Gå til innhold

Kan jeg forvente at far betaler halvparten av skolepengene/internat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten å gå inn i detaljer: vi er skilt og 16 åringen skal avsted på skolen til neste år. Det blir kostnader på skole og internat, ca 10500 i mnd, borteboerstipend dekker ikke alt, kanskje halvparten ser der ut til. Hun må i tillegg ha penger til mat og hjemreise. Slik jeg ser det kan vi foreldre måtte supplere ca 5000 til stipendet for  betale. Kan jeg da forvente at far betaler halvparten? Han betaler vanlig bidrag nå som går til klær, fritidsaktiviteter osv. Ca 2600 i mnd om det har noe å si. Jeg er uføre, han jobber i ambulansetjenesten. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du ikke forvente. Sånt bør jo helst avklares på forhånd med BEGGE foreldrene også.

Anonymkode: 339d3...dd8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvente det kan du nok ikke.. Siden han betaler bidrag, så betaler han egentlig sin del allerede, men dersom han vil og ønsker kan han bidra med ekstra, men det er fullt og helt opp til han. 

Anonymkode: 151ad...e87

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Uten å gå inn i detaljer: vi er skilt og 16 åringen skal avsted på skolen til neste år. Det blir kostnader på skole og internat, ca 10500 i mnd, borteboerstipend dekker ikke alt, kanskje halvparten ser der ut til. Hun må i tillegg ha penger til mat og hjemreise. Slik jeg ser det kan vi foreldre måtte supplere ca 5000 til stipendet for  betale. Kan jeg da forvente at far betaler halvparten? Han betaler vanlig bidrag nå som går til klær, fritidsaktiviteter osv. Ca 2600 i mnd om det har noe å si. Jeg er uføre, han jobber i ambulansetjenesten. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Det er som de foreldrene som bestemmer seg for å kjøpe den dyreste sykkelen og ut av det blå sender pengekrav til den andre på halvparten. 

Ser ikke hvorfor han skal måtte betale hvis dere ikke har blitt enige på forhånd.

Anonymkode: 494ce...2ee

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan du ikke forvente, du kan håpe og spørre men må nok akseptere et "nei" 

Anonymkode: 9a737...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er du som har godkjent dette studieåret uten å diskutere det med far er det så klart helt urimelig å forvente at han betaler det for deg. Hva han jobber med og at du er ufør har virkelig ingenting med saken å gjøre.

Regner med at du sparer en del på ikke å ha jenta hjemme? 

Anonymkode: 4d749...585

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må snakke sammen om dere har råd til dette, det er vel ikke sånn at eleven MÅ på internatskole?

Anonymkode: cd88c...cbc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånne ting som dere må avtale på forhånd. Du kan ikke bare troppe opp på døra og kreve halvparten av ting som er bestemt uten han. 

Anonymkode: 90ea9...397

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Uten å gå inn i detaljer: vi er skilt og 16 åringen skal avsted på skolen til neste år. Det blir kostnader på skole og internat, ca 10500 i mnd, borteboerstipend dekker ikke alt, kanskje halvparten ser der ut til. Hun må i tillegg ha penger til mat og hjemreise. Slik jeg ser det kan vi foreldre måtte supplere ca 5000 til stipendet for  betale. Kan jeg da forvente at far betaler halvparten? Han betaler vanlig bidrag nå som går til klær, fritidsaktiviteter osv. Ca 2600 i mnd om det har noe å si. Jeg er uføre, han jobber i ambulansetjenesten. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

De to siste opplysningene er helt unødvendige.  Det som er nødvendig er at dere tar en samtale om hvordan dette kan løses før regningene kommer.  Bidraget fra far skal dekke barnets livsopphold, og ikke bare klær og fritidsaktiviteter osv.  Det er derfor opportunt å anta at du vil få lavere utgifter til mat, strøm og muligens transport, og det kan du regne med at far ønsker å ta inn i regnestykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungens bestefar skal vel ikke være med å forsørge ungen? 

Anonymkode: 6805d...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Endret av luxifine
Ombestemte meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er som de foreldrene som bestemmer seg for å kjøpe den dyreste sykkelen og ut av det blå sender pengekrav til den andre på halvparten. 

Ser ikke hvorfor han skal måtte betale hvis dere ikke har blitt enige på forhånd.

Anonymkode: 494ce...2ee

Eh vet ikke hvor TS bor men det er mange steder rundt i Norge hvor hybel/internatskole faktisk er eneste alternativ når elever skal på vgs. Særlig i Finnmark, deler av innlandet og Vestlandet for ekssempel.

Endret av Kjetil E
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere må snakke sammen om dere har råd til dette, det er vel ikke sånn at eleven MÅ på internatskole?

Anonymkode: cd88c...cbc

Jeg bare elsker slike uvitende kommentarer.

