Gå til innhold

Jeg ble ydmyket av ledelsen, hånet, føler meg nedverdiget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å gå ledelsen i møte og forhandle en form for sluttpakke? Du sier selv at det vil være umulig å jobbe ser selv om du beholder jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat hva jeg tenker og… at TS føler seg hånet og tråkket på, trenger ikke å være det som har skjedd. Mange lettkrenka folk rundt forbi 

Anonymkode: 2ba95...31c

Eller det kan være det som har skjedd, mye ræva ledere rundt forbi

Anonymkode: 52cb3...22c

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må "terrorisere" leder-svina. Du skal ikke ha referanse av disse grisene uansett, så det gjelder å lage masse stress for dem også. Forsvar ditt område om du har fast jobb og er fagorganisert. Den kapitalistiske terror-ledelsen bør plages til enhver tid så ofte en får mulighet til det. Spesielt har man ingenting å tape når de er såpass frekke mot deg. Så det er ingenting å tape på å holde stand og gjøre det jævlig for dem også for de har allerede bestemt seg at du er "ingenting" og de ler. Din tur til å slå tilbake.

Anonymkode: a7306...6a3

En gjør faktisk ikke sånt, du vet aldri hvem du møter senere i livet. Så hva er poenget med å benne alle broer? Og ryktet går som oftest også om ts fortsetter i samme bransje, Vi hører kun ts sin side av saken

Anonymkode: a14e5...740

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller det kan være det som har skjedd, mye ræva ledere rundt forbi

Anonymkode: 52cb3...22c

Selvsagt, men vi får kun TS side av saken her, hennes opplevelse og følelse. Hvem av oss kan vite at dette er reellt? 

Anonymkode: 2ba95...31c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt forferdelig ut. Dette er ikke sånn det skal være. Voksne folk som mobber er det verste jeg veit. Jeg driter langt i hva de må ha opplevd selv som holder på sånn, det er patetisk. 

Gå på et kurs i selvhevdelse, eller snakk med noen som kan hjelpe deg å bli skikkelig god til å stå opp for deg selv. Det hadde vært så kult om du i det møtet sa "Det du gjør nå er latterliggjøring og mobbing. Det finnes lover mot dette. Og at du som høyeste leder er med på det er jo veldig merkelig. Dette møtet er over, neste gang møtes vi sammen med verneombud og HR." og så gått og latt gutta sitte igjen der som patetiske idioter. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre. Jeg har også vært involvert i en "konflikt", jeg er fagorganisert. Og ja, du kan ta kontakt med hovedverneombudet. Men her kommer den brutale sannheten: De har styringsrett. Og arbeidsmiljøloven har masse råd og tips mot at arbeidstaker ikke skal bli mobbet. Men det er ikke lovhjemmel i noe av det. Det er altså ikke et lovbrudd å være en dårlig sjef. (Trakassering er ulovlig, vel og merke!)
Du må se selv hva du ønsker å gjøre. Om du tenker at du skal slutte, kan du begynne å ha en "fuck you" attitude. Svar med "du imiterer meg svært dårlig, men godt forsøk", men om de har planer om å presse deg ut, ikke vær frekk, da kan de legge skylden på deg. Pass på at alle dine sarkastiske kommentarer kan tolkes på to måter. Kanskje det kan bli bedre? Stå på! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er problemet? Hvorfor kalte de deg inn til møte? Hva sa de? Hva har du gjort som gjorde at de ville kalle deg inn til samtale? Tenker det har litt å si før jeg svarer. 

Anonymkode: ee18a...580

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men dere skjønner ikke. Hvordan skal jeg klare å jobbe der, selv om fagforeningen hjelper meg.  Jeg vil jo bli ignorert og motarbeidet hele tiden. De vil mobbe meg.

Ts

 

Anonymkode: 37a9b...9a8

Du kan slå tilbake ved å skaffe en advokat som eventuelt kan kreve erstatning for tort og svie. Du må ikke fortsette der, men ikke la dem slippe billig unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt, men vi får kun TS side av saken her, hennes opplevelse og følelse. Hvem av oss kan vite at dette er reellt? 

