen av pyntefigurer gjenspeiler også litt personligheten til avdøde tenker jeg, og sist jeg var på kirkegården så jeg at det var lagt ned barnetegninger og kosedyr på en gravstein, og de hadde også hengt på et skilt på gravsteinen der det stod "Verldens beste bestefar", og da tok jeg til tårene.

Hva synes du om at pårørende ikke gidder å forandre feil årstall på gravstein da?

Ts

Anonymkode: f5684...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Kjøp og plasser pent heller en ny lykt, plant en blomst og stell graven som om den var vår egen, hvis det er så forstyrrende å se det.

Å ta seg til rette på en annens grav fordi man ikke synes den er pyntet etter egen standard er i mine øyne vanvittig respektløs. Man har ikke noe med å legge seg i andres valg på den måten.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (5 minutter siden):

Vis forståelse og overbærenhet heller. På kirkegårder er det mange folk som ikke har god helse, men så klarer de kanskje endelig å komme seg til en avdøds grav for å gjøre sin plikt, men helsa er dårlig, synet, kroppen, knærne bærer ikke...og de har gjort det de kunne, kjøpt billig for de har ikke mye penger og plast varer lenge og må ikke vannes, ingen andre kan vanne heller, så de gjør så godt de kan... :(  Akkurat en slik ting hadde jeg aldri snakket ned, for der ligger mange grunner og mange skjebner der ute og vi skal ikke klandre. Kjøp og plasser pent heller en ny lykt, plant en blomst og stell graven som om den var vår egen, hvis det er så forstyrrende å se det. Jeg mener det. Død og graver er for manges del sorg, savn og dårlig samvittighet, for en har lovet å ta seg av gravene...men klarer det ikke. Vær et snilt medmenneske. Ikke kritiser. Personlig vanner jeg en del tørre graver i mine folks omgivelser på kirkegårder. Har klippet av litt visne blomster, det koster meg ingenting og plantene får en ekstra sjanse til å overleve. Vær et medmenneske, ts. :) 

Det at pårørende er svaksynte eller andre helseproblemer som kan være grunnen, skriver jeg i starten av innlegget mitt.

De som ikke er syke eller har dårlig syn, er sløve eller ikke bryr seg.

Ts

Anonymkode: f5684...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da henger du deg litt for mye opp i detaljer over ting du ikke har så mye med. 

Også skjønner jeg virkelig ikke at dette er noe å irtitere seg over. På kirkegården burde du egentlig reflektere litt over st liveter for kort til å irritere deg over alt. Det ødelegger også forhold til de du er glad i, og bryr deg om.

Når jeg er på kirkegården, hender det at noen ikke har kastet bolmsterposen , satt vannkannen tilbake på plass osv. Da bare kaster jeg det i avfallet og tar med kanna tilbake. Spesielt de med graven siden av bestemor glemmer hver gang å ta med kanna fra graven. Men jeg irriteree meg ikke. Det er da ikke så mye styr å ta med to kanner tilbake, eller gå dit å hente den. Blir jo en ekstra tur. Men det er vel ingen krise jeg blir rasende på. 

Anonymkode: d29d8...df2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg henger meg ikke opp i om folk legger igjen plastfigurer eller "liksom" steinhjerter på en grav, og synes faktisk det kan være  personlig.

Det som pårørende legger igjen av pyntefigurer gjenspeiler også litt personligheten til avdøde tenker jeg, og sist jeg var på kirkegården så jeg at det var lagt ned barnetegninger og kosedyr på en gravstein, og de hadde også hengt på et skilt på gravsteinen der det stod "Verldens beste bestefar", og da tok jeg til tårene.

Hva synes du om at pårørende ikke gidder å forandre feil årstall på gravstein da?

Ts

Anonymkode: f5684...635

Høres jo rart ut å bomme på årstall. Npr stenen oftest lages innen ett år... du som husker feil kanskje? 

Anonymkode: d29d8...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bry deg om deg selv og ditt? 
 

Det er antagelig kjøpt med på veien, derav prislapp på. 
 

Det er dyrt å få endret en stein. For alt du vet har han klaget allerede

Anonymkode: 96644...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi bør holde oss for gode til å kritisere andres sorg. 

Det finnes uendelig mye grunner til at alle ikke ser verden helt likt som deg TS. Du sitter ikke på fasiten her, selv om du instendig mener så. Selv om du ikke forstår det så kan du velge å akseptere at det var det beste de pårørende fikk til i det øyeblikket det ble gjort. 

Jeg forstår ikke hvorfor vi har kirkegårder med endeløse rader med steiner som man skal pynte. Det betyr ikke at jeg dømmer og ser ned på folk som synes det er viktig. 

Du er veldig dømmende over noe som man ikke behøver å være dømmende over. 

Plager det deg når naboen ikke har klippet gresset? At klærne til ungdommen er så uflatterende? At folk ikke gjør ting riktig generelt? 

Dette er noe du bør reflektere litt over tenker jeg, for det er helt unødvendig og bli oppgitt eller irritert over disse tingene. De blir nemlig ikke penere selv om du er enda så oppgitt eller irritert. 

Anonymkode: 0226b...f23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna andres graver, du skal ikke klippe av noe som helst. 

Anonymkode: 45ac9...be0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (20 minutter siden):

Å ta seg til rette på en annens grav fordi man ikke synes den er pyntet etter egen standard er i mine øyne vanvittig respektløs. Man har ikke noe med å legge seg i andres valg på den måten.

