Gå til innhold

Kan jeg forvente at far betaler halvparten av skolepengene/internat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere må snakke sammen om dere har råd til dette, det er vel ikke sånn at eleven MÅ på internatskole?

Anonymkode: cd88c...cbc

I store deler av bygde-Norge MÅ man faktisk flytte hjemmefra for å gå på VGS. 

Anonymkode: fd331...acd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skal bidraget brukes til hjemme hvis ungen ikke er der? Han betaler jo halvparten allerede. Hvis du lar bidraget følge ungen, og "sender med" din halvdel istedet for å bruke det i hverdagen, så er det i boks?

Mat til ungen trenger du ikke kjøpe f.eks, det du brukte på mat flyttes til kostpenger.

Anonymkode: 1b1f7...020

Hun får bare et måltid om dagen, hun kommer enda til å trenge mat, hygiene produkter, klær, transport, og det øvrige en 16 åring ellers trenger. Tror neppe hun blir "gratis" bare fordi hun er på skolen i ukedagene. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde flere i klassen min som måtte ha deltidsjobb ved siden av VGS for å dekke deler av maten og alt av bussbillett, klær og telefon fordi de var borteboere. Nå er det 10 år siden, men det må jo kunne være en løsning? 16-åringen har tid til å jobbe frem til skolestart også, spesielt i sommer. 

Anonymkode: efb54...0f0

Det er en mulighet, skriver det opp bak øret, så ser vi hva som skjer videre. Håper hun slipper, men må en så må en. Får hun en liten jobb på mac'ern så lærer hun en del om ansvar samtidig som det holder henne opptatt med noe utenom skoletiden. Hun har forøvrig søkt om sommerjobb ;)

Har sendt melding igjen til far der jeg skriver at jeg inviterer til samtale så ser vi. Foreløpig har han lest og latt være å svare. Får ta tiden til hjelp og purre igjen til uken. Jeg vil veldig gjerne høre hvordan han tenker. 

 

Anonymkode: 5d59b...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det må jo være en folkehøyskole som krever en sånn heftig mndskostnad? 
Synes det er vel drøyt å kaste seg på et sånt pengesluk enn så lenge du et ufør?  
Så lenge at far ikke har blitt forespurt i utgangspunktet ang ekstrautgifter til en internatskole så kan du ikke forvente noe bidrag nei. 
Studielån neste 

Anonymkode: f3f17...0fa

Nei folkehøyskole hadde vært en rimeligere løsning på sikt da det er bare et år, mens dette er 3 års studie.

Far har vært med på alle de samme møtene med ungdom og miljøterapeut som jeg har. Vi har diskutert skoler, men ikke økonomi.

Drøyt  pengebruk kommer ann på mulighetene en har og hva en trenger fremover. Barnets behov er først i rekken, det er som jeg skrev i første innlegg, veldig mye som ligger bak avgjørelsen. Vi har flere instanser koblet inn og basert på hennes ønsker og behov er dette valget som ble tatt. Moro at alle tror det er jeg som har lagt opp til dette, jeg ville faktisk at hun skulle noe helt annet..! Barnet ønsket ikke det jeg ønsket, og i møte satt vi alle (også bonusforeldre) og snakket om muligheter og alternativer. Barnet hadde to valg innen skolevalget: dette eller hybel, men det var ikke tilrådelig for henne å bo på hybel grunnet utfordringer hun har. Alle var enig om at internat var det beste alternativet da hun kunne bo på skolen og samtidig ha voksne nær seg når mamma og pappa ikke kunne være der. Noen barn faller utenom A4 malen og selv om jeg bodde på hybel som 15 åring betyr det ikke at mitt barn er moden for det.

 

Men ja, jeg kunne veldig gjerne ha tenkt at hun valgte mat og restaurant faget da skolen ligger 500m fra mitt hjem.. 

Anonymkode: 5d59b...8bb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få svar på dette hos nav ts. Andre kan mene hva de vil men nav har ett regelverk som dekker dette og barn har en rettighet i fht skole og de har på VGs rett til å velge selv hvilken linje de vil gå på (så sant de får skoleplass).

Anonymkode: 99cf5...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 timer siden):

Det er en vesentlig forskjell med hybel og internat da. For meg så hørtes dette ut som en kristen vgs eller spesialskole hvor elevene bor på internat på skolen. Men det er det vel egentlig bare TS som kan svare på, hvordan tilfellet er her.

