Gå til innhold

Helt SINNSSYKE spørsmål i elektroniske jobbsøknadsskjemaer!!!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnomynBurker skrev (6 minutter siden):

Dette ser ut som en test på om søker forstår seg å yte service. 

Jeg tolker det slik at du skal spørre verten om å bringe to til, du skal passe på tingene til folk, du skal trøste ungen, du skal kunne svare det du vet om de sjokoladene og du skal la kunden snakke dritt om kollegaen din. 

Greia med disse spørsmålene er at man ikke vet hva de egentlig spør om.

Ta det første spørsmålet. Du tolker det som at den som svarer skal kontakte verten for å ta med to til. Jeg tolker det som at de som vil sjekke om du tør sette grenser og ikke lar deg presse til noe som kanskje ikke er riktig. Det kan til og med være en test på om du har størst lojalitet til venner eller andre (jobb). Og hvem er det som ringer og spør om man kan ta med to venninner på fest? Kanskje på en uformell fest, men det er ikke vanlig om det f.eks. også serveres mat... det er for mange usikkerhetsmomenter. Spørsmålet kan like gjerne gå på hvordan man inkluderer andre. Umulig å vite. Svarer man uten å vite meningen som ligger bak spørsmålet, så risikerer man å svare "feil", fordi den som leser resultatene tolker spørsmålene og svarene å omhandle noe helt annet enn de svareren tolket dem som.

Og spørsmålet fra stranden om å passe noens ting i 15 minutter, det ser jo greit ut i utgangspunktet. Helt til man ser ordlyden i svarvalgene. "Ville definitivt?" eller "Ville definitivt ikke?" Ikke få vil tolke "Ville definitivt" som at de definitivt vil passe sakene til andre, for å fremstille seg som serviceinnstilt. Men svarer man "Ville definitivt" så svarer man faktisk at man ikke ville passet sakene deres... Og motsatt med "Ville definitivt ikke". Eller... om den som svarer svarer "korrekt", så kan det være at den som leser svaret tolker spørsmål/svar feil.

Slike misforståelser kan oppstå på absolutt alle spørsmålene. De som har utformet spørsmålene gir inntrykk av å aldri ha hatt praksis i felten, virker å ikke ha evne til å forstå hva faktisk god service er.

(Ps - dette svaret var ikke kritikk av deg AnomynBurker, tvert imot var svaret ditt et godt utgangspunkt for å vise hvor forskjellig disse spørsmålene kan tolkes, og også misforstås både av den som svarer og den som skal tolke resultatene.)

Anonymkode: eb75d...729

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går heller på NAV enn å svare på tøvete tester for en jobb. Jeg er fast ansatt et sted som ikke brukte slikt tull, altså.

Anonymkode: b258a...e47

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (6 minutter siden):

Personlighetstester i en jobbsøkersammenheng er i de aller fleste tilfeller tull. Veldig sjeldent bedriftene har kompetanse til å vurdere dem i det hele tatt (ja det kreves faktisk ganske høy formell kompetanse for å kunne vurdere de seriøse personlighetstestene - ofte en grad i psykologi eller pedagogikk i tillegg til  grundige kurs om de aktuelle testene)

Jeg kan på en måte forstå det at ikke de vil risikere å ansette en person uten empati med psykopatiske trekk. Men det ville vært mer naturlig å for eksempel ha spørsmål om hva jeg ville gjort om en Noen datt å slo seg i butikken eller om jeg ville kjørt en kollega til sykehuset eller legevakt hvis en kollega skadet seg eller om jeg ville tatt en dobbelt vakt på strak arm hvis den skulle på vakt etter meg ikke kunne komme pga noe akutt for eksempel. 