Hei til deg . Jeg regnet med at dette svaret ville komme. :)  Jeg har ikke lagt meg oppi andres valg; hvis det er plantet en blomst der som er knusktørr hver gang jeg vanner mine graver....da vanner jeg med største glede, så planten får leve litt til isteden for å dø. Det plager ikke meg at den dør, men det betyr kanskje noe for den som plantet blomsten...at det fortsetter å leve der. Om det er meg eller et regnskyll betyr ikke stort, bortsett fra det å leve eller visne. Jeg er fremdeles et hyggelig medmenneske og jeg overfører ikke "min egen standard". Det dreier seg om liv eller død. Ikke noe mer enn det. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hold deg unna andres graver, du skal ikke klippe av noe som helst. 

Anonymkode: 45ac9...be0

Ser for meg personen som satt den der, som halve livet har levd med denne personen som alltid glemmer å klippe av merkelapper. Og så har satt den der med et vemodig glimt i øyet. Bare for å komme tilbake, så er den røsket bort.

Uverdig av TS. 

Anonymkode: 48309...075

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du gjort det på familiegraven vår og jeg så det, hadde du fått høre det. Slutt å ta deg til rette på andres graver. Konsentrer deg om de gravene som er i familie med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Vis forståelse og overbærenhet heller. På kirkegårder er det mange folk som ikke har god helse, men så klarer de kanskje endelig å komme seg til en avdøds grav for å gjøre sin plikt, men helsa er dårlig, synet, kroppen, knærne bærer ikke...og de har gjort det de kunne, kjøpt billig for de har ikke mye penger og plast varer lenge og må ikke vannes, ingen andre kan vanne heller, så de gjør så godt de kan... :(  Akkurat en slik ting hadde jeg aldri snakket ned, for der ligger mange grunner og mange skjebner der ute og vi skal ikke klandre. Kjøp og plasser pent heller en ny lykt, plant en blomst og stell graven som om den var vår egen, hvis det er så forstyrrende å se det. Jeg mener det. Død og graver er for manges del sorg, savn og dårlig samvittighet, for en har lovet å ta seg av gravene...men klarer det ikke. Vær et snilt medmenneske. Ikke kritiser. Personlig vanner jeg en del tørre graver i mine folks omgivelser på kirkegårder. Har klippet av litt visne blomster, det koster meg ingenting og plantene får en ekstra sjanse til å overleve. Vær et medmenneske, ts. :) 

Så hun skal bytte ut lykten de pårørende har satt der med en hun selv syns er penere? Helt uhørt, og utrolig sårende.

Anonymkode: 48496...1f6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (8 minutter siden):

Hei til deg . Jeg regnet med at dette svaret ville komme. :)  Jeg har ikke lagt meg oppi andres valg; hvis det er plantet en blomst der som er knusktørr hver gang jeg vanner mine graver....da vanner jeg med største glede, så planten får leve litt til isteden for å dø. Det plager ikke meg at den dør, men det betyr kanskje noe for den som plantet blomsten...at det fortsetter å leve der. Om det er meg eller et regnskyll betyr ikke stort, bortsett fra det å leve eller visne. Jeg er fremdeles et hyggelig medmenneske og jeg overfører ikke "min egen standard". Det dreier seg om liv eller død. Ikke noe mer enn det. 

Jeg har også vannet hos andre når jeg har sett at det trengs - det er noe helt annet enn å plante og pynte hos andre etter eget forgodtbefinnende, som er det du foreslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Høres jo rart ut å bomme på årstall. Npr stenen oftest lages innen ett år... du som husker feil kanskje? 

Anonymkode: d29d8...df2

Nei det er steinbedriften som har gjort feil og så har ikke pårørende orket å gjøre noe med det.

Mine foreldre kjenner familien til avdøde

Ts

 

Anonymkode: f5684...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så hun skal bytte ut lykten de pårørende har satt der med en hun selv syns er penere? Helt uhørt, og utrolig sårende.

Anonymkode: 48496...1f6

Hvis noen er så hjernedøde at de gjør slikt, bør man rett og slett anmelde. Men jeg nekter å tro at noen ville gått og byttet ut noens lykt med en "penere" og dyrere, og ment at de var snille. 

Anonymkode: 45ac9...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei det er steinbedriften som har gjort feil og så har ikke pårørende orket å gjøre noe med det.

Mine foreldre kjenner familien til avdøde

Ts

 

Anonymkode: f5684...635

Men det spiller jo ingen rolle for andre enn pårørende, hvis det er greit for dem er det greit. Jeg selv har droppet familiegraver nå, fordi folk ringte og fortalte som en dårlig skjult kritikk at de hadde vært og stelt graven. 

Anonymkode: 45ac9...be0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bry deg om deg selv og ditt? 
 

Det er antagelig kjøpt med på veien, derav prislapp på. 
 

Det er dyrt å få endret en stein. For alt du vet har han klaget allerede

Anonymkode: 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser for meg personen som satt den der, som halve livet har levd med denne personen som alltid glemmer å klippe av merkelapper. Og så har satt den der med et vemodig glimt i øyet. Bare for å komme tilbake, så er den røsket bort.

Uverdig av TS. 

Anonymkode: 48309...075

 

Det er ingen som vet om det er tilfeldig, gjort med vilje og glimt i øyet

Ts

Anonymkode: f5684...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...