Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

I følge Valdresavisa sitt kommentarfelt på facebook virker det jo som de vet hvem den skyldige er.. Ikke greit å spre rykter så klart men om det er bevis, hvorfor ikke si det? Tenk så kleint å måtte vise seg offentlig etter noe sånt 😮 

På Åsted Norge så syns jeg det virket som de hintet til at gjerningskvinnen jobber på en skole? Trenger jo ikke være lærer, er vel flere som jobber administrativt der. Kan jobbe i kantina for den saks skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellie Italia skrev (1 time siden):

I følge Valdresavisa sitt kommentarfelt på facebook virker det jo som de vet hvem den skyldige er.. Ikke greit å spre rykter så klart men om det er bevis, hvorfor ikke si det? Tenk så kleint å måtte vise seg offentlig etter noe sånt 😮 

På Åsted Norge så syns jeg det virket som de hintet til at gjerningskvinnen jobber på en skole? Trenger jo ikke være lærer, er vel flere som jobber administrativt der. Kan jobbe i kantina for den saks skyld. 

Nei, det sa de ingen ting om, som jeg hørte i alle fall. Men det lesbiske paret hadde fått brev, da barnet deres begynte på skolen. Men Holst sa at det var nok en person som var tettere på ofrene enn de kanskje trodde. En dame som hadde fått brev hadde også blitt ordrett sitert noe hun skrev på Facebook. 

Endret av Grüner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (1 time siden):

Rart at kommentarfeltet ikke er stengt pga fare for ryktespredning 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg kjenner forventningen i magen; jeg gleder meg til neste utgave av programmet
og håper på løsning. De er noen herlige sporhunder!  :klappe:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella1 skrev (18 timer siden):

Ut ifra den siste episoden forsto jeg det som at det var en mann. Jørn sa «Alt peker på han» og i studio forsnakket han seg og sa «han» igjen, men tok seg i det. 

De sa at en mann var en fellesnevner, men ikke at han var gjerningspersonen, og etter det sa de at det var en kvinnelig avsender.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (4 timer siden):

Må innrømme at jeg kjenner forventningen i magen; jeg gleder meg til neste utgave av programmet
og håper på løsning. De er noen herlige sporhunder!  :klappe:

Det kommer ingen løsning eller offentliggjøring i neste episode. Åsted Norge har gjort sin jobb og er ferdige med saken. Nå er saken i polititets hender, og det er opp til dem om de vil gjenoppta den. 

Det lesbiske paret kjenner ikke navnet Åsted Norge har funnet:
IMG_5982.jpeg.b6a5c9f21540910eb408380b213a4ed5.jpeg

https://www.nrk.no/innlandet/tina-og-karoline-granum-advarer-folk-mot-ryktespredning-i-hatbrevsaken-fra-valdres-1.16802781

Endret av Grüner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Åsted Norge sa de vel at den personen som stod bak like gjerne kunne tilstå med en gang, og kanskje man kunne få strafferabatt hvis man tilstår før man eventuelt kommer til å bli arrestert? 

Men kanskje de på Åsted Norge ønsket at den ansvarlige burde tilstå, fordi de tror at politiet ikke kommer til å etterforske saken videre? Eventuelt at politiet ikke har nok beviser, og derfor kommer det ikke til å skje noe mer uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (1 time siden):

På Åsted Norge sa de vel at den personen som stod bak like gjerne kunne tilstå med en gang, og kanskje man kunne få strafferabatt hvis man tilstår før man eventuelt kommer til å bli arrestert? 

Men kanskje de på Åsted Norge ønsket at den ansvarlige burde tilstå, fordi de tror at politiet ikke kommer til å etterforske saken videre? Eventuelt at politiet ikke har nok beviser, og derfor kommer det ikke til å skje noe mer uansett. 

Å la denne saken bli hengende i lufta i en liten bygd... det er nok ikke det smarteste trekket!

Det er mange som vet hvem som er hovedmistenkt nå, så politiet bør gjøre noe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for ryktespredning, spekulasjoner, og identifisering av tredjeperson, og oppfordring til det, samt alle svar til dette. 

_popcorn_, adm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (På 16.3.2024 den 23.03):

Å la denne saken bli hengende i lufta i en liten bygd... det er nok ikke det smarteste trekket!

Det er mange som vet hvem som er hovedmistenkt nå, så politiet bør gjøre noe. 

Å hvordan skal folk flest liksom vite noe sånn?  

Blir jo bare baksnakking og spredning av løse rykter. Umulig å faktisk vite om dette kan være sant eller ikke. Uten at folk flest bryr seg selvfølgelig, så lenge de har muligheten til å baksnakke andre.               

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (2 timer siden):

Å hvordan skal folk flest liksom vite noe sånn?  

Blir jo bare baksnakking og spredning av løse rykter. Umulig å faktisk vite om dette kan være sant eller ikke. Uten at folk flest bryr seg selvfølgelig, så lenge de har muligheten til å baksnakke andre.               

Vel, Åsted Norge hadde en skriftekspert som bekreftet at skriften i brevene er identisk med skrift de hadde fått tak i som var skrevet av mistenkte. Flere av de som har mottatt brev har blitt spurt ut om personer, så det er ikke utrolig at de har fått vite hvem mistenkte er. Eller iallfall fått sterke indikasjoner på hvem det er. Lier Horst nevnte en mann som var sentral - en fellesnevner med hensyn til brevene. Siden de konkluderte med at det er en kvinne, så er det ikke så vanskelig å koble sammen disse opplysningene. 

Selvfølgelig snakker folk der, det ville være underlig om hele bygda ikke nevnte dette i det hele tatt. 

Så derfor mener jeg at det er viktig at saken blir løst på en skikkelig måte av politiet. Hvis ikke må flere leve med mistanke hengende over seg, de som er uskyldige i dette bør skånes for det. Det er nå min mening. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Tøvftta said:

Ja, se der. 

Det er så rart, jeg synes nesten litt synd på henne. Men bare nesten. Hun skrevet så hatefulle brev og trodd at hun skulle slippe unna med det. Uansett om hun straffes i rettssystemet så har hun allerede fått sin sosiale straff. Å bli avslørt for dette her, sosialt selvmord. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus* skrev (8 minutter siden):

Ja, se der. 

Det er så rart, jeg synes nesten litt synd på henne. Men bare nesten. Hun skrevet så hatefulle brev og trodd at hun skulle slippe unna med det. Uansett om hun straffes i rettssystemet så har hun allerede fått sin sosiale straff. Å bli avslørt for dette her, sosialt selvmord. 

Ja, blir nok ikke så lett å være henne. Men konsekvensene har hun vært klar over, så lenge hun er noenlunde oppegående iallfall. Så jeg klarer ikke å ha så mye medfølelse med henne. Hun har holdt på i så mange år, og har forårsaket så mye smerte og sorg. Hun er også årsak til rykter om andre, det må ha vært en forferdelig ting å stå i for de som var uskyldige i saken.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
venus* skrev (21 minutter siden):

Ja, se der. 

Synes veldig synd på hennes familie og barna.  Hun er nok helt klar på hva hun gjør og konsekvensene av det.  Det samme kan ikke sies om eventuelle barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss og jøss. Så utrolig pinlig. Hva slags straff kan man ende med å få etter noe slikt? Og kommer hun til å orke å bli boende etter en slik hendelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, jeg hadde tatt ned facebookprofilen min om jeg var henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...