Gå til innhold

Helt SINNSSYKE spørsmål i elektroniske jobbsøknadsskjemaer!!!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

katties skrev (8 minutter siden):

Ja, husker samme hreia når jeg lette etter jobb for noen år siden, så det har vært slik i minst 6 år allerede, men JA, helt merkelige greier de der personlighetstestenen 🙄

Såppas ja så d er vanlig? Men arbeidsgiveren er vel ikke så syk i hue håper jeg når man kommer på møte? 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Det høres ut som spørsmål og svaralternativer tatt fra sånne tester man tok i blader som «Topp» og lignende da vi var ungdommer. 
 

Hva man velger å gjøre i de ulike situasjonene er selvsagt situasjonsbetinget. Jeg ville ikke jobbet en plass som ser så svart/hvitt på ulike situasjoner man kan komme utfor. De må gjerne stille spørsmålene (de kan til en viss grad være relevant for yrket), men med så fastlåste svaralternativer blir det bare dumt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Greia med disse spørsmålene er at man ikke vet hva de egentlig spør om.

Ta det første spørsmålet. Du tolker det som at den som svarer skal kontakte verten for å ta med to til. Jeg tolker det som at de som vil sjekke om du tør sette grenser og ikke lar deg presse til noe som kanskje ikke er riktig. Det kan til og med være en test på om du har størst lojalitet til venner eller andre (jobb). Og hvem er det som ringer og spør om man kan ta med to venninner på fest? Kanskje på en uformell fest, men det er ikke vanlig om det f.eks. også serveres mat... det er for mange usikkerhetsmomenter. Spørsmålet kan like gjerne gå på hvordan man inkluderer andre. Umulig å vite. Svarer man uten å vite meningen som ligger bak spørsmålet, så risikerer man å svare "feil", fordi den som leser resultatene tolker spørsmålene og svarene å omhandle noe helt annet enn de svareren tolket dem som.

Og spørsmålet fra stranden om å passe noens ting i 15 minutter, det ser jo greit ut i utgangspunktet. Helt til man ser ordlyden i svarvalgene. "Ville definitivt?" eller "Ville definitivt ikke?" Ikke få vil tolke "Ville definitivt" som at de definitivt vil passe sakene til andre, for å fremstille seg som serviceinnstilt. Men svarer man "Ville definitivt" så svarer man faktisk at man ikke ville passet sakene deres... Og motsatt med "Ville definitivt ikke". Eller... om den som svarer svarer "korrekt", så kan det være at den som leser svaret tolker spørsmål/svar feil.

Slike misforståelser kan oppstå på absolutt alle spørsmålene. De som har utformet spørsmålene gir inntrykk av å aldri ha hatt praksis i felten, virker å ikke ha evne til å forstå hva faktisk god service er.

(Ps - dette svaret var ikke kritikk av deg AnomynBurker, tvert imot var svaret ditt et godt utgangspunkt for å vise hvor forskjellig disse spørsmålene kan tolkes, og også misforstås både av den som svarer og den som skal tolke resultatene.)

Anonymkode: eb75d...729

Jeg tenker at vi må ta utgangspunktspunkt i at arbeidsgiver ønsker å finne ut hvem som er mest servicevennlig. Og så ville jeg ha hatt ei mer laidbackholdning. At ett eller to, og kanskje tre spørsmål får "feil" svar gjør ingenting om arbeidsgiver ser at det rette mindsettet er tilstede. 

Når det kommer til festen så tenker jeg at det er et vorspiel det er snakk om, da det ofte er studenter uten CV og referanser det er snakk om til butikkjobber. Det er vel ikke så vanlig med finere middager. Så jeg tolker det som en sjekk om søker er modig og ikke konfliktsky. En arbeidere må tørre å være tydelig. 

Jeg er enig med deg at spørsmålene kan bli feiltolket. Takk for at du også er høflig, med meg. 