Ellers så har våre også dratt på hybel en time unna her vi bor. Ikke fordi det ikke fantes vgs her, men fordi de ville på linjer som ikke var tilgjengelige på skolen her i byen.

Nei behøver ikke være kristen.  Her vi bor er blandt annet landbruksskole intetnat. Ene skolen ungdommer her søkte måtte en bo på båt sim ble internatt.

Mange stedet rundt har innternatt pga lange avstander. Her så ser vi ungdomme  hadde hatt mer fritid hvis ho bodde på internat på skolen en å bruke taxi 2 timer til og 2 timer hjem med taxi. Men hi ønsket ikke å bo der første året 15 år gammel, siden ho fyller i desember.  Neste år blir innternatt. 

Anonymkode: 3e2b9...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må jo være en folkehøyskole som krever en sånn heftig mndskostnad? 
Synes det er vel drøyt å kaste seg på et sånt pengesluk enn så lenge du et ufør?  
Så lenge at far ikke har blitt forespurt i utgangspunktet ang ekstrautgifter til en internatskole så kan du ikke forvente noe bidrag nei. 
Studielån neste 

Anonymkode: f3f17...0fa

Lese tråden kanskhe …

Anonymkode: 8cbb0...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Far har vært med på samtaler om skole og jeg har oppdatert han underveis om hva det faktisk kommer til å koste. Jeg får null respons fra han om det økonomiske (Det er det vanlige han gjør. Han bare overser/ignorerer/unngår). 

 

Anonymkode: 5d59b...8bb

Du får jo bidrag så da må jo det dekke dette, noe utover det kan du ikke kreve. Det som er utenom du kan søke Nav om er regulering, konfirmasjon og Briller

Anonymkode: 17c93...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at det stipend ikke klarer å dekke helt må dekkes av barnebidrag og barnetrygda som da går rett til barnet. 

Kan barnet gå selv til nav o.l for å få hjelp til å kreve at det blir forsørget mens det går på vgs? 

Det er foreldrene som har forsørgeransvaret for barn til de er feridg med VGS i normalt løp, så regler det pret de fyller 19. Nav har ikke forsørgeransvar i dette tilfelle

Anonymkode: 17c93...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvorfor skal ikke far dekke halvparten av kostnadene for sitt barn på lik linje med mor? Han har vært med på alle møter og vet hva valget til barnet er. Det er ikke dyrere for far å forsørge barnet ditt enn det det er for moren. 

Anonymkode: 7f6b5...fd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det finnes andre alternativer som er billigere og like bra så kan du selvsagt ikke forvente noe ekstra av far

Anonymkode: 64629...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om ny beregning av bidrag gjennom nav

Anonymkode: 5abcb...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dersom det finnes andre alternativer som er billigere og like bra så kan du selvsagt ikke forvente noe ekstra av far

Anonymkode: 64629...b96

Hvorfor ikke? Det er ikke mor som har bestemt dette. Far har vært med på hele prosessen. 

Anonymkode: 7f6b5...fd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (9 timer siden):

Det er ikke i alle tilfeller det hjelper at skoleplassen er i nabofylket og du får prioritet dit. Du må på hybel okke som. I kommunen jeg vokste opp, fantes det ikke VGS og vi måtte til byen, og den vgs som lå i nabofylket hadde ikke kollektivtransport til kommunen vår. Det var rett og slett ikke et alternativ å ikke kunne reise hjem i helgene.

Should have, could have, would have. Ettersom ts ikke har forklart noe om at ungen på internatskole, så tenker jeg at det mest naturlige er å anta at den ikke det, men at den har søkt seg til noe spesielt. Det er faktisk det som er det mest sannsynlig. Dersom det ikke finnes vanlige vgs-alternativer pga av geografi, så burde ts informert om dette innledningsvis, da dette er relevant for å gi et godt svar på det hun spør om. Hun tok seg jo vitende tid til å skrive at hun var ufør, og det har null relevanse.

Anonymkode: 65409...20c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen plikt til å betale skolepenger, da skole er gratis i Norge. Du må rett og slett sette deg ned å snakke økonomi med han. Legg frem at du forventer at han er med å bidrar. Men, om han vil, er hans valg. Bidraget ditt er nok litt for lavt. Om man ikke er villig til å bidra mer, ville jeg bedt om en ny utregning og innkreving via NAV

Anonymkode: 14189...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å når andre parten ikke svarer??

