Gå til innhold

Kan jeg forvente at far betaler halvparten av skolepengene/internat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uten å gå inn i detaljer: vi er skilt og 16 åringen skal avsted på skolen til neste år. Det blir kostnader på skole og internat, ca 10500 i mnd, borteboerstipend dekker ikke alt, kanskje halvparten ser der ut til. Hun må i tillegg ha penger til mat og hjemreise. Slik jeg ser det kan vi foreldre måtte supplere ca 5000 til stipendet for  betale. Kan jeg da forvente at far betaler halvparten? Han betaler vanlig bidrag nå som går til klær, fritidsaktiviteter osv. Ca 2600 i mnd om det har noe å si. Jeg er uføre, han jobber i ambulansetjenesten. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Men da betaler han jo allerede omtrent halvparten av boutgiftene utover borteboerstipendet? Og du sparer en hel del på å ikke ha hjemmeboende barn. Dette tror jeg går helt fint.

Anonymkode: cf74e...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnebidrag: 2600

Barnetrygd: 1510kr

utvidet barnetrygd: 2516

stipend: 5000kr

totalt: 11600kr

 

så burde du søke om å få beregnet barnebidraget på nytt om du ikke hadde gjort dette siden 2013(?). Dette burde vært høyere, om jeg forstår rett at du har mer enn 50/50 omsorg. Jeg har 50/50 omsorg for mine barn, men far betaler 900-1200kr måneden i bidrag per barn utifra alder. 

Anonymkode: 4def7...fc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen plikt til å betale skolepenger, da skole er gratis i Norge. Du må rett og slett sette deg ned å snakke økonomi med han. Legg frem at du forventer at han er med å bidrar. Men, om han vil, er hans valg. Bidraget ditt er nok litt for lavt. Om man ikke er villig til å bidra mer, ville jeg bedt om en ny utregning og innkreving via NAV

Anonymkode: 14189...776

Feil.  Her på offentlig skole må vi ut med 2000kr i året til matpenger.

Og hvis ungdommen skulle bodd på internettet så hadde det kostet 7900kr i mnd da vell ho få frokost, lunsj og middag, et rom og bad. Bortwboer stipendet er 5500. Så i stede fikk vi innvilget taxi  nesten 2 timer en vei. Så her bruker ungdommen nesten 4 timer om dagen i taxi, fordi vi hadde ikke økonomi til å legge ut det resterende i mnd. Og det er og eneste skolen i vårt omeråde sim har den linja.

Værste er at fylket her nå vurderer å stenge flere linjer og da vil det bli enda mer reising for ungdommen eller flere som må flytte hjemme fra i 15/16 års alder hvis de vil gå på den linja de vil. Eller gå linje nærme som de ikke ønsker

Anonymkode: 3e2b9...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen plikt til å betale skolepenger, da skole er gratis i Norge. Du må rett og slett sette deg ned å snakke økonomi med han. Legg frem at du forventer at han er med å bidrar. Men, om han vil, er hans valg. Bidraget ditt er nok litt for lavt. Om man ikke er villig til å bidra mer, ville jeg bedt om en ny utregning og innkreving via NAV

Anonymkode: 14189...776

Nei er desvere ikke det

Følgende for våre 2 ungdommer

Tip stipend 4200

Pc via skolen 1500kr x2

Vernesko 1000kr da var de billige, vernebriller 200kr , arbeidsuke brannhemmende 2500kr billig variant, sveise hansker 500kr, jakke brannhemmende 1500kr

Mer en stipende

Så har vi kokkelinga 6500kr stipend

Pc 1500krx3, matpenger 2000, slaktehanske 800kr, kokkejakke 200x2, bukse 400x2, svart skjorte 300kr, hvit skjorte 300kr ,sko 1500 kr, tresko med vernetupp 2000kr, lue 100kr

På begge linjer havnet vi over stipend på ungdommen enda vi kjøpte det billigste de måtte ha via skolen. Vi fikk ikke lov å kjøpe på jula eller lignende for de måtte være sikre på at sko osv var type godkjente,

Så nei det er ikke gratis å ha elever på videregående.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, hvorfor skal ikke far dekke halvparten av kostnadene for sitt barn på lik linje med mor? Han har vært med på alle møter og vet hva valget til barnet er. Det er ikke dyrere for far å forsørge barnet ditt enn det det er for moren. 