Anonymkode: 2ba95...31c

Pleier du å betvile det venner sier, fordi du kun har det fra ene parten?

Anonymkode: 52cb3...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel, man må vel ha denne historien fra begge sider. Vet om en eks-kollega som kom med vannvittige historier om ledere. Viste seg av vedkommende selv led av store psykiske problemer, bla paranoia.

Anonymkode: 60886...30c

Født sånn eller blitt sånn ;)

Da jeg begynte i min forrige jobb fikk jeg stadig høre historier om tidligere ansatte som hadde psykiske problemer, alkoholproblemer etc. Etterhvert begynte jeg å stusse, fordi alle disse i utgangspunktet virket som ressurssterke mennesker. 

Dette var et lite kontor med lite utskifting, og «alle» som kom inn utenfra endte med å bli langtidssykmeldte eller uføre.

Jeg skal ikke gå i detaljer om arbeidsplassen av frykt for å bli gjenkjent, men det var skikkelig, skikkelig ille. Har opplevd ting som fint kunne ha havnet på forsiden på VG dersom noen kunne dokumentere det. 

Tror at de fleste forstår altfor lite om hvordan et slikt miljø påvirker helsa og psyken på lang sikt.

Til TS: Det politiske korrekte svaret er at du skal kontakte fagforening, men det er ikke alltid det gjør saken bedre. Mitt beste råd er å forsøke å finne seg ny jobb. 

Anonymkode: 77e45...220

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Pleier du å betvile det venner sier, fordi du kun har det fra ene parten?

Anonymkode: 52cb3...22c

Jeg vil støtte og lytte til en venn. Det betyr ikke at jeg sluker alt vennene mine sier rått. Vennene mine er nemlig mennesker. Som alle andre misforstår og tolker de situasjoner feil. 

Anonymkode: 0c2d0...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men dere skjønner ikke. Hvordan skal jeg klare å jobbe der, selv om fagforeningen hjelper meg.  Jeg vil jo bli ignorert og motarbeidet hele tiden. De vil mobbe meg.

Ts

 

Anonymkode: 37a9b...9a8

Kansje du trenger å komme deg vekk? Har selv blitt utsatt for det samme pg søker ny jobb. 

Anonymkode: 9b0fc...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at de ikke mener du gjør jobben din? Det skriver du ikke noe om. Da blir det vanskelig å mene noe om dette. 
 

Hvis du skal komme noen vei her tror jeg du må ta inn over deg hva de er misfornøyde med. Du vil ikke vinne frem hvis ledelsen har dokumentasjon på at du ikke gjør en god jobb, og ikke evner å endre deg. 

Anonymkode: 1c751...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Pleier du å betvile det venner sier, fordi du kun har det fra ene parten?

Anonymkode: 52cb3...22c

Dine sanne venner er de som våger å stille spørsmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Født sånn eller blitt sånn ;)

Da jeg begynte i min forrige jobb fikk jeg stadig høre historier om tidligere ansatte som hadde psykiske problemer, alkoholproblemer etc. Etterhvert begynte jeg å stusse, fordi alle disse i utgangspunktet virket som ressurssterke mennesker. 

Dette var et lite kontor med lite utskifting, og «alle» som kom inn utenfra endte med å bli langtidssykmeldte eller uføre.

Jeg skal ikke gå i detaljer om arbeidsplassen av frykt for å bli gjenkjent, men det var skikkelig, skikkelig ille. Har opplevd ting som fint kunne ha havnet på forsiden på VG dersom noen kunne dokumentere det. 

Tror at de fleste forstår altfor lite om hvordan et slikt miljø påvirker helsa og psyken på lang sikt.

Til TS: Det politiske korrekte svaret er at du skal kontakte fagforening, men det er ikke alltid det gjør saken bedre. Mitt beste råd er å forsøke å finne seg ny jobb. 

Anonymkode: 77e45...220

Ja akkurat. Her hadde jeg tenkt at det er noen i ledelsen som ikke er helt i water. 