Jeg tenker iallefall at ts ikke skal bli sur og sint på skjemaet. Store deler av arbeidslivet er rimelig irriterende. Svar pent, få jobb, gjør jobben, hev lønn, gå hjem. Å bruke så mye hjerne er bortkasta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (16 minutter siden):

Er slike tester idiotisk? Ja absolutt, nettopp fordi folk vil juge for å fremstå best mulig, så dette er ingen test av ærlighet eller pliktoppfyllelse.

Nettopp. De forventer at søkere skal fremstå som perfekte og aldri ha en dårlig dag 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBurker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at vi må ta utgangspunktspunkt i at arbeidsgiver ønsker å finne ut hvem som er mest servicevennlig. Og så ville jeg ha hatt ei mer laidbackholdning. At ett eller to, og kanskje tre spørsmål får "feil" svar gjør ingenting om arbeidsgiver ser at det rette mindsettet er tilstede. 

Når det kommer til festen så tenker jeg at det er et vorspiel det er snakk om, da det ofte er studenter uten CV og referanser det er snakk om til butikkjobber. Det er vel ikke så vanlig med finere middager. Så jeg tolker det som en sjekk om søker er modig og ikke konfliktsky. En arbeidere må tørre å være tydelig. 

Jeg er enig med deg at spørsmålene kan bli feiltolket. Takk for at du også er høflig, med meg. 

Jeg tenker iallefall at ts ikke skal bli sur og sint på skjemaet. Store deler av arbeidslivet er rimelig irriterende. Svar pent, få jobb, gjør jobben, hev lønn, gå hjem. Å bruke så mye hjerne er bortkasta. 

Det er ganske mange godt voksne og som søker slike jobber. Jeg er 37 år og fester ikke så ofte lengere. Det er jo en del ungdommer som ikke er interessert i festing og ikke har peiling på hva man skal svare på sånt.

 

Men jeg driter i det. 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (20 minutter siden):

Ja, husker samme hreia når jeg lette etter jobb for noen år siden, så det har vært slik i minst 6 år allerede, men JA, helt merkelige greier de der personlighetstestenen 🙄

Hvordan var arbeidsgiver i virkeligheten? 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnomynBurker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ganske mange godt voksne og som søker slike jobber. Jeg er 37 år og fester ikke så ofte lengere. Det er jo en del ungdommer som ikke er interessert i festing og ikke har peiling på hva man skal svare på sånt.

 

Men jeg driter i det. 

Anonymkode: a415a...9e8

Godt voksne har CV og referanser. Det er ikke så nøye hva dere svarer. 

37 år er ikke godt voksen. Du er enda ung. Så er det sagt. 

Endret av AnomynBurker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Såppas ja så d er vanlig? Men arbeidsgiveren er vel ikke så syk i hue håper jeg når man kommer på møte? 

Anonymkode: a415a...9e8

Vet ikke - fikk aldri noe intervju, svarte vel "feil" på personlighetstestene da... men har jo bare jobbet med kundeservice i ca 10 år og hatt fornøyde kunder 😝

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBurker skrev (4 minutter siden):

Godt voksne har CV og referanser. Det er ikke så nøye hva dere svarer. 

37 år er ikke godt voksen. Du er enda ung. Så er det sagt. 

Jeg har cv og referanser jeg og.....

Sendte det på mail men jeg måtte absolutt svare på den testen fikk jeg beskjed om......

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (5 minutter siden):

Vet ikke - fikk aldri noe intervju, svarte vel "feil" på personlighetstestene da... men har jo bare jobbet med kundeservice i ca 10 år og hatt fornøyde kunder 😝

Ikke sant 😅 sikkert noen uten erfaring som fikk jobben fordi de svarte "riktig" 🙈

Anonymkode: a415a...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dumme spørsmål. Her er mine ærlige svar på disse, men man får jo ikke "option" til å skrive det inn.