TS bor kanskje et sted hvor det ikke finnes VGS og ungdommen har valg mellom internatskole eller hybel i byen. Slik som tingenes tilstand er nå, hadde jeg glatt sendt barna mine på internatskole fremfor en hybeltilværelse i nærmeste by. Samfunnet har forandret seg siden jeg var 16 og det var ille nok da å skulle dra på hybel og skaffe seg en helt ny omgangskrets uten voksne som kunne veilede.

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en ganske dyr internatskole? Ville diskutert det med far før avgjørelse ble tatt...

Anonymkode: 1698a...1db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far ikke er enig i at barnet skal gå på en dyr skole, og det finnes offentlige alternativer, så kan du ikke kreve at han betaler sin del. Det er merkelig at du avgjør dette uten å diskutere med far. 

Anonymkode: 5e8d8...97c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (22 minutter siden):

Jeg bare elsker slike uvitende kommentarer.

TS bor kanskje et sted hvor det ikke finnes VGS og ungdommen har valg mellom internatskole eller hybel i byen. Slik som tingenes tilstand er nå, hadde jeg glatt sendt barna mine på internatskole fremfor en hybeltilværelse i nærmeste by. Samfunnet har forandret seg siden jeg var 16 og det var ille nok da å skulle dra på hybel og skaffe seg en helt ny omgangskrets uten voksne som kunne veilede.

 

Men da er far forberedt og det har vært en samtale minst en gang i løpet av livet. Det er som at foreldre med hvert sitt bosted diskuterer bussmuligheter mellom stedene og hjemme. Kanskje barnet må ha taxi til det ene hjemmet og buss til det andre. Er det akkurat slik så er det snakket om og ingenting å lure på.

Anonymkode: 494ce...2ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tånegla skrev (23 minutter siden):

Jeg bare elsker slike uvitende kommentarer.

TS bor kanskje et sted hvor det ikke finnes VGS og ungdommen har valg mellom internatskole eller hybel i byen. Slik som tingenes tilstand er nå, hadde jeg glatt sendt barna mine på internatskole fremfor en hybeltilværelse i nærmeste by. Samfunnet har forandret seg siden jeg var 16 og det var ille nok da å skulle dra på hybel og skaffe seg en helt ny omgangskrets uten voksne som kunne veilede.

 

Der tar du faktisk feil, jeg kommer fra en vestlandsbygd der flere endte på hybel/internat, så jeg er ikke uvitende. Derimot vet jeg at for eksempel nærliggende fylker har åpnet opp for at grensekommuner kan søke vgs uten å måtte kjøpe skoleplassen av fylket så i mange tilfeller finnes det et annet alternativ. Og har man ikke råd må man vurdere om det finnes en annen linje som er nærmere. 

Anonymkode: cd88c...cbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten å gå inn i detaljer: vi er skilt og 16 åringen skal avsted på skolen til neste år. Det blir kostnader på skole og internat, ca 10500 i mnd, borteboerstipend dekker ikke alt, kanskje halvparten ser der ut til. Hun må i tillegg ha penger til mat og hjemreise. Slik jeg ser det kan vi foreldre måtte supplere ca 5000 til stipendet for  betale. Kan jeg da forvente at far betaler halvparten? Han betaler vanlig bidrag nå som går til klær, fritidsaktiviteter osv. Ca 2600 i mnd om det har noe å si. Jeg er uføre, han jobber i ambulansetjenesten. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Nei, dette kan du ikke forvente eller kreve. Dere burde ha snakket på forhånd om dette før du velger å gå inn i en slik stor kostnad. Er det slik at dette er eneste mulighet for barnet for å komme seg på vgs? Eller finnes det alternativer?

Vel, uansett, hvis ikke dere har snakket om dette på forhånd og han har godtatt det så er det en kostnad du må stå for alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvente ja, men det betyr ikke at du får det

Anonymkode: 8cbb0...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der tar du faktisk feil, jeg kommer fra en vestlandsbygd der flere endte på hybel/internat, så jeg er ikke uvitende. Derimot vet jeg at for eksempel nærliggende fylker har åpnet opp for at grensekommuner kan søke vgs uten å måtte kjøpe skoleplassen av fylket så i mange tilfeller finnes det et annet alternativ. Og har man ikke råd må man vurdere om det finnes en annen linje som er nærmere. 

Anonymkode: cd88c...cbc

Det er ikke i alle tilfeller det hjelper at skoleplassen er i nabofylket og du får prioritet dit. Du må på hybel okke som. I kommunen jeg vokste opp, fantes det ikke VGS og vi måtte til byen, og den vgs som lå i nabofylket hadde ikke kollektivtransport til kommunen vår. Det var rett og slett ikke et alternativ å ikke kunne reise hjem i helgene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...