Gå til innhold

Jeg ble ydmyket av ledelsen, hånet, føler meg nedverdiget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helt riktig, det er triste greier. Man går ikke fri fra dette som ansatt i stat og kommune. Jeg har sett så mye stygt. Ledelse som får flinke ansatte til å mote selvfølelsen og på denne måten kontrollerer dem til ikke å slutte men kjempe som maur for å prøve å bli god nok. Folk som blir syke og blir møtt med trakassering og mobbing i håp om at de skal si opp. Det er hardt der ute og opplever man sånt må man redde helsen sin med å komme seg vekk fort som fy.

Anonymkode: ccb90...ba9

Sånn er det. Både offentlig og privat. 

Man tror det gjerne ikke før man selv står midt i det, men da ser man det tydelig. Man har blitt ubetydelig, man har blitt alene og man er svak. Den saken du fører har blitt til en personkonflikt på individnivå, og det har ingen rundt deg interesse for å være en del av. Aller helst ser alle at du tar med deg saken din ut slik at andre slipper å forholde seg til det og deg.

Det er ingenting å tjene på å yte motstand, og det går kun utover deg.

Du skal være et smilende og medgjørlig prestasjonsmenneske med ambisjoner som er villig til å yte 130% for arbeidsgiver og kolleger, og her er det ikke rom for folk som hangler, halter, klager eller sliter.

Det er den brutale sannheten folk som blir mobbet, trakassert og/eller syk opplever i arbeidslivet. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (21 minutter siden):

Akkurat, du prøvde med litt motstand, men endte opp med absolutt ingenting - og er like bitter nå uansett. 

Forsåvidt er det greit å gi litt støy av deg når du går ut døra. Herav si det som det er, at ledelsen er elendig, du har blitt utsatt for mobbing/trakassering/uverdige arbeidsforhold, og at arbeidsmiljøkulturen er bånn i bøtta. Men da vell viten om at du er på tur ut døra, og ikke for å ta en kamp for å beholde jobben. Det er kampen for å beholde jobben under en slik leder med tilhørende arbeidskultur jeg mener ingen bør ta kampen for. For den vinner du ikke, uansett utfall.

Det var ikke store motstanden du gitt, er derfor jeg er bitter. Skulle ønske jeg banket i bordet og sa alt som d var. Og så bare bust ut av døra og kalt dama for ei f"tt kjærring. Hadde vært godt. 

Altså ingen ledere er like og alle situasjoner er ulike. Har sett at noen har bust inn døra til sin leder og flippa bord etc fordi han ikke fikk kontrakt videre på flekken, for så å få kontrakt der og da. Så det kommer helt an på og en bør være en hard person da kanskje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mye kloke innlegg her👏👏👏👏👏

Jeg kommer aldri til og forstå mobbing, trakkassering og dårlig behandling av mennesker.

Fatter ikke hvordan de klarer det, tenk å komme hjem, lage middag til barna, se nyhetene osv og så har du mobbet andre på jobb tidligere om dagen...

Anonymkode: 31326...34f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (1 time siden):

Det var ikke store motstanden du gitt, er derfor jeg er bitter. Skulle ønske jeg banket i bordet og sa alt som d var. Og så bare bust ut av døra og kalt dama for ei f"tt kjærring. Hadde vært godt. 

Altså ingen ledere er like og alle situasjoner er ulike. Har sett at noen har bust inn døra til sin leder og flippa bord etc fordi han ikke fikk kontrakt videre på flekken, for så å få kontrakt der og da. Så det kommer helt an på og en bør være en hard person da kanskje. 

Jeg kan gi deg et nytt perspektiv: det er ikke sikkert at den bankingen i bordet med all verdens ordbruk ville ført det til noe bedre for deg, heller ikke opp mot bitterheten. For uretten får du ikke gjort noe med, og den ville du enda smakt på.

Men om noe, så var du ferdig og på tur ut døra, og da synes jeg det er greit å reagere såfremt du ikke har noe å tape på det. Herav omdømme- eller karrieremessig. 

Greia med slike utbrudd er at du vet ikke hvilke relasjoner hun/de har med andre, og hvorvidt deres veier krysses indirekte eller direkte ved en senere anledning i livet. 

