Gå til innhold

Ny opptaksmelding fra Stortinget - fredag 5.april


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har regjeringen lekket litt og Khrono kan i dag fortelle at det ikke blir noen radikal omlegging. Det eneste som forsvinner ser ut til å være alderspoeng. Muligheten til å forbedre fag blir ikke borte, kjønnspoeng blir erstattet med kjønnskvoter og karakterkravene på sykepleie forsvinner helt. Opptaksprøven blir ikke innført.  Egentlig fornuftig av regjeringen dette.Det vil jo også føre til at maksimale antall poeng det er mulig å oppnå går ned fra dagens 74 til 66. (om den eneste omleggingen er om man fjerner alle alderspoeng). Karaktersnittet på elitestudiene vil uanset ikke bli påvirket i særlig grad om man ser i rent karaktersnitt man må oppnå. 

https://www.khrono.no/regjeringen-tar-bort-alders-og-kjonnspoeng-og-fjerner-karakterkrav/861209

Endret av William_S
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ok at de fjerner alderspoeng, og har kvoter i stedet for kjønnspoeng der det er nødvendig av ulike årsaker.

MEN karakterkravene på Sykepleie kom av to gode grunner. Dårlig norsk på mange sykepleiere som ikke har norsk som morsmål har ført til misforståelser som man ikke ønsker i behandling av pasienter. God kommunikasjon er kjempeviktig! Og karakterkravet kom pga at så mange sykepleiestudenter ikke klarte å bestå medikamentregning, og dermed kastet bort flere år på studiet når de ikke kom videre og fikk bacheloren.

Kanskje de kan fokusere mer på matematikk i selve studiet? Ha flere emner som går på dosering av medisin, måling og beregning?

Anonymkode: 956ef...763

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (5 timer siden):

Da har regjeringen lekket litt og Khrono kan i dag fortelle at det ikke blir noen radikal omlegging. Det eneste som forsvinner ser ut til å være alderspoeng. Muligheten til å forbedre fag blir ikke borte, kjønnspoeng blir erstattet med kjønnskvoter og karakterkravene på sykepleie forsvinner helt. Opptaksprøven blir ikke innført.  Egentlig fornuftig av regjeringen dette.Det vil jo også føre til at maksimale antall poeng det er mulig å oppnå går ned fra dagens 74 til 66. (om den eneste omleggingen er om man fjerner alle alderspoeng). Karaktersnittet på elitestudiene vil uanset ikke bli påvirket i særlig grad om man ser i rent karaktersnitt man må oppnå. 

https://www.khrono.no/regjeringen-tar-bort-alders-og-kjonnspoeng-og-fjerner-karakterkrav/861209

Så utrolig DEILIG! :) Må kunne si allerede: wooooooo :)  Skikkelig gode nyheter, og den ekstreme pro-opptaksprøve gjengen er blitt beseiret med størst "brutalitet" - total wipe-out av det patetiske forslaget fra det såkalte "utvalget". 

Videre er det utrolig viktig at det går an å fortsatt forbedre fag. Disse to tingene gikk som regel hånd-i-hånd, så når det ikke ble noe av søpla som heter "opptaksprøve" fra Sverige, så er det naturlig at det blir fortsatt mulig å forbedre karakterer slik det alltid har vært.  

Blir interessant å se om de setter antall forbedringsforsøk til 3, slik det er på de fleste bachelor eller om man kan fortsatt ta det enda flere ganger enn 3. Uansett, veldig stor seier for oss som forsvarer dagens system i stor grad. Det norske opptakssystemet er det beste systemet og det gir maksimal sosial mobilitet slik det er nå. Dette er alfa og omega. 

Har aldri sett et "utvalg" bomme så grovt med sine forslag de siste 6+ år, som dette utvalget her, kun matchet av noldusene i Sysselsettingsutvalget som ville gå løs på å rive antall år støtte for studentene i Lånekassen. 

Igjen: Deilig at fornuft og fakta vant i begge tilfellene og det er at Lånekassen forble slik den er med tanke på antall år / studiepoeng i støtte, og at opptaksprøven er blitt forkastet. 

Får se hva de små detaljene er på fredag, med tanke på om førstegangskvoten økes litt, muligens fra 50% til 60%, men jeg tror ikke at det blir noe 80/20 fordeling. Det er også et sjukt forslag som til og med slår Sverige i ekstremisme. 

