Gå til innhold

Hva er det vanskeligste norske navnet å uttale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det handler om trykk og melodi, på østlandet går de opp i tone på slutten av stninger og også mange ord. De sier Emma uten trykk på e og går opp på a' en.

Anonymkode: f0e49...9d7

Alle uttaler av emma går vel opp på a-en, bare ikke like mye? Jeg (østlending) skjønte heller ikke at det kunne være flere uttalemåter av navn som Emma før jeg leste at vi uttaler det "riktig" på engelsk, og da klarte jeg å høre hvordan det ble på en for meg litt danskaktig uttale. Synes det høres veldig rart ut sånn, men hadde prøvd om noen hadde insistert på at ungen het det.

Anonymkode: be4b4...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan man uttaler Gyda.. det er vel bare to valg? Men sånn generelt vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge er jo også et navn som kan føre med seg litt forvirring. 

Uttales InGe mange steder, men noen steder med ng lyd. Så kommer du til utlandet og det er et jentenavn. Artig da to gutter fikk bryllupssuiten da de skulle dele rom. Hotellet trodde det var et ektepar med mr og mrs Olsen.

Anonymkode: d2731...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle uttaler av emma går vel opp på a-en, bare ikke like mye? Jeg (østlending) skjønte heller ikke at det kunne være flere uttalemåter av navn som Emma før jeg leste at vi uttaler det "riktig" på engelsk, og da klarte jeg å høre hvordan det ble på en for meg litt danskaktig uttale. Synes det høres veldig rart ut sånn, men hadde prøvd om noen hadde insistert på at ungen het det.

Anonymkode: be4b4...c8a

Jeg er fra Østlandet og er temmelig sikker på at jeg uttaler Emma helt likt på engelsk og norsk (som et av få navn). Sitter her og snakker høyt med meg selv 😄

Når det gjelder Synnøve går vel forskjellen mest på om man legger trykke på første eller andre stavelse, ikke om man er fra Østlandet eller Vestlandet (eller en annen landsdel)?

Anonymkode: 37fb8...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er fra Østlandet og er temmelig sikker på at jeg uttaler Emma helt likt på engelsk og norsk (som et av få navn). Sitter her og snakker høyt med meg selv 😄

Når det gjelder Synnøve går vel forskjellen mest på om man legger trykke på første eller andre stavelse, ikke om man er fra Østlandet eller Vestlandet (eller en annen landsdel)?

Anonymkode: 37fb8...de2

Jeg kjenner ingen østlendinger som uttaler det som på engelsk. Jeg er fra Stavanger og der gjør vi det. Vi uttaler også Eva på samme måte.

Anonymkode: 69823...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavanger uttales det med tonem 1, som i England og på Østlandet tonem 2. 

Anonymkode: 69823...68e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men uttales enkelt i engelskspråklige land. 

I am bored 

Anonymkode: 36e9a...f26

Sant 😁

Odd, Simen og Randi er også gøy å hete når det snakkes engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den uttalen har jeg ikke hørt, altså uten K. Da sønnen min gikk i barnehagen (og alle de ansatte var fremmedspråklige), så ble han bare kalt Knot. 

Jeg: Han heter Knut.

De: Ja, Knot.

Jeg: Nei, ikke Knot, men Knuuuut.

De: Ja, Knooot? 

Til slutt ga jeg opp. De klarte ikke å høre forskjell, og min sønn trodde han var Knot til han begynte på skolen og fikk norske lærere.

Anonymkode: 640ba...182

Har bodd i Brasil, der ble det uttalt nootii.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ingen østlendinger som uttaler det som på engelsk. Jeg er fra Stavanger og der gjør vi det. Vi uttaler også Eva på samme måte.

Anonymkode: 69823...68e

Eva på samme måte som på engelsk? Eller mener du at du uttaler Eva og Emma på samme måte (med samme trykk og tonelag) på norsk? Det siste gjør jeg også, selv om jeg er østlending. 

Anonymkode: 37fb8...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Karen, det går i Kaaaren, kaaar'n, kareeeen for å nevne noen, og varierer tilsynelatende ut fra hvor i landet den som uttaler navnet bor og navnet er jo brukt i alle memes verden over så det burde virkelig ikke være vanskelig å få det rett..
k a r e n

Anonymkode: d9ace...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg heter Karen, det går i Kaaaren, kaaar'n, kareeeen for å nevne noen, og varierer tilsynelatende ut fra hvor i landet den som uttaler navnet bor og navnet er jo brukt i alle memes verden over så det burde virkelig ikke være vanskelig å få det rett..
k a r e n

Anonymkode: d9ace...240

Så du heter Kærren? Altså som på engelsk? 

Anonymkode: 1b1fa...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth 

Agnes

Lovise

Bjørn

Bjarte

Anonymkode: 12a34...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre har jeg hørt noen ha problemer med, og Ragnhild. 

Anonymkode: 37fb8...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Elisabeth 

Agnes

Lovise

Bjørn

Bjarte

Anonymkode: 12a34...855

Hva er vanskelig med de navnene?

Anonymkode: 36e9a...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan skal Anders uttales egentlig?

Anonymkode: 36e9a...f26

Jeg er sørlending. Vi sier Ann-års😂

Anonymkode: adb45...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (2 timer siden):

Sant 😁

Odd, Simen og Randi er også gøy å hete når det snakkes engelsk.

I engelsktalende navn ville de nok uttalt Simen «S-ai-men» som Simon, og ikke tilsvarende semen, som mange nordmenn later til å tri. 

Anonymkode: adb45...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen Frøydis

Anonymkode: 428c8...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...