Anonymkode: 7f6b5...fd3

Fordi far betaler bidrag, og barnet har tydeligvis fast bosted hos moren, da har hun bidrag fra barnefar og barnetrygd for et ekstra barn. Så de kan faktisk ikke kreve han skal være med å dekke om han ikke ønsker

Anonymkode: 17c93...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (20 minutter siden):

Nei er desvere ikke det

Følgende for våre 2 ungdommer

Tip stipend 4200

Pc via skolen 1500kr x2

Vernesko 1000kr da var de billige, vernebriller 200kr , arbeidsuke brannhemmende 2500kr billig variant, sveise hansker 500kr, jakke brannhemmende 1500kr

Mer en stipende

Så har vi kokkelinga 6500kr stipend

Pc 1500krx3, matpenger 2000, slaktehanske 800kr, kokkejakke 200x2, bukse 400x2, svart skjorte 300kr, hvit skjorte 300kr ,sko 1500 kr, tresko med vernetupp 2000kr, lue 100kr

På begge linjer havnet vi over stipend på ungdommen enda vi kjøpte det billigste de måtte ha via skolen. Vi fikk ikke lov å kjøpe på jula eller lignende for de måtte være sikre på at sko osv var type godkjente,

Så nei det er ikke gratis å ha elever på videregående.  

Dette er ikke lov og dere kunne ha nektet. Men det er jo ikke så lett å vite, om ingen opplyser om det. Min gutt går på RM vi betalte 2500 kr for klær i fjor og 1500 kr for klær i år. Matpenger er ikke lov å ta. 

Men uansett er det forskjell på SKOLEPENGER og penger til utstyr. Skolene plikter å holde seg innenfor utstyrsstipendet dersom de har innkjøpsavtaler, ellers skal foreldrene kunne kjøpe utstyr der de ønsker selv, så lenge det er godkjent i forhold til sikkerhet. Kokkeeleven har ikke behov for vernetupp, men sklisikre sko. 

Pc- bruker man innkjøpsordningen til fylket, skal det holde til rimeligste PC fordelt over 3 år. 

Anonymkode: 14189...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi far betaler bidrag, og barnet har tydeligvis fast bosted hos moren, da har hun bidrag fra barnefar og barnetrygd for et ekstra barn. Så de kan faktisk ikke kreve han skal være med å dekke om han ikke ønsker

Anonymkode: 17c93...602

Ja, og bidraget bør være halvparten av hva det koster å drifte barnet. Det er jo selvfølgelig dyrere for mor å ha barnet boende hjemme eller betale for VGs og internat borte enn de skarve 2100 kr far betaler. Herregud. 

Anonymkode: 7f6b5...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En 16 åring får kun lån dersom begge foreldre signerer låneavtalen sammen med barnet. Kan søke hos Lånekassen, men kan risikere avslag fra lånekassen dersom foreldre tjener for mye sammenlagt.  

Sertifikat kan ingen barn kreve at foreldre dekker, ei heller skolepenger. Briller og konfirmasjon er helt andre typer utgifter. 

Far kan bidra hvis han VIL... Dersom han ikke vil er det ikke noe å gjøre og dere må finne andre alternativer til den økonomiske biten. 

Anonymkode: 151ad...e87

Studielån til levekostnader MÅ man være 18 år for å få låne. 
 

Skolepenger opp til 32000kr i året kan eleven få låne fra Lånekassen.

Anonymkode: 1998d...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke lov og dere kunne ha nektet. Men det er jo ikke så lett å vite, om ingen opplyser om det. Min gutt går på RM vi betalte 2500 kr for klær i fjor og 1500 kr for klær i år. Matpenger er ikke lov å ta. 

Men uansett er det forskjell på SKOLEPENGER og penger til utstyr. Skolene plikter å holde seg innenfor utstyrsstipendet dersom de har innkjøpsavtaler, ellers skal foreldrene kunne kjøpe utstyr der de ønsker selv, så lenge det er godkjent i forhold til sikkerhet. Kokkeeleven har ikke behov for vernetupp, men sklisikre sko. 

Pc- bruker man innkjøpsordningen til fylket, skal det holde til rimeligste PC fordelt over 3 år. 

Anonymkode: 14189...776

Vi fikk beskjed at vi måtte bestille klær osv via skolen. Vi måtte diskutere for å få lov å bestille svart kokke jakke, pga Vi har vann som gjør at vi ikke får vasket hvite og lyse klær. Så når de så hvordan den ene jakka ble etter 2 vask fikk vi lov. Den fikk vi for 100kr

De sier pga de får frokost og lunsj så måtte en betale matpenger

Anonymkode: 3e2b9...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (17 timer siden):

Nei er desvere ikke det

Følgende for våre 2 ungdommer

Tip stipend 4200

Pc via skolen 1500kr x2

Vernesko 1000kr da var de billige, vernebriller 200kr , arbeidsuke brannhemmende 2500kr billig variant, sveise hansker 500kr, jakke brannhemmende 1500kr

Mer en stipende

Så har vi kokkelinga 6500kr stipend

Pc 1500krx3, matpenger 2000, slaktehanske 800kr, kokkejakke 200x2, bukse 400x2, svart skjorte 300kr, hvit skjorte 300kr ,sko 1500 kr, tresko med vernetupp 2000kr, lue 100kr

På begge linjer havnet vi over stipend på ungdommen enda vi kjøpte det billigste de måtte ha via skolen. Vi fikk ikke lov å kjøpe på jula eller lignende for de måtte være sikre på at sko osv var type godkjente,

Så nei det er ikke gratis å ha elever på videregående.  