Og det er ikke alltid sånn at HR er det for å hjelpe. Noen ganger er HR der for å passe på bedriften og glatte over. Bedriften ønsker å beholde lederene, ikke "småfolket" 

Anonymkode: 9b0fc...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert ts passer i denne jobben.

Anonymkode: 8d9fe...fd7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja akkurat. Her hadde jeg tenkt at det er noen i ledelsen som ikke er helt i water. 

Og det er ikke alltid sånn at HR er det for å hjelpe. Noen ganger er HR der for å passe på bedriften og glatte over. Bedriften ønsker å beholde lederene, ikke "småfolket" 

Anonymkode: 9b0fc...8e0

Jeg tenker "HR er betalt av ledelsen, da vet jeg hvor lojaliteten er", de er der for å sørge for at bedriften overholder sine forpliktelser og for å bruke lovverket i bedriftens interesse. At bedriften ikke skal bli tatt med buksa nede... 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker "HR er betalt av ledelsen, da vet jeg hvor lojaliteten er", de er der for å sørge for at bedriften overholder sine forpliktelser og for å bruke lovverket i bedriftens interesse. At bedriften ikke skal bli tatt med buksa nede... 

HR er hovedsakelig arbeidsgivers part, så det er helt riktig at man ikke tar mer alvorlige mobbesaker med dem, men med verneombud og/eller tillitsvalgt, som er arbeidstakers representant.

Anonymkode: 1ac2c...bee

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits i å engasjere tillitsvalgte og fagforening når det er slik. De kommer ofte til kort, og er ofte på "feil lag" de også, siden de er mer opptatt å ivareta seg selv. Især hvis kvaliteten på tillitsvalgte og fagforeningene er hobbynivå, som det ofte er.

Du har en leder som mobber og trakasserer.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å forlate. Kom deg ut av det. Røm. Et råd hentet fra lederstudiet hvis en leder skulle bli mobbet og trakassert.

For dette klarer du ikke snu. Dette klarer du ikke fikse. Dette klarer du ikke vinne. Og dette klarer du ikke leve med.

Jeg vet at det er grusomt å la en slik leder få dure på fritt, men denne kampen bør du ikke ta. Det er du som blir skadelidende i det. Enda mer. Å statuere et eksempel for å endre lederen på vegne av andre ansatte er heller ikke noe du bør gjøre. Det klarer du ikke og det er ikke ditt ansvar, og igjen taper du.

Dette lederskapet og denne arbeidsplassen bør du komme deg ut fra - og det snarest mulig. Omså det koster deg både økonomisk og karrieremessig. Det er bedre enn å bli skadelidende fysisk og/eller psykisk. For presset, mobbingen og trakasseringen du står i er en gedigen helsetrussel mot deg, og du bør rømme fra dette snart som fy. 

Involver legen din. Er det mulighet for sykemelding for at du kan få hvile litt fra dette? 

Prøv å gå i dialog med leder om "gjensidig oppsigelse" med sluttpakke opp mot lønn og oppsigelsestid. Det kan være fordelaktig opp mot NAV også.

Utover det bør du søke etter jobber. Omså du må ned på karrierestigen for å få deg en ny jobb, så gjør det. 

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en slik arbeidsgiver selv. Forlot dem for 1 år siden. Går fremdeles å ønsker hevn men jeg har innsett at jeg bare må forsone meg med at noen mennesker aldri burde være ledere, eller drive forretninger. Jeg sørger for å advare alle jeg snakker med, og det er heldigvis mange oppegående mennesker som har sluttet. De som er igjen er de som ikke har noe valg. De lønner (alt for) høyt sammenlignet med andre bedrifter i området og med en ledelse som gir fullstendig blaffen (på godt og vondt) er det enkelt å bare heve lønnssjekken. Ble til og med advart av legen min når jeg sa jeg jobbet der at arbeidsmiljøet var elendig. 
 

Som sagt, drømmer om hevn - hever meg over det! Jobber i dag i en jobb og en arbeidsplass med kollegaer jeg liker og som verdsetter meg for det jeg leverer. 
 

Hvis du trenger noen å prate med om å komme seg videre så send meg gjerne en melding 🫶🏻

Endret av kahaki
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...