Gå til innhold

staten betale kvinner for å få barn


DamselDistress

Anbefalte innlegg

Mannen som befrukter må jo også få betalt, dette er jo noe man gjør sammen. Uten sperm fra mannen blir det ikke noe barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruLine skrev (3 timer siden):

Mannen som befrukter må jo også få betalt, dette er jo noe man gjør sammen. Uten sperm fra mannen blir det ikke noe barn...

Nja, uten livmoren er ikke egg og sperm verdt noe som helst. Hjelper ikke å ha millioner av embryoer på frys om ingen vil leie ut livmoren.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DamselDistress skrev (På 18.3.2024 den 19.12):

Penger har liten betydning når det kommer til å få barn. Gjennom historien er de fattigste blant de mest barnerike. Ungarn som har prøvd sterke økonomiske insentiver de siste årene så bare en kortvarig økning for så at nedadgående trend fortsatte..

Så det er et nei fra meg.

Etter min mening må løsningen ligge et sted rundt motivasjon og status.. altså må det igjen bli status å få barn, som et alternativ til å dyrke karriere. Samtidig må man gjerne være tydelig på at å få barn kan/vil bety en liten fartsdump for karriere , men at å bli noen år «forsinket» i et livsløp faktisk ikke betyr allverdens - og spesielt ikke for alle de som uansett ikke blir toppleder.

Poenget må være at samfunnet som helhet må slutte å fortelle alle at eneste vei til lykke ligger i å studere/jobbe til eggstokkene og ballene er tørket inn. Kort fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får jo på en måte betalt for det via permisjon med lønn etter fødsel, og engangsstønad for mødre uten jobb.  Jeg synes det er bra lengde på permisjonen nå.  Men tema er kanskje at mødre må få noe ekstra i tillegg?  Det virker litt rart med penger. Kanskje bleierabatt kunne vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, brukerangrep, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er noe bare eliten gjør. Vanlige folk har ikke den muligheten. Jeg vet ikke hvordan 750k skal hjelpe. Da øker vel bare boligprisene enda mer sånn at folk ikke får kjøpt familiebolig da heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (6 minutter siden):

Å få barn er noe bare eliten gjør. Vanlige folk har ikke den muligheten. Jeg vet ikke hvordan 750k skal hjelpe. Da øker vel bare boligprisene enda mer sånn at folk ikke får kjøpt familiebolig da heller

Resultatet av dette er at flere barn vil bli født av foreldre som er fattige og trenger penger. det vil ikke være utdannede par i Oslo som vil benytte seg av dette, men folk som får mange barn i utgangspunktet: Som religiøse grupper og visse grupper invandrere. Jeg mener ikke at det er negativt, men jeg mener at å betale fattige for å få flest mulig barn, ikke er bra politikk.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så tror jeg økt ‘ammefri’ vil være en bedre løsning, der en av foreldrene får mulighet til å jobbe redusert over lenger tid slik at hverdagen går opp uten at økonomien rakner. Penger i seg selv vil nok ha begrenset effekt, men tiltak for å gjøre familiehverdagen mindre stressende tror jeg vil bidra godt. Et annet tiltak kunne være kraftig skattereduksjon for barnefamilier, slik at en både incentiverer arbeid og familieforøkelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (7 timer siden):

Resultatet av dette er at flere barn vil bli født av foreldre som er fattige og trenger penger. det vil ikke være utdannede par i Oslo som vil benytte seg av dette, men folk som får mange barn i utgangspunktet: Som religiøse grupper og visse grupper invandrere. Jeg mener ikke at det er negativt, men jeg mener at å betale fattige for å få flest mulig barn, ikke er bra politikk.

Absolutt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...