Anonymkode: 8cbb0...8c0

TS sier jo selv at de har vært i møter med miljøterapeut om dette, men at hun «ikke har gått inn på det økonomiske». Hvis de har vært i møter og hun med vilje ikke har tatt opp økonomi, så er det flere enn eksmannen som er feig og unnvikende.

Man kan ikke alene ta den avgjørelsen å sende barnet på internatskole, for så å satse på at den andre foreldren syns at det er greit i ettertid. 

Anonymkode: 65409...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere var enige om at barnet skulle på internatskole, om ikke så kan du ikke forvente det nei. 

Er ikke relevant at du er ufør og at han jobber. 

Anonymkode: bf3ad...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja 2013, han mener på det er for høyt allerede. Jeg har ikke lyst til å være "den eksen" som maser konstant om bidrag og penger generelt, så vi greier oss med det vi har. Nå har han ny kjæreste så den lille gode samarbeidet vi hadde opparbeidet oss generelt gått mer eller mindre helt i oppløsning, så jeg tør ihvertfall ikke starte den samtalen nå. Konsentrerer meg om å vite på forhånd hva jeg kan forvente og planlegger ut i fra det.

Anonymkode: 5d59b...8bb

Da går du gjennom nav og får økt barnebidraget om det er mulig. Kanskje du klarer det på egenhånd da.  Høres jo ikke ut som at han vil betale ekstra for skole om han allerede syns barnebidrag et er for dyrt. 

Anonymkode: bf3ad...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS sier jo selv at de har vært i møter med miljøterapeut om dette, men at hun «ikke har gått inn på det økonomiske». Hvis de har vært i møter og hun med vilje ikke har tatt opp økonomi, så er det flere enn eksmannen som er feig og unnvikende.

Man kan ikke alene ta den avgjørelsen å sende barnet på internatskole, for så å satse på at den andre foreldren syns at det er greit i ettertid. 

Anonymkode: 65409...20c

Hun har fortalt eksen om det men han velger å ikke svsre 

Anonymkode: 8cbb0...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun har fortalt eksen om det men han velger å ikke svsre 

Anonymkode: 8cbb0...8c0

Hun skriver selv at hun ikke har gått inn på temaet. Hvorfor tar hun ikke opp disse tingene når de er i møte med en nøytral tredjepart som kan hjelpe til med å få i gang en dialog, men velger å sende private meldinger utenom som han ikke svarer på? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har hatt samtaler om det sammen med miljøterapeut, men har ikke kommet inn på det økonomiske. (…)

Anonymkode: 5d59b...8bb

 

Anonymkode: 65409...20c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det flere ting som fremstår som uklart med denne situasjonen. Hvis du faktisk ønsker relevante og gode svar fra et forum, så må du faktisk være villig til å informere andre om ting som er relevante for din situasjon.

- Hva er situasjonen vedrørende daglig omsorg for barnet? Har dere 50/50 og delt bolig? Bor barnet heltid hos deg? Hvem mottar barnetrygden? Hvis du er enslig forsørger har du rett på utvidet barnetrygd. Tjener du under en viss grense (her: trygd), så kan du også søke div utvidelser for barnetrygd. Nøkkelen er: Snakk med NAV.

- Dere har ikke diskutert/forhandler barnebidrag siden 2013? Du er klar over at vi nå er i 2024?! Utenom de automatiske justeringene så endrer ikke barnebidrag seg uten at det rapporteres inn endringer. Her har altså ikke positiv endring i lønn, eventuelt ny samboer eller noe blitt hensynstatt de siste 10 årene? Dette er svakt at deg å ikke følge opp. Dette er også noe NAV kan hjelpe med.

- MÅ barnet på internatskole, eller er dette bare noe vedkommende har lyst til? Det er stor forskjell på å måtte noe og å ville noe. 

- Hvis barnet har «utfordringer», som du kaller det, og derfor trenger ekstra tilsyn, så kan dette være noe du kan få ekstra stønad til hos NAV.

 

Kort sagt. Du har en jobb å gjøre.

 

Anonymkode: 65409...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...