Det er også godt å se at de ser ut til å adoptere det eneste jeg var enig med utvalget i, (men vi trenger egentlig ikke noe utvalg til det) og det er å gå inn for kjønnskvoter fremfor kjønnspoeng. Det er bedre med hver sin kvote. 

Uansett, veldig gode nyheter så langt.

TS

 

 

Anonymkode: 02739...004

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig råder fornuften og karakterkrav forsvinner fra sykepleien. Motiverte studenter vil løfte utdanningen og yrket mye mer enn enn det karakterkrav gjør. Sykepleien er underlagt skikkethetsvurdering for høyere utdanning, så om en student ikke klarer å gjøre seg forstått skriftlig og språklig så håper jeg at det blir brukt👍🏼

Anonymkode: 718f1...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 22.23):

En annen ting som bør endres er å øke fagskolenes status. Vi trenger sårt flere med slik bakgrunn, og færre med master innen humaniora.

Og de bør gjøre det lettere å kombinere jobb og studier. Kutt ut ubetalt praksis på bl.a. helsestudiene, og gi studentene en ok lønn slik som lærlingene får. La studentene få erfaring og mengdetrening, så vil teorien gi mening og da vil det sitte. Da blir det færre som ikke fullfører.

Anonymkode: 385ec...b0b

Man kan jo ikke sammenligne bachelorstudenter som til sammen er i praksis i 1,5 år på mange ulike steder med en lærling, som er lærling i én bedrift i to år. Lærlingen vil etterhvert kunne jobbe ganske selvstendig og gjøre en reell jobb/noe man kan få betalt for. Det er mye mer begrenset hvor selvstendig sykepleierstudentene kan jobbe, siden praksisperiodene ikke er så lange, og det er ikke nødvendigvis overføringsverdi mellom de ulike stedene (de har helt ulike læringsmål). Hvis du kutter ned på teorien i utdanningen, er det jo ikke mye teori igjen… Det er mao ingen teori som kan «sitte». Sykepleierstudentene får studielån, hvorav en vesentlig andel blir omgjort til stipend, dette er i praksis «lønn».

Anonymkode: bcb5e...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

William_S skrev (9 timer siden):

Da har regjeringen lekket litt og Khrono kan i dag fortelle at det ikke blir noen radikal omlegging. Det eneste som forsvinner ser ut til å være alderspoeng. Muligheten til å forbedre fag blir ikke borte, kjønnspoeng blir erstattet med kjønnskvoter og karakterkravene på sykepleie forsvinner helt. Opptaksprøven blir ikke innført.  Egentlig fornuftig av regjeringen dette.Det vil jo også føre til at maksimale antall poeng det er mulig å oppnå går ned fra dagens 74 til 66. (om den eneste omleggingen er om man fjerner alle alderspoeng). Karaktersnittet på elitestudiene vil uanset ikke bli påvirket i særlig grad om man ser i rent karaktersnitt man må oppnå. 

https://www.khrono.no/regjeringen-tar-bort-alders-og-kjonnspoeng-og-fjerner-karakterkrav/861209

Jeg tenker også dette er fornuftig. Men hva med karakterkravene på lærerutdanningen, forsvinner de også? 
Jeg lurer også på om det kommer mer ressurser til å håndtere sykepleierstudenter med svært svakt grunnlag i matte og norsk fra videregående. Eller om planen er å bare la dem synke eller svømme? Eller om det ender med at de faglige kravene forvitrer, for å hindre frafall? 

Anonymkode: bcb5e...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg at mastergrad kan telles som opptaksgrunnlag. Jeg har en bachelor som kvalifiserte meg til en mastergrad hvor jeg skrev en masteroppgave innenfor det psykologiske feltet, men selv med 120 studiepoeng i psykologi-emner på mastergradsnivå så kvalifiserer jeg ikke til master i psykologi som krever 90 studiepoeng i psykologi på bachelornivå.

Vet om flere slike tilfeller. 

Anonymkode: 3668c...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Gi ungdommen bedre mulighet og la de halvstuderte røverne i 30 og 40 åra konkurrere på likt grunnlag 

Anonymkode: 97ac0...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette med fjerning av alderspoeng påvirke de som søker høyere utdanning nå i år? 

