Gå til innhold

Kan jeg forvente at far betaler halvparten av skolepengene/internat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt samtaler om det sammen med miljøterapeut, men har ikke kommet inn på det økonomiske. Det er ikke slik at jeg "velger det dyreste og bare forventer han skal betale", slettes ikke. Det er detaljer i saken jeg velger å tilbakeholde av hensyn til barnet. Jeg bare lurer i forhold til at "store utgifter" som konfirmasjon, briller, serfikat skal utenom bidrag om skolepenger også er det?

 

Jeg har sendt han melding nå der jeg etterspør mulighetene for å skrive ned en avtale oss i mellom. Jeg har prøvd å ikke spørre/blande meg i hans økonomi, men prøver samtidig å planlegge fremtiden.

 

Om han velger å ikke betale halvparten vil snuppa ta opp lån og jeg vil betale det etter beste evne. Dette er så viktig for hennes utvikling og mentale helse at det er en økonomisk prioritet. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tånegla skrev (1 minutt siden):

Det er ikke i alle tilfeller det hjelper at skoleplassen er i nabofylket og du får prioritet dit. Du må på hybel okke som. I kommunen jeg vokste opp, fantes det ikke VGS og vi måtte til byen, og den vgs som lå i nabofylket hadde ikke kollektivtransport til kommunen vår. Det var rett og slett ikke et alternativ å ikke kunne reise hjem i helgene.

Det er en vesentlig forskjell med hybel og internat da. For meg så hørtes dette ut som en kristen vgs eller spesialskole hvor elevene bor på internat på skolen. Men det er det vel egentlig bare TS som kan svare på, hvordan tilfellet er her.

Ellers så har våre også dratt på hybel en time unna her vi bor. Ikke fordi det ikke fantes vgs her, men fordi de ville på linjer som ikke var tilgjengelige på skolen her i byen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har vært med på samtaler om skole og jeg har oppdatert han underveis om hva det faktisk kommer til å koste. Jeg får null respons fra han om det økonomiske (Det er det vanlige han gjør. Han bare overser/ignorerer/unngår). 

 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far har vært med på samtaler om skole og jeg har oppdatert han underveis om hva det faktisk kommer til å koste. Jeg får null respons fra han om det økonomiske (Det er det vanlige han gjør. Han bare overser/ignorerer/unngår). 

 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Ja men da må du bare regne med at du selv må ta denne kostnaden fullstendig, og regne på om du har råd til dette.

Håper på det beste for jenta di 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt og fruktbart samarbeid starter med

KOMMUNIKASJON

 

Anonymkode: d6996...5e8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et godt og fruktbart samarbeid starter med

KOMMUNIKASJON

 

Anonymkode: d6996...5e8

Å når andre parten ikke svarer??

Anonymkode: 8cbb0...8c0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et godt og fruktbart samarbeid starter med

KOMMUNIKASJON

 

Anonymkode: d6996...5e8

Hundre prosent enig, dessverre kan man ikke tvinge noen til å kommunisere. Kan heller ikke tvinge dem til å samarbeide. 

 

Jenta skal på skolen hun ønsker uavhengig av min økonomi. Jeg skal få det til fordi det er til hennes beste. Som sagt: hun kan ta opp lån, men jeg hadde foretrukket om hun kunne slippe. Må man, så ma man. Hun har god oppfølging av diverse instanser som alle er enig i at dette blir bra for henne, så da er det mitt fokus. Om får velger å ikke betale skal det ikke gå ut over henne.

Anonymkode: 5d59b...8bb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenge siden dere tok en runde på bidrag generelt? høres lavt ut.

Anonymkode: 0b173...515

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten å gå inn i detaljer: vi er skilt og 16 åringen skal avsted på skolen til neste år. Det blir kostnader på skole og internat, ca 10500 i mnd, borteboerstipend dekker ikke alt, kanskje halvparten ser der ut til. Hun må i tillegg ha penger til mat og hjemreise. Slik jeg ser det kan vi foreldre måtte supplere ca 5000 til stipendet for  betale. Kan jeg da forvente at far betaler halvparten? Han betaler vanlig bidrag nå som går til klær, fritidsaktiviteter osv. Ca 2600 i mnd om det har noe å si. Jeg er uføre, han jobber i ambulansetjenesten. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Vet ikke om man kan forvente ekstra bidrag for å sende et barn på en privat skole, eller på internat om det finnes en offentlig skole i nærheten.