Man får da et større stipend ved skolestart som dekker det meste av utstyr som verneklær o.l. Så vidt jeg vet er den eneste grunnen til at man ikke får det at man enten ikke har søkt, eller har foreldre som tjener for mye (slik var det før i alle fall). 

Anonymkode: 65409...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, og bidraget bør være halvparten av hva det koster å drifte barnet. Det er jo selvfølgelig dyrere for mor å ha barnet boende hjemme eller betale for VGs og internat borte enn de skarve 2100 kr far betaler. Herregud. 

Anonymkode: 7f6b5...fd3

Enig i at 2100,-/mnd virker lite, men hvorvidt far er pliktig til å betale 50% av de løpende utgiftene for ungen er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det. Hva du eller noen andre mener at han «bør» har ingenting å si. Omsorgsbrøk, registrert bosted (herunder hvem barnetrygda utbetales til),  fars betalingsevne m.m er faktorer som spillet inn. Samt om kostnaden med denne skolen er en faktisk nødvendighet eller noe barnet og mor «har lyst til». Hvis det er en nødvendig utgift, så til det trolig sees på som en ekstraordinær utgift på lik linje med tannregulering, briller o.l, og da kan far være nødt til å betale sin del. Dersom det finnes alternativ til denne skolen, så kan det neppe sees på som en nødvendig utgift, og far kan nekte å betale hvis han ikke er enig i pengebruken.

Anonymkode: 65409...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig i at 2100,-/mnd virker lite, men hvorvidt far er pliktig til å betale 50% av de løpende utgiftene for ungen er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det. Hva du eller noen andre mener at han «bør» har ingenting å si. Omsorgsbrøk, registrert bosted (herunder hvem barnetrygda utbetales til),  fars betalingsevne m.m er faktorer som spillet inn. Samt om kostnaden med denne skolen er en faktisk nødvendighet eller noe barnet og mor «har lyst til». Hvis det er en nødvendig utgift, så til det trolig sees på som en ekstraordinær utgift på lik linje med tannregulering, briller o.l, og da kan far være nødt til å betale sin del. Dersom det finnes alternativ til denne skolen, så kan det neppe sees på som en nødvendig utgift, og far kan nekte å betale hvis han ikke er enig i pengebruken.

Anonymkode: 65409...20c

1. Mor har ikke "lyst til" at barnet går på denne skolen. Det ble tatt opp og diskutert i plenum, mitt forslag/ønske ble forkastet. Dette er ikke noe jeg har tredd over ørene på far.

2. Det var det med "nødvendig utgift" som jeg lurte på, er flere ting som nevnes som vi foreldre spleiser på, derfor lurte jeg (mens jeg enda venter på å ha økonomi-samtale med far) om jeg kan forvente at dette er en slik utgift eller ikke. 

3. Jeg har barna 70/30, han er i jobb og  har høyere betalingsevne enn jeg.

4. Skulle far nekte å samarbeide overhodet økonomisk får ungdommen ta opp lån og så betaler jeg det ned, eventuelt så finner jeg løsninger med de midlene jeg har. Jeg skrev denne tråden med tanke på å finne eventuelle løsninger mens jeg venter på at far skal slutte å ghoste meg. Purrer på han til uken, vi har påskeferie så han burde være mulig å få i tale en gang i løpet av uken.

Anonymkode: 5d59b...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. Mor har ikke "lyst til" at barnet går på denne skolen. Det ble tatt opp og diskutert i plenum, mitt forslag/ønske ble forkastet. Dette er ikke noe jeg har tredd over ørene på far.

2. Det var det med "nødvendig utgift" som jeg lurte på, er flere ting som nevnes som vi foreldre spleiser på, derfor lurte jeg (mens jeg enda venter på å ha økonomi-samtale med far) om jeg kan forvente at dette er en slik utgift eller ikke. 

3. Jeg har barna 70/30, han er i jobb og  har høyere betalingsevne enn jeg.

4. Skulle far nekte å samarbeide overhodet økonomisk får ungdommen ta opp lån og så betaler jeg det ned, eventuelt så finner jeg løsninger med de midlene jeg har. Jeg skrev denne tråden med tanke på å finne eventuelle løsninger mens jeg venter på at far skal slutte å ghoste meg. Purrer på han til uken, vi har påskeferie så han burde være mulig å få i tale en gang i løpet av uken.