 

 

Anonymkode: a415a...9e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det er visst det. For de mener at jeg skal rekke alt på den tiden som er satt på alle Fus barnehager i Norge etter hvor store barnehagene er.Jeg bruker noen ganger 15 ekstra nå som snøen er smeltet og de drar med masse sand inn både fra sandkasse og strøsand som ligger utenfor. Men når det er tørt og fint om sommeren eller snø og kaldt om vinteren så holder tiden akkurat. Jeg får 1 t og 48 min på å vaske en vseneh men bruker som regel to hele timer på hver. Så det blir 24 min jeg ikke får betalt for. Hvis jeg ikke rekker å gjøre det bra nok og går når tiden min er ute så ringer de sjefen min å klager åsså ringer sjefen meg. Jeg forklarer problemet med tiden men de kan ikke gjøre noe siden det er sjefer over mine sjefer igjen som bestemmer roden. Det er stort firma med flere avdelinger over Norge. Hovedkontoret ligger i Oslo og det er der den sjefen som bestemmer alt er.

Men vi burde absolutt hatt en halvtime ekstra de dagene det blir dratt inn masse sand og barna gir søle oppetter veggener og alt når de er inne på do med sølete klær 

Anonymkode: a415a...9e8

En slektning av meg opplevde omtrent det samme som du opplever, ts. Var også ansatt via et av de store firmaene som tilbyr rengjøring. Hun var til slutt så utslitt at hun varslet de hun vasket for at hun kom til å si opp, fordi hun ville gi dem tid til å omstille seg, og hun forklarte situasjonen, at hvor lang tid jobben tok kom an på hvor skittent det var ute/inne, og at hun arbeidet mye mer enn hun fikk betalt for fordi arb.giver hadde bestemt at den jobben skulle gjøres på en gitt tid. Det som skjedde med henne var at de hun vasket hos gikk direkte til firmaet de kjøpte renholdstjenester av og sa at om ikke xxx fikk betalt for den faktiske tiden som trengs for å gjøre en jobben godt nok, inkl. variabel varighet som vær og annet som påvirker hvor skittent det blir, så kom de til å si opp avtalen med renholdsfirmaet, og de krevde også at det ikke skulle drives rovdrift på henne, at tiden som ble satt for jobben måtte være tilstrekkelig til å jobbe i normalt godt tempo. Hun fikk etter det lønn for faktisk utført tid.

Kanskje du kan forklare for styrerne der du vasker at du stadig jobber ubetalt overtid for å kunne få det rent nok, selv om du jobber effektivt, og at du nå er i ferd med å søke deg andre jobber, fordi du ikke får betalt for dette av din arbeidsgiver - og at du velger å si fra tidlig slik at de kan være forberedt på at standarden på renholdet kan endre seg når du får en annen jobb. Verdt et forsøk.

Anonymkode: eb75d...729

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Greia med disse spørsmålene er at man ikke vet hva de egentlig spør om.

Ta det første spørsmålet. Du tolker det som at den som svarer skal kontakte verten for å ta med to til. Jeg tolker det som at de som vil sjekke om du tør sette grenser og ikke lar deg presse til noe som kanskje ikke er riktig. Det kan til og med være en test på om du har størst lojalitet til venner eller andre (jobb). Og hvem er det som ringer og spør om man kan ta med to venninner på fest? Kanskje på en uformell fest, men det er ikke vanlig om det f.eks. også serveres mat... det er for mange usikkerhetsmomenter. Spørsmålet kan like gjerne gå på hvordan man inkluderer andre. Umulig å vite. Svarer man uten å vite meningen som ligger bak spørsmålet, så risikerer man å svare "feil", fordi den som leser resultatene tolker spørsmålene og svarene å omhandle noe helt annet enn de svareren tolket dem som.

Og spørsmålet fra stranden om å passe noens ting i 15 minutter, det ser jo greit ut i utgangspunktet. Helt til man ser ordlyden i svarvalgene. "Ville definitivt?" eller "Ville definitivt ikke?" Ikke få vil tolke "Ville definitivt" som at de definitivt vil passe sakene til andre, for å fremstille seg som serviceinnstilt. Men svarer man "Ville definitivt" så svarer man faktisk at man ikke ville passet sakene deres... Og motsatt med "Ville definitivt ikke". Eller... om den som svarer svarer "korrekt", så kan det være at den som leser svaret tolker spørsmål/svar feil.

Slike misforståelser kan oppstå på absolutt alle spørsmålene. De som har utformet spørsmålene gir inntrykk av å aldri ha hatt praksis i felten, virker å ikke ha evne til å forstå hva faktisk god service er.