Jeg tviler på at det har noe betydning hva en miljøterapeut mener, om det skulle ha nå betydning måtte det vell være en uttalelse fra en sakkyndig psykiater eller nevropsykolog.

Tror du blir sittende med regningen selv, og at dette kan sende deg ut i et økonomisk uføre om du ikke har råd til det.

Anonymkode: 1998d...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere må snakke sammen om dere har råd til dette, det er vel ikke sånn at eleven MÅ på internatskole?

Anonymkode: cd88c...cbc

Jo enkelte steder må ungdommen på innternat for å gå videregående skole. Vet om flere. Her vi bor hadde det egentlig vært mye kortere dager for ungdommen å valgt å bo på internatt. Nå bruker ho nesten 2 timer til skolen og så 2 timer hjem i taxi.

Er en del stede de ikke har vidergående og da må jo ungdommen flytte for å gå på skole

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for barnebidrag ja, i tillegg til  - nei

Endret av liv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt samtaler om det sammen med miljøterapeut, men har ikke kommet inn på det økonomiske. Det er ikke slik at jeg "velger det dyreste og bare forventer han skal betale", slettes ikke. Det er detaljer i saken jeg velger å tilbakeholde av hensyn til barnet. Jeg bare lurer i forhold til at "store utgifter" som konfirmasjon, briller, serfikat skal utenom bidrag om skolepenger også er det?

 

Jeg har sendt han melding nå der jeg etterspør mulighetene for å skrive ned en avtale oss i mellom. Jeg har prøvd å ikke spørre/blande meg i hans økonomi, men prøver samtidig å planlegge fremtiden.

 

Om han velger å ikke betale halvparten vil snuppa ta opp lån og jeg vil betale det etter beste evne. Dette er så viktig for hennes utvikling og mentale helse at det er en økonomisk prioritet. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

En 16 åring får kun lån dersom begge foreldre signerer låneavtalen sammen med barnet. Kan søke hos Lånekassen, men kan risikere avslag fra lånekassen dersom foreldre tjener for mye sammenlagt.  

Sertifikat kan ingen barn kreve at foreldre dekker, ei heller skolepenger. Briller og konfirmasjon er helt andre typer utgifter. 

Far kan bidra hvis han VIL... Dersom han ikke vil er det ikke noe å gjøre og dere må finne andre alternativer til den økonomiske biten. 

Anonymkode: 151ad...e87

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt samtaler om det sammen med miljøterapeut, men har ikke kommet inn på det økonomiske. Det er ikke slik at jeg "velger det dyreste og bare forventer han skal betale", slettes ikke. Det er detaljer i saken jeg velger å tilbakeholde av hensyn til barnet. Jeg bare lurer i forhold til at "store utgifter" som konfirmasjon, briller, serfikat skal utenom bidrag om skolepenger også er det?

 

Jeg har sendt han melding nå der jeg etterspør mulighetene for å skrive ned en avtale oss i mellom. Jeg har prøvd å ikke spørre/blande meg i hans økonomi, men prøver samtidig å planlegge fremtiden.

 

Om han velger å ikke betale halvparten vil snuppa ta opp lån og jeg vil betale det etter beste evne. Dette er så viktig for hennes utvikling og mentale helse at det er en økonomisk prioritet. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Serfikat kan en ikke kreve

Her så har ungdommen tjent egene penger til å ta lappen. Pakket ved , klippe plen til naboer og sommerjobber

Anonymkode: 3e2b9...968

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det stipend ikke klarer å dekke helt må dekkes av barnebidrag og barnetrygda som da går rett til barnet. 

Kan barnet gå selv til nav o.l for å få hjelp til å kreve at det blir forsørget mens det går på vgs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

lenge siden dere tok en runde på bidrag generelt? høres lavt ut.

Anonymkode: 0b173...515

Ja 2013, han mener på det er for høyt allerede. Jeg har ikke lyst til å være "den eksen" som maser konstant om bidrag og penger generelt, så vi greier oss med det vi har. Nå har han ny kjæreste så den lille gode samarbeidet vi hadde opparbeidet oss generelt gått mer eller mindre helt i oppløsning, så jeg tør ihvertfall ikke starte den samtalen nå. Konsentrerer meg om å vite på forhånd hva jeg kan forvente og planlegger ut i fra det.