Anonymkode: b361a...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye mer begrenset hvor selvstendig sykepleierstudentene kan jobbe, siden praksisperiodene ikke er så lange, og det er ikke nødvendigvis overføringsverdi mellom de ulike stedene

jeg er rimelig trygg på at de fleste 3. års studentene på sykepleien nok både jobber i hjemmesykepleien eller tilsvarende utenom, og nok ikke trenger mer enn en mer erfaren sykepleier de kan forhøre seg med dersom det er noe de skulle være usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Supert! Gi ungdommen bedre mulighet og la de halvstuderte røverne i 30 og 40 åra konkurrere på likt grunnlag 

Anonymkode: 97ac0...8fa

Hva med de "halvstuderte røverne" som har jobbet med noe relevant i flere år, og opparbeidet seg masse erfaring? 

Dersom Ola har jobbet som profesjonell systemutvikler i 15 år, og nå ønsker å skaffe seg en formell utdannelse for å ha papirene i orden, så bør jo absolutt han få  noen fordeler over Per, som går på siste året VGS - gitt at begge skal søke seg inn på informatikk. 

Anonymkode: 0c04a...c14

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (34 minutter siden):

jeg er rimelig trygg på at de fleste 3. års studentene på sykepleien nok både jobber i hjemmesykepleien eller tilsvarende utenom, og nok ikke trenger mer enn en mer erfaren sykepleier de kan forhøre seg med dersom det er noe de skulle være usikker på. 

I hjemmesykepleien ja, men de skal jo ikke ha praksis i hjemmesykepleien hver eneste gang, de skal lære noe nytt i hver praksis. Det er forskjell på jobb og praksis. 

Anonymkode: bcb5e...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil dette med fjerning av alderspoeng påvirke de som søker høyere utdanning nå i år? 

Anonymkode: b361a...a15

Jeg lurer også på det..

Anonymkode: b361a...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på fjerning av poeng for folkehøyskole, samtidig som poeng for førstegangstjeneste beholdes. Det er slett ikke alle som ønsker det og er motiverte som blir tatt opp i førstegangstjenesten, så dette blir på en måte lotteripoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vil dette med fjerning av alderspoeng påvirke de som søker høyere utdanning nå i år? 

Anonymkode: b361a...a15

Nei, det påvirker ingen i år. Det er ingen forandringer i år. Uansett, selv om du blir 23 i år eller 43 år for den slags skyld, så har det ikke noe å si. Det eneste som skjer for alle som er minst 23 år gamle er at man trekker fra alderspoengene, og står igjen med det som teller uansett - nemlig karakterer på Vitnemålet + eventuelle realfags- og språkpoeng.

Det viktigste er at vi som er tilhengere av dagens svært gode system har greid å gi opptaksprøve-ekstremistene et massivt nederlag, da det ikke blir noe av opptaksprøve tullballet.

En annen svært viktig seier, som henger sammen med den jeg har nevnt over, er at det blir fortsatt mulig å forbedre fag og det betyr at den ordinære kvoten fortsatt eksisterer. 

Så får vi flere detaljer i morgen på diverse små ting, men "overall picture" er ganske bra med tanke på at opptaksprøve-forslaget er blitt fullstendig pulverisert ned i dass, hvor den hører hjemme - passer greit i en svensk eller amerikansk dass 😂.   Det er meget viktig at man fortsatt har flere forsøk på å kunne forbedre fag fra VGS. Det skulle bare mangle ettersom man har minst 3 eksamensforsøk på de fleste bachelorgrader, så det ga aldri noe som helst mening når opptakssirkuset - sorry "utvalget" , mente at man ikke bør kunne forbedre fag fra VGS.

Når det gjelder andre detaljer, så ser det ut til at realfagspoeng fortsatt består, og mest sannsynlig også ekstra poeng for militærtjeneste. 

På motsatt side, ser det ut til at språkpoeng kan ryke (fremmedspråk som spansk, tysk, fransk, osv) i tillegg til alderspoeng. 

Tilleggspoeng for folkehøyskole ser ut til å ryke, så blir det litt interessant om de beholder poeng for 60 beståtte studiepoeng, for man får 2 tilleggspoeng for 60 beståtte studiepoeng fra universitetet eller høyskole.

Også knytter det seg litt spenning til om kvoteprosenten fortsatt blir 50/50 eller om det øker noe til førstegangskvoten fordel, f eks 60% for førstegangs og 40% for ordinær.  Uansett, ingenting tyder på at det blir noe psykopatisk sirkus-fordeling a la 80/20. 

I tillegg skal det innføres kjønnskvoter i stedet for kjønnspoeng og det er veldig bra. Det skulle man gjort for lenge siden når et kjønn begynner å tippe mot 65% innenfor et studium og ikke sitte og vente til det når nesten 80% før man begynner å få kun 2 kjønnspoeng. 