(Ps - dette svaret var ikke kritikk av deg AnomynBurker, tvert imot var svaret ditt et godt utgangspunkt for å vise hvor forskjellig disse spørsmålene kan tolkes, og også misforstås både av den som svarer og den som skal tolke resultatene.)

Anonymkode: eb75d...729

Ja det blir uansett håpløst å skjønne hva de mener. .får aldri opplevd det før 

Anonymkode: a415a...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens mest ledende spørsmål det der. De ser jo etter at du følger regler og er pliktoppfyllende, svar deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålene er jo umulige å svare på når man ikke har noe kontekst, og ikke mulighet til å svare at hvis a, så ville jeg, men hvis b, så ville jeg ikke. Altså - om man ville gitt en kunde medhold i om kollegaen har gjort en feil, kommer jo an på om kollegaen faktisk har gjort en feil?? 

Svarene blir jo helt verdiløse, og sier veldig lite om den som svarer.

Huff, glad jeg ikke skal svare på dette. Du har min medfølelse, TS.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Forstår du vil bort fra den jobben du har nå, og kanskje derfor er villig til å ta enhver mulighet for å få noe annet og få erfaring. Bare vær obs på at udugelig ledelse i en butikk kan skape problemer for deg om du raskt søker deg videre. Sier ikke dette for å være negativ, bare vær obs på det slik at du passer på at ledelsen ikke har noe å utsette på deg (enten det er reelle ting eller ting ledelse kan dikte opp). Gjør du en god jobb, er hyggelig mot ledelsen, stiller opp ekstra innimellom ved behov, og du yter god service mot kunder, så gir du deg selv gode muligheter videre.

Masse lykke til i både jobbsøkingen og i ny jobb! :)

Anonymkode: eb75d...729

Jepp det er klart :) hvis arbeidsgiver er av den Sorten du forklarer så kommer jeg heller ikke til å sette det på CVen og oppgi som referanse videre. 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Spørsmålene er jo umulige å svare på når man ikke har noe kontekst, og ikke mulighet til å svare at hvis a, så ville jeg, men hvis b, så ville jeg ikke. Altså - om man ville gitt en kunde medhold i om kollegaen har gjort en feil, kommer jo an på om kollegaen faktisk har gjort en feil?? 

Svarene blir jo helt verdiløse, og sier veldig lite om den som svarer.

Huff, glad jeg ikke skal svare på dette. Du har min medfølelse, TS.

Takk 🥰 jeg kommer til å ta det opp hvis jeg blir kalt inn å spørre hva de mener med dette 

Anonymkode: a415a...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (6 minutter siden):

Verdens mest ledende spørsmål det der. De ser jo etter at du følger regler og er pliktoppfyllende, svar deretter.

Jo men hvis jeg for eksempel skulle på kveldsvakt og var på stranden først. Da kunne ikke jeg passet på tingene til noen hvis jeg skulle på jobb om en halvtime og måtte gjøre meg klar og kjøre fra stranda til jobben. 

 

Derfor blir det feil uansett hva jeg svarer. Dette er lurespørsmål 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (49 minutter siden):

Ikke søk, har ikke noe med deg å gjøre men får litt sekt feeling.

Hmmm ja

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo men hvis jeg for eksempel skulle på kveldsvakt og var på stranden først. Da kunne ikke jeg passet på tingene til noen hvis jeg skulle på jobb om en halvtime og måtte gjøre meg klar og kjøre fra stranda til jobben. 

 

Derfor blir det feil uansett hva jeg svarer. Dette er lurespørsmål 

Anonymkode: a415a...9e8

Tenk deg hva arbeidsgiver vil høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (7 minutter siden):

Tenk deg hva arbeidsgiver vil høre..

Det stod ikke noe konkret om jeg hadde fri eller skulle på jobb i dette spørsmålet. Så da er det umulig å gjette...... Hadde jeg hatt fri ville jeg passet tingene men ikke hvis jeg skulle på jobb 

Anonymkode: a415a...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (10 minutter siden):

Tenk deg hva arbeidsgiver vil høre..