Anonymkode: 5d59b...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om man kan forvente ekstra bidrag for å sende et barn på en privat skole, eller på internat om det finnes en offentlig skole i nærheten.

Jeg tviler på at det har noe betydning hva en miljøterapeut mener, om det skulle ha nå betydning måtte det vell være en uttalelse fra en sakkyndig psykiater eller nevropsykolog.

Tror du blir sittende med regningen selv, og at dette kan sende deg ut i et økonomisk uføre om du ikke har råd til det.

Anonymkode: 1998d...afb

Ingen problem å få skriv fra sakkyndig. Hvem skal motta et slikt skriv, tenker du?

liv skrev (1 time siden):

I stedet for barnebidrag ja, i tillegg til  - nei

Det har jeg tenkt på er en løsning ja. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

En 16 åring får kun lån dersom begge foreldre signerer låneavtalen sammen med barnet. Kan søke hos Lånekassen, men kan risikere avslag fra lånekassen dersom foreldre tjener for mye sammenlagt.  

Sertifikat kan ingen barn kreve at foreldre dekker, ei heller skolepenger. Briller og konfirmasjon er helt andre typer utgifter. 

Far kan bidra hvis han VIL... Dersom han ikke vil er det ikke noe å gjøre og dere må finne andre alternativer til den økonomiske biten. 

Anonymkode: 151ad...e87

Konfirmasjon er heller ikke noe en ungdom kan "kreve". Det føres opp som en utgift på NAV sine sider som foreldrene forventes å dele. Ingen rettighet å ha Konfirmasjon eller serfikat.

Fighter83 skrev (45 minutter siden):

Jeg tenker at det stipend ikke klarer å dekke helt må dekkes av barnebidrag og barnetrygda som da går rett til barnet. 

Kan barnet gå selv til nav o.l for å få hjelp til å kreve at det blir forsørget mens det går på vgs? 

Nei en 16 åring skal forsørges av sine foreldre. Men hun kan søke om fullt lån og stipend. Går det ikke, uten at jeg kan forstå at hun skulle få avslag, må jeg event snakke med banken om å øke huslånet eller lignende. Jeg får ikke annen type lån grunnet lav inntekt.

Anonymkode: 5d59b...8bb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bromance skrev (2 timer siden):

Det er en vesentlig forskjell med hybel og internat da. For meg så hørtes dette ut som en kristen vgs eller spesialskole hvor elevene bor på internat på skolen. Men det er det vel egentlig bare TS som kan svare på, hvordan tilfellet er her.

Ellers så har våre også dratt på hybel en time unna her vi bor. Ikke fordi det ikke fantes vgs her, men fordi de ville på linjer som ikke var tilgjengelige på skolen her i byen.

Det er en del vanlige Videregående skoler som har internater og. Særlig skoler som har mange elever som bor så langt unna skolen at de ikke kan bo hjemme. Dette gjelder skoler som ligger i områder hvor det er få og langt mellom de videregående skolene. Og det gjelder og en del vgs som har enkelte linjer som de er en av få eller sågar eneste i fylket som har. Gjelder for eks de fleste skoler som har landbrukslinjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en folkehøyskole som krever en sånn heftig mndskostnad? 
Synes det er vel drøyt å kaste seg på et sånt pengesluk enn så lenge du et ufør?  
Så lenge at far ikke har blitt forespurt i utgangspunktet ang ekstrautgifter til en internatskole så kan du ikke forvente noe bidrag nei. 
Studielån neste 

Anonymkode: f3f17...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal bidraget brukes til hjemme hvis ungen ikke er der? Han betaler jo halvparten allerede. Hvis du lar bidraget følge ungen, og "sender med" din halvdel istedet for å bruke det i hverdagen, så er det i boks?

Mat til ungen trenger du ikke kjøpe f.eks, det du brukte på mat flyttes til kostpenger.

Anonymkode: 1b1f7...020

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flere i klassen min som måtte ha deltidsjobb ved siden av VGS for å dekke deler av maten og alt av bussbillett, klær og telefon fordi de var borteboere. Nå er det 10 år siden, men det må jo kunne være en løsning? 16-åringen har tid til å jobbe frem til skolestart også, spesielt i sommer. 

Anonymkode: efb54...0f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...