Men i morgen, får vi de resterende små detaljer. Det jeg har nevnt så langt er blitt allerede bekreftet av journalister fra NRK og Khrono. 

Anonymkode: 02739...004

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, det påvirker ingen i år. Det er ingen forandringer i år. Uansett, selv om du blir 23 i år eller 43 år for den slags skyld, så har det ikke noe å si. Det eneste som skjer for alle som er minst 23 år gamle er at man trekker fra alderspoengene, og står igjen med det som teller uansett - nemlig karakterer på Vitnemålet + eventuelle realfags- og språkpoeng.

Det viktigste er at vi som er tilhengere av dagens svært gode system har greid å gi opptaksprøve-ekstremistene et massivt nederlag, da det ikke blir noe av opptaksprøve tullballet.

En annen svært viktig seier, som henger sammen med den jeg har nevnt over, er at det blir fortsatt mulig å forbedre fag og det betyr at den ordinære kvoten fortsatt eksisterer. 

Så får vi flere detaljer i morgen på diverse små ting, men "overall picture" er ganske bra med tanke på at opptaksprøve-forslaget er blitt fullstendig pulverisert ned i dass, hvor den hører hjemme - passer greit i en svensk eller amerikansk dass 😂.   Det er meget viktig at man fortsatt har flere forsøk på å kunne forbedre fag fra VGS. Det skulle bare mangle ettersom man har minst 3 eksamensforsøk på de fleste bachelorgrader, så det ga aldri noe som helst mening når opptakssirkuset - sorry "utvalget" , mente at man ikke bør kunne forbedre fag fra VGS.

Når det gjelder andre detaljer, så ser det ut til at realfagspoeng fortsatt består, og mest sannsynlig også ekstra poeng for militærtjeneste. 

På motsatt side, ser det ut til at språkpoeng kan ryke (fremmedspråk som spansk, tysk, fransk, osv) i tillegg til alderspoeng. 

Tilleggspoeng for folkehøyskole ser ut til å ryke, så blir det litt interessant om de beholder poeng for 60 beståtte studiepoeng, for man får 2 tilleggspoeng for 60 beståtte studiepoeng fra universitetet eller høyskole.

Også knytter det seg litt spenning til om kvoteprosenten fortsatt blir 50/50 eller om det øker noe til førstegangskvoten fordel, f eks 60% for førstegangs og 40% for ordinær.  Uansett, ingenting tyder på at det blir noe psykopatisk sirkus-fordeling a la 80/20. 

I tillegg skal det innføres kjønnskvoter i stedet for kjønnspoeng og det er veldig bra. Det skulle man gjort for lenge siden når et kjønn begynner å tippe mot 65% innenfor et studium og ikke sitte og vente til det når nesten 80% før man begynner å få kun 2 kjønnspoeng. 

Men i morgen, får vi de resterende små detaljer. Det jeg har nevnt så langt er blitt allerede bekreftet av journalister fra NRK og Khrono. 

Anonymkode: 02739...004

Skal jeg tippe, så ryker poengene for folkehøyskole. Det er jo litt som alderspoeng - poeng for «personlig vekst» og ellers ganske lite annet. Jeg tror poengene for høyere utdanning ryker, siden de er med på å utsette oppstart på studiet folk egentlig vil inn på. Jeg tror også førstegangskvoten kan bli økt, siden ønsket er at folk skal begynne å studere i yngre alder. Jeg tenker at førstegangskvoten blir større, men den kan også bli uten aldersgrense. Det må da være helt fair at en person på 27 som ikke har tatt opp noen fag, og heller ikke får unyttige tilleggspoeng som alderspoeng etc fordi de ikke finnes, skal konkurrere med 19-åringer. De eneste de ikke skal konkurrere med, er de som har tatt opp fag. 

Anonymkode: bcb5e...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det påvirker ingen i år. Det er ingen forandringer i år. Uansett, selv om du blir 23 i år eller 43 år for den slags skyld, så har det ikke noe å si. Det eneste som skjer for alle som er minst 23 år gamle er at man trekker fra alderspoengene, og står igjen med det som teller uansett - nemlig karakterer på Vitnemålet + eventuelle realfags- og språkpoeng.

Det viktigste er at vi som er tilhengere av dagens svært gode system har greid å gi opptaksprøve-ekstremistene et massivt nederlag, da det ikke blir noe av opptaksprøve tullballet.