Uansett så er ikke jeg en person som bare svarer det folk vil høre for å få en jobb. Jeg kunne gjort det i denne testen men jeg hadde ikke godtatt å bli hæsjet med på jobben av en dårlig sjef 

Anonymkode: a415a...9e8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Spørsmålene er jo umulige å svare på når man ikke har noe kontekst, og ikke mulighet til å svare at hvis a, så ville jeg, men hvis b, så ville jeg ikke. Altså - om man ville gitt en kunde medhold i om kollegaen har gjort en feil, kommer jo an på om kollegaen faktisk har gjort en feil?? 

Svarene blir jo helt verdiløse, og sier veldig lite om den som svarer.

Huff, glad jeg ikke skal svare på dette. Du har min medfølelse, TS.

Testene ser ut til å være laget for å luke ut de søkerne som tenker selv, for de søker seg sannsynligvis snart videre. 😅

Anonymkode: b7530...e78

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett så er ikke jeg en person som bare svarer det folk vil høre for å få en jobb. Jeg kunne gjort det i denne testen men jeg hadde ikke godtatt å bli hæsjet med på jobben av en dårlig sjef 

Anonymkode: a415a...9e8

Er slike tester idiotisk? Ja absolutt, nettopp fordi folk vil juge for å fremstå best mulig, så dette er ingen test av ærlighet eller pliktoppfyllelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt standard personlighetstest opplegg. Dessverre alt for mange som tar dette i bruk for tiden.

Det er helt greit DERSOM arbeidsgiver faktisk vet hva de gjør og bruker resultatene rett. Men dessverre er det for mange som tror de har nøkkelen til å finne de rette kandidatene bare ut fra personlighetstesten. Noe som er veldig feil.

De fleste som tar disse havner innenfor normalsnittet. Selv om noen kanskje ha en personlighet som trekker i retning av egoister eller heloppoffrende ovenfor andre, så vil andre spørsmål jevne det ut igjen. Så kan da arbeidsgiver trekke frem de spørsmålene som avviker eller et tilfeldig spørsmål og snakke litt rundt hva du faktisk tenker om situasjonen. Ikke nødvendigvis verre enn det.

Men som sagt, enkelte misbruker disse og gir prøvene alt for stor plass og betydning.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva faen skal man svare på sånt som dette???? 

 

Dette er relatert til jobb i en butikk......

 

Et annet spørsmål jeg glemte å ta bilde av var følgende:"hvis du blir invitert til et selskap og to venner av deg spør om de kan bli med på festen/selskapet, ville du da spurt den som har invitert deg om å ta med to til?"

 

(Det kommer jo helt an på hva slags delsksl. Er litt forskjell på en rølpefest og ett fint selskap) Om det paseer seg å spørre om å invitere med flere.

Men det står det jo ikke noe konkret om. Så da er det helt umulig å vite hva som er "riktig" svar her for å gjøre godt inntrykk ovenfor en arbeidsgiver. 

 

Hvis jeg ikke ville tatt med meg to til på den dedren vil kanskje arbeidsgiver se på meg som en person som ikke er inkluderende og utestenger andre, eller jeg kan bli sett på som at jeg har lite respekt for verten som har invitert meg til selskap når jeg spør om å ta med flere som verten kanskje ikke kjenner.

 

Så hva skal man svare til sånt???? 

Screenshot_2024-03-15-11-50-00-984.jpg

Screenshot_2024-03-15-11-56-18-968.jpg

Screenshot_2024-03-15-11-53-50-366.jpg

Screenshot_2024-03-15-11-52-05-656.jpg

Anonymkode: a415a...9e8

Ja, husker samme hreia når jeg lette etter jobb for noen år siden, så det har vært slik i minst 6 år allerede, men JA, helt merkelige greier de der personlighetstestenen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Fikk meg en god latter nå 🤣 Er glad jeg er en av de kundene som ikke er frekke med butikkansatte når jeg ser all dritten dere må gjennom allerede før dere blir ansatt 🥵 Dette er syke folk som har funnet på, eller så har de ikke vært edru. 

Anonymkode: 5a81c...802

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Testene ser ut til å være laget for å luke ut de søkerne som tenker selv, for de søker seg sannsynligvis snart videre. 😅

Anonymkode: b7530...e78

Ja kanskje det 😅 

Anonymkode: a415a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...