1) Passe på tingene på stranda. De skal bare i 15 minutter, mens jeg skal gå om 30 minutter. I utgangspunktet kan man passe på tingene i 15 minutter, men så tenker jeg at gruppa er idioter hvis de lar helt fremmede passe på sakene sine.  For det andre, hvorfor skulle jeg passe på sakene til helt fremmede folk når man kan kanskje risikere å få en beskyldning om at man har tatt noe? Nei, jeg vil unngå en slik situasjon. Dette er altså en av de situasjonene der man kan prøve å hjelpe, men ende opp med å få kjeft og beskyldninger. Ser ikke poenget.

2) Du går nedover en gate og ser et barn gråte etter å ha mistet isen.  Ja, jeg vil fortsette å gå som om absolutt ingenting har hendt. Driter hardt i om barnet skriker, nettopp fordi jeg har ingen ansvar ovenfor den isen, og jeg anser ikke barnet i å være i noe fare ved å syte over isen som har falt ned på bakken. Videre er det slik, spesielt for en mann, at hvis en fremmed mann plutselig begynner å nærme seg et barn som står alene, så kan man igjen få helt horrible beskyldninger mot seg. Så nei, driter hardt i hvor mye barnet syter over isen sin og jeg fortsetter å gå forbi som om barnet ikke eksisterer i det hele tatt.

3) Du jobber i kassa og forskjellen på to typer sjokolade. Vil du si det er liten forskjell på dem?  Spørsmålet sier ikke hva slags sjokolade vi snakker om. En del sjokolade er ganske like, andre er veldig forskjellige. Kanskje, hvis man er en kynisk butikkansatt så kunne man anbefalt den sjokoladen som er dyrere og sagt at "den er bedre". Selv om det er hipp som happ. 

4) En kunde klager på en av kollegaene dine, vil du gi kunden medhold.  Her tenker jeg som en jævla kapitalistisk robot drone og gir kunden "rett" uansett fordi da bidrar man til at kunden er fornøyd med servicen og kommer tilbake igjen. Alternativt, kan jeg skite langt i kunden, skremme vettet av kunden, støtte kollegaen og si at kunden kan bare get the fuck out 😂

Tenker at dette er grei redegjørelse på spørsmålene 😆

 

Anonymkode: 97ddb...6a0

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBurker skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker at vi må ta utgangspunktspunkt i at arbeidsgiver ønsker å finne ut hvem som er mest servicevennlig. Og så ville jeg ha hatt ei mer laidbackholdning. At ett eller to, og kanskje tre spørsmål får "feil" svar gjør ingenting om arbeidsgiver ser at det rette mindsettet er tilstede. 

Når det kommer til festen så tenker jeg at det er et vorspiel det er snakk om, da det ofte er studenter uten CV og referanser det er snakk om til butikkjobber. Det er vel ikke så vanlig med finere middager. Så jeg tolker det som en sjekk om søker er modig og ikke konfliktsky. En arbeidere må tørre å være tydelig. 

Jeg er enig med deg at spørsmålene kan bli feiltolket. Takk for at du også er høflig, med meg. 

Jeg tenker iallefall at ts ikke skal bli sur og sint på skjemaet. Store deler av arbeidslivet er rimelig irriterende. Svar pent, få jobb, gjør jobben, hev lønn, gå hjem. Å bruke så mye hjerne er bortkasta. 

Jeg tror også at arb.giver ønsker å finne ut hvor serviceinnstilt søkerne er. Problemet er at måten spørsmålene stilles så er det umulig å svare på en måte som viser at man er servicevennlig, så lenge man ikke kjenner konteksten arb.giver har som utgangspunkt for spørsmålet.