Og ironisk nok kan et utbrudd sørge for at de underbygger sin avgjørelse, og tenker at det var godt å bli kvitt deg i tide, altså imot sin hensikt.

Derfor er jeg tilhenger av å heve seg over det siden det ikke er noe å vinne på det og i fare for at det ikke slår tilbake igjen senere.

Høres for øvrig meget rart ut om en ansatt buste inn døra og flippa et bord, og så ende opp med forlenget arbeidskontrakt. Må være et meget spesielt tilfelle isåfall.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 19.31):

Ledelsen har prøvd å presse meg ut. Det eneste håpet var å snakke med lederen til min leder. Jeg skrev en mail.

Han inviterte oss alle til møte. Der imiterte lederen min hvordan jeg snakker. Lederen leders smilte også lurt.

Det viste seg at de er på samme lag. Eneste muligheten var å si opp jobben. Uansett fagforening osv. ville det vært umulig å forholde meg til dem.

Etter på har jeg fått vite at rykte er spredt at jeg gjorde alt feil. Min leder har lagt ansvaret for alle feil på meg.

Jeg skulle ønske jeg ble millionær så hadde jeg saksøkt dem i senk for krenkelser.  

Anonymkode: 37a9b...9a8

Så barnslig og uprofesjonelt. Du må jo gå til fagforeningen. Du kan ikke bare gi deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannhetsøkende skrev (På 23.3.2024 den 7.59):

Du kan slå tilbake ved å skaffe en advokat som eventuelt kan kreve erstatning for tort og svie. Du må ikke fortsette der, men ikke la dem slippe billig unna.

Er det verdt det? 

Anonymkode: 49933...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 20.27):

Selvsagt, men vi får kun TS side av saken her, hennes opplevelse og følelse. Hvem av oss kan vite at dette er reellt? 

Anonymkode: 2ba95...31c

Ingen kan vite at det ikke er reelt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kahaki skrev (På 23.3.2024 den 11.41):

Har hatt en slik arbeidsgiver selv. Forlot dem for 1 år siden. Går fremdeles å ønsker hevn men jeg har innsett at jeg bare må forsone meg med at noen mennesker aldri burde være ledere, eller drive forretninger. Jeg sørger for å advare alle jeg snakker med, og det er heldigvis mange oppegående mennesker som har sluttet. De som er igjen er de som ikke har noe valg. De lønner (alt for) høyt sammenlignet med andre bedrifter i området og med en ledelse som gir fullstendig blaffen (på godt og vondt) er det enkelt å bare heve lønnssjekken. Ble til og med advart av legen min når jeg sa jeg jobbet der at arbeidsmiljøet var elendig. 

Som sagt, drømmer om hevn - hever meg over det! Jobber i dag i en jobb og en arbeidsplass med kollegaer jeg liker og som verdsetter meg for det jeg leverer. 

Hvis du trenger noen å prate med om å komme seg videre så send meg gjerne en melding 🫶🏻

Hvordan går det med deg nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 23.3.2024 den 20.13):

Feil og pjuskete? Jeg kan informere deg om at en leder vil ikke ta en slik sak til etterretning i det hele tatt. Og det er en lang og vond kamp å stå i... for hva da? Å beholde jobben med akkurat den lederen videre, som overhodet ikke vil legge noe imellom eller vise noen hensyn mot deg framover. Og det HVIS du "vinner".

Skal TS "vinne" så må advokater trekkes inn. Det er dyrt, det er belastende, det er ord mot ord og det er makt og muskler vs en ordinær ansatt. 

Det hører fåtallet til at slike saker bekjempes og ender med et godt utgangspunkt for den ansatte. Og det hører den store majoritet til at den ansatte lider økonomisk, sosialt og/eller ikke minst helsemessig av en slik prosess. 

TS vil aldri klare å endre denne lederen. Ukulturen, inkompetansen, fordommene og selvopphøydheten stikker mye, mye lengre enn hva TS er i stand til å snu om på. Det er heller ikke TS sitt ansvar å gjøre det når TS mest sannsynlig uansett er på vei ut av bedriften. 