Anonymkode: 5d59b...8bb

Sakens kjerne om det er en nødvendighet eller bare noe barnet/du har lyst til. At barnet har lyst til å gå på den og den skolen er ikke det samme som at det er en utgift far må være med å støtte. Far kan ikke i alminnelighet nekte å betale hvis vgs medfører en tvungen merutgift, men han kan nekte å betale for spesialgreier som strengt tatt ikke er nødvendig fordi det finnes andre alternativer. Denne delen av spørsmålet varer du ikke på, utover at «dere har kommet frem til at» dette er beste løsning. For meg er ikke det det samme som at dette skolevalget nøytralt og objektivt er nødvendig.
 

Hvis du har barnet 70% så er det vel du som får alt av barnetrygd + barnebidrag + barnets stipend (og evt lån) hos Lånekassen. Siden barnet da flytter på hybel så overfører du selvfølgelig de kostnadene som hadde påløpt ved å ha det boende hjemme over til internatlivet. Du bør være kommet langt på vei til å betale mnd utgifter da. Ellers har flere her nevnt at en liten jobb ved siden av skolen kan være et alternativ. Det er ikke dumt å tjene sine egne lommepenger.

Anonymkode: 65409...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man får da et større stipend ved skolestart som dekker det meste av utstyr som verneklær o.l. Så vidt jeg vet er den eneste grunnen til at man ikke får det at man enten ikke har søkt, eller har foreldre som tjener for mye (slik var det før i alle fall). 

Anonymkode: 65409...20c

Nei tipp var max 4200kr

Kokk og resturant litt over 6000kr

Anonymkode: 3e2b9...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du kan ikke bestemme at barnet skal få gå på onternatskole og at far akal dekke halvparten av utgiftene. Hva han skal betale fremgår av bidragskalkulatoren til NAV.

Oppegående foreldre vil bidra etter evne likevel om de er enige i prioriteringen, men det er bare han som kan fortelle deg hva han kommer til å gjøre. Nytter ikke å spørre her.

Anonymkode: 32f4d...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 9.41):

Ungens bestefar skal vel ikke være med å forsørge ungen? 

Anonymkode: 6805d...d29

Hvor står det noe om besteforeldre før dette innlegget?

Anonymkode: 83510...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 12.48):

Ja 2013, han mener på det er for høyt allerede. Jeg har ikke lyst til å være "den eksen" som maser konstant om bidrag og penger generelt, så vi greier oss med det vi har. Nå har han ny kjæreste så den lille gode samarbeidet vi hadde opparbeidet oss generelt gått mer eller mindre helt i oppløsning, så jeg tør ihvertfall ikke starte den samtalen nå. Konsentrerer meg om å vite på forhånd hva jeg kan forvente og planlegger ut i fra det.

Anonymkode: 5d59b...8bb

2013 er for lenge siden. På tide med ny beregning. 

Anonymkode: 83510...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vidergående tenåringselev på hybel. 

Her er et lite tips hvordan vi gjør det så du kan beregne hva som må til.  

Borteboerstipend til husleie. 

Får hjemmefra:

Ukespenger (Til mat ol)

Månedskort buss

1 regelmessig fritidsaktivitet. 

Dekker helserelatert.

Dekker telefon.

Dekker klær og kjøper litt selv.

Eleven har en jobb for å bidra selv og få det litt romsligere økonomisk.   

Så kommer det litt ekstra småting underveis feks skidag ol. 

Man får også stipend til utstyr og reise hvis det er langt nok.

 

Anonymkode: 83510...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vidergående tenåringselev på hybel. 

Her er et lite tips hvordan vi gjør det så du kan beregne hva som må til.  

Borteboerstipend til husleie. 

Får hjemmefra:

Ukespenger (Til mat ol)

Månedskort buss

1 regelmessig fritidsaktivitet. 

Dekker helserelatert.

Dekker telefon.

Dekker klær og kjøper litt selv.

Eleven har en jobb for å bidra selv og få det litt romsligere økonomisk.   

Så kommer det litt ekstra småting underveis feks skidag ol. 

Man får også stipend til utstyr og reise hvis det er langt nok.

 

Anonymkode: 83510...e0c

Denne mnd 5000  kr +borteboer stipend+ setter inn 2000 selv til boutgift. 

Anonymkode: 83510...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidraget han betaler i dag må jo gå til det. Du får jo mindre utgifter til strøm, mat etc når barnet flytter.

Anonymkode: 0ce47...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...