Jeg har f.eks. gjennom hele livet fått høre at jeg gir veldig god service (en rekke ulike jobber, både uten utdanning og med høy utdanning). Men skulle jeg ha gitt god service i de tilfellene det spørres om, så måtte jeg ha visst noe mer. Jeg måtte f.eks. ha muligheten til å si til de badende at ja, jeg kan se etter tingene deres i 15 minutter, men at de må selv passe klokken da jeg må gå ikke lenge etter det og ikke har slingringsmonn. Eller jeg måtte vite hvilket forhold vennene som ønsket å være med på festen hadde til verten, hvilken type fest jeg var bedt på, og jeg ville ha visst litt om verten og de holdningene hun/han har. Service til barnet kommer også helt an på situasjonen. Om barnet har pårørende tilstede er det ingen grunn til å blande seg inn (såsant man f.eks. ikke overhører at foreldrene er fortvilte fordi de ikke har råd til å kjøpe en ny is). Om det ikke var noen sammen med barnet ville jeg ha hjulpet barnet, både med å finne pårørende og trolig også med en ny is. Ang. sjokoladene kommer det jo helt an på om kunden spør om smaken på stratos og melkesjokolade, eller om det er after eight og kvikk lunsj som skal sammenlignes.

Og i tilfelle hvor en kunde klaget på en kollega, så er det også umulig å vite hva som vil være god service for akkurat denne kunden uten å vite mer om hvorfor kunden klager på kollegaen. Det er f.eks. stor forskjell på om kunden klager på at kollegaen hang over telefonen eller pratet med venner på telefonen og ignorerte kunden som hadde det travelt og ville betale... eller om kollegaen var opptatt med en kunde og ikke gikk fra denne bare fordi klagende kunde ikke gadd vente... eller kanskje kollegaen hadde anbefalt kunden et produkt som åpenbart ville bli helt feil for kunden ut fra den informasjonen kunden ga kollegaen? Reaksjonen min ville vært svært forskjellig i de ulike situasjonene, alvorlighetsgraden i klagen spiller også inn på hvordan man møter klagen, hvordan kunden fremstiller klagen spiller inn, hvor stor ulempe kunden har hatt pga. kollegas mulige feil er også et moment. Videre vil følgen av å ikke møte denne kunden på riktig måte være viktig. Noen ganger må man stå i situasjonen og si at kollega ikke har gjort feil, andre ganger er det viktigere i et langtidsperspektiv å tenke at ja, vi tar kanskje tilbake en vare vi taper mye på å ta tilbake, men i lengden vil vi tjene på det fordi kunden blir fornøyd og vil spre videre at servicen er så god at de velger å handle lokalt heller enn på nett...

Poenget er igjen - spørsmålene og svaralternativene som ts gis, de gjør det umulig å vite hva riktig svar er i hver enkelt situasjon som oppgis, da vi vet altfor lite. Det er ikke mulig å svare generelt på det, fordi man ikke vet om hvilken kontekst arb.giver tenker seg eksemplet satt i. Ergo kaster man dartpiler etter å ha blitt snurret rundt lenge og i blinde når man svarer på disse spørsmålene - man aner ikke om man treffer eller en gang om man kaster/svarer i riktig retning..

Anonymkode: eb75d...729

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som spørsmål til en personlighetstest.

Du skal bare svare fort og intuitivt på spørsmålene.

Spørsmålene er der for at arbeidsgiver skal kunne danne seg et bilde av din personlighet. Det er ikke noe riktig eller noe feil, det er bare ulike trekk i personlighetene. På en arbeidsplass kan det være ønskelig med mange forskjellige typer personligheter for å få en god blanding med folk. Du må ikke henge deg opp i hva som er "riktig" eller "feil".

Da jeg søkte på jobb, fikk jeg spørsmål av typen "hvilken side smører du knekkebrødet på". Det er ikke noe riktig eller feil, kun ulike personlighetstyper. 

 

Anonymkode: 7ec34...4f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da jeg søkte på jobb, fikk jeg spørsmål av typen "hvilken side smører du knekkebrødet på". Det er ikke noe riktig eller feil, kun ulike personlighetstyper. 

Enda verre. Dette er ikke det minste valid for å måle personlighet. 

Anonymkode: e5d07...abe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enda verre. Dette er ikke det minste valid for å måle personlighet. 