En annen svært viktig seier, som henger sammen med den jeg har nevnt over, er at det blir fortsatt mulig å forbedre fag og det betyr at den ordinære kvoten fortsatt eksisterer. 

Så får vi flere detaljer i morgen på diverse små ting, men "overall picture" er ganske bra med tanke på at opptaksprøve-forslaget er blitt fullstendig pulverisert ned i dass, hvor den hører hjemme - passer greit i en svensk eller amerikansk dass 😂.   Det er meget viktig at man fortsatt har flere forsøk på å kunne forbedre fag fra VGS. Det skulle bare mangle ettersom man har minst 3 eksamensforsøk på de fleste bachelorgrader, så det ga aldri noe som helst mening når opptakssirkuset - sorry "utvalget" , mente at man ikke bør kunne forbedre fag fra VGS.

Når det gjelder andre detaljer, så ser det ut til at realfagspoeng fortsatt består, og mest sannsynlig også ekstra poeng for militærtjeneste. 

På motsatt side, ser det ut til at språkpoeng kan ryke (fremmedspråk som spansk, tysk, fransk, osv) i tillegg til alderspoeng. 

Tilleggspoeng for folkehøyskole ser ut til å ryke, så blir det litt interessant om de beholder poeng for 60 beståtte studiepoeng, for man får 2 tilleggspoeng for 60 beståtte studiepoeng fra universitetet eller høyskole.

Også knytter det seg litt spenning til om kvoteprosenten fortsatt blir 50/50 eller om det øker noe til førstegangskvoten fordel, f eks 60% for førstegangs og 40% for ordinær.  Uansett, ingenting tyder på at det blir noe psykopatisk sirkus-fordeling a la 80/20. 

I tillegg skal det innføres kjønnskvoter i stedet for kjønnspoeng og det er veldig bra. Det skulle man gjort for lenge siden når et kjønn begynner å tippe mot 65% innenfor et studium og ikke sitte og vente til det når nesten 80% før man begynner å få kun 2 kjønnspoeng. 

Men i morgen, får vi de resterende små detaljer. Det jeg har nevnt så langt er blitt allerede bekreftet av journalister fra NRK og Khrono. 

Anonymkode: 02739...004

Hva betyr dette i praksis? 
"Også knytter det seg litt spenning til om kvoteprosenten fortsatt blir 50/50 eller om det øker noe til førstegangskvoten fordel, f eks 60% for førstegangs og 40% for ordinær.  Uansett, ingenting tyder på at det blir noe psykopatisk sirkus-fordeling a la 80/20."

Anonymkode: b361a...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva betyr dette i praksis? 
"Også knytter det seg litt spenning til om kvoteprosenten fortsatt blir 50/50 eller om det øker noe til førstegangskvoten fordel, f eks 60% for førstegangs og 40% for ordinær.  Uansett, ingenting tyder på at det blir noe psykopatisk sirkus-fordeling a la 80/20."

Anonymkode: b361a...a15

Er snakk om at nå er halvparten av studieplassene reservert til dem med førstegangsvitnemål. Dette er elever som er rett ut av vgs +-3 år elns mens resten søker i ordinær kvote. Den kvoten hvor alle som eks har forbedret karakterer eks søker i. 

I praksis vil en endring her bety at dem rett ut av VGS får en kjempefordel kontra dem som søker høyere utdanning senere. I tilegg til at den gruppen nå mister sin største fordel i form av alderspoeng er det nå isåfall mindre studieplasser for dem å søke på. Kan se for meg at medisin studiet eks fort vil ligge på 64 poeng over hele landet for ordinær kvote om disse endringene stemmer.

Anonymkode: c4119...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de fjerner alle mulighetene for tillegspoeng (untatt militær / realfagspoengene) vil vel det i praksis bety at de som har 2 poeng fra millitæret får en massiv fordel. Nå kan jo de fleste få maks to poeng totalt for enten FHS, høyere utdanning eller millitæret. Mens med forslaget slik jeg tolker det blir nå vil disse poengene kun være forbeholdt dem med førstegangstjeneste? Snakk om å drite på store deler av befolkningen isåfall.... Er vel ikke stort mer enn 10-20% av et kull som tas opp til førstegangstjeneste så disse vil jo gå ut med en massiv fordel ingen andre har mulighet og hente inn?

Anonymkode: c4119...b12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...