Å ta kampen mot ubrukelig ledelse er noe av det mest oppskrytte og mest risikofyllte du kan gjøre. Ikke gjør det. Og det mener jeg på beste måte med tanke på deg som ansatt.

Jeg har selv sett mennesker gått "dunken" av å kjempe imot trakassering og mobbing på ledernivå, fordi de tok kampen og endte tilslutt opp som utbrente med angst og depresjon, og så uføre tilslutt. Både med å tape og vinne kampen.

For all del. Jeg skulle ønske det var så enkelt som flere i tråden hevder. Jeg skulle ønske jeg kunne si meg enig med deg, og håpe at en kamp mot dårlig ledelse, ukultur osv stod seg som tidenes vinnerslag. Aller helst skulle jeg ønske at denne lederen får fyken og aldri får vise sitt åsyn i arbeidslivet igjen. Men det er et utopisk scenario. Man må ta en realitetssjekk i en slik situasjon. Realiteten er at denne kampen er ikke verdt det, og den vinner du ikke, selv om du tilsynelatende skal klare å "vinne". 

Det handler heller ikke om at TS stikker ut derifra med halen mellom beina. Det handler mer om at TS har selvrespekt og selvinnsikt nok til å skjønne at TS er mye, mye mer verdt både som menneske og ansatt enn å lære komplett udugelige ledere hvordan et lederkutyme skal være. Jeg kan ikke skjønne at det er et ork noen tar på seg når det ikke er noe å vinne på det.

Hva om man ikke ønsker å bli? Er det da ok å engasjere en advokat og kreve det man egentlig har rett på? 

Jeg, for eksempel, ble lurt av arbeidsgiveren, som først betalte feil lønn og etterpå sluttet å betale. Skal jeg "la det gå" på grunn av selvrespekt? Det er jo helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det verdt det? 

Ja. Hvorfor skal man alltid la urett slippe unna? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (11 minutter siden):

Ja. Hvorfor skal man alltid la urett slippe unna? 

Fordi man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å varsle? Arbeidsgiveren har nok et stort nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å varsle? Arbeidsgiveren har nok et stort nettverk. 

Selv om du hadde tatt det valget så er det de som velger å kjempe. Det har hjulpet for mange før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannhetsøkende skrev (13 minutter siden):

Selv om du hadde tatt det valget så er det de som velger å kjempe. Det har hjulpet for mange før. 

Og har ødelagt for mange også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 19.53):

Men dere skjønner ikke. Hvordan skal jeg klare å jobbe der, selv om fagforeningen hjelper meg.  Jeg vil jo bli ignorert og motarbeidet hele tiden. De vil mobbe meg.

Ts

Anonymkode: 37a9b...9a8

Er du sikker på det? Kan det være du overdriver litt? Ja, situasjonen er kjip og du får en hard periode, men tiden går og ledelse bytter jobb også. Bare ikke si opp jobben fordi det føles pinlig

Anonymkode: 135fb...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og har ødelagt for mange også. 

Jeg velger å kjempe i mot. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis flere hadde turt å varsle så hadde nettverket mot blitt større også. Heldigvis er arbeidsmiljøloven streng, og den må man benytte seg av.

Det er altfor mange som bare slutter uten å gjøre noe med det. En enkel utvei, men du bidrar til at flere må oppleve det samme og at elendige ledere får fortsette som før.

Anonymkode: f4fa3...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis flere hadde turt å varsle så hadde nettverket mot blitt større også. Heldigvis er arbeidsmiljøloven streng, og den må man benytte seg av.

Det er altfor mange som bare slutter uten å gjøre noe med det. En enkel utvei, men du bidrar til at flere må oppleve det samme og at elendige ledere får fortsette som før.

Ja, det hadde vært fint om flere varslet, men virkeligheten nå er slik at hvis du varsler, kan du risikere å ikke få jobb andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (14 timer siden):

Jeg velger å kjempe i mot. 

Fortell mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det hadde vært fint om flere varslet, men virkeligheten nå er slik at hvis du varsler, kan du risikere å ikke få jobb andre steder. 

Fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...