Anonymkode: e5d07...abe

Helt sykt ..... Hva blir det neste? Om man foretrekker Carlsberg, Ringnes eller Tuborg, whisky eller konjakk?? 🙈😂

Anonymkode: a415a...9e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dette igjen. NORGESGRUPPEN.

Altså er det KIWI, Meny eller Spar. 

Er det virkelig noen som tror at svarene på dette gjør det enklere å plukke ut hvem som skal sitte i kassa, fylle på varer osv.? 

Hva man svarer i sånne tilfeller, kommer jo an på situasjonen. Er det forskjell på sjokoladene? Har kollegaen gjort en feil eller ikke?

Ingen journalister som føler seg kallet til å kontakte kommunikasjonsansvarlig i Norgesgruppen og spørre hva i ##""**# som foregår i hodene deres i og med at de mener sånt tull skal gjøre dem i stand til å vurdere en søker til en matbutikk?

Anonymkode: 25117...6b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Testene ser ut til å være laget for å luke ut de søkerne som tenker selv, for de søker seg sannsynligvis snart videre. 😅

Anonymkode: b7530...e78

Hehe, sannsynligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan på en måte forstå det at ikke de vil risikere å ansette en person uten empati med psykopatiske trekk. Men det ville vært mer naturlig å for eksempel ha spørsmål om hva jeg ville gjort om en Noen datt å slo seg i butikken eller om jeg ville kjørt en kollega til sykehuset eller legevakt hvis en kollega skadet seg eller om jeg ville tatt en dobbelt vakt på strak arm hvis den skulle på vakt etter meg ikke kunne komme pga noe akutt for eksempel. 

 

 

Anonymkode: a415a...9e8

Det tenker jeg også. Man kan heller stille mer relevante spørsmål til de som søker jobben, som "Hva gjør du hvis det er lang kø og kunder blir aggressive" eller "Hvordan takler du en kunde som blir akutt syk i butikken mens du er på jobb." Litt mer relaterbare situasjoner bare, som vil vise godt hva slags person man er. Personlighetstester er bare tull, forstår meg ikke på bedrifter som kaster bort tid på dette.

Lykke til ts, håper uansett du finner deg en jobb du liker snart! 

Anonymkode: 2e0da...a3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi sjefen mener at jeg må rekke alt på den tiden jeg får og hvis jeg ikke rekker det er det jeg som vasker for tregt. 

Anonymkode: a415a...9e8

Han får bli med deg og vise hvordan det skal gjøres da…. 

Anonymkode: 8949c...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det er visst det. For de mener at jeg skal rekke alt på den tiden som er satt på alle Fus barnehager i Norge etter hvor store barnehagene er.Jeg bruker noen ganger 15 ekstra nå som snøen er smeltet og de drar med masse sand inn både fra sandkasse og strøsand som ligger utenfor. Men når det er tørt og fint om sommeren eller snø og kaldt om vinteren så holder tiden akkurat. Jeg får 1 t og 48 min på å vaske en vseneh men bruker som regel to hele timer på hver. Så det blir 24 min jeg ikke får betalt for. Hvis jeg ikke rekker å gjøre det bra nok og går når tiden min er ute så ringer de sjefen min å klager åsså ringer sjefen meg. Jeg forklarer problemet med tiden men de kan ikke gjøre noe siden det er sjefer over mine sjefer igjen som bestemmer roden. Det er stort firma med flere avdelinger over Norge. Hovedkontoret ligger i Oslo og det er der den sjefen som bestemmer alt er.

Men vi burde absolutt hatt en halvtime ekstra de dagene det blir dratt inn masse sand og barna gir søle oppetter veggener og alt når de er inne på do med sølete klær 

Anonymkode: a415a...9e8

De får ringe og klage da. Dokumenter gjerne hvordan det er når du kommer til stedene. Bare å si at du fikk ikke tid. Og be gjerne om tips fra sjefen. 

Anonymkode: 8949c...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...